Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase skal jeg anbefale?

Inustaff

Recommended Posts

Skrevet

Ja altså.En bekjent vil ha hund,og har vel egentlig alltid villet ha det.

Om det er som med en tante som bare tenker på det i 15 år uten å ta skrittet er ikke helt sikkert.hehe!

Mailen kom ihvertfall..masse rare spørsmål..og det jeg fikk utav det var altså..:

-Vil ha en hund som tilpasser seg lett i forhold til aktivitet,men som ikke krever over en time tur til dagen.(pga sykdom)

-Vil ha en som ikke gneldrer mye/er kjent for å bruke stemmen.

-Bor i blokkleilighet på ca 60 kvm,har liten terasse.Må derfor ha en grei size.

-Har en kjæreste som jogger mye,og vil ha en leken hund som kan tulles med og som kan være med på joggingen.

-Vet at jeg har kineser,men vil nok vite om andre raser i "den duren"..kanskje litt større?

-Er av og til små lat og ønsker en hund som kan ha late dager også.

-Vil ha en selskapshund/turhund.Dvs skal ikke brukes til noe.

-Kommer til å ha hunden med seg på mye sosialt.

-Er kjent med hunder i alle størrelser,men har aldri hatt hund selv.

-Skal kanskje ha et lengre utenlandsopphold på 2-4 år,hvis sykdom bedres.

Dette må tas med i betraktning for hunden skal være med.

Motiv for å ha hund:lengsel etter hundeselskap,grunn for å stå opp,ha ansvar,komme seg mer ut.

Så folkens..Jeg vet ikke...

Tenker bare kineser jeg..så enkelt.heh..

Best om noen som har bedre fantasi kommer inn her! :rolleyes2:

Skrevet

En liten spaniel - cocker eller amerikansk cocker, eller evt. en Field spaniel hvis de vil ha noe litt "merkverdig"...

Det er det jeg pleier å foreslå (evt. også en eng. springer -hvis de vil ha noe større).

Susanne

Skrevet

Mellompuddel er jo en artig ,og ikke for stor rase. Intelligent ,men lite "krevende" hund. (Jeg er dagmamma for ei mellompuddel tispe på snart 8 år - og har vært det i snart 8 år...)

Skrevet

hmm,whippet skal jeg be henne se mer på..om hun ikke har lest her selv da!(Jeg ba henne se på deres forslag...ikke bare høre på meg..hihi)

Guest Gråtass
Skrevet

Italiensk Mynde- En artig liten piperenser, liten hund, men mye personlighet. En frisk og kvikk rase som jeg oppfatter som meget sosial. Av myndene tror jeg det må være den enkleste rasen. Jeg har vært borti ett par av dem og jeg ler ihvertfall bare jeg ser en sånn pipestilk, jeg, så humørspredere er de absolutt.

Skrevet
Italiensk Mynde- En artig liten piperenser, liten hund, men mye personlighet. En frisk og kvikk rase som jeg oppfatter som meget sosial. Av myndene tror jeg det må være den enkleste rasen. Jeg har vært borti ett par av dem og jeg ler ihvertfall bare jeg ser en sånn pipestilk, jeg, så humørspredere er de absolutt.

vil ikke selv påstå dette er den enkleste av myndene altså! Nå har jeg kanskje vært borti spesielle eksemplarer da

Men de kan være noen skikkelig bråkbøtter til tider, utrolig mye lyd som kan komme ut av noe så lite, de kan være litt trege med og få renslige ( pga liten blære) og de liker ikke og bli kald på føttene så det kan innebære litt tissing og sånn inne på de aller kaldeste dagene..

Men de er selvsagt noen utrolige humørspredere altså :) sjarmerende til tusen! Har selv eid en liten en av disse, som da har bodde de siste årene hos mine foreldre ...

Hun ble desverre avlivet for noen uker siden :rolleyes2: , men min mor sier i dag, at det er kjedelig hjemme hos dem nå, ingen som uler, bjeffer og lager liv i flokken. Men henne i hus var det altid noe som skjedde, hun fant på så mye rart. Så ble natt og dag i forskjell når hun ble borte.. Så er jammen meg MYE hund i veldig tynn liten kropp.

