Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva koster det å ha hund?


thelberg

Recommended Posts

Jeg er klar over at dette er et veeeldig åpent spørsmål som sikkert har like mange svar som det finnes hundeeiere.

Men ta nå f.eks. en 5 år gammel Labrador Retreiver tispe - som er en hund vi muligens kan komme til å overta.

Jeg tenker da på rene "driftskostnader" som fór, veterinærbesøk m/vaksinasjoner, leker og gnagebein etc. - i året? En eller annen plass finnes det sikkert en pekepinn på dette, selv om det er håpløst å angi dette eksakt.

Har søkt litt rundt på nettet, men ikke lyktes enda... Kanskje noen av dette briljante forumets lesere har noen formening om dette? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi... Har du en frisk og rask hund må du vel bare regne de vanlige turene til veterinær.

Men ørebetennelse, lus, eventuelle eksemer (men dere får vel vite om hun har noen plager før dere tar henne over, så det er vel uaktuelt) koster jo litt mer.

Tenk også over ting som plutselig skjer.

Min valp ble trampet på av en hest så hun knakk lårbeinet - det resulterte i enorme utgifter til operasjon og MANGE timer hos veterinær, samt et ødelagt bein.

Men er tispa frisk og rask, blir det vel ikke så svære greiene :) Hør med tidligere eier hva som er vanlig; er hun mye hos veterinær, eller bare til sjekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du trenger mest primært er hundefor. Dette kan variere i pris, så det er opp til deg og hvilket for du velger. Så bestemmer du om du skal gi hunden godbiter eller bein. Kjøper du ekstra utstyr kommer dette i tillegg. Så er det lurt å ha litt penger i bakhånd hvis det skulle skje noe som krever dyrlege. Men det å ha hund trenger ikke å være veldig dyrt til vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En voksen golden vil spise for underkant av 500 kr i måneden, ca 6000 i året. Så skal den ha vaksine årlig, det er ca 500 kr. Så skal den ha markkur 2 ganger årlig, det er ca 150 kr for to behandlinger. I tillegg til dette kommer ørerens, øyerens, hundesjampo, utbytting av kobbel, tyggebein, treningsutstyr, forsikring - ikke minst!

Kan hvertfall regne med 8000 årlig, sett at ingenting spesielt dukker opp. det viktigste her er jo fôr og forsikring egentlig, vaksine og markkur.

Selv bruker jeg ca 1000 kr i måneden utenom forsikring, på fôr, treningsutstyr og tyggebein. Beste utgiften jeg har :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En voksen golden vil spise for underkant av 500 kr i måneden, ca 6000 i året. Så skal den ha vaksine årlig, det er ca 500 kr. Så skal den ha markkur 2 ganger årlig, det er ca 150 kr for to behandlinger. I tillegg til dette kommer ørerens, øyerens, hundesjampo, utbytting av kobbel, tyggebein, treningsutstyr, forsikring - ikke minst!

Kan hvertfall regne med 8000 årlig, sett at ingenting spesielt dukker opp. det viktigste her er jo fôr og forsikring egentlig, vaksine og markkur.

Selv bruker jeg ca 1000 kr i måneden utenom forsikring, på fôr, treningsutstyr og tyggebein. Beste utgiften jeg har :)

Bra satt opp.! =D>

Hundefor er jo en defus ting... Fra 360kr for 20kg til 650kr for 15kg...

Buster spiser for rundt 400kroner i for.. 4800kr ( som er LITE. før var det 600kr)

Har kun vaksine å ormekur ol utgifter 300kr..

Tyggebein å godbiter koster en del ... 800kr..

slitasje på utstyr, utskifting kanskje 400kr året.? (kommer jo HELT ann på.)

++++++++++++++++++++++++++++ såkalte uforutsette utgifter.. :roll:

Så jeg vil si Minimum 7000kr på en 100% frisk hund.

Men kanskje 15.000kr +++ hvis en del går galt å man må en del til veterenæren, bruker dyrt for, kanskje må ha spesialfor pga helseprob... osv...

Så summen varierer frytelig...

(Nå har ikke jeg hatt hund i mange år osv...)

Kanskje noen erfarne her har spesifisert busjett over hunden sin.? Det hadde vært interesangt å lest... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...