Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva koster et medlemskap?


TordisElise

Recommended Posts

Hvor mye betaler dere for å trene i hundeklubben deres (i tillegg til medlemsavgiften)?

I en av mine klubber (er bare medlem/aktiv i 2 da) så betaler vi 200.- kr. i årsavgift (+ NKK). Nå er det imidlertid bestemt at det skal koste 800.- kr. for å være med på trening. I utgangspunktet så trodde jeg at det var for å trene inne fram til 1. mai (husleie), men det viser seg at det også gjelder utetrening ellers i året.

Jeg kan betale, men det er prinsippene mine som stritter litt. Hvorfor skal man da bli medlem om man ikke får noe for kontigenten? Faktisk talt ingenting..... I stedet kvitterer klubben med å kreve 800,- kr. i tillegg om man vil trene. Til og med ute. De begrunner det med at utstyret koster mye, men alt utstyret er faktisk sponset og jeg vil tro med den tanke at det skal komme alle medlemmene til gode.

Noen synspunkter? Og hvordan er praksisen i andre hundeklubber?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betaler for innetreningen i Kongsberg HK, da vi leier ridehall i vinterhalvåret. Utetreningen er 'gratis', mot medlemsskap og dugnader. Vi dekker også inn litt på kurs og arrangementer, nettopp fordi det koster å drive plassen, ha hinderpark og garasje til å ha hinderene i.

800,- for trening inne og ute hørtes slett ikke ille ut. Vi betaler ca 1300,- bare for innetrening i november og desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaler 200 i medlemasavgift, og da er alle treningene gratis. Hadde nok vært annerledes hadde vi hatt innendørs-treninger, og jeg kunne fint ha betalt noen kroner for innendørs-treninger i agility om det hadde vært aktuelt, selv om jeg trives godt med å trene i ruske-vær også. Lydighetstrening innendørs tror jeg ikke jeg hadde vært interessert i å betale for, da jeg ikke har noe problem med å trene ute nesten uansett vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er rart at de tar ekstra for at man skal få trene i det hele tatt. Altså, greit om det er ekstra for frivillig trening f. eks i ridehall om vinteren :P Men at de tar 800 kr i tillegg til medlemsavgiften, hvis ikke får du ikke trene hele året? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Takk for svar!

Ser at det er forskjellig praksis og meninger. Men er det vanlig at man ikke får delta på noe når man er medlem, uten at man må betale mange hundre kroner ekstra. :ahappy:

Nå er det jo sånn at medlemmsavgiften er oftest klubbens hovedinntekt. Den skal i stor grad dekke for kostnader av klubbhytte, treningsmatriell, kontormatriell, hjemmeside, medlemsblad, diplomer, klubbmerker etc i tillegg til å utdanne instruktører, så da sier det seg selv at man ikke har økonomi til alt dette med 200kr pr medlem. Da har man to valg, da kan man enten ta en fast treningsavgift i året eller man kan ta betalt pr kurs. Jeg vil mye heller betale 800kr og trene når det passer meg, enn å måtte melde meg på ett kurs over x antall timer og betale det tilsvarende eller mer.

Spørsmålet er jo hva mener du med å delta på noe? Ved å være medlem i en NKK samarbeidende klubb får du jo endel goder, som halv pris på alt av registreringer og arrangementer, du får tilgang til dogweb og mottar hundesport ett visst antall ganger i året. Man får som regel info fra klubben om hva som skjer av aktiviteter/dugnader (at folk ikke møter opp er jo en annen sak), julebord og sikkert sosialt samvær i klubben uten organisert trening. Så egentlig syns jeg de fleste får ganske god valuta for pengene sine, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Ser at det er forskjellig praksis og meninger. Men er det vanlig at man ikke får delta på noe når man er medlem, uten at man må betale mange hundre kroner ekstra. :ahappy:

I en hundeklubb som arrangerer mye kurs og stevner, der klubbens medlemmer er aktive på dugnader osv, så burde man kunne benytte klubbens område til trening og være med på gruppetreninger om dette er uten instruktør når man er medlem. Dessverre er det mange klubber som ikke arrangerer så mye inntektsbringende, og/eller dugnadsånden er lav(det er vel heller liten dugnadsånd i 2008 i forhold til for eksempel 1990, det er bare noe man må begynne å innse).

Jeg syns kurs, treninger med instruktør og leie av innelokaler på vinterstid skal koste penger, nettopp for å sikre kvalitet og engasjement. Dette blir også påvirket av pris/etterspørsel, og hundeklubben kan få et bedre tilbud til sine medlemmer.