Skrevet

Okei..takk for svar :rolleyes2:

De rasene jeg tenker på til henne er:

Whippet... thanks to sissi!

Men er whippet en rolig hund som kan ha late dager?

Stikker de av om de er løse?

Boston terrier..?

Mops?

Cairn ?

Japansk Spisshund eller Volpino?? Noen her som har lysst å dele?

Men jeg kjenner ikke til disse små spisshundene eller små hunder generelt egentlig....?

Kan noen fortelle om de kan passe inn til "kanditaten"?

Pelsstell er nok noe som må læres...og det skal være lite til moderat krevende.

Altså så kan feks sheltie bli litt mye pels...

Tenker også på Basset Hound faktisk..men denne er ikke akkurat joggehund..

Vet ikke om det veier tungt med jogging..tror hunden blir mer hennes enn hans turkamerat..

Er basset en krevende hund med mye drifter,eller er det en grei smålat selskapshund?

Så tenker jeg nok at pudler og krøller er UT.hehe...selv om de sikkert er morsomme.. :)

Skrevet

Nei,glem Basset..det er jeg som overfører mine preferanser over på dette nå..hehe!Basset er så kule..

Jeg skal holde kjeft å la dere andre få tenke,heh

Skrevet

Disse passer iallefall vedlig godt til min hverdag for tiden, jeg har 2 småbarn og det gjør at jeg desverre ikke alltid har like mye tid til hundene hver dag. Så noen late dager blir det fort her nå.. ikke vært noe problem. Late dager sover man eller tripper rolig rundt.. guttungen inviterer ofte doffen med en lek med tennisball i stuen , men så snart leken er over er det helt rolig igjen.. Jeg tror mine er litt late jeg da.. merker knapt jeg har hund i hus.

Men ute er dem full av fart og meget aktive, så er som natt og dag liksom.. er jo dette som er så fint, finn et jorde og slippe dem på og de langer ut i full fart, fin mosjon for dem og fryd og se på for oss :)

Ikke hatt noe problem med at Doffen stikker av sånn uten videre, holder seg altid i nærheten.. fått inntrykket av rasen generelt holder seg tett til eierene også på tur. Men møter man på en katt eller hare.. kan de fort bli døve. Men stort sett er ikke dette noe problem for oss iallefall..

Men nå kan jeg jo bare snakke på bakgrunn av egen erfaring da, men har intrykk at doffen er veldig gjennomsnittlig whippet.. Oppdretteren hans har flere hunder, og den gang når jeg var der så skulle man ikke trodd det var flere hunder i hus, for det er stille og rolig og alle ligger på sine plasser og sover...

Skrevet

Springer?? Eller cocker eller field til en dame som ikke skal bruke hunden til noe, annet enn kanskje noen joggeturer sammen med typen? Nei, et sånt liv fortjener de virkelig ikke; de krever mye mer enn å bare være familiehunder med en joggetur i uka - alle disse tre typene spaniel! Disse rasene krever også mye pelsstell, spesielt i forhold til en nakenhund liksom! :rolleyes2: Ville heller satset på noe annet; gjerne også endel mindre enn cocker. Tenkte litt på cairn, men er redd det kanskje blir litt for kjedelig i lengden, men det kommer jo veldig an på linjene selvsagt (også med tanke på lyd), og hva det egentlig vil innebære med "joggeturer av og til".

Skrevet

Som sagt så jogger kjæresten mye,men at hunden blir med på hver tur er nok ikke sikkert.Den har hvertfall mulighet om den er en hundetype som kan henge med..Det var nok det hun mente.

Selv jogger hun ikke,og går nok ikke mer enn en time til dagen selv...

Tror heller ikke spaniels passer..

Skrevet

Huh..Smart du!

Eurasier hadde jeg faktisk ikke tenkt på i denne sammenhengen.Det er en rase jeg selv liker svært godt,og tror den har mye gode egenskaper som passer til hennes liv.

Det er ikke nevnt størrelse fra hennes side,men jeg vet at en for stor hund ikke passer henne.

Så jeg "bestemte" at liten til middels var best.

Men Eurasier skal jeg virkelig be henne kikke på..

