Gå til innhold
Hundesonen.no

Smaken er som baken...


Moghrebi

Recommended Posts

Jeg driver akkurat og stykker opp etpar hjerte-/lungeslag av storfe, og har en diger sekk med blodig snadder stående i dusjen. Sloughiguttene mine bryr seg vanligvis ikke om sånt i rå og ubehandlet form (isj og usj, så ekkelt!), men i dag var det noe spesielt som fanget oppmerksomheten deres.

Noe spesielt, i form av finmalt gress i et spiserør. :shocked:

Kyr spiser som kjent gress, og det gjør hunder også innimellom. Enkelte hunder spiser i tilllegg gjerne gress i den formen det har når planteeterne bæsjer det ut igjen, komplett med masse fordelaktige tarmbakterier og mikronæringsstoffer. Men mine hunder bryr seg ikke om å ete bæsj, med mindre den kommer rykende fersk fra en hesterompe, da. I så fall må de smake etpar munnfuller.

Bæsj er faktisk ganske næringsrikt, og mange dyrearter er helt avhengig av det for å få i seg viktige bakterier som de trenger i sin egen tarm. Koala-unger dør faktisk om de ikke får i seg bæsj fra mora i løpet av de første levedagene. Jeg for min del tror at hunder sannsynligvis også har godt av å få i seg hva-det-nå-enn-er de tiltrekkes av på bæsjfronten, for ellers ville de ikke spist det.

Men det de nå nettopp har spist med god appetitt, var nytygd gress fra spiserøret, godt blandet med fordøyelsesenzymer fra kuas spytt. Og dette syntes de tydeligvis veldig godt om, for de åt det med stor innlevelse, det lille de fikk. Det var jo ikke akkurat store mengder - kanskje 2-3 spiseskjeer tilsammen. Og det luktet superduperfælt, omtrent som tjære.

I morgen blir det innmat-kjøttsuppe på guttaboys. Det de ikke vil ete rått, får de istedet lettkokt. Og da er det plutselig å regne som en delikatesse, forteller de meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bæsj er faktisk ganske næringsrikt

Hele sauehoder = helt ok

Værtestikler = nema problema (bortsett fra stanken...)

Hel (fortsatt varm) kuvom = kjør på!

Jur = like blid

Bæsj = ugreit

En plass får grensa gå, og min går ved ekskrementer. :huh:

Heldige guttene som har en så dedikert mamma! Jeg er blitt litt lat jeg... Men Charlie har i det siste fått mesket seg med masse elg, både kjøtt og bein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg innrømmer at dette hørtes rimelig spesielt ut :P Hvorfor har man ikke bilder av sånt, liksom.. hunder som spiser halvfordøyd gress ut av en kustrupe.

Skulle gjerne tatt bilder av det, men jeg var liksom litt opptatt med å vrenge spiserører for å få ut alt gresset... ;)

Men jeg HAR bilder av lillevalpen idet han spiser en husmus med hud og hår! ;)

Hele sauehoder = helt ok

Værtestikler = nema problema (bortsett fra stanken...)

Hel (fortsatt varm) kuvom = kjør på!

Jur = like blid

Bæsj = ugreit

En plass får grensa gå, og min går ved ekskrementer. ;)

Heldige guttene som har en så dedikert mamma! Jeg er blitt litt lat jeg... Men Charlie har i det siste fått mesket seg med masse elg, både kjøtt og bein.

Nå er jeg såpass heldig at guttaboys kun eter bæsj i form av HELT "blodfersk" hestemøkk. Og sånt finner man ikke så ofte. De får lov til å forsyne seg når vi f.eks. er i en stall, men det er slettes ikke sånn at de eter det da heller.

Sauehoder, ja! Åh, husker du den gangen?? Snakker om hoderulling.

Værtestikler fikk jeg faktisk en 20-kilossekk av heromdagen. Lillevalpen syntes det var kjempegodt, mens de to voksne takket nei.

