Gå til innhold
Hundesonen.no

Går det an å få hunden til å slutte å jage?


Djervekvinnen

Recommended Posts

Jeg lurer på om det er noe man kan gjøre for å få hunden til å slutte å stikke av etter fugler etc, uten å måtte ty til strøm og slike metoder? Er det mulig å få bukt med dette, selv om hunden har blitt voksen og syns dette er gøy, og blokkerer all kommando ute? Eller må man bare "akseptere det" og ha hunden i bånd?

Takker for all tips og innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan til en viss grad ha kontroll over det, men har du en heit hund må du bare akseptere det. Dobermanntispa mi hadde en rimelig god dose med jaktlyst, og jeg er sikker på at jeg kunne delt henne i to og viftet en saftig ku foran ansiktet hennes, uten noen reaksjon. At all.

I mitt hodet var det ikke noe vits å forsterke den lysta ved å ha hunden løs, når jeg selv vet at det er en mur innenfor ørene. Jepp. Det er rimelig kjipt i lengden, men man må bare respektere det rundt seg, og det man har i andre enden av kobbelet.

Jeg har ikke noen erfaring med bruk av aversiv ved jakt uansett, så jeg vet ikke hvor mye man kan få kontrollert jaktlysta innenfor den grensen der uansett. Men (jeg vet det ikke er det du spør om, men jeg er en nysgjerrig sjel læll :)) om det faktisk er noen som har gjort det, i hvor stor grad blir de påvirket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cæsar Milan bruker en metode der han "avbryter" adferden. Når du ser tegnene til at hunden skal begynne, sier du nei og poker borti den eller noe sånt. En slik atferd skal være uakseptabel med mindre du vil ha det sånn

Edit: Eller...burde i hvert fall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe takk for svar!

Ja hadde det bare vært så enkelt å si Nei og "true" hunden litt, men jeg har ropt mine sterkeste ord om at dette var totalt uønsket, uten at hunden gidder å lette på et øre idet hun spurter avsted i 100. Jeg har også prøvd å være "hard" (dytte i hunden, ta i nakken, rykk i bånd etc) ved tegn til at hunden inntar jaktposisjon i bånd og uten, uten at det har hjulpet det grann. Også prøvd å være så myndig og bestemt som mulig, og det bare fører til at hunden virker total respektløs ovenfor meg.

Strøm har jeg ikke prøvd, og det er heller ikke noe jeg vil gjøre utenom sauestrømming. Da får jeg ihvertfall sett om hun responderer bra på dette. Hun dirrer som et aspeløv ved synet av sau, så jeg tror hun vil ha lyst å løpe etter dem.. Men utenom dette har man jo fugler og katter som det ikke strømmes for, så da lurte jeg på om det var noe slags sjangs i havet for at man kunne trene på dette, når hunden i voksen alder har fått denne sterke jaktlysten over seg... Jeg har mine sterke tvil, men kanskje noen hadde noen erfaringer på dette temaet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg har noen ekstra gode råd, mer så at jeg "melder meg på" å være i samme situasjon som deg, og har prøvd det meste.

Vi veksler om å bo på i to forskjellige miljøer; - småhusbebyggelse nær bystrøk og et småbruk innringet av sauegarder på en øy i havet. Snakker om "jekyll and hide" atferd. Å generalisere atferd fra "byen" virker helt i det blå når "naturen kaller" på øya.

Er virkelig toget gått når de ikke ble stoppet på dette i valpealder?

Synes det er trasig å tenke seg at hunden skal måtte leve livet i bånd. Langline på marker hvor det ikke er særlig opphold av sau,hjort, oter, gjess mm. funker, og er et rimelig godt "tilbud" til livskvalitet tross alt, men...For tiden scanner jeg gjennom alle slags jakthundbøker, men det er bedrøvelig lesing så langt.."alt" ser ut til å kunne fikses med "milanmetoden" - bare det er valpealder.

"Betingere" påberoper seg jo at all atferd kan endres - operant eller klassisk - bare forsterkeren er classy nok, men finnes den forsterker skapt som kan får en voksen-ikke tidlig-nok-stoppet hund til å bli viltren?

Dessuten: kanskje denne tråden burde sendes til brukshund-"avdelingen" også ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ELG, faktisk ;) Skumle dyr..

Æsj, denne er kjiiip!

Diesel blokkerer og løper når han er noe. Om det så er et lite løv som rører på seg.

