Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund på tur og butikker


Linda Kristin

Recommended Posts

Apropos panisk moralpreiking....:

§ 5. Forbud mot å gå fra bundet hund

Hundeholderen skal ikke gå fra en bundet hund rett ved inngangen til en bygning som er åpen for allmennheten eller ved lekeplasser.

Man trenger ikke ha en master i rettsvitenskap for å skjønne at det betyr at det ikke er lov til å binde fast en hund utenfor butiikken.

Hadde det bare vært så enkelt :P

Man trenger ikke ha master i rettsvitenskap heller for å skjønne at "rett ved inngangen" er åpen for diskusjon? Man burde kanskje ha en viss forståelse av det norske språk, men.. Hva er egentlig "rett ved inngangen", f.eks? Er det en meter fra døra? Er det to meter fra døra? 5? 10? You tell me :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Jeg vil da gå ut i fra en naturlig språklig forståelse av ordlyden, og etter det bør det være rimelig klart at man ikke parkerer hunden foran inngangen, eller på en annen måte slik at den vil være i veien for folk som skal inn i butikken når de kommer fra en naturlig trasee, feks fra parkeringsplassen. Dette kan man også komme frem til om man tenker på hensynene bak bestemelsen; hindre at hunden står i veien og kan skape situasjoner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil da gå ut i fra en naturlig språklig forståelse av ordlyden, og etter det bør det være rimelig klart at man ikke parkerer hunden foran inngangen, eller på en annen måte slik at den vil være i veien for folk som skal inn i butikken når de kommer fra en naturlig trasee, feks fra parkeringsplassen. Dette kan man også komme frem til om man tenker på hensynene bak bestemelsen; hindre at hunden står i veien og kan skape situasjoner...

Ja, ikke sant, det høres naturlig ut det..

Men, på en og annen butikk, kanskje i områder nær deg, så er det faktisk fullt mulig å parkere hunden slik at man ikke MÅ passere den på vei fra parkeringen og inn i butikken. Den vil fortsatt stå synlig, folk kan fortsatt gå bort til den, og den vil allikevel stå der lovlig. Jeg veit om flere sånne steder rundt den ene matbutikken her jeg bor, og minst ett sted ved den andre butikken. Ved senteret - der det er to matbutikker - er det egen hundeparkering, hvor hunden står langt nok unna inngangen, og ikke sånn at folk MÅ passere. Ergo bryter man ikke noen lov.. Hunden står ikke i veien, og TRENGER ikke å skape noen situasjoner. Men i følge tråden her, så MÅ den skape situasjoner bare ved å STÅ der, lovlig eller ei, fordi folk bare ikke klarer å styre sine onde impulser og bare må mishandle hunden litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hunden ikke står bundet i dørhåndtaket, i den fremste handlevognen i handlevognskuret, midt på parkeringsplassen er den ikke i veien. Det er jo det bestemmelsen er til for, ikke for at man nødvendigvis skal la hunden stå igjen hjemme. Så lenge folk har mulighet til å gå forbi den uten å komme i nærkontakt, eller måtte ta en omvei rundt huset er det helt greit å binde hunder utenfor butikken (ifølge loven, ikke endel folk i denne tråden).

At hunden ikke skal stå rett ved inngangen er ikke det samme som å si at hunden ikke skal bindes utenfor butikken (o.l). Punktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, på en og annen butikk, kanskje i områder nær deg, så er det faktisk fullt mulig å parkere hunden slik at man ikke MÅ passere den på vei fra parkeringen og inn i butikken. Den vil fortsatt stå synlig, folk kan fortsatt gå bort til den, og den vil allikevel stå der lovlig. Jeg veit om flere sånne steder rundt den ene matbutikken her jeg bor, og minst ett sted ved den andre butikken. Ved senteret - der det er to matbutikker - er det egen hundeparkering, hvor hunden står langt nok unna inngangen, og ikke sånn at folk MÅ passere. Ergo bryter man ikke noen lov.. Hunden står ikke i veien, og TRENGER ikke å skape noen situasjoner. Men i følge tråden her, så MÅ den skape situasjoner bare ved å STÅ der, lovlig eller ei, fordi folk bare ikke klarer å styre sine onde impulser og bare må mishandle hunden litt..

