Gå til innhold
Hundesonen.no

Noe er feil med synet


Mirai

Recommended Posts

Da jeg kjørte hjemover istad la jeg merke til at det var noe rart med synet mitt. Var en sånn liten "flekk" som var skurrete/blurry/vet ikke hvordan jeg skal forklare det. Den så ut som et tommelfingeravtryukk.

Nå tror jeg den har vokst, for jeg har ca ikke noe sidesyn på høyre siden igjen :D

Det vil si at hvis jeg har pekefingeren på høyrehånda på bokstaven "J" på tastaturet og ser på "H" som er ved siden av, så ser jeg kun at jeg rører på pekefingeren og langefingeren!

Kanskje det er et slags migreneanfalll?

Jeg hadde noe lignende en gang for noen år siden da jeg sov og spiste alt for lite i en periode. Nå kjennes det ut som jeg har vondt i det venstre øyet :icon_redface:

Hvis jeg ser på skjermen og beveger musa, som jeg har nedefor skjermen, så ser jeg ikke hånda mi. Dvs jeg ser den venstre, men ikke den høyre når jeg holder de på samme sted, bare på hver sin side av hodet.

Er smått bekyra her nå altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar
Da jeg kjørte hjemover istad la jeg merke til at det var noe rart med synet mitt. Var en sånn liten "flekk" som var skurrete/blurry/vet ikke hvordan jeg skal forklare det. Den så ut som et tommelfingeravtryukk.

Nå tror jeg den har vokst, for jeg har ca ikke noe sidesyn på høyre siden igjen :D

Det vil si at hvis jeg har pekefingeren på høyrehånda på bokstaven "J" på tastaturet og ser på "H" som er ved siden av, så ser jeg kun at jeg rører på pekefingeren og langefingeren!

Kanskje det er et slags migreneanfalll?

Jeg hadde noe lignende en gang for noen år siden da jeg sov og spiste alt for lite i en periode. Nå kjennes det ut som jeg har vondt i det venstre øyet :icon_redface:

Hvis jeg ser på skjermen og beveger musa, som jeg har nedefor skjermen, så ser jeg ikke hånda mi. Dvs jeg ser den venstre, men ikke den høyre når jeg holder de på samme sted, bare på hver sin side av hodet.

Er smått bekyra her nå altså.

Jeg hadde noe tilsvarende for noen år siden - alt synet på venstre synsfelt på begge øynene var borte, mens det var helt greit i høyre synsfelt. Jeg så liksom hva høyre hånd gjorde, men ikke den venstre. Dette varte en halvtime-times tid før det var borte igjen.

Jeg spurte nevrologen min om akkurat dette da jeg var der sist, og han hadde et ord for det, men jeg husker selvsagt ikke hva det var. Han konkluderte iallefall med at det var ingen grunn til bekymring - det var sånt som kunne oppstå tid om annen :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter virkelig med å klare å lese hva du skriver, så jeg håper det er noe som går over snart.. Skal jeg klare å lese må jeg lese ett og ett ord og omtrent si den hørt for å klare å lage en sammenheng. Skrive selv går fint.

Jeg blir litt ekstra bekymra fordi faren min hadde hjerneslag for noen år siden. Og jeg har blitt testet for om jeg har et sånt farlig gen, men det hadde jeg visstnok ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter virkelig med å klare å lese hva du skriver, så jeg håper det er noe som går over snart.. Skal jeg klare å lese må jeg lese ett og ett ord og omtrent si den hørt for å klare å lage en sammenheng. Skrive selv går fint.

Jeg blir litt ekstra bekymra fordi faren min hadde hjerneslag for noen år siden. Og jeg har blitt testet for om jeg har et sånt farlig gen, men det hadde jeg visstnok ikke.

Om det varer mye mer enn 30 min og du føler smerte i øyet, ville jeg ringt en øyenlege. Det kan være hornhinna som løsner, og i verste fall blir man blind. Det kan også være at du har et midlertidig høyt trykk bak øyet, og det er ufarlig, om enn ubehagelig. Øyet er såpass delikat at IKKE *vent til i morgen med å sjekke om blir bedre* uten å iallefall ha snakket med en lege om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter virkelig med å klare å lese hva du skriver, så jeg håper det er noe som går over snart.. Skal jeg klare å lese må jeg lese ett og ett ord og omtrent si den hørt for å klare å lage en sammenheng. Skrive selv går fint. Jeg blir litt ekstra bekymra fordi faren min hadde hjerneslag for noen år siden. Og jeg har blitt testet for om jeg har et sånt farlig gen, men det hadde jeg visstnok ikke.

Jeg har hatt flere tilfeller av sånne lese-problemer. Da har det vært flimmer foran øynene og jeg har konkludert med migrene (merkelig nok uten å få hodepine etterpå). Jeg tenkte også som deg at kanskje det faktisk kunne vært et lite drypp eller noe, og har vært redd for hjerneslag (min mamma døde av det i fjor høst), men min nevrolog beroliget meg med at det nok ikke var noe sånn fare på ferde :icon_redface:. Om jeg ikke husker feil, var det en liten irritasjon i synssenteret i hjernen eller noe (men ta det med en klype salt - jeg husker ikke helt hva han sa).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Press på nerver kan og gjøre sånt, hadde noe lignende etter nakkeslengen, og får flimring enda - hos meg er det ikke farlig, men jeg ville sjekket det opp. Ta en telefon til legevakta eller noe sånt. Synet er det ingen grunn til å spøke med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på de som mener du burde ta kontakt med lege her, jeg. Selv om noen har hatt lignende opplevelser som har vært ufarlige bagateller så er øynene såpass ømtålige at "det går nok over" er et sjansespill. En tur til lege, evt. øyenlege om du har sånn tilgjengelig (kan feks spørre en optiker, de har ofte instrumenter til å se om ting er galt som er bedre enn hos en vanlig allmennpraktiserende lege), er nok lurt! *si med mammastemme*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stefaren min er på vei for å hente meg så drar vi på sykehuset.

Lykke til!

Men kjenner meg igjen i mye av det du skriver her, for det skjedde meg når jeg satt med eksamensoppgaven min for flere år siden. Jeg ble rar i hånda (klarte ikke kontrollere den på en måte, og skrev kun skrivefeil pga dette), nummen i ansiktet, synet ble merkelig, osv osv. Og jeg regner med at dette kun var et skikkelig migreneanfall. Så kan håpe det er noe så "enkelt".

Du får holde oss oppdatert :icon_redface: Det går nok bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe det "bare" er migrene anfall da! Jeg fikk også det i en tid med mye press og faenskap, og selv den dag i dag kan jeg se blå og sorte lysglimt rundt omkring meg hvis jeg er alt for "innbitt" og har vondt i nakken. Folk kan bli halve / dobbel etc....

Men dette hørtes ut som en sum av mye guffent D: God bedring / Lykke til hvor du er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...