Gå til innhold
Hundesonen.no

Redsel hos hund...

Gjest

Recommended Posts

Skrevet

Det er vel ingen som kan gi deg et sikkert tall, hvis det er det du lurer på? Atferd er også utrolig komplisert. Man kan dele opp frykt/redsel i mange ting: frykt, redsel, skepsis, fobi... - og hvordan måler man sånt? I tillegg kan man dele opp atferder: skeptisk til nye miljøer, til å gå på spesielle underlag, til folk, hunder, lyder.... Man må også ta hensyn til at noen raser/individer trenger mer sosialisering/miljøtrening enn andre; og hva er det da? Er rasen/individet da mer skeptisk av seg? For ikke å glemme den kjemiske biten; det som skjer i hjernen, forandringer i hjernen rent kjemisk, hva stress kan utløse, traumer, negative opplevelser osv osv.

Det folk er enige om, er at redsel er både betinget av arv og av miljø. Noen ting har høyere arvbarhet enn andre. Hvis du leser mer om MH (kjøp gjerne boken til Kent Svartberg), så står det mer i den, men det er da selvsagt vinklet inn mot MH, og de redslene man evt kan måle der.

Skrevet

Det er noe jeg selv har tenkt mye på. Det jeg tenker er at arv har utrolig mye å si. Det er den genetiske forutsetningen en hund har for å takle utfordringer i livet. Eksakt hvor mye som er arv og hvor mye som er miljø, vet man vel ikke for mennesker heller, men at genene har mye å si for utviklingen av angst, depresjoner etc. vet man. Det sier noe om hvor sårbar man er for belastninger i livet og jeg vil tro det er ganske likt hos hunder. Den genetiske makup`en er forutsetningene en hund har for å takle det som skjer den. Samtidig tror jeg absolutt man kan påvirke reaksjonsmønsteret til hunden, ikke minst ved å gi den positive opplevelser og bygge opp et selvstendig og trygt individ. Tror likevel at en hund med mer genetisk forutsetning for redsler, er vanskeligere å få trygg enn en med forutsetninger for trygghet.

For eksempel skuddredsel hos hund viser seg å være meget arvelig. På min rase er det noen linjer som er mer kjent enn andre for å få skuddredde individer. Disse ser jeg kan være plaget med andre redsler i tillegg.

Hos folk er deres "hardiness" (hardførhet) det elementet som har noe å si for hvordan det takler påkjenninger og utfordringer i livet. Man kan godt ha en genetisk forutsetning for depresjon hvor flere familiemedlemmer er deprimerte, men har man høy hardførhet, er sjansene større for at man ikke reagerer med depresjon på påkjenninger. En slik hardførhet skulle man vel tro er avgjørende hos hunder også?

Skrevet

Hardførhet; finnes det noe forskning på dette Lone? Virket veldig interessant, både når det gjelder hund og menneske. Evt hvor har du hørt om dette, og kan du forklare mer?

Skrevet
Hardførhet; finnes det noe forskning på dette Lone? Virket veldig interessant, både når det gjelder hund og menneske. Evt hvor har du hørt om dette, og kan du forklare mer?

Det gjør det! Jeg studerer psykologi (bachelor) og har hatt om det der. Når jeg skrev bacheloroppgaven så vi på hvordan helsen til studentene i Tromsø er, hva som motiverer til en sunn livsstil og om det henger sammen med locus of control (hvorvidt man føler man har kontroll i livet sitt). Det viste seg at foruten at studente har god helse og sunne vaner, så hang det ikke sammen med locus of control, men hardiness. Akkurat dette var litt morsomt, for verken jeg eller hun jeg skrev med husket hardiness, så der lærte vi oss noe nytt! Veilederen vår ble også litt overrasket over dette resultatet. Er jo kjempegøy at vår hypotese ble "motbevist". Jeg har mer info om hardiness liggende på den stasjonære pc`en og kan sende det til deg om du vil? Akkurat nå er jeg rusten i terminologien, så jeg kan ikke fortelle mer sånn på stående fot.

Skrevet

Veldig interessant! Jeg holder også på med bachelor i psykologi, men har aldri hørt begrepet før! :D Send gjerne noe til meg hvis du vil det? Kan sende mailadresse på pm hvis det trengs sånt?

Skrevet

Åja, gjør du det, så morsomt :D Nei, som sagt så hadde ikke vi heller helt fått det med oss, så det vektlegges kanskje ikke så mye i undervisningen. Husker ikke hvilket fag vi skulle hatt om det i heller. Men send gjerne mailadresse på PM, ja, så kan jeg maile deg. Ellers skulle du vel kunne søke på PsychInfo på "hardiness" og få opp aktuelle artikler.

Skrevet

Kennth Svartberg bruker uttrykket "Boldness" på hund. Gjør set søk på hans navn og boldness så finner dere sikkert informasjon.

Mvh Gry

Skrevet
Kennth Svartberg bruker uttrykket "Boldness" på hund. Gjør set søk på hans navn og boldness så finner dere sikkert informasjon.

Mvh Gry

Tror det står noe om det i avhandlingen hans. I mine øyner ser det ut som hardiness.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...