MEN! Hundeklubber skal ikke fungere som en bedrift, hvis mål er å samle opp haugevis av penger på bok, slik noen hundeklubber gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo sånn at medlemmsavgiften er oftest klubbens hovedinntekt. Den skal i stor grad dekke for kostnader av klubbhytte, treningsmatriell, kontormatriell, hjemmeside, medlemsblad, diplomer, klubbmerker etc i tillegg til å utdanne instruktører, så da sier det seg selv at man ikke har økonomi til alt dette med 200kr pr medlem. Da har man to valg, da kan man enten ta en fast treningsavgift i året eller man kan ta betalt pr kurs. Jeg vil mye heller betale 800kr og trene når det passer meg, enn å måtte melde meg på ett kurs over x antall timer og betale det tilsvarende eller mer.

Spørsmålet er jo hva mener du med å delta på noe? Ved å være medlem i en NKK samarbeidende klubb får du jo endel goder, som halv pris på alt av registreringer og arrangementer, du får tilgang til dogweb og mottar hundesport ett visst antall ganger i året. Man får som regel info fra klubben om hva som skjer av aktiviteter/dugnader (at folk ikke møter opp er jo en annen sak), julebord og sikkert sosialt samvær i klubben uten organisert trening. Så egentlig syns jeg de fleste får ganske god valuta for pengene sine, jeg.

Man får ikke noe som jeg tidligere har skrevet. Man kan ikke delta på sosialt samvær eller annet i regi av klubben om man ikke betaler de 800,- kr. Man er da uønsket på treningsområdet. Og alle goder som jeg får ved å være medlem i NKK ville jeg likvel fått, da jeg er medlem av 2 andre hundeklubber og en raseklubb. Så jeg syntes at her får man ikke valuta for pengene i det hele tatt...

Og det er ikke slik at man får gå gratis på kurs ved å betale treningsavgift. Nei, alle kurs koster i tillegg 800-1000 kr. De 800,- i "treningsavgift" er for å få lov å delta på trening 2 kvelder pr. uke, totalt ca. 4 timer. Og det gjelder kun for èn hund og fører. Instruktørene som brukes både i lydighet og agility er har ikke egne resultater å vise til og er, men unntak av en i lydighet, ikke utdannet. Julebord o.a. er heller ikke noe som er aktuelt i denne klubben, og man har heller ingen andre goder som rabattordninger, medlemsblad o.l.

Som du kanskje skjønner så skulle klubben ha god økonomi. De arrangerte valpeshow i høst med et godt overskudd (11 000.- etter hva som er opplyst), de har kurset 80 hunder og eiere i vår/høst. Og de er sponset fra forskjellige steder for å kjøpe inn agilityutstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

De klubbene jeg har vært med i har det vært gratis å være med på fellestreninger (etter årsavgift er betalt). Også er det litt forskjellig hvordan ordning det er med om det er en struktør, en ansvarlig eller om det bare er egen trening. Ene klubben jeg var med i betalte vi i agilitygruppa ekstra for å leie en hall på vintern (selvfølgelig frivillig om man vil være med på det), noe jeg selvfølgelig syns er rimelig. Men om du ikke får være med på noen ting uten å betale de 800 ekstra så vil det jo egentlig si at de har lagt på medlemsavgiften med 800 kroner da. Det syns jeg er veldig mye og hvis det ikke gir noen ekstra goder som skikkelig instruktør på treninger e.l. så hadde jeg droppa hele den klubben. Men man må jo se på hva man får for pengene også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik ser jeg det også Tijon!

Og det er ingen gode instruktører som er leid inn. De som "har" treningene er vi medlemmer, jeg også er satt opp på noen dager. Hadde det vært bare fra 1. nov. - 1. mai som innetreningen er så kunne jeg se det som rimelig, for å dekke husleie. Men når man ikke heller kan være med ellers i året uten å (tvinges til) betale 800,- kr. så finner jeg det rart. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uvanlig for en idealistisk organisasjon. Men man kan jo bare se på det som at det er innetreningen som koster 800,- for det er jo billig.

Bør jo kunne tas opp med styret i klubben?

