Gå til innhold
Hundesonen.no

Spondylose

Karina+cathy

Recommended Posts

Hunden min har fått påvist spondylose i dag,hun skal nå gå på spesialfor fra hills og har rimadyl i di periodene som det er ille...Men er det noe annet jeg kan gjøre for å holde det sånn tålig i sjakk?

Og ett spørsmål til,er spondylose hovedsaklig arvlig eller er det noe jeg som eier har påført hunden min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, dette var da trist! :) Håper ikke hunden har for store smerter.

Spondylose dukker opp i større grad på enkelte raser en andre, noe som kan indikere at det er et arvelig aspekt på sykdommen.

Om Boxer:

"Arveligheten ble beregnet til å være h=0,42 og h=0,62, avhengig av regnemetode. Dette er en svært høy arvelighet. "

Men i følge Netdyredoktoren har store og tunge raser en større tibøyelighet for å utvikle sykdommen.

Jeg tror rett og slett du må undersøke endel om sykdommen, finne ut i hvilken grad den dukker opp på rase din, og om det viser seg å dukke opp mer på enkelte linjer/kombinasjoner enn andre. Dette er noe raseklubben din og rasekjennere burde kunne hjelpe til med. Det forutsetter selvsagt at rasemiljøet er preget av åpenhet og viser vilje til å kartlegge rasens svakheter.

Lykke til! Jeg håper du finner tiltak som hoder sykdommen i sjakk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Spondylose er noe dritt, men det finnes mye en kan gjøre - for å lindre tilstanden. Jeg synes det er noe betenkelig at Vet. alltid anbefaler spesialfor, som ofte er betydelig dyrere, til å behandle lidelsen... :)

Det viktigste med en slik lidelse, er å holde hunden meget slank, så den ikke bærer rundt på noe overflødig vekt. I tillegg er turer på hardt underlag, som asfalt, det verste en kan trø rundt på. En bør også gå over til et for med lite fett, og mye proteiner - for nå må en bygge opp støttemuskelatur, på jevne (tempo) turer i i ulendt tereng. Et for med lite fett og mye proteiner, vil få hunden slank - samtidig som den også bygger muskler.

Rimadyl hjelper i perioder hvor det er ekstra ille, men det er i utgangspunktet "bra" at hunden kjenner noe smerte, det hjelper den i å begrense seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...