Gå til innhold
Hundesonen.no

Mattilsynet på oppdretterinspeksjon i samarbeid med NKK


SFX

Recommended Posts

Det vet jeg ikke, men jeg tolker det som at de kan ha inspeksjon både hos oppdrettere (en oppdretter må jo strengt tatt ikke ha mange hunder) og hos de som har mange hunder (de behøver jo ikke å drive oppdrett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper også at dette kan være en liten oppvekker for useriøse oppdrettere

Hva mener du med det? Man kan da ha to hunder og være useriøs, eller tolv og være seriøs..? Eller man kan ta godt vare på de hundene man har, og være useriøs i avl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er hundehold på NKK's lister, så er det vel stor sjanse for at de fleste av disse er seriøse? Er vel større sjanse for at de som ikke er på NKK's lister, er useriøse? Sånn tenker iallefall jeg, for det er vel de som er mest seriøse som er med i NKK, eller?

Ikke at de som ikke er i NKK's lister er useriøse alle sammen, det vet jeg jo ingenting om. Men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er hundehold på NKK's lister, så er det vel stor sjanse for at de fleste av disse er seriøse? Er vel større sjanse for at de som ikke er på NKK's lister, er useriøse? Sånn tenker iallefall jeg, for det er vel de som er mest seriøse som er med i NKK, eller?

Ikke at de som ikke er i NKK's lister er useriøse alle sammen, det vet jeg jo ingenting om. Men..

Hva er en seriøs oppdretter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket ikke om oppdrettere, men om hundeholdet. Seriøst eller useriøst HUNDEHOLD.

Men det er kjempebra at de tar tak i en ende og begynner et sted da, for å være litt positiv også! :)

Edit: Feilformulerte meg OG leste feil. :P

Hva er et seriøst/useriøst hundehold?

Poenget mitt er at Mattilsynet skal ta utgangspunkt i oppdrettere og eiere i NKKs system. Det gir ingen garantier om verken det ene eller det andre i forhold til seriøsitet, årsaken til at de er registrert i systemet er fordi NKK er landets største register over hunder og hundeeiere/oppdrettere.

Hvis en synes at det å forholde seg til NKK i stedet for NHL er et tegn på seriøsitet - ja, så er vel alle oppdrettere i NKKs register seriøse. Men enhver annen definisjon av seriøsitet tør jeg påstå vil gi oppdrettere langs hele skalaen. Og jeg er også sikker på at det vil være 25 forskjellige definisjoner av seriøs oppdretter og seriøst hundehold her inne.

Og det er derfor jeg reagerte på ditt første utsagn.

Men jeg vil tro at Mattilsynet har vel drøftede, gjennomarbeidede og godt beskrevne definisjoner å gå ut fra når de skal vurdere hjemmene de besøker.

Og jeg vil tro at flere her inne vil være uenig i deres definisjoner, jamfør tidligere diskusjoner om Mattilsynets innsats eller manglende innsats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er et seriøst/useriøst hundehold?

Poenget mitt er at Mattilsynet skal ta utgangspunkt i oppdrettere og eiere i NKKs system. Det gir ingen garantier om verken det ene eller det andre i forhold til seriøsitet, årsaken til at de er registrert i systemet er fordi NKK er landets største register over hunder og hundeeiere/oppdrettere.

Hvis en synes at det å forholde seg til NKK i stedet for NHL er et tegn på seriøsitet - ja, så er vel alle oppdrettere i NKKs register seriøse. Men enhver annen definisjon av seriøsitet tør jeg påstå vil gi oppdrettere langs hele skalaen. Og jeg er også sikker på at det vil være 25 forskjellige definisjoner av seriøs oppdretter og seriøst hundehold her inne.

Og det er derfor jeg reagerte på ditt første utsagn.

Men jeg vil tro at Mattilsynet har vel drøftede, gjennomarbeidede og godt beskrevne definisjoner å gå ut fra når de skal vurdere hjemmene de besøker.

Og jeg vil tro at flere her inne vil være uenig i deres definisjoner, jamfør tidligere diskusjoner om Mattilsynets innsats eller manglende innsats.

Et useriøst hundehold er jo et der man kanskje ikke tar skikkelig vare på hundene, har for mange hunder i forhold til hva man klarer å gi dem, og der man kanskje ikke er så nøye på hva som parres, for eksempel.

Jeg snakker ikke om at NKK er bedre enn NHL, eller omvendt, det har jeg absolutt INGEN formening om, jeg mente de som kanskje ikke er registrert noe som helst sted, at det KANSKJE(?) er mindre seriøst enn det som ER registrert, og hva jeg mener Mattilsynet bør ta tak i, det jeg ser på som useriøst hundehold.

Og ja, mitt første utsagn var ugjennomtenkt, og det jeg mente da, var oppdrett registrert i NKK. :)

(jeg er litt trøtt, fikk ikke sove før 2 i natt, fullstendig søvnløs, og skal på kurs med bikkja om en time. Burde sikkert ikke ha uttalt meg i det hele tatt, men jeg følte jeg hadde noe å si, selv om det ble litt rotete.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et useriøst hundehold er jo et der man kanskje ikke tar skikkelig vare på hundene, har for mange hunder i forhold til hva man klarer å gi dem, og der man kanskje ikke er så nøye på hva som parres, for eksempel.

