Gå til innhold
Hundesonen.no

Feltsøk (bilder)


charlotte

Recommended Posts

Flinke hunden! :D

Det så morro ut! Og litt vanskelig...

Nysgjerrig jeg:

Hvor stort terreng pleier du å la henne søke i?

Begynnte du på "flatmark" og flyttet det ut i terreng eller bare økte du størrelsen på terrenget?Kaster du ut dummyen eller legger du den ut og tråkker opp terrenget som ved feltsøk i bruks?

Jeg har tenkt å begynne å trene litt morrosøk med pelsen fordi han har så veldig godt av konsentrasjonstrening og selvstendige øvelser.

Jeg har aldri trent det inn i skogen før,bare sånn vanlig på et jorde,50m ut type brukskonkuransesøk med forrige firbeinte.

Men med Loke har jeg ingen ambisjoner innen hverken bruks eller redning så da kan jeg jo prøve og feile litt på egenhånd...

Det må jo være mye morsommere å finne en dummy i skogen enn en hanske på et feltsøkjorde!

Mvh Annette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar henne søke i 30X30 meter, dette er vanlig for redningshund også. Begynte på flatmark og etterhvert ut i mer ulendt terreng slik som på bildene. Jeg kaster ikke dummyen, men legger ut flere innenfor en firkant av 30X30. Jeg tråkker ikke opp terrenget, fordi hun skal ikke assosiere menneskespor med det hun finner. Hun skal kunne søke etter fugl som hun ikke har sett falle, ikke lete etter luer og andre gjenstander slik som i for eks redning.

Mener at dem søker 50X50 meter i bruks. Dette er absolutt morro, og det er en fryd å se hunden jobbe!

Flinke hunden! :D

Det så moro ut! Og litt vanskelig...

Nysgjerrig jeg:

Hvor stort terreng pleier du å la henne søke i?

Begynnte du på "flatmark" og flyttet det ut i terreng eller bare økte du størrelsen på terrenget?Kaster du ut dummyen eller legger du den ut og tråkker opp terrenget som ved feltsøk i bruks?

Jeg har tenkt å begynne å trene litt morrosøk med pelsen fordi han har så veldig godt av konsentrasjonstrening og selvstendige øvelser.

Jeg har aldri trent det inn i skogen før,bare sånn vanlig på et jorde,50m ut type brukskonkuransesøk med forrige firbeinte.

Men med Loke har jeg ingen ambisjoner innen hverken bruks eller redning så da kan jeg jo prøve og feile litt på egenhånd...

Det må jo være mye morsommere å finne en dummy i skogen enn en hanske på et feltsøkjorde!

Mvh Annette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar henne søke i 30X30 meter, dette er vanlig for redningshund også. Begynte på flatmark og etterhvert ut i mer ulendt terreng slik som på bildene. Jeg kaster ikke dummyen, men legger ut flere innenfor en firkant av 30X30. Jeg tråkker ikke opp terrenget, fordi hun skal ikke assosiere menneskespor med det hun finner. Hun skal kunne søke etter fugl som hun ikke har sett falle, ikke lete etter luer og andre gjenstander slik som i for eks redning.

Mener at dem søker 50X50 meter i bruks. Dette er absolutt moro, og det er en fryd å se hunden jobbe!

Det er 50x50 i bruks ja...Er rimelig fersk på felt og fikk prøvd meg veldig lite med Pan fordi han helst ikke skulle løpe etc og det er viktig å lære dype søk med en gang.

Du er ikke redd hun skal ta det på spor når du legger det ut?Det er kanskje ikke et problem?Ble kjempeinspirert jeg nå og lurer på om jeg kanskje skal ta med pelsern en liten tur på jorde med engang!:D

Mvh Annette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender hun surrer med spora mine, men jeg pleier å gå i en bue et stykke unna når jeg legger ut. Og så dirigerer jeg aldri i retning der jeg har gått. Så det har ikke vært noe problem.

Kan Loke apportere?

Det er 50x50 i bruks ja...Er rimelig fersk på felt og fikk prøvd meg veldig lite med Pan fordi han helst ikke skulle løpe etc og det er viktig å lære dype søk med en gang.

Du er ikke redd hun skal ta det på spor når du legger det ut?Det er kanskje ikke et problem?Ble kjempeinspirert jeg nå og lurer på om jeg kanskje skal ta med pelsern en liten tur på jorde med engang!:D

Mvh Annette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender hun surrer med spora mine, men jeg pleier å gå i en bue et stykke unna når jeg legger ut. Og så dirigerer jeg aldri i retning der jeg har gått. Så det har ikke vært noe problem.

Kan Loke apportere?[quote=

Apportere og apportere :oops:

Joda,han kommer veldig fint inn til meg med absolutt alt han finner av intresse og slipper pent på takk.Det at han kommer inn er fordi han synes det er kjedelig å leke alene og takk har vi jobbet ENDEL med (drakamp er morro!)