Fra forarbeidene til bestemmelsen (min utheving):

"Formålet med bestemmelsen er å unngå konflikt mellom en hund og forbipasserende, hindre situasjoner hvor forbipasserende kan oppfatte hunden som et stengsel og å motvirke at en bundet hund blir stresset og dermed til større fare eller ulempe enn vanlig.

Forbudet mot å gå fra en bundet hund etter §5 gjelder på tre steder. Etter bokstav a må hundeholderen ikke etterlate hunden bundet rett ved inngangen til f.eks. en butikk eller kiosk. Forbudet gjelder ikke så langt unna inngangen at folk som skal inn, ikke trenger passere hunden. Bokstav b gjelder ved lekeplasser og tar sikte på å styrke beskyttelsen for småbarn. Bokstav c gjelder mer generelt på steder som allmennheten naturlig må passere, f.eks. ved fotgjengerundergang, inngangen til parkeringsplass eller stasjonsområde, på et smalt fortau eller ved en bro. Bestemmelsen vil være til hinder for å binde og forlate hunden slik at andre ikke naturlig kan unngå å passere tett ved den.

Om det er lovlig å forlate en bundet hund i andre tilfelle, vil bl.a bero på den alminnelige aktsomhetsplikten etter §3. Det følger av §4 at det sjelden vil være adgang til å forlate en løs hund på offentlig sted."

Om hunden står der lovlig beror altså på om det går an å unngå passeringen, samtidig vil den generelle aktsomhetsplikten alltid gjelde. Så har man en skarptrent hund er det dumt å binde den utenfor på en hundeparkering, uansett hvor du måtte binde den ved butikken. Om du har en hund som du vet har lav biteterskel må det samme gjelde; det blir ditt ansvar om noe skulle skje...

Jeg tror ikke det generelt er så utrolig mange som vil mishandle hunden. Men det er mange som ikke er kyndige med hunder der ute, som vil syntes hunden er søt, og skal klappe den (feks ved å gå rett bort og klappe den på hodet uten å hilse først), og som kanskje ikke klarer å lese signalene til hunden. Det finnes sikkert plasser man kan gå fra hunden (der alle kjenner alle etc), men jeg bor ikke på et sånt sted, derfor blir hundene hjemme når jeg skal i butikken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare litt tilbake til første innlegget. Hvorfor er man likegyldig om man lar hunden stå hjemme?

Uff, det er bare min formulering som ble feil.

Det skal leses sammen med resten og det jeg mente var: Er du likegyldig til diskusjonen rundt hvorvidt man hadde funnet andre løsninger for å ha med hunden til butikken og følger reglene og lar hunden være hjemme.

Var ikke noe negativt ment i det hele tatt.

Mvh Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg binder hunden på andre siden av parkeringsplassepå en liten plen mellom veien og parkeinga ca 50-80 m borte fra inngangen, ingen sted for småunger å ferdes alene uansett, og så binder jeg fast hunden der og går inn noen minutter for enten å hente en pakke på posten eller kjøpe dopapir. Noen ganger binder jeg hunden utenfor statoil borte på en plen hvor jeg ser henne i vinduene hele tiden når jeg inne en snartur og hvis det skulle komme folk i nærheten kan jeg bare gå ut igjen. Vi bor i utkanten av sentrum, rolig sted med genrellt lite folk. Jeg hadde aldri bundet hunden i sentrum hvor det var mye folk.

Ang stjeling har ikke vi det problemet her i byen. Tror uansett folk ville hatt et problem å gjennomføre det.. hvem vil vel gå bort å skal ta en stor dobbis stående der å bjeffer grovt imot dem? Idioter kanskje, men trooor ikke hun er det de er ute etter, litt lettere bytte er kanskje å foretrekke?

Jeg kombinerer ofte småvisitt på bensinstasjonen eller posten med hundeluftingen, men skal jeg handle mye eller være lenge inne, tar jeg med hunden i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hunden står der lovlig beror altså på om det går an å unngå passeringen,

Ja? Hva var det jeg sa da?

samtidig vil den generelle aktsomhetsplikten alltid gjelde. Så har man en skarptrent hund er det dumt å binde den utenfor på en hundeparkering, uansett hvor du måtte binde den ved butikken. Om du har en hund som du vet har lav biteterskel må det samme gjelde; det blir ditt ansvar om noe skulle skje...