Jeg snakker ikke om at NKK er bedre enn NHL, eller omvendt, det har jeg absolutt INGEN formening om, jeg mente de som kanskje ikke er registrert noe som helst sted, at det KANSKJE(?) er mindre seriøst enn det som ER registrert, og hva jeg mener Mattilsynet bør ta tak i, det jeg ser på som useriøst hundehold.

Og ja, mitt første utsagn var ugjennomtenkt, og det jeg mente da, var oppdrett registrert i NKK. :)

(jeg er litt trøtt, fikk ikke sove før 2 i natt, fullstendig søvnløs, og skal på kurs med bikkja om en time. Burde sikkert ikke ha uttalt meg i det hele tatt, men jeg følte jeg hadde noe å si, selv om det ble litt rotete.)

Du har fremdeles ikke definert seriøst hundehold - for hva er å ta skikkelig vare på? Hva innebærer det? Hvem skal bestemme hva som er en fornuftig parring - det kan jo tenkes at eier selv anser seg som seriøs, mens andre bare ser kennelblindhet og avgjørelser tatt i tåka?

Og nei, jeg avkrever ikke deg - eller noen andre - en definisjon, jeg mente ikke å start en NKK vs NHL-diskusjon. Jeg ville ha fram et poeng.

Og ikke minst, jeg vil ha mer info om prosjektet. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Og ikke minst, jeg vil ha mer info om prosjektet. Noen som vet?

Har du noe på hjertet, dårlig samvittighet for noe? Engstelig for og få Mattilsynet på døra siden du maser sånn?

Hva info er det du er ute etter? Listen over de 100 besøkene de skal foreta seg? Hvorfor skulle det være intressant for nettopp deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All I can say is... Yey.

Jeg kan ikke se den store saken om hvorfor det vil være så ille å få et besøk av Mattilsynet (seriøst, jeg klarer ikke helt sette ironien på navnet enda, men shit samma) på døren, om man ikke har noe å skjule? Det er definitivt flere tilstander som er like ille der ute, men prinsippet i at stille tunger taler mest i enkelte saker, just ain't working in this case. Sorry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant - og litt snodig... "Hensikten med prosjektet er å kartlegge forholdene ved store hundehold og oppdrett, samt å sette søkelyset på godt dyrehold ved hold av mange hunder."

Men uten en definisjon på "godt dyrehold ved hold av mange hunder" blir jo hele greia meget "spesiell", da.. Er sikker på at representant for Mattilsynet kan ha en meget avvikende holdning i forhold til en en superivrig ènhundseier som er aktiv med hunden sin hele fritiden.

"Hold av mange hunder" - vil kanskje tilsvare slik man har andre husdyr (av litt antall) på en gård?

Men disse definisjonene har de sikkert klare på forhånd - selv om de ikke blir klargjort i den lille pressemeldingen NKK kommer med.

Men kjempefint om det blir tatt tak i de større "hunderiene" - håper det blir så vellykket at de fortsetter inspeksjonen nord, vest, sør og vestover også. En god del oppdrettere lever nok med både 5 og 10 hunder for mange...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe på hjertet, dårlig samvittighet for noe? Engstelig for og få Mattilsynet på døra siden du maser sånn?

Hva info er det du er ute etter? Listen over de 100 besøkene de skal foreta seg? Hvorfor skulle det være intressant for nettopp deg?

Det var da voldsomt. Kan man ikke ønske å vite mer enn det som står i pressemeldingen uten å være engstelig? Jeg ser også fram til å få vite mer, selv om jeg verken er registrert oppdretter eller har mange hunder. Bl a i forhold til det Susanne nevner: hvilke kriterier legges til grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig sier bare jeg.... Dyrevernsnemda har uansett ikke så mye å komme med dersom hundene har tilgang på vann, og ikke er direkte underernært/syke/skadet. Mattilsynet kan bare gi de som de inspiserer beskjed om å enten redusere antallet hunder, eller rette opp i diverse "mangler" som de finner på stedet.

Er enig med SusanneL... her på vestlandet vet jeg om en del folk som godt kunne redusert antallet hunder... Og gjerne blitt fulgt opp og... Det gjelder også en viss person på sørlandet og som ble mye skrevet om for et halvt års tid tilbake.............

Mattilsynet er hjertelig velkommen hjem til meg og.... Jeg setter på kaffen og noen cookies på bordet :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med SusanneL... her på vestlandet vet jeg om en del folk som godt kunne redusert antallet hunder... Og gjerne blitt fulgt opp og... Det gjelder også en viss person på sørlandet og som ble mye skrevet om for et halvt års tid tilbake.....

Hvorfor kaller alle østlandet for sørlandet? Om det var "kvinne med 48 hunder" du tenkte på :whistle:

Forøvrig var det også det første som slo meg. Dette må være en slags ringvirkning av den saken. Tommelen opp for tiltaket, det er en start i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kaller alle østlandet for sørlandet? Om det var "kvinne med 48 hunder" du tenkte på :whistle:

Forøvrig var det også det første som slo meg. Dette må være en slags ringvirkning av den saken. Tommelen opp for tiltaket, det er en start i det minste.

Nei det var ikke den saken jeg tenkte på.... Om du ser på "Lot 50 hunder stå uten mat og vann" så ser du hvilken jeg mener,.... Det var sørlandet....

Og de skal jo allerede ut i Hedmarken, så da håper jeg virkelig frøkna med 48 hunder blir besøkt og... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...