Gå til innhold
Hundesonen.no

Kursleders Rottweiler angrep


Nirm

Recommended Posts

gd.no

"- Dette har ikke noe med kontroll å gjøre. Jeg har aldri vært borti noe lignende før, og det til tross for at jeg har jobbet med atferd hos hunder i mange år. Jeg tror den er syk eller at den kan ha blitt provosert fordi Frøya er gjeterhund, sier Øversveen."

Er det ikke litt spesielt å mene at hunden blir provosert fordi den andre hunden er en gjeterhund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne kommentaren burdte jo blitt utdypet mere.For jeg skjønte det heller ikke?!

Det er trist at hunden ga eier/kursleder så stor skam..men det er dyr vi snakker om,og det er ikke godt å si hva som gikk i hodet på den Rottweileren...Den har såvidt jeg leser vært med på mye i lengre tid..Plutselig sa det pang?Huff..

Tydelig at den hadde pekt seg ut et offer på forhånd :shocked:

Det er jo bra at eier tok ansvar og at hunden blir utelukket fra kurs igjen.

Det må være veldig flaut og vondt og oppleve slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var interessant at kurslederen mente Frøya, den angrepne hunden, IKKE kan få varige mèn av dette, fordi hun er over valpeperioden og "pregningsfasen", men er en unghund. Som om ikke unghunder kan være usikre på ting og lett påvirkelige liksom..? Eieren til Frøya sier jo også at hunden er veldig skvetten og redd, noe som ikke akkurat lover bra.

Ellers så kan det jo stemme at hunden har vært trivelig tidligere, men at den nå er syk og kanskje har vondt, og at dette har gjort at den angrep. Utrolig kjip situasjon for begge parter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun mente sikkert at gjeterhunder kan være veldig stirrende. Men at hunden da skal slite seg fra ribbeveggen og fly på den andre.. finnes ikke så mange gode unnskyldninger for akkurat det.

At man er kursholder betyr jo ikke at man har en perfekt hund, selv om den kanskje er "toppdressert" (stod i artikkelen, så vet ikke hva de legger i det).

Det dummeste utsagnet jeg finner i hele artikkelen er egentlig dette:

Kan Frøya få varige mén?

- Nei, hun er ingen valp, men en unghund som er over den største «preginga». Det skal gå bra, mener Øversveen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjekt for noen det der.

Det hadde vært forståelig hvis det var en av kursdeltakernes hunder som hadde gått til angrep, de er jo ikke dressert. Men dette var altså hunden til kurslederen, en fem år gammel rottweiler, som var toppdressert. Det synes jeg er ille, sier Ulen.

Men jeg stusser over at hun ikke hadde bedre kontroll på sin egen hund.

Ellers er jeg litt uenig der. Det er forståelig om det er en kursdeltaker sin, men ikke kursholder sin hund? Selv om hunden til kursleder er lydig, trenger den ikke nødvendigvis å gå bra med andre hunder.

Desverre er det slikt som skjer, og det er lett å være etterpåklok og si at man ikke skulle ha bundet en hund som ikke går bra med alle hunder. Men kursleder hadde sikkert aldri forestilt seg at hunden skulle klare å rive seg løs fra ribbeveggen, eller reagere slikt.

Jeg har opplevd at hundene mine fløy på en annen, og da er det jammen ikke lett å ha kontroll selv om de er i bånd og uansett hvor lydige de ellers er.

Edit:

Enig i at uttalesen om at Frøya ikke vil få varige mèn er litt for skråsikker, men kanskje det bare er noe kursleder sier for å prøve å unngå å få mer skyld på seg i etterkant ? :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Uansett hva årsaken er så syns jeg at kurslederen håndterte dette helt riktig. Jeg syns faktisk det er å slå litt under beltestedet når man har fått en beklagelse, dekket veterinærregningen og refundert kursavgiften, så velger man å løpe til pressen i tillegg.. Det er vel kanskje litt i overkant. Men det er min mening.

Forøvrig så er det hunder, det er ikke alt man kan forutse på forhånd, fem sting i øret er ikke bra, men det er ikke akkurat livstruende for hunden, og for å være helt ærlig så pleier de fleste hunder å klare å avreagere og riste av seg ett ubehag uten at det henger ved dem resten av livet, selv om eier opplevde det som dramatisk og hunden bare er 5 mnd eller hva den nå var..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med gråtass.Jeg forsvarer ikke hundens handling,men synes det er frekkt av deltager når eier er så lei seg.

Det er straff nok i seg selv at det skjedde liksom..

Sånt kan skje,og det å spre sånt om kursleder og hund er dårlig gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på kurs i vår m Berner Sennen, en border collie blinka ut ham fra første kveld. Eier mista taket i båndet og den gikk rett i strupen på min hund.Takket være masse pels og rask reaksjon fra min side ble det ingen skader, men han ble meget usikker på spesiellt border collier etterpå. Han var to år da dette skjedde og først nå et halvt år etter har han begynt å bli trygg igjen. Veldig dumt når sånt skjer og den type opplevelser kan sitte i lenge uansett alder desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oida, så kjipt når det er kjentfolk. :rolleyes2: Snodig formulering i artikkelen... Skrekkelig nysgjerrig på om hun er sitert korrekt eller om journalisten har tatt seg kunsteriske friheter.

