Gå til innhold
Hundesonen.no

Drakamp

MariaN

Recommended Posts

Jeg går på kurs i grunnleggende hverdagslydighet nå, og har lært å 'leke riktig' med hunden, for å bygge opp til trening. Vi leker fra side til side, altså jeg drar fra side til side, sakte hvis hunden blir veldig fort giret, fortere hvis det er en hund som bruker mer tid på å gires opp. Ser alltid vekk fra hunden, for å ikke gjøre det til en kamp om leken(evt om rangen), men til en lek oss i mellom, at selve drakampen er lek og belønning, ikke det å vinnne leken. Selvfølgelig lar jeg bikkja få leka av og til, og da er hun så stolt som en hane, men som oftest er det jeg som avbryter, ved å tilby godbit i stedet. Jeg avbryter også tvert hvis hun blir for ivrig og begynner å rykke(for da går armene mine til pieces, er mye styrke i den nakken der!), eller hvis hun begynner å knurre for mye, evt tar tak for langt opp, eller berører hud.

Vi har også hatt mye på dressurkurset om det med positivt og negativt stress, med Roya er det veldig lett å tippe over til negativt stress i lek, da hun ikke konsentrerer seg om meg når vi avbryter leken, bare om å få tak i leka igjen og gjerne prøver å hoppe meg ned(legge meg i bakken) for å få tak i leka. Jeg må passe på å avbryte litt før hun er helt oppe på det nivået jeg EGENTLIG vil ha henne til, fordi hun da så fryktelig lett tipper over til negativt stress. Derfor bruker jeg sjelden leke for å bygge opp interesse, jeg gjør heller andre ting for å få henne interessert(er litt tulling, lager rare lyder, hopper opp og ned, løper litt, osv). Utenom trening har vi også sjelden drakamp nå lenger, vi kaster heller leken, men hun må sette seg før jeg kaster. Da får jeg fokus på meg før jeg slenger i vei leka vekk fra meg. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også hatt mye på dressurkurset om det med positivt og negativt stress, med Roya er det veldig lett å tippe over til negativt stress i lek, da hun ikke konsentrerer seg om meg når vi avbryter leken, bare om å få tak i leka igjen og gjerne prøver å hoppe meg ned(legge meg i bakken) for å få tak i leka. Jeg må passe på å avbryte litt før hun er helt oppe på det nivået jeg EGENTLIG vil ha henne til, fordi hun da så fryktelig lett tipper over til negativt stress. Derfor bruker jeg sjelden leke for å bygge opp interesse, jeg gjør heller andre ting for å få henne interessert(er litt tulling, lager rare lyder, hopper opp og ned, løper litt, osv). Utenom trening har vi også sjelden drakamp nå lenger, vi kaster heller leken, men hun må sette seg før jeg kaster. Da får jeg fokus på meg før jeg slenger i vei leka vekk fra meg. :icon_redface:

Jeg har drakamp med begge mine hunder og det fungerer veldig bra som forsterker. Jeg vil at de skal dra kraftig bakover, og får gjerne lov til å knurre og riste. Spesielt i agility går mange hunder mye høyere intensitet enn for godbit. Det med at hunden hopper opp etter leken er noe jeg ville trent på, istedet for å unngå å leke. Det går helt fint ann å lære en het hund at den ikke får ta leken før man sier det er greit "ta den" eller lignende. Hvis hunden hopper etter leken tar man den bort i noen sekunder til hunden har roet seg ned, så kommer den fram igjen. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drakamp er noe til og med min sære krøllert digger. Hun får et helt annet intensitetsnivå på trening om vi bruker leke. MEN det er kun den ene leka som er interessant å dra i. Alt annet er kjedelig etter få sekunder. Men vi leker masse, og som mange andre her, knurrer, hopper og rister (leka) Chessea under slik lek. Jeg synes det er veldigt fint å leke med hunden, jeg. Jeg får et mye mer "nært" forhold til henne, om dere skjønner hva jeg mener. Spesielt hvis vi leker "dyttelek" med skikkelig kroppskontakt. Jeg dytter henne litt i siden og hun hopper inn i meg - utrolig moro for begge to! Hehe.

Men jeg må innrømme at jeg er svært glad vi lærte inn "slipp" ganske tidlig, for hvis hu blir litt heit i toppen gjør hun alt for ikke å måtte slippe tauknuta. Men sier jeg "slipp" er leke ute av kjeften hennes før jeg får sukk for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Personlig er jeg veldig glad i bichon-rasene, selv om de krever litt klipping og børsting. Med riktig sosialisering og trening så er de fine familiehunder som kan være med på det meste. Om dere lener mot spaniel så synes jeg personlig at springeren er et bedre valg. Cockeren og de mindre (king charles og cavalier) har mye helseproblemer. De er fine familiehunder, men krever også litt pelsstell. Shetland sheepdog kan være et alternativ. Hvis dere ikke vil ha pelsstell i det hele tatt så ta en titt på dansk/svensk gårdshund. De kan bjeffe når det kommer besøk, går folk på veien, osv. men ikke noe mer enn de fleste andre små raser. De er glatthåret, men røyter da korte hår minst et par ganger i året, som er normalt for alle røytende raser. De er aktive og trenger både fysisk og mental aktivisering, og kan kanskje minne litt om beagle hvis det er utseende som trekker der. Mellompuddel eller dvergpuddel er morsomme og allsidige hunder, de må klippes/børstes.
    • Takk for utfyllende svar og gode råd!  Hvis vi skulle se på en mindre hund, er det noen raser du vil anbefale da?   Hvis vi lener mot spaniel: vil en cocker spaniel eller springer spaniel være et bedre valg? 
    • Har jobbet i kafé tidligere, og etter det jeg kan huske så benyttet vi oss av et spesifikt middel for å bløtlegge bestikk i noen minutter før steamer. Het vel «Dip-It» eller noe sånt.
    • Det ser jo ut som at det virker å bruke strup, men jeg ønsker ikke å bruke det på hundene mine uansett. Mykere metoder tar nok lengre tid, og krever sikkert mer av meg som hundefører, men jeg ønsker heller å legge inn den innsatsen enn å påføre smerte på hundene mine. Hva forskning sier er ikke så relevant for meg, når jeg ser at jeg klarer å oppnå det jeg ønsker uten å bruke brutale metoder så gjør jeg selvsagt det.  Ingen av mine hunder er enkle typer, så når det går an å få de til å fungere godt uten bruk av vold så tenker jeg det skal være mulig for de fleste. 
    • Det er veldig lenge siden jeg har brukt noe slik(da jeg gikk på folkehøyskole for 20+ år siden). Men jeg husker at man skulle skylle før man satte inn i maskinen. Jeg fant også dette, om det er til noe hjelp; Oppvaskmaskin til industri: Slik får du best resultat - Machine Products Storkjøkken AS
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...