Gå til innhold
Hundesonen.no

God tekksele til whippet..

Zoey

Recommended Posts

Skrevet

Er det noen som har peiling på en god trekksele til whippet? Som hun faktisk kan trekke litt vekt med?

Det nærmeste jeg har funnet er jegerens trekksele, men den er jo ikke optimal alikevel! <_<

Jeg er villig til å betale litt for en sånn sele, bare det er bankers at den passer! Er såååå lei av å finkjemme alle hundebutikker etter en som sitter riktig!

Sombody.. Anybody.. :)

Skrevet

oiaoia, her tror jeg jammen jeg har vært å kikka før tror jeg...!

De så jo skikkelige ut i hvertfall ;)

Er de innvikla å bestille derifra? Er skikkelig nubbhead når det gjelder sånne internettbestillinger, og får nesten panikk i hjerterota når jeg ser sånne sider :)

Skrevet

Her er en link som kan være av interesse http://www.nay-la-chee.net/mushing/Ny%20mu...rnessmodels.htm

Selv bruker jeg nomesele X-back på mine trekkhunder.

Her er noen leverandører av nomeseler av svært høy kvalitet, som jeg har brukt på mine hunder. Selene sys på mål om ønskelig http://www.mushami.com/maframeset1.htm Ekstremt god padding og passform!

http://www.bjorkis.com/ har svært gode seler

http://www.troll-hundefor.no/public.aspx?pageID=33953 Disse selene er godt polstret og levert med refleks. Har brukt disse de siste 3 sesongene og de sitter godt på hundene, og gir god støtte.

Her på bilde er Troll-selen:

post-3189-1225840243_thumb.jpg

Skrevet
Er de innvikla å bestille derifra? Er skikkelig nubbhead når det gjelder sånne internettbestillinger, og får nesten panikk i hjerterota når jeg ser sånne sider :)

Neida, det er ganske greie instruksjoner på siden. Jeg fikk det til iallefall, så det er herved foolproof. ;)

Skrevet

Det kompliserte med trekkseler til mynder er at myndene jo er utformet litt anderledes enn andre hundetyper. Whippeten er forsåvidt ikke den mest ekstreme i så måte, for den har en forholdsvis lang rygg og et ganske lavt tyngdepunkt. Men det er viktig at selen ikke gnager mot den svært tynnpelsede huden, og at selestroppene er brede nok til å fordele belastningen utover et større hudareal. Mynder har lite underhudsfett, så selen blir så å si liggende rett på musklene.

Jeg kjøpte en sånn nomesele til den ene sloughien min, men det var bortkastede penger. Den sitter dårlig på den smale ryggen hans, sånn at det nesten ser ut som ei løs, fillete lefse som slarker sidelengs for den minste ting. Den har korrekt størrelse i hodeåpningen, og rygglengden er også riktig, men den funker likevel ikke på sloughiene. Men så er da også sloughi en av de spesielt myndete mynderasene, med lange bein og en kort og smal rygg, og dermed også et høyt tyngdepunkt.

Skrevet
Det kompliserte med trekkseler til mynder er at myndene jo er utformet litt anderledes enn andre hundetyper.

Det er det som er så fint med CDpits. Hun syr etter mål, og man blir også spurt om rase.

Selen er veldig tykk der hvor vekten kommer, så den sliter ikke på pels. Den er også belagt med tykk fleece.

Tror den skal fungere helt yperlig også til mynder. Men det er kanskje greit å sende en mail først for å forsikre seg.

Skrevet

Skal sende hende en mail! Har en venninde m staff som også vil ha, så da kan vi eventuelt bestille sammen:)

Hvordan er det forresten med porto og toll å sånn, er det veldig dyrt? Ikke at dt spiller noen rolle egentlig, vil bare være forberedt på hvor svidd lommeboka mi ki\ommer til å være etterpå :rolleyes2:

Skrevet

En gylden regel når man skal kjøpe nome sele: skygg unna dyrebutikker. Nomeseler kjøpt der har en helt merkelig passform.

Derfor er det å anbefale linkene i innlegget lengre opp i tråden her. Kan overhode ikke sammenlignes med de dyrebutikker rundt om i det ganske land selger!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hvis han spiser og drikker som normalt og alt ellers er normalt ville jeg sett det an en dag til, og så evt. tatt en telefon til dyrlegen i morra hvis det ikke endrer seg. Kanskje det bare er for kaldt? Det kan også være urinveisinfeksjon. Men generelt hvis du er usikker på helsespørsmål så er det ofte bedre å ta en telefon til dyrlegen heller enn å spørre på et forum.
    • Hei, første gang inne på hundeforum men trenger virkelig råd. Jeg har nylig fått en tibetansk spaniel valp på 9 mnd. han har vært så frisk og rask, spiser og drikker masse, har både bæsje og tissa og leker som bare det helt siden vi fikk han. Men onsdag morgen så tissa han ikke… nå har det gått et døgn og han har enda ikke tissa😰 hva kan være galt?? 
    • Det endte med at hunden måtte til dyrlegen for den haltet. Jeg ringte dyrlegen, og ba de være obs.  Det viser seg at den har knekt håndledde i frembenet, og prognosen er usikker. Hvordan det er skjedd er også usikkert. 
    • 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...