Lurer på om du traff blink...Vet at den rasen vil falle i smak,etter hva jeg har lest om den,og møtt av rasen.

Skrevet

Eurasier tilpasser seg godt til aktivitetsnivå, mine kan være aktive en dag med meg, og ha late dager de dagene jeg har migrene. Blir ikke masete om det er rolig en dag. Bjeffer lite eller ingenting - passer fint for oss som bor i blokk. Eldste på 2 år jogger jeg med, og det liker han godt. (minste er for liten å jogge med enda) Absolutt en rase som kan vurderes tror jeg.

Skrevet

Boston terrier..?

Mops?

Cairn ?

Japansk Spisshund eller Volpino?? Noen her som har lysst å dele?

Men jeg kjenner ikke til disse små spisshundene eller små hunder generelt egentlig....?

Kan noen fortelle om de kan passe inn til "kanditaten"?

Pelsstell er nok noe som må læres...og det skal være lite til moderat krevende.

Altså så kan feks sheltie bli litt mye pels...

Tenker også på Basset Hound faktisk..men denne er ikke akkurat joggehund..

Vet ikke om det veier tungt med jogging..tror hunden blir mer hennes enn hans turkamerat..

Er basset en krevende hund med mye drifter,eller er det en grei smålat selskapshund?

Så tenker jeg nok at pudler og krøller er UT.hehe...selv om de sikkert er morsomme.. :)

Lite tips, Basset er en jakthund og vil nok gjerne brukes til noe.... litt hvertfall :rolleyes: Ingen god joggerase, med sine veldig korte bein heller...

Skrevet

Ja det var derfor jeg slo den fra meg..syns bare den ser så lat og moderat ut.men la vel til at den kanskje trengte brukes..Så den er uaktuell.Er nok min egen smak,i utseende som spilte inn der..MEN det er jo ikke jeg som skal ha..så best jeg holder mine egne smaker utenfor..hehehhe..

Har nevnt eurasier jeg,sammen med whippet,boston og kineser.

Tror det er dem som passer best.

Skrevet

Hva med Mops? Finnes jo de uten stamtavle på finn.no. '(tenker de er billigere uten)

Ekte "mammadalter" Elsker kos, tur og late dager.. Gjør som "mammaen" gjør.. :lol:

(ikke det at de er så glad i jogging da) sånn generelt)

Ellers tror jeg kineser og boston er gode forslag :D

Og Eurasier hvis hun vil ha av større type..

Skrevet

Nja..Jeg har nettopp hatt et foredrag om at man ikke bare kjøper en hund på Finn uten stamtavle..så det skal hun ikke.

Tror det begynner å helle mot større hunder faktisk.Blir spennende å se hva det blir..Er jo bare i tenkefasen enda,og snuser på ulike raser med helt åpent sinn:-)

• 1 month later...
Skrevet
Nja..Jeg har nettopp hatt et foredrag om at man ikke bare kjøper en hund på Finn uten stamtavle..så det skal hun ikke.

Tror det begynner å helle mot større hunder faktisk.Blir spennende å se hva det blir..Er jo bare i tenkefasen enda,og snuser på ulike raser med helt åpent sinn:-)

Cavalier eller Border terrier? ;)

Skrevet
Weaten terrier...den hadde ei venninne visst..Er den okei for nybegynnere???

Mye pelsstell, en god del lyd og trenger o e fulle av liv og vil helst sprette og løpe så mye som mulig. Vanilla må i hvertfall ha over en time tur for å være fornøyd om dagen ;)

Også er det jo ikke minst en terrier da, med terriergemytt ;)

