Gå til innhold
Hundesonen.no

L'Oreal og Swarzkopf testet på hund!


Huldra

Recommended Posts

- Og det funker! :)

Jepp, da er L'Oreals shampo og Schwarzkopf testet ut på Tulla. Bedre å be om tilgivelse enn tillatelse.. ;)

Jeg har prøvd ganske mange shampoer for hund, og jeg har prøvd grønnsåpe. Sistnevnte fungerte supert på forrige hunden - strålende blank pels som resultat. Har planer om å prøve det ut på Tulla også, men det får bli en annen gang. Nå har jeg nemlig prøvd en helt vanlig menneske-shampo for tørt hår med royal jelly fra L'Oreal, og en hårkur for tørt hår fra Schwarzkopf Gliss. Resultatet er slående: vanvittig myk pels, og skinnende blank. SÅ blank har hun aldri vært før!

Hvorfor? Fordi jeg hadde kjøpt de til meg selv. Bruker egentlig en frisørshampo for tørt hår, og den fungerer bra. Men så kniper pengene litt, og man har kanskje ikke tid å innom frisøren, og da tyr man til dagligvareshampo. Resultatet på mitt hår: skikkelig fett i hodebunnen samme dag som jeg vasket det. Ergo må jo shampoen (og hårkuren) være sinnsykt fuktighetsgivende (/full av silikon). Sånn fungerer det i alle fall i mitt hode. Og siden Tulla har litt tørr og glansløs pels noen steder (syns jeg selv i alle fall), prøvde jeg dette. Jeg har ørten flasker dyr hundeshampo stående, så det er ikke problemet!

Jeg ante ikke at underullen kunne skinne, eller at den klippa pelsen på ørene kunne bli blank. Jeg trodde ikke det var mulig, og at den var skadet for alltid. Jeg visste heller ikke at de lange ørene kunne glinse, eller at dekkhårene kunne bli innmari myke og fulle av liv. Jeg har prøvd å oppnå samme resultat med spesial-hundeshampo, dyr sådan. Og njooo, pelsen ble forsåvidt litt blankere enn før jeg vasket den (i alle fall med noen av shampoene/balsamene), men ikke på denne måten! Dette er en stor merkbar forskjell, og jammen santen min hatt tror jeg jeg kommer til å velge dette når jeg skal vaske henne før Hamar. :D

Så, da er spørsmålet: hva er egentlig problemet med å bruke menneskeshampo til hund? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medmindre hunden ikke reagerer på parfymen eller annet i shampoen kan det vel ikke være noe problem. Menneskeshampoo er jo laget for langt mer hyppig bruk enn de fleste hundeshampooer, så sliter sikkert ikke mer på pelsen.

Tips:

Tjæresåpe kanskje kan brukes på hund? Brukte det på hesten jeg hadde for lenge siden, (i min ungdom) og kunne kjøpes på apotek den gang. Fungerer omtrent som en flassshampoo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hun ikke reagerer på det, er det vel egentlig ikke noe problem? :)

Han jeg har nå, tåler ikke allverdens av slikt, og jeg hadde ikke turt å prøve meg på noe sånt med han. Kjedelig å måtte få tak i de vante sakene og vaske han på nytt når han begynner å klø, liksom.

Men jeg har brukt menneskeshampo de siste 20 år, når jeg hadde Cockere, og de reagerte hverken på L'Oreal eller First Price...ingen kløe og flotte i pelsen. Særlig var First Price balsamen flittig i bruk i de værste møkkavær-sesongene. Jeg brukte ikke shampo hver gang de ble vasket, men litt balsam hjalp til med å få ut både gammel pels og barnåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid brukt hundeshampoo på Chicka, men før så brukte jeg alltid menneske balsam i pelsen hennes etter vask (el Vital, den rosa).

Siden jeg får shampoo og balsam for hund veldig billig på jobben nå så vasker jeg hun kun i det nå, men menneske balsamen funket veldig bra den også...spraybalsam hunder magen så ikke sand skal sitte så godt i pelsen er av merket Natusan Balsamspray for menneskebarn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid brukt hundeshampoo på Chicka, men før så brukte jeg alltid menneske balsam i pelsen hennes etter vask (el Vital, den rosa).

