Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva koster et medlemskap?


TordisElise

Recommended Posts

Hvor mye betaler dere for å trene i hundeklubben deres (i tillegg til medlemsavgiften)?

I en av mine klubber (er bare medlem/aktiv i 2 da) så betaler vi 200.- kr. i årsavgift (+ NKK). Nå er det imidlertid bestemt at det skal koste 800.- kr. for å være med på trening. I utgangspunktet så trodde jeg at det var for å trene inne fram til 1. mai (husleie), men det viser seg at det også gjelder utetrening ellers i året.

Jeg kan betale, men det er prinsippene mine som stritter litt. Hvorfor skal man da bli medlem om man ikke får noe for kontigenten? Faktisk talt ingenting..... I stedet kvitterer klubben med å kreve 800,- kr. i tillegg om man vil trene. Til og med ute. De begrunner det med at utstyret koster mye, men alt utstyret er faktisk sponset og jeg vil tro med den tanke at det skal komme alle medlemmene til gode.

Noen synspunkter? Og hvordan er praksisen i andre hundeklubber?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betaler for innetreningen i Kongsberg HK, da vi leier ridehall i vinterhalvåret. Utetreningen er 'gratis', mot medlemsskap og dugnader. Vi dekker også inn litt på kurs og arrangementer, nettopp fordi det koster å drive plassen, ha hinderpark og garasje til å ha hinderene i.

800,- for trening inne og ute hørtes slett ikke ille ut. Vi betaler ca 1300,- bare for innetrening i november og desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaler 200 i medlemasavgift, og da er alle treningene gratis. Hadde nok vært annerledes hadde vi hatt innendørs-treninger, og jeg kunne fint ha betalt noen kroner for innendørs-treninger i agility om det hadde vært aktuelt, selv om jeg trives godt med å trene i ruske-vær også. Lydighetstrening innendørs tror jeg ikke jeg hadde vært interessert i å betale for, da jeg ikke har noe problem med å trene ute nesten uansett vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er rart at de tar ekstra for at man skal få trene i det hele tatt. Altså, greit om det er ekstra for frivillig trening f. eks i ridehall om vinteren :P Men at de tar 800 kr i tillegg til medlemsavgiften, hvis ikke får du ikke trene hele året? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Takk for svar!

Ser at det er forskjellig praksis og meninger. Men er det vanlig at man ikke får delta på noe når man er medlem, uten at man må betale mange hundre kroner ekstra. :ahappy:

Nå er det jo sånn at medlemmsavgiften er oftest klubbens hovedinntekt. Den skal i stor grad dekke for kostnader av klubbhytte, treningsmatriell, kontormatriell, hjemmeside, medlemsblad, diplomer, klubbmerker etc i tillegg til å utdanne instruktører, så da sier det seg selv at man ikke har økonomi til alt dette med 200kr pr medlem. Da har man to valg, da kan man enten ta en fast treningsavgift i året eller man kan ta betalt pr kurs. Jeg vil mye heller betale 800kr og trene når det passer meg, enn å måtte melde meg på ett kurs over x antall timer og betale det tilsvarende eller mer.

Spørsmålet er jo hva mener du med å delta på noe? Ved å være medlem i en NKK samarbeidende klubb får du jo endel goder, som halv pris på alt av registreringer og arrangementer, du får tilgang til dogweb og mottar hundesport ett visst antall ganger i året. Man får som regel info fra klubben om hva som skjer av aktiviteter/dugnader (at folk ikke møter opp er jo en annen sak), julebord og sikkert sosialt samvær i klubben uten organisert trening. Så egentlig syns jeg de fleste får ganske god valuta for pengene sine, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Ser at det er forskjellig praksis og meninger. Men er det vanlig at man ikke får delta på noe når man er medlem, uten at man må betale mange hundre kroner ekstra. :ahappy:

I en hundeklubb som arrangerer mye kurs og stevner, der klubbens medlemmer er aktive på dugnader osv, så burde man kunne benytte klubbens område til trening og være med på gruppetreninger om dette er uten instruktør når man er medlem. Dessverre er det mange klubber som ikke arrangerer så mye inntektsbringende, og/eller dugnadsånden er lav(det er vel heller liten dugnadsånd i 2008 i forhold til for eksempel 1990, det er bare noe man må begynne å innse).

