Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor ærlig skal man være?


PsychoLynx

Recommended Posts

At hundens eier – og pappa i huset, Kjetil Sevaldsen – gikk amok da han kom til Engelands hus og fant Ludo liggende død på en europall med et hull i panna, har jeg full forståelse for. Ludo var et familiemedlem som de var glad i. Personlig tror jeg ikke jeg hadde nøyd meg med å ramponere bilen til Engeland slik han gjorde. Jeg hadde første gitt bonden grundig juling. Så hadde jeg hengt han opp i øyelokkene og truet han til å blunke før jeg hadde svidd av gård og grunn. Deretter hadde jeg gitt bort alle dyra på gården til en som var snill og hadde empati for dyr, noe jeg ikke kan forstå at Engeland har. Deretter skulle han fått lov til å tatovere over hele ryggen: ” Jeg angrer. Unnskyld Ludo”. Som tilleggstraff skulle jeg dømt han til å gå i bar overkropp året rundt resten av livet.

Utsagn som det gjør at jeg ikke klarer å ta vedkommende seriøst, han ødelegger for seg selv som politisk aktør og meningsdannende redaktør.

For hvis det der skulle vært straffen for bare (ja, bare - tross alt) å ta livet av en hund (rettmessig eller ei, jeg ønsker ikke å diskutere det) - hva da med en som dreper et barn? Som voldtar? Som raner en bank? Som mishandler sitt barn gjennom flere år? Som driver med utpressing? Som slår partneren? Som kaster søppel i naturen? Som tenner på et hus? Som kjører på rødt lys?

Det er en trist sak, jeg husker den ble diskutert her inne og skapte reaksjoner i ulike retninger, men det er noe med proporsjonene på denne reaksjonen som gjør at redaktøren skyter seg selv i foten.

Dette er ikke å være ærlig. Jeg vet ikke helt hva jeg skal kalle det, kanskje litt usensurert stormannsgalskap som litt for lett havnet på nett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok... En fyr som har drept en hund er Norges største drittsekk? Fint å vite...

dustebonden

Personlig tror jeg ikke jeg hadde nøyd meg med å ramponere bilen til Engeland slik han gjorde. Jeg hadde første gitt bonden grundig juling. Så hadde jeg hengt han opp i øyelokkene og truet han til å blunke før jeg hadde svidd av gård og grunn. Deretter hadde jeg gitt bort alle dyra på gården til en som var snill og hadde empati for dyr, noe jeg ikke kan forstå at Engeland har. Deretter skulle han fått lov til å tatovere over hele ryggen: ” Jeg angrer. Unnskyld Ludo”. Som tilleggstraff skulle jeg dømt han til å gå i bar overkropp året rundt resten av livet.

Og Kjetil: Jeg håper du fikk ødelagt bilen hans mest mulig!

HAHAHAHAHA. Dette er som tatt ut av min munn for... tja, 4-5 år siden? Da jeg var 11-12 år. Hvis denne "redaktøren" virkelig mener dette blir jeg igrunn litt redd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så min rolle: En redaktør skal ikke bli følelsesmessig engasjert i saken. Han skal være objektiv. Men hadde jeg ikke hatt følelser, eller latt de komme til uttrykk, hadde jeg vært som bonden fra Gausdal, Ole Jon Engeland. Det er jeg veldig glad for at jeg ikke er og derfor skriver jeg denne kommentaren på denne måten. Rett fra levra samtidig som jeg innrømmer at jeg er fly forbannet og følelsesmessig engasjert.

Jeg sender derfor varme tanker til familien Sevaldsen som har min fulle forståelse, støtte og sympati i denne saken. Og Kjetil: Jeg håper du fikk ødelagt bilen hans mest mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje feilplassert der og da - men samtidig helt flott at noen tør å offentlig gå ut og fronte sine egne meninger ang. rettsløse dyr. Jeg mener å huske div. diskusjoner på nettet med omtrent samme omtale om denne bonden, uten at det ble omtalt som verken barnslig, useriøst eller lite troverdig...

"Bare en hund - voldtekt - drap av barn" - hva har det med saken å gjøre?

At en 13 åring ble steinet til døde i forrige uke unnskylder ikke (mindre) vold mot barn her i Norge, liksom..

Men ja, som redaktør med fast spalteplass (og kanskje full frihet til å skrive hva man vil) bør man likevel lære å trå litt varsomt, og pressens etiske retn.linjer ("Vær varsomplakaten") tilsier jo at man faktisk bør tenke litt før man "trykker send"...

Dog har jeg ingen problemer å forsvare hans rett til å si det han synes om dette, da.

Susanne

(Men de får nok ikke noe særlig med abonnenter hvis det der er normal redasksjonell side....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså, meningen hans er kanskje ok den, men det er vel måten den blir uttrykket på som er problemet, Det går jo tydelig ann å vise avstand fra denne bondens måte å handle på, uten å skrive at man skal henge opp vedkommende etter øyelokkene og tukte vedkommende til å blunke osv. Iallefall er mer voksen måte å uttrykke det på om du skal være et faglig blad sitt ansikt utad osv. :x Og en person som andre skal kunne høre på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...