Skrevet

- Amerikansk cocker spaniel

- Finsk lapphund

- Dachs

- Jack Russell terrier

- Papillon

- Dverg/toy puddel

- Welsh corgi

Det var i alle fall hunder jeg kom på i farta ;)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Liker å se gamle brukere savne aktivitet. Min første bruker fant sonen i 2010. 16 år, av og på, teller kanskje som gammel bruker jeg også   Tror kanskje flere søker tilbake til forum etterhvert pga økende misnøye med Big Tech data harvesting. Selv er jeg i ferd med å ta spranget fra Android til et nisje operativsystem som er upraktisk fordi Vipps og BankID ikke fungerer — men det er privat. Storebror får ikke registrert hvor mye flatulens jeg har produsert for å beregne neste ukes klimakvote. Andre deler villig alt og kommer kanskje aldri tilbake fra Facebook, Google, Alexa, Copilot og Siri. Jeg var forøvrig ikke aktiv på sonen i den dramatiske perioden alle snakker om som en andre verdenskrig. Da jeg pauset pga livssituasjon var dette et av de mest aktive forumene på norsk internett. Høyt tempo, høy temperatur. Det var trist å returnere til en spøkelsesby lik Levanger sentrum etter Magneten ble bygget.  Jeg blir like glad hver gang jeg ser aktivitet her, nær samme hva det dreier seg om, så vit at det gleder selv om det kanskje ikke kommer respons. Keep sonen alive🐾 
    • Vurderer begynne oppdatere her igjen, etter en lang periode med så mye drama og alvor i privatlivet at jeg har "fått" autistisk burnout av det. Fullstendig ute av drift og knapt i stand til et absolutt minimum av nødvendigheter for overlevelse. Edeward har gått for lut og kaldt vann med kun pliktmosjon, pliktlek, sporadiske pliktturer, ytterst få opplevelser utenfor hagen og bare et absolutt minimum av stell. Han har tolerert det skremmende bra. Robust type. Så lenge han får kos, godbiter, leker å fly etter og hull å grave dem ned i er han tålelig fornøyd med livet. Mamsen hans er ikke like lett å glede. Sykdom fra forgiftninger og stress pga gjentatte innbrudd har ikke lettet den psykiske og emosjonelle byrden av samtidig alvorlig personkonflikt i nær relasjon. Forhistorien er for lang til å fortelle, men den er alvorlig nok til at jeg har riesen istedenfor dvergpuddel. Noe av det er så alvorlig, jeg tror det er direkte hensynsløst å påminne om at ting som foregår på skjerm og fremstår som en slags fiksjon i de flestes hverdag er harde realiteter for andre, som meg. Alle har lest om lastebil-Jonas, for å ta et eksempel. Sånne ting fortonet seg som en slags fiksjon for meg ihvertfall, all den tid jeg ikke var utsatt for liknende selv i min egen hverdag. En kan lese om iranske agenter og kjøkkenkjemi terrorister som skader seg selv og må ha hjelp, men skjermen skaper en betryggende følelse av at det er en slags fiksjon, selv om det er nyheter, for det skjer jo ikke her foran meg i mitt nabolag — helt til en mann med jaktrifle prøver klatre inn vinduet ens kl 05:30 på morgenen og en står der bak døren i bare trusa og venter på døden med en kjøkkenkniv i hånden, i håp om å i det minste klare merke fyren for drapsetterforskerne - og det som plager en mens en står der og rister av adrenalin er: "I'm not decent! Jeg skulle tatt på en t-skjorte. Jeg er uanstendig lite kledd for anledningen." Akkurat det plaget meg i den situasjonen.  Han klarte forøvrig ikke komme seg inn gjennom det smale vinduet jeg hadde latt stå åpent, så jeg slapp med skrekken og unngikk ydmykelsen i bli sett, drept og funnet i bare trusa, hvilket også var en lettelse. En vet aldri hvordan en reagerer på ekstreme situasjoner før en er i dem. Jeg vet st jeg sover ikke uten noe på overkroppen igjen ^^ Det neste som virkelig plaget meg overraskende var at hans samboer og to barn måtte "feire" jul alene etter at politiet skjøt og drepte ham neste gang han la seg på hjul for å prøve drepe meg igjen, fordi han ble desperat og åpnet ild mot dem først. Jeg var veldig emosjonelt berørt av de stakkars etterlatte. Gnog meg hardt, lenge. ..men det der var i 2016, og er på deilig avstand nå.  