Gå til innhold
Hundesonen.no

5448 påmeldt til Hamar


SusanneL

Recommended Posts

Dette er ikke noen spesifik Hamar-tråd, DET finnes det andre til.

Jeg tenker mer på antall sånn generelt på utstillinger. Det ser jo ut som om det blir bare fler og fler og fler som driver med dette. Uansett om påmeld.avgiftene bare øker og øker.

Vi (her i Norge) har heller ikke forskjellige påm.avgifter mellom internasjonale og nasjonale utstillinger. Hvorfor ikke?

Svenskene har også høyere påmeld.avgift på sin "krem"utstilling (Stora Stockholm), mens andre utstillinger er billigere.

Vi har jo snart ikke plass lenger inne i hallene som finnes til rådighet.

Hundeklubbene er jo selvsagt glade for jo fler utstillere som kommer men vi utstillere sutrer over at det blir for trangt. Utendørsutstillinger ser mer ut som campingplasser, men også der blir det trangere og trangere om plassen rundt ringene.

JEG vil selvsagt ikke betale mer for å melde på, men jeg ser jo behovet av større haller, eller flere dagers utstillinger for at alle skal få være med.

3-4 dagers utstilling som blir det neste?

Dobbel påmeldingsavgift på Hamar - eller at også eksteriørhundene må være kvalifisert på forhånd?

Regler som begrenser antallet utstillinger en hund får stilles på i løpet av et år?

Krav til max. antall hunder pr kvadratmeter utstillingsområde?

Bur/telt-nekt på utstillinger?

Tja - hva vet jeg.. Men jeg vet at noe må gjøres, for snart er det ikke plass til "oss" noe sted lenger.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ny i utstillingsgamet, men der jeg har vært har det vært veldig fullt! Spesielt inne, når man er ute finner man jo alltids en plass... Men det tar mye plass når noen har med seg x antall store bur, stellebord, telt og stoler til hele familien! Selv har jeg med en campingstol og et lite bur som plasseres under denne, men jeg skjønner jo at de med mange store hunder ikke kan gjøre det på denne måten..

Men det burde kanskje vært regler på at man ikke kan ta med hunder som ikke skal stilles inn i haller, det hadde helt sikkert hjulpet endel, selv om jeg forstår at mange vil ha med unghunder for å få erfaring. Burnekt vet jeg ikke om jeg støtter, de fleste hundene føler seg jo vesentlig tryggere på sin kjente plass, og det er bedre for de å ligge i fred når det ofte blir timesvis med venting! Min lille går i alle fall rett inn i buret når vi ankommer utstillingsplassen, og ligger stille der til det er hennes tur i ringen.

Tror at antall utstillinger for mange begrenser seg litt selv, ettersom det både koster i påmelding og i forhold til avstand. Jeg har i alle fall ikke råd til å kjøre eller fly land og strand rundt og bo på hotell flere ganger i året! (Men så er jeg foreløpig student også da!)

Jeg er for flere dagers-utstillinger, selv om det for mange betyr at de må ta en dag fri fra jobb. Men kanskje dette også er med på å begrense antall påmeldte.

Selv skal jeg til Hamar på fredagen, men skal nok være ute i god tid for å sikre meg ringsideplass! Hele 10 kleinspitz er påmeldt, det blir spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke vært på fler enn en innendørsutstilling. Det var nå i helga, og der synes jeg det var god plass i forhold til utendørsutstillingene jeg har vært på.

Mine tanker er at det som er så plasskrevende på utendørsutstillingene er alle teltene, så jeg ser for meg at om man kunne redusert disse vil det hjelpe. Dette kan gjøres på flere måter.

1. Teltforbud. Ikke noe jeg synes noe om da telt har sin hensikt både i sol og regn til skjerming av hundene.

2. Forby den store telttypen som alle har. Omtrent hver utstiller med respekt for seg selv skal ha et av BareHundteltet. Det er 3 x 3 meter! Jeg har også observert utstillere som har to slike telt som de setter sammen som en tunnell. Det er klart det blir trangt om plassen da. Og tar jeg ikke feil så er et forbud mot denne telttypen på trappene i Sverige?

3. Teltavgift. Skal man sette opp telt så må man betale for det. Det kan da gjerne være differensiert avgift i forhold til teltets størrelse. Da tror jeg at utstillere vil være flinkere til å dele, og/eller benytte seg av mindre romstore telttyper.