Her om dagen lekte vi i en liten park, den er sånn halvveis inngjerdet.. Plutselig ser jeg nabohunden komme, en flat gutt noe gamlere enn min. Diesel så han før meg og løp mot gjerdet, han prøvde også å løpe mot et lite hull i gjerdet. Da ropte jeg KOM HIT! KOM HIT! Jeg fikk konktakt med han, og han gikk med "senket hodde" imot meg. Jeg roste han opp i skyene når han kom, og det var en stk hund som ble glad når han var flink gutt. :D

Jeg holdt på å klikke da Flaten kom, mest fordi jeg var redd. Og man får TO sekund på å hanke inn hunden.

Jeg mener det er bedre å ta fram streng stemmen en gang for alle enn å stå å dulle og rope med lys stemme. Hadde min gått til angrep feks hadde kanskje ikke Diesel vært her i dag. Treffer du på den feile eieren krever han hunden din avlivet bare for å gå på plena hans.

Når han var liten løp han etter ei gås..uti vannet.. Det han ikke viste var at det var brådjupt og han plumpet under ;)

Det tok mange mnd før han prøvde seg på en fugl igjen. Litt kjipt at det kanskje er grunnen til at han ikke liker vann.

Jeg har kanskje ikke så mange tips i dette innlegget.. men jeg har selv en hund som vil etter alt mulig.

Jeg så Cesar brukte strøm på hunden som var gal etter dekk. Der stod det jo mellom liv og død for hunden, og det var eneste utvei. Det er bare du selv om kan avgjøre hvor ekstrem hunden din er, og om det er fare for andre dyr når din er løs.

Hva med munnkurv? ;) Jeg vet om to Greyhounds som bruker det. Den ene har drept en katt eller to..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har akkurat samme problem, men har fått høre av flere at når det gjelder husky, så er det nesten umulig å stoppe jager lysten:s De hadde en gang strømmet en husky så mye at den besvimte=/, å da den våknet hoppet den rett på sauene igjen:S Eg tar heller forhåndsreglar når det gjelder min hund, Hun er beinhard, eg har prøvd å ta hu skikkelig når hu sprang ette geitene t ein kamerat, men det va ingen virkning, hu blir underdanig i det sekundet eg tar hu, men hu fyke rett i de ettepå likavel...Hu blokke heilt når hu foreksempel springe ette sauer, å når det gjelde sauer så e det veldig alvorlig. Eg vil kje utsetta min hund for strøm og andre brutale metoder om det mest sannsynlig ikkje virker. Men selv om det er litt mer styr å ha en slik hund som eg, har eg det likavel kjempebra med hunden min:) Å eg prøve å unngå situasjoner der jakt innstinktet slår inn. Om det oppstår slike situasjoner likevel, jir eg klar beskjed om at det e galt. I håp om at det kan bli bedre...

Hadde eg fonne ein gjennomførbar løysning, hadde eg selfølgeli prøvd det. Nåken så har samme problem, å har fonne ein fin måte å forbedra problemet på? Min hund er ikkje aggresiv verken mot hundar eller mennesker, men mot andre dyr..

Utenom dette har hunde min fungert kjempefint:) å eg har ikkje opplevd så mangen ubehagelige situasjonar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En trøst å se at flere synes dette er problematisk og vil prøve å gjøre noe med det... Selvom her ikke er så mange råd gitt om trening, så er det så menn nyttig at dere deler hva dere har gjort for å legge til rette; - å gjøre det beste utav det når situasjonen er som den er - og takk for det.

Har ellers stilt spørsmålet på " brukshund"/jakt i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så ille å bruke strøm i en slik situasjon jeg. Da går man inn og løser ett problem uten å skape flere nye, man kontrollerer hunden på avstand i det miljøet som man har ett problem i, uten å måtte være "hard" med hunden. Og ikke minst, gjør man det riktig så er det en gang i hundens liv, fremfor år i bånd og med kjefting og mas fra eier. Men det er nå meg, jeg er tydeligvis tilhenger av Rema 1000 metodene jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel visse jaktinstinkter som ikke er mulig å bli kvitt (ihvertfall i jaktrasene). Alle fuglehundeiere vet vel at de mest sannsynlig får en hund som stikker av og blir borte i noen timer for å "jakte". Så hvis man ikke ønsker en hund som stikker av eller andre ting bør man kjøpe etter en rase som ikke gjør det.

