Gå til innhold
Hundesonen.no

Hd/ad


Tyfonia

Recommended Posts

Heisann! Jeg ønsker nå å lære meg litt å lese litt røntgensbilder, så jeg starter med å se forskjell på dysplasi/ fri

Er det noen som har x-ray bilder med og uten HD/AD Merk bildene slik at jeg endelig kan lære meg litt.

Håper tråden også kan hjelpe andre som ønsker å lære det samme som meg.

Edit: Er dette groteskt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

800px-Bilateral_hip_dysplasia.JPG

Se hvordan hoftekulene ikke ligger "inni" en skål. Se hvordan den venstre er verre enn den høyre (invers for oss).

800px-Normal_canine_hips.JPG

Slik de gjør på dette bildet. Sikkert gode hofter det her. :D

Men som alt i verden er det jo variasjoner og man bør nok vite mer om det enn lekfolk som oss. Men dette var jo to ganske tydelige eksempler på HD og ikke-HD, så her klarer vi å se det. Veldig svak HD er sikkert vanskeligere å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilde av en A-hofte

2008_0409desember20070017.jpg

Det "enkleste" ved bedøming av HD er jo om hofte kulen ligger i skålen, men det er andre faktorer også som ikke er så enkelt å se, og krever utdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

800px-Normal_canine_hips.JPG

Slik de gjør på dette bildet. Sikkert gode hofter det her. :D

Men som alt i verden er det jo variasjoner og man bør nok vite mer om det enn lekfolk som oss. Men dette var jo to ganske tydelige eksempler på HD og ikke-HD, så her klarer vi å se det. Veldig svak HD er sikkert vanskeligere å se.

Men de bildene der gjør det vel vanskelig å bedømme ordentlig siden de "skreiver" med beina på hunden. de skal vel ligge sånn som på bilde nr 1 tror jeg? men ingen ekspert jeg, men var i hvertfall sånn Marco lå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Men de bildene der gjør det vel vanskelig å bedømme ordentlig siden de "skreiver" med beina på hunden. de skal vel ligge sånn som på bilde nr 1 tror jeg? men ingen ekspert jeg, men var i hvertfall sånn Marco lå.

Bare som ett lite apropo så er ingen av eksempel bildene her optimale, for man skal ha med øverste del av hoftekammen og begge patellaer (knær) så framt det fysisk lar seg gjøre, slik at man best får bedømt at bildet er rett.

Bildet til wretch av den gode hofta er ganske godt men ørelitte granne skjevt mot høyre og bena er ikke tilstrekkelig pronert (vridd til korrekt plassering) Den dårlige hofta kommer derimot enda dårligere ut fordi bekkenet er skjevt i utgangspunktet og benas plassering er feil, sannsynligvis pga det skjeve bekkenet..

Jeanette sitt bilde er ganske godt, men ønsker meg patellaer da :D

Det er ikke så vanskelig å lære seg å se på hoftebilder, man må bare se veldig mange og det er det desverre ofte vanskelig å få anledning til. Det kan være vanskelig å se de små nyansene mellom en a og b eller b og en c. Det er derfor bildene måles etter en spesiell metode, slik at det kan standariseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilde hans var mye lengre da hehe, men sånn beinstillingen lå så var det sånn. Vetrinæren forklarte osv på bildene sa at den ene hofta var en litt løsere type enn den andre og hvor mange grader det var og lignende.

jeg skjønte ikke en dritt for å si det mildt, men A-en vi fikk i posten skjønte jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fant jeg bildene på wikipedia og syntes de var enkel og grei å forstå :D Ikke verre enn det. Som jeg sier, vinkler, usynlige ting, knær, etc.... Det var mest for illustrasjonens simplisitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeanette sitt bilde er ganske godt, men ønsker meg patellaer da :D
'

Jeanette sitt bilde er tatt rett med kamera på vet.kontoret. Klippet utifra dette (som fortsatt er uten partella) :D

2008_0409desember20070014.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Nå var ikke mine kommentarer ment som en kritikk av bildene, det var faktisk kun opplysninger til de som ønsket å tilegne seg mer kunnskap om "tolking" av HD-bilder..

Izziebelle: Nei, du får ikke bildene, de skal være i NKK sitt arkiv, men du kan kontakte veterinæren som tok bildene og be om en kopi. De fleste store klinikker nå har digital røntgen så da får du bare bildene på en cd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var ikke mine kommentarer ment som en kritikk av bildene, det var faktisk kun opplysninger til de som ønsket å tilegne seg mer kunnskap om "tolking" av HD-bilder..

Izziebelle: Nei, du får ikke bildene, de skal være i NKK sitt arkiv, men du kan kontakte veterinæren som tok bildene og be om en kopi. De fleste store klinikker nå har digital røntgen så da får du bare bildene på en cd.

Men åssen er det evnt å få disse når hunden er død? Skal de fortsatt være i arkivet? Evnt hvor lenge lagres de bildene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke sånn at man kan be NKK om å få bildene tilbake?? Jeg vil i såfall ha tilbake Marco sine for da kan jeg sammenligne med senere hunder :whistle:

Men åssen er det evnt å få disse når hunden er død? Skal de fortsatt være i arkivet? Evnt hvor lenge lagres de bildene?

Det er mulig å få låne bildene for en kortere periode, og det er mulig å få hentet ut bildene - da må du fylle ut et skjema hvor du bekrefter at de vil bli oppbevart forskriftsmessig i minst så og så lang tid, slik at det er mulig for NKK å få de tilbake hvis det trengs.

Jeg TROR de oppbevares i fem år, mener jeg å huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å få låne bildene for en kortere periode, og det er mulig å få hentet ut bildene - da må du fylle ut et skjema hvor du bekrefter at de vil bli oppbevart forskriftsmessig i minst så og så lang tid, slik at det er mulig for NKK å få de tilbake hvis det trengs.