Selv prøver jeg alltid å finne noen å dele telt med. Jeg kjenenr flere som er alene om sitt telt, og da ser jeg ikke poenget i at jeg skal sette opp et like stort telt ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper iallefall ikke hunder som ikke skal stilles blir forbudt, de må jo vennes til miljøet på en eller annen måte. Jeg skal iallefall ta med ungloppa mi på endel før jeg stiller ham, og er veldig glad for at det er lov. Hunder, stilte eller ikke på jo få komme på en hundeutstilling :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, tror ikke den med noe høyere avgift på enkelte utstillinger (som Hamar) er så dum. Men samtidig var jo WDS dyrt,men mange nordmenn der allikevel.

Forbud mot telt syntes jeg bare er teit. Men kanskje at det bør være en nedre grense for antall hunder/mennesker pr telt? Slik at man må dele for å få satt opp. Men hvem skal i såfall sjekke det?

Har jo sett enkelte oppdrettere med et telt til seg selv og ett til bikkjene, selvfølgelig utrolig teit det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Dette er ikke noen spesifik Hamar-tråd, DET finnes det andre til.

Jeg tenker mer på antall sånn generelt på utstillinger. Det ser jo ut som om det blir bare fler og fler og fler som driver med dette. Uansett om påmeld.avgiftene bare øker og øker.

Vi (her i Norge) har heller ikke forskjellige påm.avgifter mellom internasjonale og nasjonale utstillinger. Hvorfor ikke?

Svenskene har også høyere påmeld.avgift på sin "krem"utstilling (Stora Stockholm), mens andre utstillinger er billigere.

Vi har jo snart ikke plass lenger inne i hallene som finnes til rådighet.

Hundeklubbene er jo selvsagt glade for jo fler utstillere som kommer men vi utstillere sutrer over at det blir for trangt. Utendørsutstillinger ser mer ut som campingplasser, men også der blir det trangere og trangere om plassen rundt ringene.

JEG vil selvsagt ikke betale mer for å melde på, men jeg ser jo behovet av større haller, eller flere dagers utstillinger for at alle skal få være med.

3-4 dagers utstilling som blir det neste?

Dobbel påmeldingsavgift på Hamar - eller at også eksteriørhundene må være kvalifisert på forhånd?

Regler som begrenser antallet utstillinger en hund får stilles på i løpet av et år?

Krav til max. antall hunder pr kvadratmeter utstillingsområde?

Bur/telt-nekt på utstillinger?

Tja - hva vet jeg.. Men jeg vet at noe må gjøres, for snart er det ikke plass til "oss" noe sted lenger.

Susanne

Fordi utsillingen har blitt for stor for Hamar så ble den i helgen holdt over 3 dager. Til neste år flyttes "Hamar-utstillingen" til Lillestrøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3. Teltavgift. Skal man sette opp telt så må man betale for det. Det kan da gjerne være differensiert avgift i forhold til teltets størrelse. Da tror jeg at utstillere vil være flinkere til å dele, og/eller benytte seg av mindre romstore telttyper.

Synes dette høres ut som et veldig ok forslag. Har vært på utstillinger i utlandet, der delte folk teltene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Fordi utsillingen har blitt for stor for Hamar så ble den i helgen holdt over 3 dager. Til neste år flyttes "Hamar-utstillingen" til Lillestrøm.

FYI- Vikingskipet har alltid vært over tre dager, ikke kun dette året.

Poenget til Susanne er vel helst at utstillinger i Norge, selv de "små" som ikke er NKK arrangerte begynner å få så mange påmeldte at det er nesten uansett størrelse på hall, for liten plass. så spørsmålet blir vel egentlig hvordan man kan løse dette? Mitt forslag er å droppe utstillinger med doble arrangører og ha utstillingen/stevnet over to dager, slik at det blir flere utstillinger i hver region og man får mer spredning på påmeldingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt forslag er å droppe utstillinger med doble arrangører og ha utstillingen/stevnet over to dager, slik at det blir flere utstillinger i hver region og man får mer spredning på påmeldingene.

Høres ut som et godt forslag. Norge har et luksus problem når det gjelder utstillinger. I mange andre land er utstilling kun for de meget, meget spesiellt interesserte. Flere utstillinger spredt utover landet hadde vært flott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei skal det? :shocked::whistle:

Dette var hva jeg ble fortalt av en av arrangørene på Hamar. Om du kikker på terminlisten for 2009 så ser du også at den vanlig "vikingeskipet" utstillingen står oppført på Lillestrøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var hva jeg ble fortalt av en av arrangørene på Hamar. Om du kikker på terminlisten for 2009 så ser du også at den vanlig "vikingeskipet" utstillingen står oppført på Lillestrøm.