Hel kuvom er jo det beste av det beste! Hadde hunder hatt restauranter, så ville uvasket kuvom vært den aller dyreste retten på menyen.

Jur får jeg ikke mine til å ete uten at jeg koker det først. Men lettkokt jur er snædder for the glefs!

Lillevalpen liker forøvrig hele, blodferske husmus veldig godt. Han hører når musefellene klapper igjen uti gangen, og så går han og henter dem. Jeg finner bare de tomme fellene på stuegulvet. Ja, og noen ganger lar han muserompa ligge igjen. Han foretrekker forparten...

Akkurat nå driver jeg og tørker lever, lunger, nyrer, luftfør og spiserør av storfe. To enorme hjerter ligger i oppvaskkummen og venter på å deles opp, men de skal serveres rått. Diverse talg, fett, blodårer, kjertler, mellomgulvsmuskel og andre guggegreier skal bli "kjøttsuppe", for guttaboys eter ikke sånt rått. Jeg begynner etterhvert å bli ganske god på anatomi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kahlo sender skriftlig søknad om å få bo hos deg og gutta, Moghrebi. Jeg er visst for kjip i foringen.

Tja, du er jo ikke lenger unna enn at det burde være mulig å slenge seg en tur opp hit til Nannestad for en prøvesmaking! ;) Jeg har fire store frysere fulle av diverse snædder, blant annet massevis av saftig hestekjøtt, magert svinekjøtt fra smågris, litt geitekjøtt, etpar kaniner, 3-4 hele unghaner (med fjær!), osv osv.

Ja, og nå har det omsider gått opp for meg at det som jeg i denne tråden har omtalt som hjerte-/lungeslag av storfe, egentlig kommer fra elg! Juhu!

Det er forøvrig ikke helt ukjent at besøkende hunder vegrer seg for å hoppe inn i bilen når de skal dra herfra. Og det til tross for at de er så stappmette at de nesten triller i oppoverbakke. Jeg har finfine jorder her rundt småbruket, og det kommer stadig hundebekjente hit for å la hundene sine springe løse. Etterpå er det som regel kaffe til folk og snædder til hundene.

Dette er etterhvert blitt et populært sted å besøke... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, du er jo ikke lenger unna enn at det burde være mulig å slenge seg en tur opp hit til Nannestad for en prøvesmaking! ;) Jeg har fire store frysere fulle av diverse snædder, blant annet massevis av saftig hestekjøtt, magert svinekjøtt fra smågris, litt geitekjøtt, etpar kaniner, 3-4 hele unghaner (med fjær!), osv osv.

Ja, og nå har det omsider gått opp for meg at det som jeg i denne tråden har omtalt som hjerte-/lungeslag av storfe, egentlig kommer fra elg! Juhu!

Det er forøvrig ikke helt ukjent at besøkende hunder vegrer seg for å hoppe inn i bilen når de skal dra herfra. Og det til tross for at de er så stappmette at de nesten triller i oppoverbakke. Jeg har finfine jorder her rundt småbruket, og det kommer stadig hundebekjente hit for å la hundene sine springe løse. Etterpå er det som regel kaffe til folk og snædder til hundene.

Dette er etterhvert blitt et populært sted å besøke... ;)

Åh... *misunnelig* Jeg har ikke bil, så jeg er litt stuck. Men takk for invitasjon. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, jeg tror seriøst at det er dette jeg må begynne med en dag! Men hvor får du tak i alt Er det slakterier? Eller kjenner du private personer som har sånn liggende? ;)

Også ang mus... Jeg ser liksom for meg at det er fra spising av mys og fugl at katter får mark. Er ikke dette helt tilfelle, siden du lar valpen spise mus? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, jeg tror seriøst at det er dette jeg må begynne med en dag! Men hvor får du tak i alt Er det slakterier? Eller kjenner du private personer som har sånn liggende? ;)

Også ang mus... Jeg ser liksom for meg at det er fra spising av mys og fugl at katter får mark. Er ikke dette helt tilfelle, siden du lar valpen spise mus? Eller?