Jeg TROR de oppbevares i fem år, mener jeg å huske.

ahhh, okei.. Da er vel Buffy sine "long gone" uansett.. Hu ble jo røntget i 2000...

Men kanskje det er håp om Bridie sine? *sende en mail til NKK*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Heter det ikke HD/AA? *forvirret* Trodde AD/HD var sånn mennesketing, jeg. :rolleyes2: Så HD/AD? Eller er det bare annet navn(annen betegnelse) på det samme? Hofteleddsdysplasi og albueleddsdysplasi eller albueledds a...( hva nå enn det heter, jeg vet det var noe på a...)

:whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heter det ikke HD/AA? *forvirret* Trodde AD/HD var sånn mennesketing, jeg. :rolleyes2: Så HD/AD? Eller er det bare annet navn(annen betegnelse) på det samme? Hofteleddsdysplasi og albueleddsdysplasi eller albueledds a...( hva nå enn det heter, jeg vet det var noe på a...)

:whistle:

Albueleddsartrose, men før ble det kalt albueleddsdysplasi, og for oss som har vært med i gamet en stund er det litt vanskelig å si HD og AA, når en har sagt HD og AD i hundre år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

NKK oppbevarer bildene i minst 3 år (det er de pliktige til). Man kan søke om å få tilsendt bildene, men om man skal røntge hunden på nytt, krever NKK at også de gamle bildene blir returnert sammen med de nye.

Har link til artikkel ang temaet, de er fra SKK's hjemmeside. PDF-dokument. Flere bilder og forklaringer i denne artikkelen.

For å forklare på "enkleste måte" hva de ser etter ved HD-røntgen:

- Avstanden mellom hofteleddskula og skåla (HS) som omkranser denne (+dybde).

- Hvor stor %-andel av SK omkranser HK.

- Norbergs Vinkel; de finner "center" av hofteleddskula (HK) på begge sider. Tar en linje mellom disse og en "strek" på 90 grader opp fra senter av HK. Deretter måler de hvor mange grader HS går ut over linja på 90 grader. Er denne over 105 grader kvalifiserer hofta til betegnelsen "A/B", om da HK/HS ikke er deformert.

- Forkalkninger (penere kallt Sekundærforandringer). Finnes det forkalkninger inne i selve HS får man "minst" betegnelsen "C".

For ca 1,5 år siden var jeg på "forelesning" gjennom NKK Midt Norge ang HD. Der var det en veterinær som forklarte hva man ser etter (og mye annet). Denne vet'n er den samme som vi bruker for våre hunder.

Da jeg selv har en rase som er "forholdsvis" stor, kommenterte jeg "hysteriet" om å røntge hunder (av den størrelsen) like etter at de har fyllt ett år. Jeg fortalte også at vi ønsket at hundene fra våre kull helst skulle være 15-18 mnd, minst. Dette for at hunden skulle bli ferdig vokst i skjelettet samt få mulighet til å bygge opp litt muskulatur innen de ble røntget. Veterinæren svarte at det var det mest fornuftige ( :rolleyes2: ) han hadde hørt på mange år, men la samtidlig til at vi gjerne kunne vente til hundene var 20-24 mnd. Da er det snakk om en rase hvor tispene har samme str som en Schäfer hannhund.

Som ett lite apropos til dette var vi faktisk i dag og røntget vår yngste hund, hun er nå (straks) 33 mnd. Bildene var flotte og vet'n forklarte oss nøye hva han var ute etter å se. Han nevnte også at slike fine hofter var det veldig godt og se på en hund som "normalt" ble røntget ved mye tidligere alder. Så nå ber vi til de høyere makter om at resultatet fra NKK også sier det samme :whistle:

Ellers kan jeg nevne at det i Sverige også er store diskusjoner and HD-bedømmelsene. F.eks hund som i Norge har blitt avlest som HD-A har i Sverige fått betegnelsen D/C. Kanskje det blir endringer i *Norden også for hvordan man avleser HD? Det er jo andre land som har andre kriterier enn Norberg-vinkelen. (Hvorpå jeg kan nevne at veterinæren som kom fram til denne vinkelen (105 grader) i senere tid angrer for at den ble innført...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers kan jeg nevne at det i Sverige også er store diskusjoner and HD-bedømmelsene. F.eks hund som i Norge har blitt avlest som HD-A har i Sverige fått betegnelsen D/C. Kanskje det blir endringer i *Norden også for hvordan man avleser HD? Det er jo andre land som har andre kriterier enn Norberg-vinkelen. (Hvorpå jeg kan nevne at veterinæren som kom fram til denne vinkelen (105 grader) i senere tid angrer for at den ble innført...).

Nå er det jo ikke så uvanlig at hunder som omrøntges får annet avlesningsresultat ? Det skjer jo tid om annen - også med hunder som røntges og avleses i ett og samme land. Jeg vet hunder som er røntget med D i Sverige er avlest med A i Sverige ved en senere anledning... og hunder med C som har fått D senere, her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje litt OT, men i papirene som vi mottok fra NKK/vet etter røntgen sto det at hunden min hadde grad C i høyre hofte, fri i venstre. Men på dogweb ser jeg at det står grad D..? Hvilke av disse er det størst sjanse for at er feil? og hvor ringer jeg for å finne ut av dette helt sikkert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Veldig nydelig.
    • I natt var jeg kjempeheldig, for jeg fikk en venninne på besøk, og hun bare: kan hun ikke overnatte hos oss? Jeg bare JAAAAAAA:) Så jeg har sovet MASSE- og det trengte jeg.  Deilig at tassen din også sover gjennom natta nå. (nesten)
    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...