Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål om hundegrind og syn


occurrence

Recommended Posts

De dagene hunden min er alene hjemme mens jeg er på jobb er den på et hundesikret område. Den oppholder seg i gangene og jeg har lukket igjen dørene til de andre rommene. Mot stuen har jeg derimot ingen dør, så der har jeg satt opp en grind i pleksiglass på litt over 1 meter, som jeg lukker igjen når jeg forlater den.

Neste år skal jeg kjøpe en hund som er veldig atletisk og målet er at når den er voksen kan den oppholde seg på samme sted som min nuffe. Nuffen min er ikke overraskende nok tung i rompa og ville aldri funnet på å hoppe over denne, men hva med den nye hunden?

Når det kommer hunder på besøk til meg går dem alltid på grinda den første gangen dersom den er lukket igjen, så jeg vil tro at dem har problemer med å se at det er en grind der, men etterpå skjønner dem godt når den er lukket og når den er åpen. Spørsmålet er om dem klarer å se hvor høyt denne går. Dem vil antageligvis se høyden til grinden når den åpnes og lukkes ved at man tar tak i den øverste delen av grinden, men klarer dem å koble denne logikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hunden kommer til å hoppe kommer vel an på hvilken rase du skal ha, og hvor spretten den er? Jeg har jo en springer og en cairn, og gjerde rundt tomta er ca en meter. Springeren ville aldri klart å hoppe over, men nå er jeg stygt redd for at gjerdet vil bli for lavt for cairnen..! :)

Hva med å feste elektrikertape (farget tape) på toppen av pleksiglassgrinda? Så er det mer tydelig for fremmede hunder at noe er der, og det er tydelig hvor høyt den går (for den nye hunden). Så får du bare håpe at den ikke vil/klarer å hoppe over..? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg har ikke brukt grind fordi jeg har sett at mine tar seg fort over høye hinder hvis dem vil dit dem er avstengt fra. Dette har jeg sett ute. Og hoppe har alle de hundene jeg ahr hatt klart. Får du en kreativ hund så er det stor sansynelighet for at den hopper men det er jo også san at den yngre lærer av den som er eldre og da satser vi på at den lærer at det er best å være sammen med nuffen i steden for å hoppe over hinderet for å komme til sofan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt over så kommer det jo ann på rasen, og ikke minst hunden selv. Har en BC og en Aussie her nå og ingen av dem hopper...

Men moren til BC'n vi hadde hu hoppet alt av hinder hun så i veien for seg. Hu klarta! ( 2 m høy ) til og med nettingen i hundegården og smøg seg ut.

Har vel noe med hva du lærer hunden også.. Altså hvis du skal bruke den til hundesport hvor det er en del hinder og hunden må hoppe så er det vel klart at den vil prøve seg.

Men det blir vel bare å vente og se hva den prøver på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hunden kommer til å hoppe kommer vel an på hvilken rase du skal ha, og hvor spretten den er? Jeg har jo en springer og en cairn, og gjerde rundt tomta er ca en meter. Springeren ville aldri klart å hoppe over, men nå er jeg stygt redd for at gjerdet vil bli for lavt for cairnen..! :P

Hva med å feste elektrikertape (farget tape) på toppen av pleksiglassgrinda? Så er det mer tydelig for fremmede hunder at noe er der, og det er tydelig hvor høyt den går (for den nye hunden). Så får du bare håpe at den ikke vil/klarer å hoppe over..? :P

Skulle til og foreslå det samme. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine Irske terrier kan fint hoppe dobbelt så høyt som mine barnegrinder i leiligheten.

Men jeg har aldri opplevd at de gjør det!

De vet at når grinda er nede, da skal de ikke inn på rommet. (som når jeg har mat fremme på kjøkkenet, bruker jeg grinder og ikke dør.

De får hoppe hinder ute, agillity osv. men inne er det ikke lov!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte sånn trappegrin man gjerne har når man har barn, det tok ikke lang tid før han hoppe over der når det var noe annet han heller ville, og det med bare en meter å ta fart på.

Trur det varierer veldig på rase og hva som eventuelt lokker på andre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er det som er litt trist med valpetiden, de blir så raskt store😄 Her blir det kanskje litt størrelse også, ganske store poter😍 Treningstips for sommeren: start på skiltene i RL, ta ett og ett om gangen. Sånn, trenings-sommeren er i boks😄
    • Hei, har noen tips til brae kenneler til stor hund? Fra Trondheim ned til Oslo området/Kristiansand? 
    • Det er fullt mulig å lære hunden å leke og ta leke som belønning. Jeg hadde en hund lik din, og fikk ham like fokusert på lek. I hovedsak gjøres det ved å belønne fokus på lek med mat. Legg en leke på gulvet, vent til hunden ser på den, belønn. Vent videre til han tar borti den med snute eller pote, så til han plukker den opp, osv. Bruk mat med "lav" verdi. Bruk tørrfôr som belønning, og jobb mye med ro når mat er involvert. Jeg tenker at her spiller mange faktorer inn. Hvordan er det på stuegulvet, hjemme? I hagen, på kjente områder? Begynn i lette omgivelser uten distraksjoner for hunden. Start med lave kriterier, enkle øvelser han kan. Hvis du bor i nærheten av en god hundeskole, sjekk om de har kurs i belønningsutvikling eller kan hjelpe deg med dette kanskje med en privattime eller to?  
    • Jeg tror nok løsningen her er å være tålmodig, og gi ham tid til å forstå hva som er forventet av ham. Du har åpenbart en matmotivert hund, som i seg selv er en stor fordel i lydighetstrening Vær nøye med å ikke gi godbit før han viser ønsket atferd, og gjør nok repetisjoner slik at han forstår mønsteret.    Gi det litt tid, så forstår han at det ikke hjelper å hoppe etter godbiten for å få den, iallfall!
    • Jeg har en hund som er veldig glad i mat og alt med mat skaper stress. Lydighet er vanskelig fordi uten godbiter så vil han ikke gjøre noe og med godbiter så blir han så stressa og kun opptatt av godbit og da hører han ikke etter hva han skal gjøre. Hvordan kan jeg trene lydighet da? Han liker ikke leker så det utgår. Han er ikke stresset uten mat men med en gang mat er med i bildet så stresser han fullt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...