Ja, la merke til det. Leste artiklen i Hundesport også. :sleep: Blir spennende da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe må gjøres, og om jeg tolker riktig har Dobermannklubben tatt konsekvensene av det - de kjører sin utstilling over to dager i Romjula. Vi som var der for fire uker siden hadde det trangt. Små ringer som det er vanskelig å vise bevegelser i, blokkering av rømningsveier, minimalt med gang- og gåplass - ikke bra forhold, rett og slett.

Men samtidig er dobbeltutstilling forlokkende for mange - en er villig til å reise langt for to cert-sjanser.

For oss på Østlandet er det neppe så problematisk; vi har mange utstillinger å ta av og tåler å miste noen. På den annen side vil en cirka halvering av utstillingene (hvis en går fra dobbeltutstilling til enkeltutstilling) gjøre det enda vanskeligere å få championat på hundene. Med 50-60 bernere påmeldt på en ordinær utstilling sier det seg selv at cert-sjansene er mindre enn på raser som aldri er over tyve. Betyr det at en skal differensiere - flere cert til større raser, flere utstillinger til større raser - eller er det vårt problem, og kun de aller, aller beste får titlene sine? Er fullcerting et alternativ? Hvis en skal sette en grense på antall utstillinger i løpet av et år, ødelegger det for eksempel mestvinnendelistene - en vet jo ikke sikkert på forhånd hvilke utstillinger som blir størst og gir mest poeng - og hvilke utstillinger en gjør det bra på. Utstilling blir også enda vanskeligere, særlig med unge hunder, i forhold til å forutsi når på året de er i best utstillingskondisjon.

Jeg skjønner veldig godt at en ønsker flere utstillinger utenfor Østlandet - jeg har bodd i både Tromsø og Trondheim og har venner på Vestlandet, og det kryr ikke av utstillinger, det er rett og slett kjedelig håpløst å bo der om en er utstillingsinteressert. Men det handler ikke bare om å finne en arrangør som vil legge utstillingen der - det handler også om å finne egnede utstillingssteder. Og i innendørssesongen er det et ekstra stort problem, siden haller som tillater hund blir mer og mer mangelvare. En ser jo også at eksisterende utstillingshaller "krymper" også utenfor Østlandet. Bare se på NKK Bergen og NKK Stavanger - det er ikke nok plass.

Hvis en skal redusere dobbeltutstillingene betyr også det en økt økonomisk belastning for arrangør, som må ta alle utgiftene alene - og ikke dele med medarrangør. Kanskje blir det noen flere påmeldinger, fra de som ikke orker å stå i kø en hel helg. Men de mister også de som velger å reise litt langt for to cert-sjanser.

Det er en kjempeutfordring - og selv når det arrangeres flere utstillinger på samme helg i relativ nærhet til hverandre kommer det mange utstillere på begge.

Differensiert påmeldingsavgift - NKK har jo økt prisene ved et par tilfeller, og så godt som alle andre følger etter. Hvorfor skal de tjene mindre enn det gis rom for? For at internasjonale utstillinger skal koste mer enn nasjonale, må NKK gå inn og sette en maksgrense for andre arrangører. Blir det populært?

Jeg synes overhode ikke at utstilling skal bli noe for de "kondisjonerte" og spesielt interesserte, jeg synes det er et så viktig avlsverktøy og en så viktig sosial arena at det skal ikke gjøres for dyrt eller kronglete eller vanskelig for enhver som vil være med. Men kanskje må vi tåle en viss reduksjon av utstillinger, når hallene sprenges. Det er ingen rettighet å få titler, så får heller de med tallstore raser sørge for å bli enda bedre om de vil ha titlene sine. Kvalitet måles heller ikke bare i antall Uch. Utearealer er tross alt enklere å finne av en viss størrelse, så der klarer en vel enn så lenge å opprettholde dagens ordninger.

Eller kanskje en må tenke helt annerledes. Det er i dag satt en grense for hvor mange hunder en dommer kan bedømme per dag. Dermed styrer det seg selv hvor mange dommere en trenger. Hva om en har én dommer i ringen fra 0900-1300, og en ny dommer fra 1300-1700? Dermed kan flere hunder bedømmes i samme ring, innenfor lovlig regelverk. Gruppefinalene må utsettes med to timer, men hvem har sagt at en må være ferdig med utstilling senest klokken 17:00? Er det dobbeltutstilling skal en jo tilbake dagen etter, og helga går med uansett. (Tenk så deilig å være innkalt til 16:00!) Er arrangør lur, sørger de også for at to ringer har bedømmelse kun fram til 16:00, slik at disse kan klargjøres for finale og oppsamlingsring mens de andre ringene avsluttes. Flere arrangører sløser med tiden ved å ha lav effektivitet på slike ting.

