Gå til innhold
Hundesonen.no

Stor operasjon


Benedicte

Recommended Posts

Se i bildetråden til Charlie (mari sin) der er det et bilde om hvordan de løste det uten å bruke krage på han - skumgummi og belte. Kanskje det er noe å teste på Cita?

Åh, det husker jeg å ha sett bilde av! Kanskje jeg skal prøve det i morgen. Hvor kjøper man skumgummi a?? :):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, ja.. Minner meg om Casper med krage det der.. :) Han ble også helt hemmet av den, og det tok flere dager før han skjønte hvordan han skulle bevege seg for å ikke dulte borti alt mulig. Jeg tok den av jeg, og passet på som en hauk. Tok den på når jeg skulle på do eller ut en tur og sånt. Han var ganske lydig, så han skjønte at han ikke fikk slikke på såret, og så vidt jeg har forstått, er Cita også en lydig hund? :D Du kan jo alltids prøve..

Jeg tok den også av når jeg skulle på tissetur. Han tisset ikke når han hadde den på, og holdt seg i over et døgn. Det var først da jeg tok den av at han tisset, og da stod han i flere minutter, selv om han hadde fått ut og mulighet til å gjøre fra seg. Vi fant i alle fall ut av det sammen, og at han fungerte mye bedre med den av, enn på.

Og ang smertestillende: be dyrlegen skrive ut resept på mer. Eller kanskje noen venner av deg har noe liggende? Jeg har i alle fall Rimadyl liggende etter en gang, og nøler ikke med å bruke det igjen under eventuelle sånne situasjoner. Men det bør vel fortrinnsvis være det samme som du allerede bruker, da.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, ja.. Minner meg om Casper med krage det der.. :) Han ble også helt hemmet av den, og det tok flere dager før han skjønte hvordan han skulle bevege seg for å ikke dulte borti alt mulig. Jeg tok den av jeg, og passet på som en hauk. Tok den på når jeg skulle på do eller ut en tur og sånt. Han var ganske lydig, så han skjønte at han ikke fikk slikke på såret, og så vidt jeg har forstått, er Cita også en lydig hund? :D Du kan jo alltids prøve..

Jeg tok den også av når jeg skulle på tissetur. Han tisset ikke når han hadde den på, og holdt seg i over et døgn. Det var først da jeg tok den av at han tisset, og da stod han i flere minutter, selv om han hadde fått ut og mulighet til å gjøre fra seg. Vi fant i alle fall ut av det sammen, og at han fungerte mye bedre med den av, enn på.

Og ang smertestillende: be dyrlegen skrive ut resept på mer. Eller kanskje noen venner av deg har noe liggende? Jeg har i alle fall Rimadyl liggende etter en gang, og nøler ikke med å bruke det igjen under eventuelle sånne situasjoner. Men det bør vel fortrinnsvis være det samme som du allerede bruker, da.. ;)

Men veterinæren mente at hun ikke trengte de sterke smertestillende jeg fikk med (metadon), men i morgen skal jeg ta ut to andre medisiner. Det er metacam og synulox (mot infeksjon). Vet ikke om den metacam'en er smertestillende?

Jeg tok av kragen og surret fleeceteppet hennes rundt halsen. Det var mye bedre syns hun, og nå ligger hun og sover med den på. Jeg passer på som en hauk og hun bråslutter med en gang jeg sier det, men jeg er bare redd for etellerannet (at hun såvidt skal komme borti og bare rive opp alt f.eks:P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :)

Kan hende jeg får skaffet pass til henne allikevel (enten av oppdretter til Cita (men de har en liten valp hjemme), eller hun jeg bor med), det hadde selvfølgelig vært det beste. :D

Hun ser ut til å være i bedre form nå som hun slipper å gå med dumme kragen på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bare de får av seg kragen virker de med ett litt bedre, rare hundene. Du kan jo se det an, men det høres jo ut som om det går helt fint med fleeceteppe. :wub:

Fint at du har fått mer smertestillende uten å "vite" det. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Kira måtte gå med krage fikk vi beskjed av dyrlegen at vi kunne klippe av litt på kragen så den ikke ble så lang. Og vi kunne klippe av ganske mye også egentlig, og det hjalp mye på Kira sin oppførsel i forholdt til å ha på kragen. Det eneste vi måtte passe på at vi ikke klippet for mye av slik at kragen ikke hadde noe hensikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!Bra høre opperasjonen gikk bra.Det tar tid venne seg til kragen som det er sagt over her så klippet jeg også av den da de er jo så store!Jeg hadde den også av da passet på,var ute osv.Bra du skal hente ut Metacam,det hjelper nok på smertene.

