Gå til innhold
Hundesonen.no

Fremmede folk og deres råd ...


iselin.wt

Recommended Posts

Med alle de turene jeg og Arion tusler hver dag så møter vi på mye folk (og hunder). Og jeg er veldig glad for at vi bor sånn til at både han og jeg får mye sosialisering. MEN nå begynner jeg å bli DRIT LEI av at en del av de folkene jeg møter gir meg så mye råd om hva jeg burde og ikke burde gjøre med valpen min. :icon_confused: Jeg har vokst opp med hunder og forteller også dette til disse folkene...

I tillegg så er mange av de rådene jeg får helt fjerne. Som da vi gikk tur i sted og en fyr presterer og si at jeg absolutt IKKE må lære valpen min å sitte og gi labb. WHAT?! (og uansett; too late for that. Han sitter og labb'er som bare det! :)) Han mente at hunden for all fremtid da ville sitte og labb'e når vi spiser mat...

Jeg har ikke noe i mot at folk gir råd til noen som har SPURT om råd. Men jeg spør ikke om råd, og begynner derfor å bli litt små pissed. Og det er heller ikke sånn at vi er i en situasjon der det er naturlig å gi råd. Det er ikke sånn at Arion gjør ett eller annet og de gir råd i forhold til det... De bare gir råd!

Nei, jeg vet ikke jeg... Kjenner bare at jeg får mindre og mindre lunte i forhold til dette her ut i fra hvor mange som gir råd i hytt og pine. Jeg kan jo skjønne at folk mener det godt, men hva skjedde med å ikke gi råd før du blir spurt? (Er i hvertfall det jeg prøver å etterleve...). :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skjønner du blir lei, hadde nok blitt det jeg og. har fått endel råd iløpet av valpetiden jeg også, men jeg vet at folk sier det bare fordi de vil hjelpe, dele av sine erfaringer. Jeg tok meg selv i å bli en slik her om dagen (faktisk en liten boxer valp, men ikke i oslo), sa at eierne måtte ta henne med på alt, venne henne til alt mulig rart, og ikke skjerme henne for alt mulig. Og det sa jeg jo bare fordi jeg har fått en så fin og trygg hund, og det har jo mye å gjøre med dette, å ta den med på ting helt fra begynnelsen av.

Men så klart, de aller fleste som skaffer seg hund har jo satt satt seg inn i ting, og trenger nok ikke råd fra vilt fremmede, det kan være rimelig irriterende å bli sett på som en som aldri har tatt i en hund før liksom.

Det rådet med å ikke lære hunden å sitte har jeg og fått, fordi da blir det vanskeligere å lære den stå, den vil bli tung på baken. Og det er min, jeg kunne ønske jeg fulgte rådet. Men han er fortsatt bare valpen, så trener på utstillings-stå nå da.

Du får bare bite deg i deg, det tar slutt om noen måndeder. Du får heller bare nyte oppmerksomheten, og gjøre det klart for de som gir råd at dette kan du. Eller så kan du bare smile og takke, og så føler de seg bra hehe

For alt i alt er det jo fint med folk som bryr seg da, en gang gir de kanskje råd til noen som ikke har peiling på hva de driver med, og da vil de jo faktisk være til hjelp. Trenger jo noen til å si fra og. Selv om det med å ikke sitte og gi labb og sånn kanskje ikke var så fryktelig viktig hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sommer var vi på en campingplass med den da snaut 3 mnd gamle valpen. Ble stoppet av ett par godt voksne par ved ei campingvogn. De var nysgerrige på rasen, bruksområde osv. Svært så hyggelig tone :icon_confused: Helt til, den ene mannen lurte på hvordan valpen var på innkalling. Jeg svarte at det var vel litt tidlig å si. Da sa han, i fullt alvor, at om valpen begynte å tulle med innkallinga burde jeg sende 50 000 watt gjennom den. DA lærte den nemlig å høre.

Jeg ble bare stående å måpe litt, takket for rådet og la til at vi skulle nok få til den innkallinga...og tuslet rolig derfra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sommer var vi på en campingplass med den da snaut 3 mnd gamle valpen. Ble stoppet av ett par godt voksne par ved ei campingvogn. De var nysgerrige på rasen, bruksområde osv. Svært så hyggelig tone :icon_confused: Helt til, den ene mannen lurte på hvordan valpen var på innkalling. Jeg svarte at det var vel litt tidlig å si. Da sa han, i fullt alvor, at om valpen begynte å tulle med innkallinga burde jeg sende 50 000 watt gjennom den. DA lærte den nemlig å høre.

Jeg ble bare stående å måpe litt, takket for rådet og la til at vi skulle nok få til den innkallinga...og tuslet rolig derfra...

Oi oi oi! Bra du ikke hørte på dem, de høres jo ut som om han er helt sinsyk!

50 000 watt ?! stakkars hund! .. (Jeg hvet jo at du ikke er gal nok til og gjøre det med din hund altså :yes: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått mye rare råd oppimellom vi også, spesiellt fra en familievenn som er litt av "den gamle typen" Han har bla. sagt at hvis bikkja finner på noe tull så må du ta han for det altså ta i sine rette betydning altså gjerne dytte hunden inn i veggen, dra den opp i nakkeskinnet o.l

Det er selvfølgelig råd jeg bare har latt komme inn det ene øret og forsvinne ut av det andre..