Bare en helt annen vinkling på løsning fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ærlig innrømme jeg var positivt overrasket over Hamar og Vikingskipet. Jeg trodde det ville være MYE dårligere plass enn det var, og praktisk talt umulig å ta seg frem. Syns det var god plass, og skjønner ikke hvorfor de er nødt å bytte. Men for all del; bedre plass er vel å foretrekke, jeg synes bare ikke det var så ille som jeg hadde trodd. Er MYE verre i Orklahallen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ærlig innrømme jeg var positivt overrasket over Hamar og Vikingskipet. Jeg trodde det ville være MYE dårligere plass enn det var, og praktisk talt umulig å ta seg frem. Syns det var god plass, og skjønner ikke hvorfor de er nødt å bytte. Men for all del; bedre plass er vel å foretrekke, jeg synes bare ikke det var så ille som jeg hadde trodd. Er MYE verre i Orklahallen..

Byttet kommer for å få utstillingen ned på to dager igjen. Det er det ikke plass til per i dag, og fredagsutstillinger er bare ikke populært. Og det gir økte utgifter med halleie, hotellovernattinger, honorar til ringpersonell, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet kommer for å få utstillingen ned på to dager igjen. Det er det ikke plass til per i dag, og fredagsutstillinger er bare ikke populært. Og det gir økte utgifter med halleie, hotellovernattinger, honorar til ringpersonell, osv.

Jeg skjønner den! :sleep: Men jeg forstod det også sånn at det var pga lite plass, derav min kommentar. Tviler forresten på at det blir billigere for oss (dvs redusert påmeldingskostnader) selv om de får plass til alt på to dager og på den måten sparer penger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ærlig innrømme jeg var positivt overrasket over Hamar og Vikingskipet. Jeg trodde det ville være MYE dårligere plass enn det var, og praktisk talt umulig å ta seg frem. Syns det var god plass, og skjønner ikke hvorfor de er nødt å bytte. Men for all del; bedre plass er vel å foretrekke, jeg synes bare ikke det var så ille som jeg hadde trodd. Er MYE verre i Orklahallen..

Var du der i fjor? Jeg var bare med som publikum i fjor, og gledet meg til å titte litt rundt og få med meg det meste. Det måtte jeg bare gi opp... Det var klin umulig å bevege seg gjennom hallen med to hunder, så vi ble sittende på tribunen til de fleste ringene var ferdig bedømt :sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes ikke jeg, opplevde at det var enkelt å løpe litt fram og tilbake med snuppis på Orkanger men det var bare å glemme på Hamar.

Det gikk jo an å løpe i gangene bak tribunene. Litt glatt kanskje, men det gikk for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var du der i fjor? Jeg var bare med som publikum i fjor, og gledet meg til å titte litt rundt og få med meg det meste. Det måtte jeg bare gi opp... Det var klin umulig å bevege seg gjennom hallen med to hunder, så vi ble sittende på tribunen til de fleste ringene var ferdig bedømt :sleep:

Var der ikke i fjor nei, men hadde med mine to nå, og hadde gjerne med begge to når jeg gikk og tittet på ting og tang. Syns det var helt greit, jeg, og slett ikke så ille som jeg hadde forestilt meg.

Det synes ikke jeg, opplevde at det var enkelt å løpe litt fram og tilbake med snuppis på Orkanger men det var bare å glemme på Hamar.

Da stilte vel dere i den store hallen i Orklahallen? I så fall kan jeg skjønne deg til en viss grad. Men det var slett ikke umulig å finne sted å løpe med hund i skipet heller, verken lørdag eller søndag. Fredag var det jo enda bedre plass. Men i alle fall; oppe ved tribunene var det jo god plass, dvs i de gangene som gikk der oppe, hvis du skjønner? Var jo folketomt der.. :sleep:

Jeg var veldig redd for hvordan jeg skulle klare å varme opp Tulla, og belønne henne etter agilityen, men det gikk jo greit nok. Dårlig plass til oppvarming, så den ble så som så, men ellers gikk det greit å belønne (og vi krever litt plass da). Det hadde vært klin umulig i Orklahallen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...