Gå til innhold
Hundesonen.no

Øve litt på firkanten


charlotte

Recommended Posts

Nei nei nei.. DETTE er et flott bilde:

lisafelt3.JPG

Tatt etter en heftig trening med feltsøk. Våkent blikk, full kontakt og et stimulert hode klar for nye utfordringer. Måler seg ikke helt med fjelltur-bildene dine men.. :) Nå har jeg bestilt nytt speilrefleks kamera så da får vi se om vi også kan få til noen fine motiver :P

Flott bilde :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer.. Er ikke helt sikker på hva den går ut på, men tror man det innebærer fremadsending til ruta, hvor hunden skal stå på kommando, gå videre til neste kjegle osv. Tror ikke vi sikter så høyt i LP, men det er jo gøy å trene uansett :P Er fornøyd bare jeg får bronsemerket jeg, hehe

I lydigheten er det hvertfall en øvelse som innebærer at hunden skal gå til firkanten og stanse inni den :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei nei.. DETTE er et flott bilde:

lisafelt3.JPG

Tatt etter en heftig trening med feltsøk. Våkent blikk, full kontakt og et stimulert hode klar for nye utfordringer. Måler seg ikke helt med fjelltur-bildene dine men.. :) Nå har jeg bestilt nytt speilrefleks kamera så da får vi se om vi også kan få til noen fine motiver :P

Det bildet var KNALL fint! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

firkant.JPG

Må jo teste den ut, sa Lisa. Det er tross alt fryktelig spennende å sitte mellom fire røde prikker!

bruk en leke du legger ut, også send :P du kan også bruke godbit, men da kan du risikere å få en del snusing...

Kjempe fine bilder!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor en leke? Den skjønte jeg ikke.. hjelp meg litt a! Fremadsending kan hun jo, hun må bare lære å stå på kommando, og helst inni ruta :P

bruk en leke du legger ut, også send :P du kan også bruke godbit, men da kan du risikere å få en del snusing...

Kjempe fine bilder!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor en leke? Den skjønte jeg ikke.. hjelp meg litt a! Fremadsending kan hun jo, hun må bare lære å stå på kommando, og helst inni ruta :P

hvis man legger en leke midt inni ruta så lærer hunden at det er akkurat dit hun skal springe :) Løp etter henne inn i ruta, og lek med henne og pek i midten av ruta, akkurat som om det er et merke der og si: "ja det er ruta! nå er du flink!" eller lignende.. og når hun har lært at der er det morro, fjerner man leka også hiver ut når hun stiller seg opp midt i ruta. Senere kutter man ut den.

Lær inn stå for seg. Når hun løper rundt i skogen kan du plutselig si stå, også stille henne opp, eller hvis dere går kan du plutselig si stå, også stoppe henne med hånden på brystkassen. Og hvis hun har lett for å sette seg kan du holde under magen. Etter hvert vil du ha en stå kommando, så kan du bare sende og si stå! :P Det er en grei måte å sette det sammen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Har så vidt begynt med stå under innkalling, men jeg skjønner at det må generaliseres. Tenk så kjekt om hunden kan stå på kommando 50 meter ute i feltsøk!!

hvis man legger en leke midt inni ruta så lærer hunden at det er akkurat dit hun skal springe :) Løp etter henne inn i ruta, og lek med henne og pek i midten av ruta, akkurat som om det er et merke der og si: "ja det er ruta! nå er du flink!" eller lignende.. og når hun har lært at der er det moro, fjerner man leka også hiver ut når hun stiller seg opp midt i ruta. Senere kutter man ut den.

Lær inn stå for seg. Når hun løper rundt i skogen kan du plutselig si stå, også stille henne opp, eller hvis dere går kan du plutselig si stå, også stoppe henne med hånden på brystkassen. Og hvis hun har lett for å sette seg kan du holde under magen. Etter hvert vil du ha en stå kommando, så kan du bare sende og si stå! :P Det er en grei måte å sette det sammen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

firkant.JPG

Må jo teste den ut, sa Lisa. Det er tross alt fryktelig spennende å sitte mellom fire røde prikker!

Flinke bisken :)

har begynnt på den vi og...Jeg bruker targeting med musematte da..Men enn så lenge så spinner han inn i ruta tramper hardt på matta ogspinner videre til belønning :P Skal legge inn stå snart da...

Mvh Annette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Har så vidt begynt med stå under innkalling, men jeg skjønner at det må generaliseres. Tenk så kjekt om hunden kan stå på kommando 50 meter ute i feltsøk!!

ja, det er utrooolig kjekkt :P Den kommandoen er veldig nyttig, når man egentlig tenker over det. Du kan liksom stoppe hunden hvor som helst og når som helst :P Lykke til med treningen! flott at dere begynner såppass tidlig med ruta/firkanten :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Da kryper jeg inn her 🤣 ikke bare en men 2,5 🤣 Planen var og beholde forhund. Det har jeg gjort🤣  Men jeg har å beholdt deleie hund. Men jagu så ble det igjen en hannhund hjemme å 🤣 jeg skulle aldri ha hannhund igjen. Men Hektor ble unntaket 🤣 Hils på Hektor - 13 uker ❤️
    • Det kan jo hende det finnes oppdrettere på sheltie som har linjer med mindre lyd? 😊 Eller som er bevist på det og tar hensyn til det. Tenker også at mentalitet kanskje har litt og si. En trygg hund har kanskje høyere terskel for å bjeffe enn en litt usikker hund ( Kommer jo seff an på settingen da, men) 
    • Men det er mange hunder av rase med mye lyd i som bjeffer utrolig mye " for de er sånn" . Og ganske mange av de hundene er veldig stressa. Og er på " jobb" hele tiden. Jeg trodde ikke han her skulle bli så stille, hadde ikke mål om null bjeffing.  Bare at han skulle lære at tomte grensa, er den du kan passe på. Gården har egen vakthund, så den trenger ikke vi å passe på o.s.v. Så fikk jeg litt ekstra i gjenn, han kommer løpende til oss når han vil "si ifra" om ting ute..
    • Det går an å jobbe med. Det er noe det sies for alle raser med mye lyd. Men man kan ikke trene bort noe som hunden er genetisk disponert for og avlet for over generasjoner. En kombinasjon av heldig med individ og målrettet trening fra start kan nok kontrollere og begrense bjeffingen, men jeg ville aldri kjøpt en bjefferase med det som forutsetning. Generelt sett bør man ikke anskaffe raser med egenskaper man ikke kan/vil leve med og satse på å "trene de bort" eller "jobbe med", selv om det i noen tilfeller er mulig.
    • Er bjeffing det eneste du syns er negativt for sheltie? For det går det ann å jobbe med. Har veldig inntrykk av at bjeffing blir forsøkt ignoret. Jeg har en ganske reaktiv sheltiegutt på straks to år, som nå bjeffer når han blir redd eller når andre hunder bjeffer i passering.  Men jeg har fått mye kjeft fra andre for at jeg " belønner" bjeffing.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...