Jeg syns kurs, treninger med instruktør og leie av innelokaler på vinterstid skal koste penger, nettopp for å sikre kvalitet og engasjement. Dette blir også påvirket av pris/etterspørsel, og hundeklubben kan få et bedre tilbud til sine medlemmer.

MEN! Hundeklubber skal ikke fungere som en bedrift, hvis mål er å samle opp haugevis av penger på bok, slik noen hundeklubber gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo sånn at medlemmsavgiften er oftest klubbens hovedinntekt. Den skal i stor grad dekke for kostnader av klubbhytte, treningsmatriell, kontormatriell, hjemmeside, medlemsblad, diplomer, klubbmerker etc i tillegg til å utdanne instruktører, så da sier det seg selv at man ikke har økonomi til alt dette med 200kr pr medlem. Da har man to valg, da kan man enten ta en fast treningsavgift i året eller man kan ta betalt pr kurs. Jeg vil mye heller betale 800kr og trene når det passer meg, enn å måtte melde meg på ett kurs over x antall timer og betale det tilsvarende eller mer.

Spørsmålet er jo hva mener du med å delta på noe? Ved å være medlem i en NKK samarbeidende klubb får du jo endel goder, som halv pris på alt av registreringer og arrangementer, du får tilgang til dogweb og mottar hundesport ett visst antall ganger i året. Man får som regel info fra klubben om hva som skjer av aktiviteter/dugnader (at folk ikke møter opp er jo en annen sak), julebord og sikkert sosialt samvær i klubben uten organisert trening. Så egentlig syns jeg de fleste får ganske god valuta for pengene sine, jeg.

Man får ikke noe som jeg tidligere har skrevet. Man kan ikke delta på sosialt samvær eller annet i regi av klubben om man ikke betaler de 800,- kr. Man er da uønsket på treningsområdet. Og alle goder som jeg får ved å være medlem i NKK ville jeg likvel fått, da jeg er medlem av 2 andre hundeklubber og en raseklubb. Så jeg syntes at her får man ikke valuta for pengene i det hele tatt...

Og det er ikke slik at man får gå gratis på kurs ved å betale treningsavgift. Nei, alle kurs koster i tillegg 800-1000 kr. De 800,- i "treningsavgift" er for å få lov å delta på trening 2 kvelder pr. uke, totalt ca. 4 timer. Og det gjelder kun for èn hund og fører. Instruktørene som brukes både i lydighet og agility er har ikke egne resultater å vise til og er, men unntak av en i lydighet, ikke utdannet. Julebord o.a. er heller ikke noe som er aktuelt i denne klubben, og man har heller ingen andre goder som rabattordninger, medlemsblad o.l.

Som du kanskje skjønner så skulle klubben ha god økonomi. De arrangerte valpeshow i høst med et godt overskudd (11 000.- etter hva som er opplyst), de har kurset 80 hunder og eiere i vår/høst. Og de er sponset fra forskjellige steder for å kjøpe inn agilityutstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

De klubbene jeg har vært med i har det vært gratis å være med på fellestreninger (etter årsavgift er betalt). Også er det litt forskjellig hvordan ordning det er med om det er en struktør, en ansvarlig eller om det bare er egen trening. Ene klubben jeg var med i betalte vi i agilitygruppa ekstra for å leie en hall på vintern (selvfølgelig frivillig om man vil være med på det), noe jeg selvfølgelig syns er rimelig. Men om du ikke får være med på noen ting uten å betale de 800 ekstra så vil det jo egentlig si at de har lagt på medlemsavgiften med 800 kroner da. Det syns jeg er veldig mye og hvis det ikke gir noen ekstra goder som skikkelig instruktør på treninger e.l. så hadde jeg droppa hele den klubben. Men man må jo se på hva man får for pengene også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik ser jeg det også Tijon!