Siden jeg får shampoo og balsam for hund veldig billig på jobben nå så vasker jeg hun kun i det nå, men menneske balsamen funket veldig bra den også...spraybalsam hunder magen så ikke sand skal sitte så godt i pelsen er av merket Natusan Balsamspray for menneskebarn :D

Skulle tro den var mild nok i alle fall! :closedeyes:

Hadde egentlig tenkt å prøve den rosa El Vital, for den ga meg også utrolig fett hår. Måtte vaske håret med zalo for å få det ut faktisk. <_< Men så hadde jeg tydeligvis kastet den, og tilfeldigvis hadde jeg disse andre. Funket som bare juling! ;) Og har ikke merket noe kløe eller irritasjoner av noe slag. Det eneste jeg vil pirke på etter dusjen, er at hunden ble, om mulig, enda mer rød på halsen. Men der brukte jeg ikke menneskeshampo, men lilla shampo fra KW. Grr. <_< Tror ikke det er særlig bra med all denne vaskingen, jeg.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har merket, aillefall på min hund, at hun lukter mer hund av hundeshampoo. Det er den KW valpe protein shampooen jeg har brukt da, for den skulle visst nok være så bra. Hun lukter rent i 2-3 dager, så lukter hun litt hund igenn (selvsagt lukter hunn hund hunn er jo en hund). Jeg har ikke brukt menneske shampoo på henne, for jeg har ikke turt. Men har merket det samme på hunden til foreldrene mine, at den lukter mer hund av hunde shampoo enn menneske shampoo (ja, hun har blitt vasket med menneske shampoo).

Men må bare spørre, er det ikke litt forskjell på hunders PH verdi, enn menneskers?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Og det funker! ;)

Jepp, da er L'Oreals shampo og Schwarzkopf testet ut på Tulla. Bedre å be om tilgivelse enn tillatelse.. :D

Jeg har prøvd ganske mange shampoer for hund, og jeg har prøvd grønnsåpe. Sistnevnte fungerte supert på forrige hunden - strålende blank pels som resultat. Har planer om å prøve det ut på Tulla også, men det får bli en annen gang. Nå har jeg nemlig prøvd en helt vanlig menneske-shampo for tørt hår med royal jelly fra L'Oreal, og en hårkur for tørt hår fra Schwarzkopf Gliss. Resultatet er slående: vanvittig myk pels, og skinnende blank. SÅ blank har hun aldri vært før!

Hvorfor? Fordi jeg hadde kjøpt de til meg selv. Bruker egentlig en frisørshampo for tørt hår, og den fungerer bra. Men så kniper pengene litt, og man har kanskje ikke tid å innom frisøren, og da tyr man til dagligvareshampo. Resultatet på mitt hår: skikkelig fett i hodebunnen samme dag som jeg vasket det. Ergo må jo shampoen (og hårkuren) være sinnsykt fuktighetsgivende (/full av silikon). Sånn fungerer det i alle fall i mitt hode. Og siden Tulla har litt tørr og glansløs pels noen steder (syns jeg selv i alle fall), prøvde jeg dette. Jeg har ørten flasker dyr hundeshampo stående, så det er ikke problemet!

Jeg ante ikke at underullen kunne skinne, eller at den klippa pelsen på ørene kunne bli blank. Jeg trodde ikke det var mulig, og at den var skadet for alltid. Jeg visste heller ikke at de lange ørene kunne glinse, eller at dekkhårene kunne bli innmari myke og fulle av liv. Jeg har prøvd å oppnå samme resultat med spesial-hundeshampo, dyr sådan. Og njooo, pelsen ble forsåvidt litt blankere enn før jeg vasket den (i alle fall med noen av shampoene/balsamene), men ikke på denne måten! Dette er en stor merkbar forskjell, og jammen santen min hatt tror jeg jeg kommer til å velge dette når jeg skal vaske henne før Hamar. ;)

Så, da er spørsmålet: hva er egentlig problemet med å bruke menneskeshampo til hund? :)

Veeldig OT.. Men må du virkelig vaske henne enda engang til Hamar? ;)

Bare lurer.. jeg har jo bare disse korthårete grisene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm trodde det var skikkelig fy fy jeg, uten å vite helt hvorfor.