Etter erfaring fra min familie sine jakthunder har jeg lært at jeg ikke skal ha noe i nærheten av det, så jeg falt for Phalene som bare jakter på lopper, lus og mus, i følge gamle dager ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så ille å bruke strøm i en slik situasjon jeg. Da går man inn og løser ett problem uten å skape flere nye, man kontrollerer hunden på avstand i det miljøet som man har ett problem i, uten å måtte være "hard" med hunden. Og ikke minst, gjør man det riktig så er det en gang i hundens liv, fremfor år i bånd og med kjefting og mas fra eier. Men det er nå meg, jeg er tydeligvis tilhenger av Rema 1000 metodene jeg...

Til Gråtass.

Ja strøm kunne man brukt men man kan også gjøre en enorm feil ved å bruke strøm. Man må gi strøm i akkutat riktig tidspungt og man må også se akkurat når hunden ser på dyret. Ser den på andre ting så kan den tro at det er den tingen som er farlig og ikke dyret som vi egentlig mente å skremme den for.

Har et eksempel på en jeger som prøvde det på hunden sin som jaget sau, da han gav strøm var akkurat da hunden løp gjennom en grind etter sauene og det var ikke sauene han ble redd men han ble helt umulig å få gjennom grinder etter på... Ganske umulig å ha en jakt hund som er redd å gå igjennom grinder eller smale gjennomganger...

Så finnes det andre metoder er ihvertfall jeg for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Til Gråtass.

Ja strøm kunne man brukt men man kan også gjøre en enorm feil ved å bruke strøm. Man må gi strøm i akkutat riktig tidspungt og man må også se akkurat når hunden ser på dyret. Ser den på andre ting så kan den tro at det er den tingen som er farlig og ikke dyret som vi egentlig mente å skremme den for.

Har et eksempel på en jeger som prøvde det på hunden sin som jaget sau, da han gav strøm var akkurat da hunden løp gjennom en grind etter sauene og det var ikke sauene han ble redd men han ble helt umulig å få gjennom grinder etter på... Ganske umulig å ha en jakt hund som er redd å gå igjennom grinder eller smale gjennomganger...

Så finnes det andre metoder er ihvertfall jeg for det.

Første forutsetning for å bruke ett så kraftig aversiv som strøm er, er jo at den som bruker det faktisk kan bruke det i riktig setting. Jeg ville aldri ha betinget bruken av strøm til at hunden ser dyret, jeg ville ha betinget det til mitt "nei". Nettopp fordi hunden skal få vite at det får du ikke lov til. Jeg vil ha en kommando som gjør at jeg kan stoppe den fra en fristelse om det er ett løv, annen hund, katt, mennesker, elg eller sau så er prinsippet akkurat det samme. Du får ikke lov og gjør du det likevel, blir konsekvensene store. (Straffen strår i forhold til forbrytelsen)

Hvis man skal trene inn dette uten bruk av strøm så handler jo dette ofte i stor grad om å finne en forsterker som er større en jaktlysten, noe som for mange blir veldig vanskelig. Det er ikke alltid at man kan velge en utvei med positiv trening og belønning for ønsket adferd, alternativet da er å påføre hunden ett ubehag som gjør at den velger opphør av ubehag som belønning høyere enn jakten. Dette er selvfølgelig ikke noe som man skal gjøre i hverdagsdressur, men for å løse ett problem hvor man ikke vil provosere fram flere problemstillinger/konflikter. Dette kan for mange hunder være forskjellen på liv og død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gråtass: Tenker du på å skaffe seg E-halsbånd selv å bruke privat på fugler og katteproblemet, eller kun på strømminga mot sau gjort av andre?

En kjenning strømmet på sau og hunden er nå skeptsikt til sau, men løper fortsatt etter katter. Så da tilsier det jo at hunden må straffes for hver enkel situasjon, slik at hunden vet at den får straff uansett om det er sau eller ikke, bare at den stikker.. Da må det jo også strømmes utenom sauestrømminga hvis dette skal fungere. ?

Jeg sliter med å få straffet hunden idet den har tenkt tanken på å stikke. Mye fordi jeg ikke får tak i hunden pga avstanden. Hunden vet at jeg ikke får tak i den og benytter sjangsen og får belønning form av å løpe.

Må vel begynne å bruke langtauet igjen, slik at jeg kan få tak i hunden på litt avstand. Har ikke brukt dette på noen år, pga det fungerte bra uten, men så plutselig begynte jaktinstinktet å blomstre igjen og hunden fikk ferten av å løpe etter og tydeligvis syns dette var gøy. Større dyr vet jeg ikke, for vi har aldri møtt på noen. Fugler er det overalt.

Voksne hunder er en ting, hva med valper? Hvordan går man frem for å unngå at valpen/unghunden får lyst å jage? Hadde vært interessant å hørt hvordan folk går frem her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...