Jeg bestiller stort fra slakteri, og har fire frysere å fordele det i. Jeg bestiller også for et utvalg venner som kommer og henter det de skal ha sånn etterhvert. Mange av dem bor i Oslo og har ikke noe særlig fryseplass å skryte av.

Mus gir risiko for mark, ja. Men valpen får jo uansett ormekur med jevne mellomrom, for han tygger og gomler på så mye rart når han er ute. Han har dessuten en klar preferanse for den framre halvdelen av musa, og lar ofte muserompa (med mage og tarmer) ligge igjen. Gutten er ikke så dum, han...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan vel nesten gå som en hobby dette? for med slik stor lidenskap snakker man ikke om det "bare" hadde vært mat til bikkja.. :ahappy:

..man blir virkelig smittet iallefall, har et slakteri bare 5 min herfra, burde kanskje benyttet muligheten :P

Aldri vært der en gang.. :whistle::shocked:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, du er jo ikke lenger unna enn at det burde være mulig å slenge seg en tur opp hit til Nannestad for en prøvesmaking! :ahappy: Jeg har fire store frysere fulle av diverse snædder, blant annet massevis av saftig hestekjøtt, magert svinekjøtt fra smågris, litt geitekjøtt, etpar kaniner, 3-4 hele unghaner (med fjær!), osv osv.

Ja, og nå har det omsider gått opp for meg at det som jeg i denne tråden har omtalt som hjerte-/lungeslag av storfe, egentlig kommer fra elg! Juhu!

Det er forøvrig ikke helt ukjent at besøkende hunder vegrer seg for å hoppe inn i bilen når de skal dra herfra. Og det til tross for at de er så stappmette at de nesten triller i oppoverbakke. Jeg har finfine jorder her rundt småbruket, og det kommer stadig hundebekjente hit for å la hundene sine springe løse. Etterpå er det som regel kaffe til folk og snædder til hundene.

Dette er etterhvert blitt et populært sted å besøke... :P

Hmmm... Jeg må få Mona til å lagre adressen din på GPS'en, så vi *tilfeldigvis* kan stikke innom en gang vi er på dine kanter.. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heyz! Jeg skulle jo ta meg en tur en gang. Vi trenger apporteringsgjenstander med pels, og fjær... :ahappy:

Ja, det er bare å komme! Jeg har hønsevinger med fjær, og de er geniale å bruke til apporttrening og søk. Jeg har 4-5 hele unghaner liggende i fryserne, og de kan stykkes opp slik at de også lukter av kjøtt og blod. Et hode/hals i enden av et spor burde gjøre hvilkensomhelst hund spinnvill.

Kaninskinn har jeg også, og de er ikke vasket så de lukter kanin fremdeles. Sloughiene mine blir helt tussete når jeg vifter et kaninskinn framfor snutene deres. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaninskinn har jeg også, og de er ikke vasket så de lukter kanin fremdeles. Sloughiene mine blir helt tussete når jeg vifter et kaninskinn framfor snutene deres. :whistle:

Hvordan har du behandlet kaninskinnene? Jeg fikk et når jeg bodde i Trøndelag, men jeg kom aldri lenger enn at jeg frøs det ned. Det burde ha vært strukket og garva eller noe, men jeg har liksom ikke helt peiling på sånt, og jeg flytta fra kompetansen, kan man vel si.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå så jeg virkelig for meg bahji (om det skrives sånn, husker aldri.. :blush: ) på full fart stupende ned i et spiserør ;):P

Jeg må forresten innom deg igjen snart (momler noe om å kjøre innom etter hamar) for frøkna har plutselig begynt å spise :P Finni ut at ting som ikke vil spises helt rått lettkokes, og da går det ned i mengder:)

Her om dagen spiste hu faktisk så mye avskjær og flesk at hu måtte stå på gulvet med alle fire beina ut til sidene for magen var så stor! (og så spydde hu opp halvparten rett etterpå..)