Ja, så mange skarptrente hunder det finnes i Norge, så er nok det ett enormt problem.. Og det er alltid hunde-eiers ansvar om noe skulle skje, om det er utenfor butikken eller om det er i hagen, det er ett fett.. Faktisk.. Men innimellom alle disse nervevraka av noen hunder som tydeligvis florerer i landet, så er det en og annen stakkar som tåler å bli forlatt i fem minutter uten å gå amokk av den grunn.. Selv om problemstillingen til nå har vært helt omvendt - at folk går amokk på hunden din fordi den står der bundet og alene :)

Jeg tror ikke det generelt er så utrolig mange som vil mishandle hunden. Men det er mange som ikke er kyndige med hunder der ute, som vil syntes hunden er søt, og skal klappe den (feks ved å gå rett bort og klappe den på hodet uten å hilse først), og som kanskje ikke klarer å lese signalene til hunden. Det finnes sikkert plasser man kan gå fra hunden (der alle kjenner alle etc), men jeg bor ikke på et sånt sted, derfor blir hundene hjemme når jeg skal i butikken...

Nei, så når du ikke bor på "et sånt sted", så må jo det selvsagt gjelde hele resten av doggissonen også.. :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja? Hva var det jeg sa da?

Nå lurer jeg veldig på hvorfor du svarer på en slik måte. Jeg har ikke sagt at du ikke har sagt dette. Jeg har bare funnet frem lovtekst og forarbeider for å vise hva som var meningen med loven, og at det da kommer frem at du har forstått den riktig er vel ikke det så ille?

Ja, så mange skarptrente hunder det finnes i Norge, så er nok det ett enormt problem.. Og det er alltid hunde-eiers ansvar om noe skulle skje, om det er utenfor butikken eller om det er i hagen, det er ett fett.. Faktisk.. Men innimellom alle disse nervevraka av noen hunder som tydeligvis florerer i landet, så er det en og annen stakkar som tåler å bli forlatt i fem minutter uten å gå amokk av den grunn.. Selv om problemstillingen til nå har vært helt omvendt - at folk går amokk på hunden din fordi den står der bundet og alene :)

Jeg tviler ikke p at det finnes flere hunder som kan stå bundet fast utenfor butikken uten problemer i 5 minutter. Det er bare det å ta sjansen når det finnes risikofaktorer som gærne gamlinger (som du selv har vært borti), barn uten kontroll etc. Om noe skulle skje er det jo ditt ansvar, selv om hunden skulle vært på din egen eiendom, som du selv sier.

Nei, så når du ikke bor på "et sånt sted", så må jo det selvsagt gjelde hele resten av doggissonen også.. :closedeyes:

Selvfølgelig. Jeg skrev: "Det finnes sikkert plasser man kan gå fra hunden (der alle kjenner alle etc), men jeg bor ikke på et sånt sted, derfor blir hundene hjemme når jeg skal i butikken..."

Der fremgår det klart og tydelig at jeg mener at ingen andre kan bo på en plass der man sikkert kan binde opp hunden utenfor butikken. Jeg skrev at jeg ikke bodde på et slikt sted, og at jeg derfor lar hundene bli igjen hjemme. Er det virkelig nødvendig å tilegne meg meninger jeg ikke har for å belyse synspunkter du må ha i denne debatten, eller er det fordi du har gått tom for argumenter? Når jeg leser innleggene her vil jeg faktisk tørre å påstå at vi ikke er så fryktelig uenige, jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå lurer jeg veldig på hvorfor du svarer på en slik måte. Jeg har ikke sagt at du ikke har sagt dette. Jeg har bare funnet frem lovtekst og forarbeider for å vise hva som var meningen med loven, og at det da kommer frem at du har forstått den riktig er vel ikke det så ille?

Du finner det heller ikke litt ironisk at du spør om jeg har gått tom for argumenter, i samme innlegg som du sier at du gjentar det jeg sier?

Jeg tviler ikke p at det finnes flere hunder som kan stå bundet fast utenfor butikken uten problemer i 5 minutter. Det er bare det å ta sjansen når det finnes risikofaktorer som gærne gamlinger (som du selv har vært borti), barn uten kontroll etc. Om noe skulle skje er det jo ditt ansvar, selv om hunden skulle vært på din egen eiendom, som du selv sier.