Masse god bedring til henne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at operasjonen gikk bra :wub:

Angående dette med at hun ikke skal komme borti såret skjønner jeg at det er vanskelig... Orry kan rett og slett ikke bruke krage, men body funket fint på han. Godt at "teppeløsningen" funket fint, og jeg krysser fingrene for at vi slipper å se mer av triste-Cita! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Triste Cita forsvant :wub:

Jeg tok på henne kragen i natt, og etter litt om og men kom hun seg opp i sengen min for å sove der. Når hun endelig la seg ned la hun seg selvsagt midt i sengen oppå dynen min, så jeg måtte nøye meg med å sove på kanten med et fleeceteppe -_- Jeg kunne jo ikke be henne flytte seg når det tar henne så lang tid å slå seg til ro.

I dag var hun en glad jente, selv om jeg ikke har tatt av kragen enda, og legger seg ned uten problemer og traver rundt. Hender hun setter seg litt fast med kragen, men hun har hvertfall lært at hodet ikke må subbe i bakken! Noen glass som stod på stuebordet ble revet ned, og kragen er super til å åpne søppelbøtten med :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei, har noen tips til brae kenneler til stor hund? Fra Trondheim ned til Oslo området/Kristiansand? 
    • Det er fullt mulig å lære hunden å leke og ta leke som belønning. Jeg hadde en hund lik din, og fikk ham like fokusert på lek. I hovedsak gjøres det ved å belønne fokus på lek med mat. Legg en leke på gulvet, vent til hunden ser på den, belønn. Vent videre til han tar borti den med snute eller pote, så til han plukker den opp, osv. Bruk mat med "lav" verdi. Bruk tørrfôr som belønning, og jobb mye med ro når mat er involvert. Jeg tenker at her spiller mange faktorer inn. Hvordan er det på stuegulvet, hjemme? I hagen, på kjente områder? Begynn i lette omgivelser uten distraksjoner for hunden. Start med lave kriterier, enkle øvelser han kan. Hvis du bor i nærheten av en god hundeskole, sjekk om de har kurs i belønningsutvikling eller kan hjelpe deg med dette kanskje med en privattime eller to?  
    • Jeg tror nok løsningen her er å være tålmodig, og gi ham tid til å forstå hva som er forventet av ham. Du har åpenbart en matmotivert hund, som i seg selv er en stor fordel i lydighetstrening Vær nøye med å ikke gi godbit før han viser ønsket atferd, og gjør nok repetisjoner slik at han forstår mønsteret.    Gi det litt tid, så forstår han at det ikke hjelper å hoppe etter godbiten for å få den, iallfall!
    • Jeg har en hund som er veldig glad i mat og alt med mat skaper stress. Lydighet er vanskelig fordi uten godbiter så vil han ikke gjøre noe og med godbiter så blir han så stressa og kun opptatt av godbit og da hører han ikke etter hva han skal gjøre. Hvordan kan jeg trene lydighet da? Han liker ikke leker så det utgår. Han er ikke stresset uten mat men med en gang mat er med i bildet så stresser han fullt. 
    • Han raser opp i vekt han der. I går var vi på miljøtrening med valpekurset, og fikk veid han inne på en dyrebutikk. Nå veier han 10,3 kg 🤯 Kan ikke tro at den lille valpen er så tung allerede! Vi har hatt mange gode dager i det siste, og noen utfordringer. Som gjeterhund så har han altså begynt å reagere på biler, joggere, syklister, folk på sparkesykler. Men vi har jobbet masse med det, og det er allerede blitt mye bedre ☺️ Vi må bare fortsette å jobbe med det tenker jeg. Ellers har han hatt mange dager uten uhell inne, og han er begynt å gi beskjed ved å skrape på enten altandøren eller ytterdøren. Så det er bra! 😄 På tirsdag er siste dagen av valpekurset. Kjedelig! Det har gått så fort. Syns det har vært fint å ha en fast ting i uken å dra på med han, i tillegg til noen som setter øvelser som skal trenes på, slik at vi må trene på de øvelsene til neste kurskveld. Så jeg er litt gira på å lete frem et nytt kurs allerede. Vi får se hva jeg finner. Det er sikkert ingen kurs før etter sommerferien uansett.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...