Gå til innhold
Hundesonen.no

Når på døgnet får deres hunder mat?


Nina

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Mine to får mat mellom 1800 og 0400 alt ettersom hva som skjer... Jeg gir de mat rett før jeg legger meg (evt litt før jeg drar ut..). Fungerer fint for oss.. Da er det liksom kveld;) Minsten får også ett måltid på morgenen/formidagen/ettermiddagen for å få i seg nok mat (han vokser...). Funker fint for oss og ingen av hundene maser etter mat.

De faster 1 gang hver 10.dag og får litt grønnsaksmiks innimellom:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom 22.00-03.00 en gang, med en fastedag en gang i uka ca.

Mat er det siste som skjer her i huset, etter det er det kvelden og mørkt.

Hvorfor har du en fastedag? har ikke hørt om dette før og er ganske nysgjerrig på grunnen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du en fastedag? har ikke hørt om dette før og er ganske nysgjerrig på grunnen..

Det er sundt, vel :D

Gjør det hovedsaklig for å opprettholde god appetitt i hundene mine.. har hatt nok trøbbel med hunder som ikke spiser.

Dessuten har jeg hørt at de har godt av det.. grunnen er jeg ikke sikker på.

Er noe med at fordøyelsessystemet til hundene er litt sånn det var "før i tiden". Spiste mye når de spiste, og hadde dager med faste. Men.. sikker er jeg som sagt ikke.

At de har godt av å faste og at kroppen kan hvile og rense ut avfallstoffer er jeg helt overbevist om.

Uansett - her trives vi godt med å ha det sånn. På dager med faste får de som regel et bein å tygge på, men ikke alltid. Vi har i det hele tatt dårlige foringsrutiner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sundt, vel :D

Gjør det hovedsaklig for å opprettholde god appetitt i hundene mine.. har hatt nok trøbbel med hunder som ikke spiser.

Dessuten har jeg hørt at de har godt av det.. grunnen er jeg ikke sikker på.

Er noe med at fordøyelsessystemet til hundene er litt sånn det var "før i tiden". Spiste mye når de spiste, og hadde dager med faste. Men.. sikker er jeg som sagt ikke.

At de har godt av å faste og at kroppen kan hvile og rense ut avfallstoffer er jeg helt overbevist om.

Uansett - her trives vi godt med å ha det sånn. På dager med faste får de som regel et bein å tygge på, men ikke alltid. Vi har i det hele tatt dårlige foringsrutiner :)

Det der har jeg hørt og, var på foredrag med en fòrmann fra vet.høyskolen for mange år tilbake..jeg gjennomførte det faktisk på en av mine tidligere hunder som hadde litt laber apetitt til tider og jeg syntes det hjalp.Jeg kunne sikkert ha gjort det med Loke og, men problemet er at jeg er så svak for den bikkja at jeg får litt dårlig samvittighet bare han får litt kjipere fòr enn vanlig (tørrfòr er ikke stas..) :P:unsure: Godt han ikke er bortskjemt...*host*

Edit: svar på trådstarters spørsmål..

Det varierer veldig...tilmed antall måltider varierer fra 1 til 3. Jeg jobber skift og jeg innbiller meg i tillegg at han blir litt mer matglad (les: enkel å forsterke med godbiter) hele døgnet hvis jeg varierer det., Har hørt om hunder som går knallbra akkurat ved fòringstid på ettermiddagen men som gjerne er lite intressert i å jobbe på formiddagen fordi de rett og slett ikke er vant med å bli fòret da.Men siste måltiden får han alltid når vi legger oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden så mange forer to ganger om dagen, går jeg ut fra at noen av dere har voksne hunder som får mat to ganger om dagen. Hvorfor det? Jeg putter litt tørrfor i kongen og tetter evt. med litt leverpostei etter morgentur. Det er frokosten. Hovedmåltidet er 1 til 2 timer etter langturen på ettermiddagen. Klokkeslettene varierer. Når hun blir 2 år kommer jeg til å kommer jeg til å kutte ut frokosten. De dagene vi skal på trening får hun ikke frokost.

Siden hunden stammer fra ulven og ulvene jakter både en og to dager før de får tak i noe bytte, er det nærliggende å gå ut fra at det ikke er skadelig for hundene å faste en gang i uken. Det kan både holde appetitten og motivasjonen oppe i tillegg til mulige medisinske gevinster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi forer to ganger om dagen med voksen hund fordi han ble roligere av det. Når han fikk 1 gang om dagen så var han mer rastløs å urolig. Og så er det ganske mye mengde han skal ha, me tørrfor noe som kan være hardt til magen. Vi har prøvd en gang om dagen men det funket ikke for Buster :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Bare lurte. Dvs at dere deler dagsrasjonen i to, altså? Beklager hvis jeg har litt tungt for det!! :)

Japp deler den i to. Han får et normalt fullt beger til middags, og toppet beger til kvelds :D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kjære forer sin hund, og foringstiden? Fra vi står opp til vi legger oss.. :huh:

Hunden får mat hver gang den er sulten. Synes det er litt ille å skjemme den vekk slik, men det er ikke min hund så what can I do... mine hunder får mat tre ganger om dagen, en gang om morgenen, en gang om ettermiddagen, og en gang før leggetid. Med småporsjoner da selvsagt.

Men Boxie..han "er jo ikke feit", så han får påfyll når skålen er tom. Nå spiser han ikke hele tiden heller, selv om det er mat i skålen, men han spiser en del.. :P

Sambo`s hovedregel er at hunden må få gjøre som den vil, så lenge den ikke gjør noe galt, og dette går inn i den regelen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis får hundene mine tre ganger om dagen. Frokost når jeg står opp, middag samtidig jeg spiser middag (fire fem tiden) og så kvelds. Eldstehunden som fungerer best med tre måltider, og da må jo de andre to ha. Skal vi på trening, så får de ikke så mye mat til middag, men får en større posjon til kvelden.

I tillegg fôrer jeg Vida litt underveis på jobb. Synes hun fungerer best da, og blir ikke så trøtt og slapp på slutten av natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overlevelsesinstinktet er sterkt! :P En hund vil aldri sulte i hjel med vilje! Ville tatt bort maten etter en halvtime. Ny mat neste dag. Faste gjerne en gang i uka. Tenke litt på om tilbudet om mat samsvarer med mosjonsnivået. :rolleyes: Fore en time eller to etter langtur. Dette var bare noen forslag som har fungert bra for mine hunder.... :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kjære forer sin hund, og foringstiden? Fra vi står opp til vi legger oss.. :huh:

Hunden får mat hver gang den er sulten. Synes det er litt ille å skjemme den vekk slik, men det er ikke min hund så what can I do... , del.. :P

Sambo`s hovedregel er at hunden må få gjøre som den vil, så lenge den ikke gjør noe galt, og dette går inn i den regelen. :P

Du kan si at kardemommeloven ikke er så lur alltid. Vil han sin hunds beste, eller finne på tullete regler? det er lov å stramme opp typen sin. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har maten fram hele tia og jeg fyller på når det er tommt både med bløt (oppbløt tørfor med leverpostei) og tørt for. han er ikke tykk og han spiser når han er sulten. synes det er fælt når hunden slukker maten for at han vet den blir fjærnet snart :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
    • Hei, Av ren nyskjerrighet kan man blande en tispe kanindachs med en hann dvergdachs dersom begge er friske og har ingen skjulte sykdommer?    Vil det oppstå komplikasjoner eller hvordan er det? Si hun blir max 5 kg og han blir max 7,5 kg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...