(Sånn egentlig er det jo billig for 12 mnd trening med rullerende instruktører, selv om de ikke er noe bra så har de jo øyne, i tillegg til at et halvt år er innendørs)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre her synes jeg også det er normalt å måtte betale litt for å få trene inne i en hall om vinteren. Nå er det ikke alle slags haller jeg ville betalt for å trene i, men ridehaller og andre steder med ok underlag må jo dekkes inn på en måte. Jeg har kun trent i en hundeklubb gjennom mitt nomadeliv de siste årene der det ikke ble krevet penger for å trene inne i hall om vinteren. Utetreninger derimot, her reagerer jeg som trådstarter. Hva ligger egentlig i medlemskapet til klubben? Lov til å kalle seg medlem? Tilgang til klubbområde for å trene på egenhånd? Tilgang til ag- og lputstyr på egen hånd? Hva ligger i de kveldene der instruktørene er der? Hjelper de folk, eller står de opp og ned og trener egen hund?

Jeg ville ikke betalt 800 kroner i året for utetrening, i tillegg til medlemsavgift, dersom jeg aldri fikk noe tilbake for det i form av instruksjon eller bistand. Kurs kan jeg gå andre steder..

Kanskje du burde foreslå alternative måter å tjene inn penger på? Avholde flere kurs, avholde uoffisiell konkurranse? Evt. kreve at dersom dere skal betale så skal dere få noe igen for pengene deres..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette blir "litt for dyrt" om du spør meg..... I vår hundeklubb betaler man medlemskap, men har gratis trening hele året. Eneste "restriksjon" er at om det foregår kurs på området så må man vente til det er ferdig for kvelden. (ferdig mellom 19.30 og 20.00)

Og det er vel ikke så mange klubber som "kun" har medleskap som eneste inntekt...? I løpet av et år avholdes det stort sett både kurser, stevner og utstilling...

Kan forstå grunnen til betaling om man leier noe innendørs, eller om det er hundeparker som ikke har noe inntekt som f.eks medlemskap, da er det jo ingen plass å "ta penger fra" heller.

Min klubb har utstilling en gang pr år, i tillegg holder vi div kurs og vi har en sunn økonomi. Synes eg hører det om vi skulle tatt betaling for at medlemmene skulle få trent hundene sine på klubbens område, medlemstallet hadde nok gått drastisk ned då ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her betaler man 240,- tror jeg det var, også har man rett til å komme på alle treningene arrangert av klubben. Egentreningene så vel som de organiserte treningene. Aner ikke hvordan det er når de leier ridehall (noe de også gjør) men har ikke hørt om noen ekstrakostnader... Mulig det finnes da, jeg har ikke vært på trening i ridehallen enda. Går utifra at man får beskjed hvis det er tilfelle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette hørtes noe merkelig ut... Men det sitter vel ett styre for klubben som burde klare å forklare den ekstra avgiften? Kanskje på tide å bytte ut styret?

