Gå til innhold
Hundesonen.no

Spondylose

Karina+cathy

Recommended Posts

Skrevet

Hunden min har fått påvist spondylose i dag,hun skal nå gå på spesialfor fra hills og har rimadyl i di periodene som det er ille...Men er det noe annet jeg kan gjøre for å holde det sånn tålig i sjakk?

Og ett spørsmål til,er spondylose hovedsaklig arvlig eller er det noe jeg som eier har påført hunden min?

Skrevet

Huff, dette var da trist! :) Håper ikke hunden har for store smerter.

Spondylose dukker opp i større grad på enkelte raser en andre, noe som kan indikere at det er et arvelig aspekt på sykdommen.

Om Boxer:

"Arveligheten ble beregnet til å være h=0,42 og h=0,62, avhengig av regnemetode. Dette er en svært høy arvelighet. "

Men i følge Netdyredoktoren har store og tunge raser en større tibøyelighet for å utvikle sykdommen.

Jeg tror rett og slett du må undersøke endel om sykdommen, finne ut i hvilken grad den dukker opp på rase din, og om det viser seg å dukke opp mer på enkelte linjer/kombinasjoner enn andre. Dette er noe raseklubben din og rasekjennere burde kunne hjelpe til med. Det forutsetter selvsagt at rasemiljøet er preget av åpenhet og viser vilje til å kartlegge rasens svakheter.

Lykke til! Jeg håper du finner tiltak som hoder sykdommen i sjakk!

• 2 weeks later...
Skrevet

Spondylose er noe dritt, men det finnes mye en kan gjøre - for å lindre tilstanden. Jeg synes det er noe betenkelig at Vet. alltid anbefaler spesialfor, som ofte er betydelig dyrere, til å behandle lidelsen... :)

Det viktigste med en slik lidelse, er å holde hunden meget slank, så den ikke bærer rundt på noe overflødig vekt. I tillegg er turer på hardt underlag, som asfalt, det verste en kan trø rundt på. En bør også gå over til et for med lite fett, og mye proteiner - for nå må en bygge opp støttemuskelatur, på jevne (tempo) turer i i ulendt tereng. Et for med lite fett og mye proteiner, vil få hunden slank - samtidig som den også bygger muskler.

Rimadyl hjelper i perioder hvor det er ekstra ille, men det er i utgangspunktet "bra" at hunden kjenner noe smerte, det hjelper den i å begrense seg selv.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men hva gjør man om det ikke går? Og hvor lenge prøver man å få det til å funke? 
    • Det er veldig individuelt. Jeg har aldri hatt noe problem med hundene og sjelden kattene, men tok til oss en voksen omplasseringskatt som gikk etter hundene og angrep dem, han ble levert tilbake. Har tatt til meg både kattunger og voksene katter, men aldri prøvd med "ikke kattevante" voksene hunder. Har hatt Sheltie (gjeterhund) og aldri hatt noe problem, men har du hund med høyere gjeterinstinkter kan det bli problemer.  Noen ganger går det sånn også. Passhund (Jämthund) og ny ungkatt.  
    • Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...