Det å komme inn på min venstre side og holde apporten i utgangstilling derimot har vi ikke trent så meget på og ordet apport har ingen betydning for han enda,søk apport sannynligvis enda mindre! :) .Men det er uansett ikke så nøye så lenge vi bare skal gjøre det for morro skyld,da kan han gjerne klaske den rett i hånda mi for min del :wink:

Kom på at vi venter til i morgen,han er litt mørkeredd så det er liten vits å ta sånne nylæringer i mørket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apportere og apportere :oops:

Joda,han kommer veldig fint inn til meg med absolutt alt han finner av intresse og slipper pent på takk.Det at han kommer inn er fordi han synes det er kjedelig å leke alene og takk har vi jobbet ENDEL med (drakamp er moro!)

Det å komme inn på min venstre side og holde apporten i utgangstilling derimot har vi ikke trent så meget på og ordet apport har ingen betydning for han enda,søk apport sannynligvis enda mindre! :D .Men det er uansett ikke så nøye så lenge vi bare skal gjøre det for moro skyld,da kan han gjerne klaske den rett i hånda mi for min del :wink:

Kom på at vi venter til i morgen,han er litt mørkeredd så det er liten vits å ta sånne nylæringer i mørket...

Hehe, stakar vovva er mørkeredd :) Du får ta en tur på jorde eller på plen, og la han se at du legger den ut. Prøv å gjør det enklest mulig for han og la ham føle suksess hver gang for å motivere han. Når det blir lyst igjen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, stakar vovva er mørkeredd :) Du får ta en tur på jorde eller på plen, og la han se at du legger den ut. Prøv å gjør det enklest mulig for han og la ham føle suksess hver gang for å motivere han. Når det blir lyst igjen :P

Han er egentlig veldig stor og tøff og farlig og sånn, bare ikke i mørket :roll: Da holder han seg i nærheten av meg og ser mange dødskumle ting...En annen ting er jo at jeg ikke ser han i mørket..... :P

Vi skal følge tipset ditt,eller så er han stort sett alltid motivert for hva som helst,bare det ikke innebærer å være i ro :D

Mvh Annette :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh...vi prøvde et pittelite feltsøk i dag...Sånn etter lydighetstreninga...Nå er han vant med å løpe ut å hente lunker som jeg har kastet fordi jeg bruker doggie zen veldig mye på treningen.Da skal han gå fot ,trampe musematte el til jeg sier "ja" så får han løpe ut ,hente lunker og så har vi drakamp :)

Men denne gangen skulle han jo ikke ta det på synet så jeg la ut "klumpen" istedet (brun skinn draleke som han EEEELSKER) og i litt høyere terreng så han ikke så noe...Han fant den ikke!Han prøvde og prøvde (altfor langt ut) men fant den fakta ikke.... :P Til slutt fikk jeg litt vondt av han og var redd han skulle gi opp så jeg hjalp han...:oops:

Loke er visst helt ubrukelig på feltsøk han...Og jeg som trodde det ville bli kjempelett for han nå som han har blitt en racer i godbitsøk og så utrolig motivert han er etter draleker :P

Vel vel..kan ikke ha talent i alt... :P

mvh Annette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du gjorde det for vanskelig for ham? Begynn å legge den ut bare rett foran nesa på han i åpent terreng, slik at han er nødt til å finne det. Ikke gi opp enda, kanskje det er bare eiern som er kravstor :P

Eh...vi prøvde et pittelite feltsøk i dag...Sånn etter lydighetstreninga...Nå er han vant med å løpe ut å hente lunker som jeg har kastet fordi jeg bruker doggie zen veldig mye på treningen.Da skal han gå fot ,trampe musematte el til jeg sier "ja" så får han løpe ut ,hente lunker og så har vi drakamp :)

Men denne gangen skulle han jo ikke ta det på synet så jeg la ut "klumpen" istedet (brun skinn draleke som han EEEELSKER) og i litt høyere terreng så han ikke så noe...Han fant den ikke!Han prøvde og prøvde (altfor langt ut) men fant den fakta ikke.... :P Til slutt fikk jeg litt vondt av han og var redd han skulle gi opp så jeg hjalp han...:oops:

Loke er visst helt ubrukelig på feltsøk han...Og jeg som trodde det ville bli kjempelett for han nå som han har blitt en racer i godbitsøk og så utrolig motivert han er etter draleker :P

Vel vel..kan ikke ha talent i alt... :P

mvh Annette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du gjorde det for vanskelig for ham? Begynn å legge den ut bare rett foran nesa på han i åpent terreng' date=' slik at han er nødt til å finne det. Ikke gi opp enda, kanskje det er bare eiern som er kravstor :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...