Gå til innhold
Hundesonen.no

Gal hamster


momsen_gnager

Recommended Posts

Jeg har et robostik dverghamster og det er helt galt. Jeg klarer ikke å holde det skikkelig før det begynner å løpe. Det er veldig liten og jeg vet ikke hvordan jeg får tammet det. Jeg vil bare kunne holde det eller ha det på fanget før det løper sin vei. Noen tips på hvordan jeg kan få hun litt tammere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gi no go'biter er ikke dumt. Ikke slipp den, men la hamstærn spise fra hånda de.

Noe som fungerte på alle mine, var å la de rase rundt på et rom mens jeg bare lå på gølvet og glana på TV.

Hadde også no mat liggende i nærheten av meg. Etter en liten stund kom de bort, og kravla over meg.

Etter det måtte de vennes til å kravle i henda. Veldig grei øvelse er å sette ene hånda forran den andre og la den tasse over.

Så gikk jeg over til å lage "huler" med henda som de måtte krype gjennom.

Dermed ble de vandt til hender, og fant ut at det betydde både snop og herje rundt i huset.

Mat er rett og slett kluet, og tolmodighet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Er dette den første hamsteren din?

Det hadde vært bedre og kjøpe f.eks.

gullhamster i steden for dverghamster.

Gullhamster er lettere for nybegynnere

har jeg lest! :rolleyes2:

Uenig. Men Roborovski dverghamstere er veldig ville. Kunne heller annbefalt en ung Perlemor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må nesten signere de svarene du har fått over. den russiske dverghamsteren er ikke akkuratt noen førstegangs hamster, de har vanskelig for å bli helt tamme slikt som en gullhamster vil bli. men ha talmodighet, og vær rolig så ordner det seg nok :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skulle tro det var rein og skjær fakta at en robo ikke er noe kosedyr, har hatt det selv. De er svært, svært aktive til tross for at de er minst av dverghamsterne. Man kan fint temme en robo, men å få den helt rolig tror jeg nok er en annen historie - du kan ikke temme galskapen i de små dyra der :wub: de er fryktelig søte, det skal de ha.

Mener forresten å ha lest et sted at hamstre generelt ikke liker å bli kost med (de må rett og slett vendes til å like det), i motsetning til f.eks. rotter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Kremt* Har jeg lest. Har aldri opplevd en dverghamster selv.

Ja, men er uansett uenig :P Og hvis du aldri har opplevd en dverhamster, annbefaler jeg på det sterkeste og gjøre det!

De er fantastiske dyr! :P

En skulle tro det var rein og skjær fakta at en robo ikke er noe kosedyr, har hatt det selv. De er svært, svært aktive til tross for at de er minst av dverghamsterne. Man kan fint temme en robo, men å få den helt rolig tror jeg nok er en annen historie - du kan ikke temme galskapen i de små dyra der :P de er fryktelig søte, det skal de ha.

Mener forresten å ha lest et sted at hamstre generelt ikke liker å bli kost med (de må rett og slett vendes til å like det), i motsetning til f.eks. rotter.

En hamster er jo ikke et flokk dyr, sånn som rotter. Og det vil jo si at de ikke egentlig er sosiale. De liker seg liksom alene, og møtes bare når de skal parres. Men om du skaffer deg en babyhamster, så er det ikke noe problem og venne den til og bli kost med. En voksen rotte som nærmest ikke har blitt rørt med menneskehender vil jo heller ikke bli kost med. Og sånn er det jo for hamstere og. Det jeg tror da, er jo at rottene kanskje er mer kontaktsøkende, fordi de er flokkdyr, og hamsterne egentlig ikke vil ha kontakt, fordi det ikke ligger i deres natur. Men alt er jo relativt da :P

Hvis du skal kose med en hamster, så vil jo egentlig dette si at du klapper dem. Men det er få hamstere som faktisk legger seg ned for og fek.s. sove når du koser med dem. Jeg har selv hatt en sånn hamster. Og det var min første. Hun var jo helt utrloig da, og levde i 3 ½ år. Ingen utrolig alder, men de blir sjeldent over 3 år. Men uansett, så bet hun aldri. Jeg kunne komme på lyse dagen og åpne huset hennes og ta henne ut og kose. Da ville hun av og til sove igjen og la seg ned meg øynene igjen. Av og til ble hun hyper ov ville løpe, og hun hadde en fantastisk personelighet! :P

Mange mener at rotter er dobbelt så bra som hamster. Og dette er jeg uenig i hittil. Har jo aldri hatt rotte selv, men om jeg noen gang får, så ser jeg sikkert annerledes på saken! :o Men de tror liksom at hamsterne bare sover på dagen, og bråker om natta. Men ingen av mine hamstere har blitt sure om jeg vekker dem på dagen. Deres døgnrytme er vell så godt som snudd! :P De har aldri bitt meg om jeg har vekket dem, og de jeg stoler mest på kan jeg bare ta rett ut. De jeg stoler mindre på tar jeg og lager litt lyder. Man kan godt synge eller smatte med tungen, eller lage en lyde de gjennkjenner. Også bruker jeg og legge litt mat i skåla deres. Og man kan gjerne overdrive den lyden litt, og riste litt ekstra på boksen med mat i. Denne lyden reagerer alle mine på. Kommer ut med en gang :P

Kanskje litt OT, men noe kan jo være godt og vite :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for all hjelpen. Det er ikke mitt første hamster eller dverghamster, men denne er sykt gal og den gir seg aldri med å løpe. Jeg skal prøve å la han løpe rundt i ett rom få den til å bli vant til hånden min. Jeg gir den solsikkefrø og mater den noen ganger fra hånden, men det viser ikke å hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ikke helt greit med de, nei. Du kunne kanskje kjøpt deg en hamster til? :P En babyhamster som er enten syrisk eller perlemor? Så kunne du kost med den, mens robo'en din fyker rundt på gulvet?

Det finnes mange små der ute som trenger nye hjem vil jeg tro! :P

- Dette er et kjemte stilig bur! Jeg har et slikt selv, og det fungerer veldig bra. Koster 300,- kr. Du må vaske rørene ganske ofte for hamsterne har med og tisse der. Man kan ikke ha en syrisk hamster der, da det blir i misnte laget. Hamster følger med, men aner ikke om det er dverg eller syrisk, eller om det kanskje er en robo. Det kan du sjekke ut om du er interesert :P

- Her er et stort og fint bur som ser ut til og være i veldig fin stand. Det følger med en kjempesøt ung syrisk dverghamster, til kun 380,- kr. Buret seg veldig praktkisk ut. Hadde jeg vært deg (og skulle ha en hamster til) hadde jeg nok valgt denne! :P

- Og her er link til finn.no siden med alle hamsterburene, og hamsterne, om det skulle være av interrese! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...