I ene klubben eg er med i betaler vi 200kr i året, og ellers for innetrening om vinteren og kurs. Ellers er alt gratis. I tillegg blir det arrangert 2 LP/AG stevner i året, samt en stor utstilling. Det blir også søkt om støtte til kurs avgift hos studieforbundet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
    • Støtdempende innleggssåler i potesko er et alternativ for å redusere belastningen på leddene. Om du finner sokker eller sko som sitter godt og får til å feste sålene så de ikke sklir inni. Ulike materialer har ulik komfort å løpe på. Noen typer materialer absorberer all energi uten å gi noen bounce back. Gir en bedre treningsøkt, men er sikkert vanskeligere å få hunden til å akseptere fordi det føles rart og er mye tyngre å løpe med. Jeg kan lage såler av det beste som er av shock absorption per måleenhet, men for egen business vil jeg ikke si hva materialet er. Yttersålene fra to par gode maraton racingsko kan også forvandles til gode løpesko for hund, med litt kreativitet og fingernemhet. Lunar Lite såler fra Nike var en personlig favoritt å løpe på. Tynne, passe harde, perfekt balanse mellom støtdemping og feedback energi. ..for meg med min kroppsvekt. En må sikkert ta hensyn til at hunden legger mindre vekt i hvert steg. Racingsko for barn er kanskje et bedre alternativ for et upcycling prosjekt. 
    • Vi har hatt noen fine dager. Av bra ting kan nevnes flere lykketreff i sosialisering og miljøtrening, bl.a. en slags flashmob av studenter med ski og snowboard og bager i former og farger, med ulike språklyder, som plutselig rundet hjørnet og befolket bussholdeplassen med et tett kaos. Det var helt kewlt, men å entre støyete rushtidsbuss med sterke lukter av parfymer fra kælvete unge voksne i en læringsfase, det var han mer skeptisk til, og måtte bæres ombord for logistic flow. Der inne, mellom føtter og ski og bager og skrålete skrål av både lyd og lukt og visuelle inntrykk - en intens stank - der tok det nesten et halvt minutt før han ville ha mat igjen, etter å ha forsøkt redde oss to ut derfra da døren åpnet seg på neste holdeplass. Et whiff av frisk luft var den forsikringen han trengte for å slappe av med viten om at denne situasjonen ikke var evig, og snack tray åpnet seg for påfyll. Mange røy ut på en holdeplass et par minutter senere og vi benyttet anledningen til å bevege oss gjennom midtgangen til en annen dør med mer kaos. Avslappet og ok med det da, etter å ha blitt desensitivert for den sterke multi sensory stanken av unge homo sapiens i den mest intenste delen av parringssesongen. Hva de homoene ruller seg i for å frastøte potensielle partnere så de får studere i fred, det er en effektiv repellant ikke bare mot unge sapiens hunkjønn, men også mot Canis lupus familiaris. Den initielle aversjonen mot stanken ble allikevel overdøvet av glupskhet. Minner meg om et gammelt amerikansk visdomsord: — If Hitler had coke, there'd be jews in the bathroom with him. (Dennis Leary) Vi fikk også jackpot mens vi varmet oss litt i gangen på kjøpesenteret etter å ha fryst ute sammen med valpepasser mens muttern handlet mat. Der i den deilige varmen kom det en speedfreak (=amfetamin, med lukten av høyt adrenalin og mye bevegelse) som ville prate (mye og fort) og hilse på fysisk, og som plutselig kom tilbake inn døren med en diger, vilter og enda mer energisk rottweiler i puberteten, som kom rett opp i ansiktet på Ede for å snuse og sniffe og synes han var såååå nuskesnusk. I wow you ører og det 😍 blikket mens han sniffet og sniffet og sniffet seg høy på valpelukten av den lille krabaten som liknet hans tidligere og forsvunnede riesen bestekompis. Rottisen hadde adoptert Ede på flekken om han kunne. Ede var mer skeptisk. Den merkelige og utenfor normalområdet høye energien fra både hund og eier, plutselig inn i intimsonene - en helt ny og sterk opplevelse, den var gull å få for første gang nå, og ikke senere.  Ellers er pelsstell en interessekonflikt. Her må bare trenes og trenes og trenes om han ikke vil se ut som en forvokst labradoodle med samme lengde maskinklipp over det hele. Har ennå ikke vært oppi ansiktet hans med saks. Maskin på kinnet var helt i grenseland for han ville tolerere mens han gomlet. Veien til å kunne bruke begge hender mens han tålmodig står helt stille for å få refill av snacktray, den veien er LANG. Kanskje klarer vi catwalk stylish frisyre for å supporte de terrorutsatte deltakerne i Pride i juni, men til ski-VM-arrangementene som kommer snart får han bare stille som labradoodle imposter.  Ellers tror jeg han har tjuvlyttet til diskusjoner om IGP og ringsport. Muttern mener nemlig at C-arbeidet i IGP er både for kjedelig, for lite omfattende og av feil karakter for sin egen smak. Ring kunne muttern derimot gjerne trent, fordi det er mer omfattende, mer variert og mindre kjedelig, og hunden lærer mer selvkontroll. Jeg har ytret at jeg ikke gidder trene IGP C-arbeid, men er ivrig med dersom ring blir lovlig i Norge. Helgekurs med biting i drakt i Sverige og Danmark er jeg derimot motstander av. Det er farlig om en ikke trener det grundig. Som å lade et våpen uten sikring. Å trene med bitepølse istedenfor drakt eller arm her i Norge er en mulighet. Oppe til vurdering dersom noen byr på en regelmessig treningsgruppe i dugnadsånd. Ede må ha overhørt DELER AV samtalene, for han har begynt trene biting i drakt med determination og stolthet. Ikke har han fått med seg at det er kriminelt. Ikke har han fått med seg at ringtrening i hovedsak handler om å IKKE bite. Han gikk rett på den delen av treningen han oppfattet som essensen i sporten, for å gjøre muttern stolt av ham. Fjällräven-buksene mine i rollen som ring figurant bitedrakt, med muttern inni.. Rumpa, leggene, lårene - og fordi ros uteble ved de dype, gode, fulle grepene som skulle medført anerkjennende nikk og refill av snacktray for pen utførelse  - den tynne huden på baksiden av knærne mellom fortennene. Stakkaren skjønner ikke hvorfor muttern brøler og blir sint på ham og avviser ham når han bare gjør sitt ytterste for å leve opp til forventninger og krav og i tillegg er kreativ og tilbyr nye og innovative adferder for klikkertrening. Oh well. Snart fulladet, så muttern må fylle tanken for å klare nye eventyr. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...