I løpet av året som har gått har jeg bare blitt kronisk blyforgiftet av at en gjøk med foil impressioned key har låst seg inn og ut av hjemmet mitt og stappet blypasta fra bilbatterier i vannrørene med ujevne mellomrom mens jeg har vært ute med Edeward, og også sprayet ALLE klær, håndklær og sengetøy med ufortynnet Karate Zeon CS 5.  Blyet oppdaget jeg omsider ved kroppslige symptomer, som akutt diabetes, metallsmak og synlige partikler i vannet. Det ufortynnede landbrukskjemikaliet i klærne oppdaget jeg ikke før uker etter å endelig ha anskaffet boligalarm. Det hadde svidd og klødd intenst veldig lenge og jeg hadde "fått" en skremmende mengde føflekker og andre hudforandringer, men jeg hadde ingen anelse om hva som var årsaken før jeg begynte skylle klær med renset vann (omvendt osmose apparat) for å få ut hva jeg trodde var bly fra vannrørene. Klærne produserte et merkelig skum. Det skummet mer jo mer jeg skylte. Viste seg etter mye undersøking å være et heslig ekkelt insekticid laget for å SITTE på planter i regn og vind. Ikke før etter hydrolyse med ekstrem pH ville noe av det slippe fra tekstilene, og de mengdene med mikrokapsel debris som kommer ut av dem etter å ha brutt ned virkestoffet forteller en skremmende historie om gjentatt sprøyting om og om igjen over tid. Alle de "små" tingene. Drama og intriger i personlige relasjoner har allikevel tæret mer. Fra å ha vært en såkalt ressursterk, høytfungerende autist som maskerte godt nok til å passere som noenlunde nevrotypisk, så har jeg kollapset til et dysfunksjonelt nivå av autisme folk flest forbinder med ordet. Knapt evnet spise. Dusjet to ganger i uka. Tror jeg brukte de samme sokkene fire dager på rad en uke. Fullstendig ute av drift. Vekslet mellom apatiske shutdowns i time etter time med samme repetitive mobilspill for å unngå hysteriske panikkanfall meltdowns fra psykologiske triggere hvis rammer fort dersom jeg ikke holder intenst fokus på noe for å hindre tankene fra å vandre og uunngåelig påminne meg noe som utløser en kaskade av akkumulativt triggende minner. Det er sluttsummen på kassalappen som teller, mente Reitangruppen. Hver enkelt vare en plukker med seg på tur gjennom IKEA gir ingen stressrespons i seg selv.  Forrige gang jeg hadde meltdowns var forøvrig i barndommen, før pubertet. Tror jeg egentlig var ganske robust jeg også. Som en abusive cluster b personlighet uttalte i irritasjon som gled over i sadistisk forventningsglede: "Sterke mennesker bøyer seg ikke, (men) de knekker (til slutt)."  Årsaken til å velge skrive her igjen nå er at den verste biten, den alvorlige konflikten i nær relasjon, den er i praksis løst. Det kan ta lang tid før det ekstremt toksiske, interpersonlige dramaet er over, men selve problemet er løst. Det praktiske problemet er uskadeliggjort. Som en litt stereotypisk praktisk anlagt og materielt fokusert asperger (tidligere vellykket maskberger) tror jeg det å ha løst det praktiske og konkrete problemet som var kilden til hele konflikten automatisk fikser konflikten etterhvert også, så det ser ut som lys i enden av tunellen, selv om det fortsatt er mørkt her inne og jeg ikke vet hvor utgangen er ennå. Naboen dukket forøvrig opp sprell levende, Edeward har vært fin i magen hele året, ikke tisset inne igjen og tar det hele overraskende fint. En virkelig god gutt med de beste intensjoner.  Jeg HÅPER vi snart har nok sjelefred og så lave blynivåer at jeg orker begynne gå turer og dele opplevelser med Edeward utenfor hagen igjen. Oppdaterer plutselig om situasjonen endrer seg så mye som jeg håper den gjør snart. Bilde hører med:  
    • Kan hunden gå på varm asfalt før den skal bade? Usikker om jeg skal ta de med fordi redd for potene, Tar hånda mot asfalt og føles ikke varm, Men hvor varmt er det før deres hund ikke går på asfalt?
    • Hvilke langhårete hunder krever minst pelsstell? Og mest pelsstell? Kun for kjekt å vite.
    • Vurderer å kun holde meg til hund. Selv om jeg også har lyst på andre typer dyr. Kjekt med litt forskjellig synes jeg men hvis det er en ulempe og til hinder for hundene går jo ikke det. De er viktigst.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...