Men kjenner jeg Casperen rett, kommer han til å være helt brun etter kveldsturen, så kanskje jeg rett og slett skal teste det ut, har ikke hundeshampoo i huset enda, har bare spylt ham med vann jeg. (Hadde tenkt å kjøpe, men er litt dyrt og når det kniper blir det litt nedprioritert...)

Jo, forresten, balsamerte ham litt her om dagen da, tenkte at det var mildere enn shampoo. Og har ikke sett noen reaksjon på det så. :)

Edit:

1. Ph-verdien er forskjellig - 5,5(sur) på mennesker og 7,5 (basisk) på hunder.

2. Overhudens tykkelse, hundens er bare 1/2 parten av vår.

Hundens hud skiller seg fra menneskets på fem avgjørende punkter. Sjampo som er utemerket på menneskers hud og hår, er derfor lite egnet til stell av hunder hud og pels. En uegnet sjampo vil irritere hundens hud, noe som er meget uheldig dersom hunden viser tegne på hudlidelser.

Hentet fra http://home.c2i.net/dvenner/vask_og_stell_av_hund.htm

Men så lenge man bare ser gode resultater er det vel ikke noe i veien for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veeldig OT.. Men må du virkelig vaske henne enda engang til Hamar? ;)

Bare lurer.. jeg har jo bare disse korthårete grisene :)

Ja, jeg må nok det. Hadde egentlig planer om å vaske henne to ganger før Hamar, men det gidder jeg ikke. En gang med grønnsåpe, og en gang med det som virket best, men nå er jeg så fornøyd med disse menneskeshampoene, at det blir bare en gang til. Vil heller ikke vaske mye mer enn "nødvendig", når pelsen bare blir mer og mer rød.. :D Dumme KW-shampo som ikke virker. Tror nok heller jeg må behandle huden her, men det er en annen diskusjon. ;)

Jeg dusjer henne dagen før en utstilling, så går hun med silkedekken som hun tørker med. Da blir pelsen veldig blank og fin. Sukk, det er litt enklere med korthåret hund ja, for ikke å snakke om min strihårete - henne bør jeg helst ikke vaske i det hele tatt, og aller minst rett før en utstilling! ;)

Hmmmm trodde det var skikkelig fy fy jeg, uten å vite helt hvorfor.

Men kjenner jeg Casperen rett, kommer han til å være helt brun etter kveldsturen, så kanskje jeg rett og slett skal teste det ut, har ikke hundeshampoo i huset enda, har bare spylt ham med vann jeg. (Hadde tenkt å kjøpe, men er litt dyrt og når det kniper blir det litt nedprioritert...)

Jo, forresten, balsamerte ham litt her om dagen da, tenkte at det var mildere enn shampoo. Og har ikke sett noen reaksjon på det så. ;)

Edit:

1. Ph-verdien er forskjellig - 5,5(sur) på mennesker og 7,5 (basisk) på hunder.

2. Overhudens tykkelse, hundens er bare 1/2 parten av vår.

Hundens hud skiller seg fra menneskets på fem avgjørende punkter. Sjampo som er utemerket på menneskers hud og hår, er derfor lite egnet til stell av hunder hud og pels. En uegnet sjampo vil irritere hundens hud, noe som er meget uheldig dersom hunden viser tegne på hudlidelser.

Hentet fra http://home.c2i.net/dvenner/vask_og_stell_av_hund.htm

Men så lenge man bare ser gode resultater er det vel ikke noe i veien for det.

Mener du virkelig seriøst å stole på en helt vanlig privat hjemmeside?? ;) Det er jo der man får myter om at kalkunskinn er dødsfarlig for hunder, noe det ikke er. Jeg etterlyser skikkelig kunnskap, ikke noe som noen har skrevet på hjemmesiden sin.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, sa ikke noe om at jeg stolte på den, kom bare med info jeg. Så er det opp til hver enkelt å avgjøre om man tror på det eller ikke. Det med at jeg trodde det var fy fy var egen innbillning, ikke hentet fra siden, det jeg hentet derfra kom etter der jeg skrev edit.

Forøvrig kan jeg jo informere om at dyreklinikk.no også skriver: Den naturlige pH-verdi i hundens hud ligger på ca 7,5, mens hos mennesker ligger den på ca 5,5. Og kan ikke helt se hva den hjemmesiden skriver som er så dumt... en uegnet shampoo vil jo faktisk irritere hundens hud. Noe mer enn det var det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mja. Har ikke peiling. Jeg vasker ikke bikkja så ofte.

