Gå til innhold
Hundesonen.no

Cavalier-avl ++


Cavalier&Collie

Synes du dette kan være dumt for de som vil avle mer på bruksegenskaper?  

11 stemmer

  1. 1.

    • Nei, Cavalieren og de andre som blir avlet sånn skal bare avles på utseendet
      1
    • Nei - begrunn
      5
    • Ja - begrunn
      2
    • Vet ikke jeg!
      3


Recommended Posts

Det er sånn på Cavalieren må en tispe ha vunnet 2 ganger og en hanne på ha fått CK for å bli avlet på :) Synes dette kan være dumt for da vil jo alle bare tenke på utseendet og den ville miste AG dyktigheten sin, den er veldig god i dette, men utrolig nok bruker ingen Cavalieren til det netopp dette fordi den blir avlet bare på utseendet - er det sånn med andre raser og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som stilles ut blir jo ikke stilt ut for å dømme utsende i den forstand. Det er jo for å få en sunn og frisk rase og for å holde hunden mest mulig lik standarden. :wink:

Jeg syns egentlig det er veldig greit at reglene er sånn jeg for da unngår man avl av "dårlige" og ikke- rasetypiske hunder. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes sånne ting egentlig er dumt. Jeg mener jo at hunden skal kunne være en representant for rasen sin, om den skal avles på. Men å sette sånne krav synes jeg egentlig er litt dumt.

Jeg kan jo ta portisene som et eksempel. Det er ikke noen sånne regler i norge så vidt jeg vet, men det kommer sikkert til å bli det om ikke så alt for lenge. En portis skal ikke ha mer en 30 prosent hvitt, men den kan være helt ensfarget hvit. Og si at en portis har 40 prosent hvitt da. Da kan den ike stilles ut. Men alikevel kan den være perfekt helsemessig, eksteriørmessig (bortsett fra fargen) og menperamentet og bruksegenskaper kan være supert. Og hvis det var slike regler for portiser ville ikke denne hunden vært lov til å avle på. Til tross for at farge er en av de feilene som er lettest å avle bort! Det er da ikke rart at avlsmateriale blir lite.. Jeg har også en liten drøm om å avle fram hvite portiser. Dette er ikke mulig ved bare å bruke hvite avlshunder, da de er såpass skjeldne. Derfor må man for det meste bruke andre farger, og et kan ta generasjoner før man får fram mange helt hvite hunder (om jeg ikke tar helt feil.) Og jeg synes derfor såne regler er kjipe fordi man da ikke kan bruke en omtrent perfekt avlshund bare fordi den har en liten svart flekk, som antageligvis blir relativt enkel å avle bort.Selvfølgelig må man i sånne tilfeller vite at hunden faktisk har utseende ag alt det andre en avlshund krever i og med at den ikke kan stilles ut. Mulig mange er uenige med meg.. hehe

Nå hadde jo ikke dette så kjempemye å gjøre med itt topic, men det var i hvertfall om sånne regler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at mange raser så kan de gjerne også avle på bruksegenskaper - men det krever jo total omveltning i de aller fleste raseklubbene.

F.eks irsk ulvehund, det er ikke noe behov for en ulvejaktende hund nå om dagen, så der syns jeg de bare kan fortsette å avle på et godt eksteriør og gemytt.

Mens schæferen holder de jo på å ødelegge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fortsetter man ikke med utstilling så vil du få hunder som ikke ser rasetypiske ut ifølge standaren, det er ikke for å ha bare pene hunder, det er for å bevare en rase!

ta labradoren f.eks, der har du jaktlabradoren som ikke ser ut som en lab engang!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund er ikke "dum og deilig" bare fordi den gjør det bra på utstilling. Jeg syns det burde være et krav hos ALLE rase jeg å ha måttet vinne noe før en skal kunne avle...Men hva mener du med vunnet to ganger? Fått rød sløyfe to ganger? BIR to ganger eller BTK to ganger?

Jeg syns det er bra at de tar vare på hundens utseendet og hunden kan på alle måter gjøre det bra i agility selv om den er N UCH!!!

Og selv om hunden din er god i agility så betyr ikke det at den er noen god avls hund. Og å være glad i agility er ikke arvelig. Det er noe hunden selv finner ut at den liker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette står under avlsretningslinjene til Cavalier ang premiering. :wink:

Hunder som skal brukes i avl skal være stilt ut ved offisiell eksteriørutstilling. Både hannhund og tispe skal minst ha oppnådd en 1. premie ( rød sløyfe ).Hundenes premieringsgrad skal alltid oppgis ved salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at mange raser så kan de gjerne også avle på bruksegenskaper - men det krever jo total omveltning i de aller fleste raseklubbene.

F.eks irsk ulvehund, det er ikke noe behov for en ulvejaktende hund nå om dagen, så der syns jeg de bare kan fortsette å avle på et godt eksteriør og gemytt.

Mens schæferen holder de jo på å ødelegge..

Ja schäferen har desverre en del problem... Men må jo si det at for å få en schäfer opp og frem i utstilling så ligger der veeeldig mye arbeid. for den skal både ha muskelmasse og fart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja schäferen har desverre en del problem... Men må jo si det at for å få en schäfer opp og frem i utstilling så ligger der veeeldig mye arbeid. for den skal både ha muskelmasse og fart...

Selvfølgelig. Men jeg husker min bestefar schæfer, og den krøyp ikke langflat bortetter bakken :) Hehe.. Altså, schæferhunden er pen, den. Men jeg syns så synd på mange av dem, for de sliter med bakbeina! Hva er grunnen til at de avler dem sånn, vet du det? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens schæferen holder de jo på å ødelegge..

Ja schäferen har desverre en del problem... Men må jo si det at for å få en schäfer opp og frem i utstilling så ligger der veeeldig mye arbeid. for den skal både ha muskelmasse og fart...

Selvfølgelig. Men jeg husker min bestefars schæfer, og den krøyp ikke langflat bortetter bakken :) Hehe.. Altså, schæferhunden er pen, den. Men jeg syns så synd på mange av dem, for de sliter med bakbeina! Hva er grunnen til at de avler dem sånn, vet du det? :?

Grunnen er vel det at det er slik dommerene vil ha dem... Det er sånn utstillings schäferen er i moderlandet Tyskland, og da blir det slik her og... Norsk Schäferhundklub tar mer og mer av det tyske regelverket og bruker det i Norge. Kan jo si at nå (har vært i noen år) så er det farge og "skrå rygg" som gjelder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette står under avlsretningslinjene til Cavalier ang premiering.  :wink:  

Hunder som skal brukes i avl skal være stilt ut ved offisiell eksteriørutstilling. Både hannhund og tispe skal minst ha oppnådd en 1. premie ( rød sløyfe ).Hundenes premieringsgrad skal alltid oppgis ved salg.

Det er da ikke så ille!

Ja og nå er det komt slike regler om at skal en avle så skal en ha veiledning av en oppdretter som har holdt på ganske lenge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er bra :) Hvis ikke kan man jo like godt avle blandingshunder. Rød sløyfe er liksom ikke så big deal da, hvis hunden er en bra representant for sin rase skal det ikke være noe problem å få en rød sløyfe eller to. Det er jo det vi har utstillinger for, for å bevare rasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...