Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppdretterer og omplassering


bea

Recommended Posts

Hei

Det jeg lurer på er om dere oppdrettere har noen planer eller tanker om "når hunder fra eget oppdrett skal omplasseres"?

Er det noen der kan gjøre?

Hva gjør dere?

Og eventuelt "saker" dere har hjulpet til med en omplassering.

Ofte så står det påført fra oppdrettert i kjøpskontrakten under :

"Kjøpsvilkår" "Punkt 5." "Særskilte vilkår" "Følgende avtalt: Hvis hunden skal avlives/omplasseres skal oppdretter kontaktes."

Hva ligger i dette? Er det bare en høflighetsfrase? Eller gir det kjøper/hund noen rettigheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte så står det påført fra oppdrettert i kjøpskontrakten under :

"Kjøpsvilkår" "Punkt 5." "Særskilte vilkår" "Følgende avtalt: Hvis hunden skal avlives/omplasseres skal oppdretter kontaktes."

Hva ligger i dette? Er det bare en høflighetsfrase? Eller gir det kjøper/hund noen rettigheter?

Jeg er ikke oppdretter, men dette er en måte for oppdretter å få vite hva som skjer med hundene fra deres oppdrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte så står det påført fra oppdrettert i kjøpskontrakten under :

"Kjøpsvilkår" "Punkt 5." "Særskilte vilkår" "Følgende avtalt: Hvis hunden skal avlives/omplasseres skal oppdretter kontaktes."

Hva ligger i dette? Er det bare en høflighetsfrase? Eller gir det kjøper/hund noen rettigheter?

Dette er et punkt, som de fleste jeg kjenner til, bruker. Det vil si at oppdretteren ønsker å beholde forkjøpsretten til valpen den har solgt. Det betyr likevell ikke noe, i lovens forstand, dersom eier av valpen selger den videre til noen andre. Men det igjen, vil kanskje bety at ens navn havner på en svarteliste, hos oppdretteren og dens samarbeidspartnere - noe som kan få konsekvenser senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar..

Jeg tenkte mere på om man gir oppdretter rett til å få beskjed om hvor hunden havner... for eventuelt og kontrolere at hunden havner på rett sted.. har han da ingen "plikter tilbake? I forhold til hjelp vedfeks videre omplassering.

(jeg vet at rettslig sett så betyr ikke dette noe )

Det jeg er ute etter er hvilke moralske "plikter" ett slikt punkt "pålegger" oppdretteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar..

Jeg tenkte mere på om man gir oppdretter rett til å få beskjed om hvor hunden havner... for eventuelt og kontrolere at hunden havner på rett sted.. har han da ingen "plikter tilbake? I forhold til hjelp vedfeks videre omplassering.

(jeg vet at rettslig sett så betyr ikke dette noe )

Det jeg er ute etter er hvilke moralske "plikter" ett slikt punkt "pålegger" oppdretteren?

De fleste seriøse oppdrtettere vil være behjelpelig med omplassering, i de tilfellene hvor oppdretter ikke er interessert i å kjøpe hunden tilbake selv. Mange oppdrettere sitter på lange valpelister, og sender gjerne en melding om muligheten for å anskaffe seg en "fint brukt" en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et punkt, som de fleste jeg kjenner til, bruker. Det vil si at oppdretteren ønsker å beholde forkjøpsretten til valpen den har solgt. Det betyr likevell ikke noe, i lovens forstand, dersom eier av valpen selger den videre til noen andre. Men det igjen, vil kanskje bety at ens navn havner på en svarteliste, hos oppdretteren og dens samarbeidspartnere - noe som kan få konsekvenser senere.

Dersom oppdretter ønsker forkjøpsrett så skriver vel oppdretter det? Her i dette tilfellet så har oppdretter skrevet at den vil bli kontakten, dermed tolker jeg det som at oppdretter vil vite hva som skjer med hunden.

Velger og tro at de fleste seriøse oppdrettere gjerne stiller seg til rådighet ved hjelp til f.eks omplassering. Da man jo helst vil vite hvem og hvor hunden er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar

Jeg sitter her med en hund som jeg har hatt i 14 dager som skal finne seg ett nytt hjem.

Jeg har snakket med oppdretter en gang... og sendt 2 mail. Hun skal holde øyne og ører åpen.

Jeg ser at noen oppdretterer har lagt ut "hund omplasseres" på hjemmesiden sin (ikke hund i egen "stall") (til og med på åpningssiden).

Dette synes jeg ser både seriøst og flott ut.

I tankene mine skulle jeg ønske at oppdrettere var pålagt å ha en plan for hvordan de vil hjelpe til hunder fra sitt oppdrett til å finne ett nytt hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg betyr det punktet at jeg ønsker informasjon så fort som mulig, når omplassering eller avlivning er blitt et tema. Dermed kan jeg gjøre mitt for å bidra i prosessen. Hvorfor skal hunden avlives? Er det alternativ som er bedre? Kan jeg hjelpe med dette? Og jeg vil selvfølgelig vite hvor "valpene" havner, og jeg vil veldig gjerne hjelpe til i en omplassering - både for å være med å kvalitetssikre det nye hjemmet, få vite hvor "valpen" havner (det finnes enkelte navn som ALDRI vil få valp/hund fra meg, så jeg vil gjerne unngå disse), og få etablert kontakt med ny eier så jeg får vite hvordan hunden har det framover.

Det er ikke trivelig å få en telefon fra valpekjøper om at nå er Fido avlivet, for da er det for sent for oss å gjøre noe. Vi har opplevd det, og gremmes over det enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretteren til min cairn vil i alle fall gjerne vite hvor hundene havner. Det finnes folk som man kan tro at et flotte valpekjøpere, men vips kan det forandre seg. Noen vil plutselig ikke ha hunden lenger. Jeg vet i alle fall av to hunder som oppdretteren enten har fått "i retur" og omplassert videre til noen som ville ha den, eller hun har tatt en hund tilbake fra fôrvert som ikke har oppfylt kravene i fôrvertavtalen. Begge hundene har nå kommet til nye hjem hvor de blir godt tatt vare på.

Jeg kan godt skjønne det, hvis jeg prøver å sette meg i oppdretterens situasjon. Man vil jo hundene vel, man har avlet de frem og man har omsorg for de selv om de ikke lenger eies av oppdretteren. Hvis de som kjøpte hunden plutselig ikke kan/vil/bør ha hunden lenger, vil man som oppdretter at hunden skal få best mulig hjem denne gangen, og slippe å bytte hjem flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jammen meg også en del oppdrettere som ser seg ferdig med sin oppgave den dagen du henter hunden.. Dessverre. Det er kanskje et tegn på at de ikke er seriøse? Jeg har vært borti oppdrettere av begge slag, selv om det i de fleste kontraktene jeg har hatt på hunder står at oppdretter ønsker beskjed før hunden omplasseres eller avlives.

En del raseklubber driver også formidling av omplasseringshunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt hunden tilbake her og omplassert selv, som regel så tar vi omplaseringsgebyr, og blir det noe overskudd fra dette (altså jeg trekker fra annonsering og for for den tiden hunden har vært hos oss) så får forrige eier dette beløpet.

Dette legger jeg inn i kontrakten så dem vet om det før dem kjøper hunden.

De få som vi har gjort dette for har vært kjempe fornøyde med dette og en av dem ville ikke ha penger så lenge hunden fikk et godt hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...