Men han rullet seg i skikkelig menneskedritt en gang, og sjampoen hans funket nada på å få bort lukta. Yes, I had to touch it. It was... Poo! A really, really smelly one as well. Så jeg tok Herbal Essences på ham noen runder, og lukta gikk bort etter hvert. Var ingen reaksjon på ham, faktisk.

Hunder er individer de også, noen reagerer med en gang, mens andre tar det over tid, mens andre igjen ikke løfter en hårsekk for å kjenne etter ubehag. Tror vi egentlig bare bør kjenne hunden vi har i andre enden av kobbelet, i stedet for å kjøre på med en skikkelig hoderulling for den gitte hunden. Prøv og feil og prøv og lykkes, liksom.

Da han var mindre pleide jeg å bruke beibissjampo for småfolket, myk og god som ei barnerumpe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, sa ikke noe om at jeg stolte på den, kom bare med info jeg. Så er det opp til hver enkelt å avgjøre om man tror på det eller ikke. Det med at jeg trodde det var fy fy var egen innbillning, ikke hentet fra siden, det jeg hentet derfra kom etter der jeg skrev edit.

Forøvrig kan jeg jo informere om at dyreklinikk.no også skriver: Den naturlige pH-verdi i hundens hud ligger på ca 7,5, mens hos mennesker ligger den på ca 5,5. Og kan ikke helt se hva den hjemmesiden skriver som er så dumt... en uegnet shampoo vil jo faktisk irritere hundens hud. Noe mer enn det var det ikke.

Det var ikke meningen å være så krass, jeg er bare veldig skeptisk til hvor jeg henter informasjonen min fra. At noen har skrevet noe på en hjemmeside er ikke godt nok for meg. Wikipedia holder heller ikke mål.. Men ja, jeg er litt sær akkurat der ja. :wub:

Skjønner at det var din egen innbilning at du trodde menneskeshampo var fy-fy, og det har jeg selv fått hør/lese flere ganger. Det var vel derfor jeg spurte om tilgivelse, og ikke tillatelse. :wub: Hadde jeg spurt om dette på forhånd her, hadde jeg garantert fått mange negative svar, krisemaksimering og "ond hundeeier-stempel" på meg. :rolleyes:

Grønnsåpe er uegnet til hund siden den er alt for sterk for huden, bedre å barre skylle med vann da... (;

Menneske sjampoo er også for sterk... Men vis det går bra så...

For sterk? Hva skal det bety? Beklager at jeg er så ærlig, men det høres ikke ut som om du har særlig peiling på dette..? :lol:

Det jeg vet om grønnsåpe, er at det blir flittig brukt av mennesker (ofte eldre), som skal myke opp hud. Grønnsåpebad for føtter på gamlehjem er veldig vanlig. Prøv gjerne selv. Grønnsåpe inneholder ca 40% olje, og tørker ikke ut huden. Grønnsåpe er IKKE fettløsende, som zalo er, og disse to kan på INGEN måte sammenlignes. (Sier ikke at du gjør det, men veldig mange gjør nettopp det.) Grønnsåpe er laget av naturlige ingredienser, i motsetning til de aller fleste shampoer, hunde- eller menneskeshampoer. Grønnsåpe blir ofte brukt til hunder, og jeg har fremdeles til gode å høre om noen som har fått reaksjoner på det. Det eneste jeg har hørt, er noen som påstod at det ville ha floket den lange pelsen til hunden deres. De prøvde aldri grønnsåpe, så det er faktisk ikke sikkert. Grønnsåpe er også veldig vanlig å bruke på hest. Grønnsåpe blir brukt på hunder også, med veterinærers og naturmedisineres velsignelse, når fx fliser skal ut av poter (det er fint for mennesker å bruke også), eller når de har spesielle sykdommer som krever det.