Tja.. Nå var vel kommentaren om psykogamlinger svært ironisk ment fra min side, jeg syns nemlig ikke at folk som blir skremt av hund er psykopater. De var vel ikke spesielt gærne heller, selv om de uheldigvis kom til å snuble over ei bikkje de ikke så at var der, og skvatt såpass at de gadd å lage en big deal av det.. Poenget mitt er og har vært i alle innleggene mine at selv om alt er farlig, så er det ikke alltid hensiktsmessig å kutte det ut - ref den lille tiraden om barn som kidnappes når de sykler rundt kvartalet og folk som kjører i rusa tilstand. Ergo blir det tåpelig at denne tråden har blitt så mange sider lang med moralske pekefingre blafrenede på hver eneste side, som mer enn antyder at man er spik spenna gæern og uansvarlig om man er så dum at man binder hunden sin utenfor butikken når man må inn en snartur for å kjøpe en liter melk.

Selvfølgelig. Jeg skrev: "Det finnes sikkert plasser man kan gå fra hunden (der alle kjenner alle etc), men jeg bor ikke på et sånt sted, derfor blir hundene hjemme når jeg skal i butikken..."

Der fremgår det klart og tydelig at jeg mener at ingen andre kan bo på en plass der man sikkert kan binde opp hunden utenfor butikken. Jeg skrev at jeg ikke bodde på et slikt sted, og at jeg derfor lar hundene bli igjen hjemme. Er det virkelig nødvendig å tilegne meg meninger jeg ikke har for å belyse synspunkter du må ha i denne debatten, eller er det fordi du har gått tom for argumenter? Når jeg leser innleggene her vil jeg faktisk tørre å påstå at vi ikke er så fryktelig uenige, jeg...

Sånn bortsett fra at du prøvde å si at det er ulovlig å binde hunder utenfor butikker - punktum - i et par innlegg tidligere her, så er vi nok ikke så fryktelig uenige nei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amen! :D

Hvorfor er ikke alle foreldre som deg?

Fordi det ikke er alle foreldre som er vandt til hund, er ikke alle som vet hvordan de skal forholde seg til en hund som står bunden utenfor butikken! :D Derfor!

Og selv om det er enkelt for oss å vite at man ikke skal gå bort til en fremmed hund, er det ikke alle som har kunnskaper nok til å vite det!

Så til spørsmålet.. Nei, jeg binder aldri **** hunden utenfor butikken. Det finnes alt for mange unger/ungdommer som kan finne på å plage hunden, slippe den løs eller noe i den duren.. Jeg vil rett og slett ikke utsette hunden min for noe sånt!

Og om noe skulle skje, vil ikke jeg stå ansvarlig for det... :P

Du har et vist ansvar når du binder hunden din utføre butikken/kjøpesenteret.. u name it!

Skulle hunden finne på å bite noen, eller noen sier de har blitt bitt, står du ikke sterkt i saken!

jaja... hver enkelt med det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har heldigvis funnet en god løsning på hundeparkerings problemet mitt. Jeg har 2 km å gå til butikken ,og med barnevogn ,så jeg tar alltid med meg bikkja.. Har ikke tid til å gå to turer liksom. Vel ,jeg får lov til å sette ham inn på flaskerommet på butikken. Det er en egen dør inn dit ved siden av inngangen - og da setter jeg bikkja på trappa ,går inn og sier "HEI" ,så kommer en av de annsatte og låser opp for gullungen min. Legger ham der ,og tar meg god tid til å handle :)

KIWI - en nærbutikk med god service!

For meg er det ikke aktuelt å la boffen ligge ute ,er livredd for at noen skal skade ham ,eller stjele ham. Så ,om vi skal steder hvor han ikke kan være med inn - så blir han hjemme.

Nå er jo boffen snart 10 år ,og jeg har "konfirmert" en del foreldre gjennom disse årene.. Foreldre må lære barna sine at de ALLTID må snakke med /spørre eieren før de klapper en hund!! Min gutt er veldig snill og rolig ,og har vært brukt på barneskolen som "Hundeskrekk - avvenningskur". MEN - han er "bare" en hund ,og ingen vet hvordan han reagerer i en presset situasjon! Han elsker barn ,jeg har jo selv en på 2,5 år - og en på 15 år - men jeg tror at selv den late lodåtten kan bli sint om han ble plaget nok.

-Ehhh ,ble litt langt dette.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
    • Hei, Av ren nyskjerrighet kan man blande en tispe kanindachs med en hann dvergdachs dersom begge er friske og har ingen skjulte sykdommer?    Vil det oppstå komplikasjoner eller hvordan er det? Si hun blir max 5 kg og han blir max 7,5 kg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...