Gå til innhold
Hundesonen.no

Bil- sele

Hva sikrer du hunden med i bil?  

40 stemmer

1. 1.

• Bur
      26
    • bil-sele
      5
    • ingenting
      9

Recommended Posts

Skrevet

Bil sele til hund. Er det ukomfortabelt for hunden og den må venne seg til det? Hvordan vet man rett størrelse? Må man prøve på hunden? Så hunden kan sitte å ligge og thats it? den forholder seg rolig i bilen da.? *mange spørsmål her* :)

Skrevet

Vi har frem til nå ikke brukt noenting.. Men skal skaffe sånn gjerde mellom bagasjen der Mona skal ligge (nå ligger hun i baksetet :oops: ) og ha henne baki der..

Skrevet

Bur bur og atter bur.

nå bare venter vi på tlf fra en som driver en dyrebutikk for vi harr bestilt et spesial laget bur til dyrene, så da skal alle de flyburene vi bruker nå ut av bilen og vi får bedre plass i bilen.

vi bestilte det for snart 5 uker siden og fikk beskjed om at det kunne ta 3-4 uker til han fikk det, så vi måvell snart purre på han.

Skrevet

Vi har brukt bur i bilen. Men nå har vi fått oss ny bil og den er mindre enn den forrige, så vi vurderer bil-sele nå. dessuten liker hunden mye bedre å sitte i setet enn å ligge i buret. Så vi får se hva vi gjør. Vi prøver buret og ser om det passer i bilen, ellers blir vi å prøve sele. :)

Skrevet
Bil sele til hund. Er det ukomfortabelt for hunden og den må venne seg til det? Hvordan vet man rett størrelse? Må man prøve på hunden? Så hunden kan sitte å ligge og thats it? den forholder seg rolig i bilen da.? *mange spørsmål her* :)

Vi bruker bilsele til buster. Han merket ikke så mye til den så han trengte ikke tilvenning. Å jeg tror nok ikke den er ukomfortabel. Størrelse får du hjelp til i dyrebutikken (hvis du skal bestille så kan du jo prøve den vi har å ta størrelsen ut fra det). Hunden er rolig i bilen da, Buster ihvertfall. Hvis vår passer kan du jo teste litt med Hera.

Skrevet

Det er påbudt med sikring av hund i bil. Kan få bøter for å ikke ha det. SÅ det er viktig å sikre på en eller annen måte. Enten med gitter, bur, eller sele. Ser jo selv når hunden ligger i baksetet og jeg bremser så faller hunden fort ned i dørken og hunden holder seg fast og ligger ukomfortabelt.. bremser jeg hardt er det ikke mye til før hunden flyr! Så sikre hundene!

Skrevet

Tante blå stoppet oss i promillekontroll å buster var løs i baksetet...

Så buster stakk jo snuten ut førervinduetfor å se hva dette var forslags kvinnemenneske...

Da fikk jeg en raptus om hund å bil, men hun gotok forklaringen min.. emn kjøpte bilsele etterpå, å det er solide saker, å buster ligger uaz stille i bilen...

Men skulle gjerne hatt bur, men har ikke bil til det... :)

Men vi ta rmed selen til buster så hera får prøve den... :wink:

Skrevet

Jeg bruker ALLTID bur!

Har opplevd å kræsje med hund, noe som gjorde at hundene ble sterkt skadet, og ble livredd det meste i ettertid..

Har kjøpt bur hos Trønderburet, og er kjempe fornøyd!!

www.tronderburet.no

Skrevet

Bur her, har også opplevd kræsj med hund men begge var i bur så det gikk heldigvis bra med oss, hundene og katten.. men ikke like bra med bilen som ble blekk boks etterpå :wink:

Skrevet

Jeg fikk frarådet på valpekurs å kjøpe sele. De sa at den kun er for menneskenes beste. Hundene kan dø av trykket selen gir, sa de. Så, obs obs. Selen fungerer aller best for å bevare din egen sikkerthet. Bur er det tryggeste for begge to.

Vi bruker ikke bur, i og med at vi har så liten bil, men det er absolutt smart å ha det... Ikke meningen å være slem eller skremme dere med utsagnet om bilsele, men det var dette vi fikk opplyst om på valpekurset :)

• 2 months later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...