Så jeg må faktisk begrense hvor mye hu spiser! Hvor fantastisk er ikke det?!? :P

Og så har jeg omformatert en venninde til å begynne så smått å fore rått, så da trenger jeg noen lass til henne også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er inspirerende å lese om disse matgreiene dine, Moghreib!

Hvor gir du dine mat?

De får mat på kjøkkenet eller på stua. Bein og annet som må gnages på, serveres på vaskbart underlag. Mattene går så rett i vaskemaskinen på 60 grader.

Hvordan har du behandlet kaninskinnene? Jeg fikk et når jeg bodde i Trøndelag, men jeg kom aldri lenger enn at jeg frøs det ned. Det burde ha vært strukket og garva eller noe, men jeg har liksom ikke helt peiling på sånt, og jeg flytta fra kompetansen, kan man vel si.. hehe

Jeg har strukket og lufttørket skinnene, og da holder de seg ganske greit. Alle skinnene ligger på en rist som henger oppunder taket over vedkomfyren på kjøkkenet, og de er helt knusktørre nå.

Nå så jeg virkelig for meg bahji (om det skrives sånn, husker aldri.. :blush: ) på full fart stupende ned i et spiserør :P:P

Jeg må forresten innom deg igjen snart (momler noe om å kjøre innom etter hamar) for frøkna har plutselig begynt å spise :P Finni ut at ting som ikke vil spises helt rått lettkokes, og da går det ned i mengder:)

Her om dagen spiste hu faktisk så mye avskjær og flesk at hu måtte stå på gulvet med alle fire beina ut til sidene for magen var så stor! (og så spydde hu opp halvparten rett etterpå..)

Så jeg må faktisk begrense hvor mye hu spiser! Hvor fantastisk er ikke det?!? :P

Og så har jeg omformatert en venninde til å begynne så smått å fore rått, så da trenger jeg noen lass til henne også :)

Så bra at den kresne frøkenen omsider har åpna gapet! Jeg visste at det kom til å skje. De kan være litt usikre i begynnelsen, men etterhvert forstår de at dette faktisk er fullt spisandes! Om en stund vil du sikkert kunne kutte ned på kokingen, og til slutt vil Zoey ete maten rått. Jeg vedder!

Utrolig morsomt at Frøken Småspist faktisk spiste til hun kastet opp! Hvem skulle vel trodd at noe sånt kunne skje? Du skal se at du faktisk klarer å få henne opp i vekt etterhvert. Gi henne helst flere måltider hver dag, så blir hun ikke så sprengmett.

Jeg skal stille Azaar og Bahij på Hamar, men tror neppe at noen av dem går videre til gruppa, så det er bare å komme hit etterpå og fylle bilen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig morsomt at Frøken Småspist faktisk spiste til hun kastet opp! Hvem skulle vel trodd at noe sånt kunne skje? Du skal se at du faktisk klarer å få henne opp i vekt etterhvert. Gi henne helst flere måltider hver dag, så blir hun ikke så sprengmett.

Jeg vet, Jeg må si at jeg trodde alt håp var ute da hun takket nei til supergodbitene dine! :rolleyes:

Men du skulle sett "mor" vaske spy med et stort glis om munnen den dagen! Kameraten min satt i sofaen og lurte på om han skulle ringe menn med hvite frakker.. Stakkaren var helt sjokkert! Hundemenneske?! Moi?! :rolleyes2:

Jeg skal stille Azaar og Bahij på Hamar, men tror neppe at noen av dem går videre til gruppa, så det er bare å komme hit etterpå og fylle bilen. :D

Så snasent! (og aldri si aldri)

Da sees vi sikkert der da, hvis ikke så plinger jeg på da vi tenker på å dra hjemmover!

:D:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...