Og det er ingen gode instruktører som er leid inn. De som "har" treningene er vi medlemmer, jeg også er satt opp på noen dager. Hadde det vært bare fra 1. nov. - 1. mai som innetreningen er så kunne jeg se det som rimelig, for å dekke husleie. Men når man ikke heller kan være med ellers i året uten å (tvinges til) betale 800,- kr. så finner jeg det rart. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uvanlig for en idealistisk organisasjon. Men man kan jo bare se på det som at det er innetreningen som koster 800,- for det er jo billig.

Bør jo kunne tas opp med styret i klubben?

(Sånn egentlig er det jo billig for 12 mnd trening med rullerende instruktører, selv om de ikke er noe bra så har de jo øyne, i tillegg til at et halvt år er innendørs)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre her synes jeg også det er normalt å måtte betale litt for å få trene inne i en hall om vinteren. Nå er det ikke alle slags haller jeg ville betalt for å trene i, men ridehaller og andre steder med ok underlag må jo dekkes inn på en måte. Jeg har kun trent i en hundeklubb gjennom mitt nomadeliv de siste årene der det ikke ble krevet penger for å trene inne i hall om vinteren. Utetreninger derimot, her reagerer jeg som trådstarter. Hva ligger egentlig i medlemskapet til klubben? Lov til å kalle seg medlem? Tilgang til klubbområde for å trene på egenhånd? Tilgang til ag- og lputstyr på egen hånd? Hva ligger i de kveldene der instruktørene er der? Hjelper de folk, eller står de opp og ned og trener egen hund?

Jeg ville ikke betalt 800 kroner i året for utetrening, i tillegg til medlemsavgift, dersom jeg aldri fikk noe tilbake for det i form av instruksjon eller bistand. Kurs kan jeg gå andre steder..

Kanskje du burde foreslå alternative måter å tjene inn penger på? Avholde flere kurs, avholde uoffisiell konkurranse? Evt. kreve at dersom dere skal betale så skal dere få noe igen for pengene deres..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette blir "litt for dyrt" om du spør meg..... I vår hundeklubb betaler man medlemskap, men har gratis trening hele året. Eneste "restriksjon" er at om det foregår kurs på området så må man vente til det er ferdig for kvelden. (ferdig mellom 19.30 og 20.00)

Og det er vel ikke så mange klubber som "kun" har medleskap som eneste inntekt...? I løpet av et år avholdes det stort sett både kurser, stevner og utstilling...

Kan forstå grunnen til betaling om man leier noe innendørs, eller om det er hundeparker som ikke har noe inntekt som f.eks medlemskap, da er det jo ingen plass å "ta penger fra" heller.

Min klubb har utstilling en gang pr år, i tillegg holder vi div kurs og vi har en sunn økonomi. Synes eg hører det om vi skulle tatt betaling for at medlemmene skulle få trent hundene sine på klubbens område, medlemstallet hadde nok gått drastisk ned då ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her betaler man 240,- tror jeg det var, også har man rett til å komme på alle treningene arrangert av klubben. Egentreningene så vel som de organiserte treningene. Aner ikke hvordan det er når de leier ridehall (noe de også gjør) men har ikke hørt om noen ekstrakostnader... Mulig det finnes da, jeg har ikke vært på trening i ridehallen enda. Går utifra at man får beskjed hvis det er tilfelle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette hørtes noe merkelig ut... Men det sitter vel ett styre for klubben som burde klare å forklare den ekstra avgiften? Kanskje på tide å bytte ut styret?

I ene klubben eg er med i betaler vi 200kr i året, og ellers for innetrening om vinteren og kurs. Ellers er alt gratis. I tillegg blir det arrangert 2 LP/AG stevner i året, samt en stor utstilling. Det blir også søkt om støtte til kurs avgift hos studieforbundet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...