Og hva i huleste ble hunder vasket med før i tiden, om ikke grønnsåpe?? :) Salmiakk? :D

For å være sikker ville jeg brukt hundeshampoo, vet ikke om nøytral kan brukes (;

Og hva foreslår du at man gjør, når utallige hundeshampoer er testet ut med et så-som-så resultat? Og så prøver man menneskeshampo, og hunden får den deiligste pels i verden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd mange forskjellige hundeshampooer på "gamlefar" spesielt. Etter mye prøving og feiling (ikkeminst!) fant vi ut at det som fungerte best på han var "Wash&Go". Vasket da kun pelsen og ikke inn til huden (veldig vanskelig på han med DEN pelsen å i det heletatt komme inn til huden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri prøvd "menneskeshampo" på hund, så om det funker eller ikke skal jeg ikke uttale meg om. Men for all del, det er jo flott om det faktisk fungerer uten skade på hud og hår (billigere er det jo også...) :wub:

På Orry kunne jeg nok prøvd det meste, han har aldri hatt problemer med huden, og huden hans har vært borti en del! Med Norma tar jeg ikke sjansen, huden hennes er foreløpig ikke helt bra, så der er det uaktuelt å prøve noe annet enn milde hundeberegnede ting for tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker vi bare brukte menneskeshampo på hunden vi hadde hjemme før. Han reagerte aldri på det, og loktet blomster og fioler et par dager etter vask i tillegg til at han føltes ren og fin ut i pelsen.

Grønnsåpe har jeg brukt på Emma mange ganger, og jeg tenker alltid at jeg skulle kjøpt en stor dunk med naturlig grønnsåpe å ha stående til bruk på hundene men glemmer det alltid vekk.. Uansett, Emma ble kjempe blank og fin i pelsen og den tørket ikke ut hverken hud eller pels. :wub: Grønnsåpe tror jeg er et fint alternativ hvis man vasker hundene sine ofte, f.eks hvis man har en sånn "rulle-seg-i-bæsj-hund"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Wash&Go er for folk, sant? :lol:

Stemmer det :wub: Var ikke noe annet som fungerte skikkelig på han.

Men nå har vi funnet 2 hundeshampooer som vi er veldig fornøyde med. Problemet for oss som har en rase med flere farge-varianter, er at jeg ikke synes at alle shampoo'ene fungerer like godt på den som er blond som på de som er "sort med tegninger" (heter IKKE black & tan på hovawartene). Grunnen til at vi kun kjøper den ene, er at de som solgte den andre typen shampoo sa at det skulle ikke så mye til (mengde shampoo) for å få vasket pelsen på hunden. Problemet vi så var at de hadde boxer selv, og klart at en boxer, med sin korte pels, trenger mindre shampoo enn en langhåret hund (på samme måte som en langhåret dame trenger mer shampoo enn ei som er kortklipt). Så den shampoo'en blir veldig dyr i lengden, spesielt når vi har 3 langhårede hunder.

Har du prøvd pels-blåse på hunden? Vi låner en slik en av ei venninne når hundene skal vaskes. Først blåser vi løs-pels, støv og evt annet som sitter i pelsen bort. Deretter får hunden(e) en god vask med hunde-shampoo og når de er nesten tørre i pelsen etter vasken, bruker vi pels-blåsa på nytt. Utrolig hvor blank og fin pelsen blir.

edit: shampoo'en vi bruker finnes i iallefall 2 forskjellige luktvarianter, men vi bruker lavendel :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kjære mor som forøvrig er frisør, anbefaler hårsjampo på det varmeste til puddelpels. Tror aldri hennes pudler ble vasket med noe annet enn sjampo fra salongen. Hun anbefaler det også til vask av bil, med litt balsam i så blir lakken så fin...

Er i grunn ikke helt enig med henne, men det går i nødstilfeller. Det eneste er at bikkjene lukter parfyme i flere dager, det er ikke jeg så glad i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Grønnsåpe er uegnet til hund siden den er alt for sterk for huden, bedre å barre skylle med vann da... (;

Menneske sjampoo er også for sterk... Men vis det går bra så...

Jeg er blitt anbefalt av vetrinær å vaske hunden med grønnsåpe da han klødde skikkelig. Det lindrer øyeblikkelig. Syntes faktisk den er bedre enn den svindyre allergishampoen jeg kjøpte senere... Grønnsåpe er genialt til å vaske sår med, få ut fliser etc...

Oh hestene vasker man stort sett med grønnsåpe. Det lindrer også kløe på hester.

Men menneskeshampo har jeg ikke prøvd på hund. Greit å vite i tilfelle man blir nøden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...