Gå til innhold
Hundesonen.no

Slikking


HHC

Recommended Posts

For de som kjenner bikkja mi, så er det jo godt kjent at han gjerne skal vaske alt og alle. (Han har alltid vært slik, så å trene det vekk ga jeg opp for 3år siden) Når vi løper i utstillingsringen så pleier han å få bære noe for å stramme seg opp. Min "plan" er å teste ut følgende på Hamar:

Jeg stiller ham opp på vanlig måte, dommeren kommer å ser på tenner/bitt, NÅR dommeren er ferdig med tenner/bitt så får han denne godisen som han bærer i munnen, slik at han ikke får slikket dommeren mens h*n ser på hode/uttrykk og kjenner på resten, for etter dette løper vi jo som regel, så at han har den i munnen da er jo bare gunstig, så slipper jeg å knote den inn før vi løper. etter løpingen tar jeg den ut og stiller på vanlig måte.

Jeg bare lurer på hva dere litt erfarne syntes om dette? Blir det dumt? Ingen dommere har tidligere reagert på at han eller andre har hatt noe i munnen når de løper. Og han slipper den ganske lett, knurrer ikke på folk som kommer i nærheten mens han har den i munnen heller.

Jeg føler dette er bedre, fordi slikkingen gjør at dommeren ofte ikke får sett hode/uttrykk skikkelig (har visse historien hvor dommeren flere ganger har "sneket" seg innpå hunden for at han ikke skal slikke :D ) dessuten får jeg han ikke til å stå helt rolig mens de kjenner på han, så ofte blir han stående veldig på tærne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, i leonbergerringen ser jeg ofte at hundene bærer på grisehaler og slikt. Jeg synes det ser litt teit ut, de må jo kunne klare å løpe normalt uten noe i munnen? Men det er jo forskjell på grisehaler som stikker langt ut av munnvikene, og en godbit som er i munnen.

Men, vil ikke hunden få høyere haleføring av dette? X'en får i hvert fall det, litt sånn stolt over å bære og jobbe, halen høyt til værs-attituden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, i leonbergerringen ser jeg ofte at hundene bærer på grisehaler og slikt. Jeg synes det ser litt teit ut, de må jo kunne klare å løpe normalt uten noe i munnen? Men det er jo forskjell på grisehaler som stikker langt ut av munnvikene, og en godbit som er i munnen.

Men, vil ikke hunden få høyere haleføring av dette? X'en får i hvert fall det, litt sånn stolt over å bære og jobbe, halen høyt til værs-attituden.

Vanligvis, som f.eks i skogen med kong får han det. Men trent av i ringen :D

Han har tørket lammekjøtt f.eks hvor jeg bestemmer str selv, så den stikker såvidt ut av munnen. Og ja - han løper ganske fint uten, men med stor rase er det greit å få frem det lille ekstra når hunden har det :P Er ikke dumt å skille seg ut i positiv forstand med 20stk i klassen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja. både lille mor og lotta springer med en leke i munden og har aldri opplevt noe negativt med det. Der i mot heller posetivt da en del dommere har kommentert at hundene har ikke bare er fine men har retriverens bære lyst også, da de er SÅÅ stolte over og bære noe... som mor derimot syns er veldig irriterende da det ligger nye pinner ved døren etter hver tur <_<

så det er verdt og prøve vis det viser hunden bedre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...