Det skal du IKKE være i tvil om. Det er 99% sikkert. Herregud så mange ganger kjentfolk, selv en selv, har blitt feilsitert til det grasale av media. Sist var Nordlys , nord-norges største avis, som klarte å trykke Steinar Nilsen (topptrener fotball) på forsiden med skriften "TROMSØ ER EN TAPERBY". De måtte beklage og ble lagt under hard skyts - fordi dette hadde han ALDRI sagt. :rolleyes:

Jeg har begynt å miste all tro på media.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler litt med begge to jeg... Selvfølgelig er det trist å få hunden sin angrepet, men man VET faktisk aldri hva bikkjedyr finner på å gjøre. Jeg er også enig med Gråtass, eier av hunden som angrep har gjort alt som gjøres kan, og da er det litt smålig av "offeret" å løpe til media... Kanskje jeg skulle gjort det samme når Normusen nærmest ble spist opp? Det var jo en erfaren hundeeier som eide den hunden også, så den burde jo vært godt nok dressert (:rolleyes:). Men klart, media lager jo egne historier og endrer på hva som har blitt sagt.

Når det gjelder dette med varige mén; Norma ble (og er) mer skeptisk mot andre hunder etter at hun hadde et relativt ublidt møte med hunden jeg nevnte ovenfor, men om hun hadde avreagert annerledes om hun var eldre vet jeg ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva årsaken er så syns jeg at kurslederen håndterte dette helt riktig. Jeg syns faktisk det er å slå litt under beltestedet når man har fått en beklagelse, dekket veterinærregningen og refundert kursavgiften, så velger man å løpe til pressen i tillegg.. Det er vel kanskje litt i overkant. Men det er min mening.

Forøvrig så er det hunder, det er ikke alt man kan forutse på forhånd, fem sting i øret er ikke bra, men det er ikke akkurat livstruende for hunden, og for å være helt ærlig så pleier de fleste hunder å klare å avreagere og riste av seg ett ubehag uten at det henger ved dem resten av livet, selv om eier opplevde det som dramatisk og hunden bare er 5 mnd eller hva den nå var..

Veldig enig i det du skriver her. Jeg reagerte også veldig på at kursdeltageren løp til pressen med denne saken. Instruktøren gjorde i mine øyne alt riktig etter hendelsen og prøvde så godt hun kunne å "fikse" skadene.

Jeg leste også en plass på nettet at rottisen nå var hel sjekket til veterinær og hunden hadde tannråte i to tenner...noe som helt sikkert kan være en medvrikende årsak til "kortere lunte"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når slike ting skjer så er det utrolig kjedelig for eier av både hunden som biter og den som blir bitt. Her viser kursleder i mine øyne stor beklagelse og betaler for vet. regning. For meg blir det feil at personen som eier den attakerte hunden da går til avisen.

Når det er sagt så må jeg si at jeg reagerer på et sitat som er skrevet:

- Dette har ikke noe med kontroll å gjøre. Jeg har aldri vært borti noe lignende før, og det til tross for at jeg har jobbet med atferd hos hunder i mange år. Jeg tror den er syk eller at den kan ha blitt provosert fordi Frøya er gjeterhund, sier Øversveen.

Joa, man kan gjerne si det, men hvis hunden er syk burde man vel ha sett en endring i humør eller væremåte. Ser at noen over meg skriver at det kan ha vært tannproblemer som kanskje kunne gitt den kortere lunte. Dette kommer vel ikke over natten?? Ville ikke hunden klaget litt og ikke spist normalt hvis det var tannråte?? Er ikke så godt kjent med tannproblemer hos hund så derfor lurer jeg. Syntes bare det virker litt for lett å si at man tror den er syk fordi det skjer noe man ikke forventer.

Det å "skylde" på at den kan ha blitt provosert av gjeterhunden er rett og slett dårlig gjort. Det er snakk om en 8 mnder gammel hund. Mulig ikke alle er enige med meg, men "come on" da. Enten er den syk eller så er den provosert???

Tilslutt må jeg si at vi alle tar en viss sjanse når vi er ute med våre hunder. Det er så mange situasjoner som hunder kan reagere på og de fleste av oss kan vel ikke si, med hånden på hjertet, at vår hund ikke vil reagere på noe som helst???

Håper det går bra med valpen og at den ikke får varige men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder er dyr, og vi mennesker kan bare gjette oss til hva som skjer i hodene deres. Selv har jeg en 2 år gammel hann som ble uprovosert angrepet av en noenlunne jevngammel hann, og som i ettertid er blitt veldig usikker. Men sånn er det å ha hunder, og jeg går ikke dermed rundt og tror at hunden min er mentalt skadd for all ettertid. Joda, jeg vil måtte jobbe litt ekstra med ham, for dette skjedde i den verste spøkelsesalderen. Valper tåler faktisk langt mer i så måte enn halvvoksne hunder, og jeg ser daglig at min 13 uker gamle valp fint tåler skremsler som 2-åringen synes er kjempeskummelt.

Hvis Øversveen har antydet at hunden bør tåle støyten fordi den er over valpestadiet, så må jeg ærlig si at jeg får mine tvil om kursleders faglige kompetanse. Valper føler seg som verdensmestre og tror de er udødelige. Det er først når de kommer opp i tenårene at de begynner å få begrep om sin egen dødelighet, og det er da at uprovoserte angrep vil gjøre størst skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...