Men på den andre siden har jeg også fått diverse råd fra folk om at man ikke skal si nei til en hund noensinne bare bruke ignorering og positiv forsterkning, men altså et nei fungerer på bikkja mi så det bryr jeg meg lite om det også :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det vel å ha valp, har litt intrykk av at alle med valp får råd i hauger og lass, enten man vil eller ei. Jeg får stadig høre hvor hardt jeg må ta valpen min for å holde henne lydig og fin, de ser bare himmelfalne ut når jeg sier jeg ikke har merka noe til at jeg må ta henne hardt. Og så kaster jeg litt gobiter til henne og rusler videre. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det vel å ha valp, har litt intrykk av at alle med valp får råd i hauger og lass, enten man vil eller ei. Jeg får stadig høre hvor hardt jeg må ta valpen min for å holde henne lydig og fin, de ser bare himmelfalne ut når jeg sier jeg ikke har merka noe til at jeg må ta henne hardt. Og så kaster jeg litt gobiter til henne og rusler videre. :whistle:

Herlig :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke være høflig og takknemlig og gjengjelde tjenesten da?

Uoppfordret by på din kunnskap om husvask, økonomi og barneoppdragelse, for eksempel? :angry:

Haha! Den var bra! Hadde vært litt stilig å prøvd det ut! :whistle: "Hvordan står det til med økonomien din i disse "krisedager"? Har du byttet bank? Hvilken bank har du egentlig? Hvordan er renta der? Du har vel ikke tatt opp forbrukslån? Det er noe av det verste som finnes altså!"

Men altså, det jeg gjør til disse rådgiverne er jo bare å "jaha" og "mhm" og sånn til svar. Generell høflighet liksom... Men greia er jo at jeg synes det faktisk er uhøflig og respektløst å gi uoppfordrede råd til folk jeg ikke kjenner (eller kjenner). For da antar man jo at de ikke har peiling og faktisk trenger råd. Og da har jo ikke jeg så veldig lyst til å være høflig tilbake. Men jeg innser jo at det ikke er alle som er enige med meg i dette, så jeg lar det passere og smiler jeg ...

Det jeg må le litt av innimellom er at det ofte er de folka som kanskje aller helst ikke burde komme med råd som gjør det... For hvis Arion blir sånn som en del av de hundene jeg har møtt fra rådgivende folk, ... VEEEEEL da sier jeg mer enn klart "nei takk" :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Den var bra! Hadde vært litt stilig å prøvd det ut! :angry: "Hvordan står det til med økonomien din i disse "krisedager"? Har du byttet bank? Hvilken bank har du egentlig? Hvordan er renta der? Du har vel ikke tatt opp forbrukslån? Det er noe av det verste som finnes altså!"

Hahahahahaha! Åh, genialt!

En annen ting er at man kan gi dem råd om barneoppdragelse. Gjør ikke ungene leksene sine? Gi dem bank! Hører de ikke på deg når du snakker til dem? Løft dem etter ørene! Spiser de ikke opp maten sin? Tving dem til å spise restene dagen etter, eller dagen etter det, eller enda senere!

Og ikke minst: Legg dem i gulvet hvis de ikke lystrer øyeblikkelig. Rull dem over på ryggen, snerr til dem, og hold dem nede til de slutter å sprelle og skrike av frykt. Da vil de respektere deg som den naturlige alfa-lederen du er. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare står fasinert og studerer disse menneskene egentlig jeg og ser hvor utrolig dårlige selgere de egentlig er:) Ikke nevner jeg at jeg har hatt hund hele livet, ikke at jeg har flere hunder i tillegg til valpen, ikke at jeg jobber som hundeinstruktør eller noe... bare jatter med og koser meg med underholdningen:)

Møtte på en mann med en valp når hun jeg har nå var 4mnd. Ble stående å prate ettersom de lekte så fint sammen og dette var en rase jeg gjerne ville at min hund skulle få gode opplevelser med. Fikk spørsmålet om hun var stueren og svarte at det var hun ikke helt enda men stresset ikke noe med det. Nei da måtte jeg bare ta henne for da ble hun stueren, hans var stueren etter 2uker. Bosituasjonen , rase, evt spørre når uhellene kom osv hadde visst ikke noe å si:) innkalling satt ikke helt enda og da måtte jeg også bare ta henne hardt. gleder meg til å møte han og bikkja igjen i puberteten dens. Fòringstips til den store gullmedalje som ikke hang på grep og tips om hvordan jeg skulle trene inn ting. Hadde jeg fulgt disse hadde vel denna bikkja vært øderlagt og nervevrak nå da dette var to temmelig forskjellige raser:)

nei, jeg bare humrer og går videre og håper at eieren fikk ut det meste på meg så kanskje en helt uvitet, forsiktig førstegangshundeier slipper unna rundt neste hjørne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Hahahahahaha! Åh, genialt!

En annen ting er at man kan gi dem råd om barneoppdragelse. Gjør ikke ungene leksene sine? Gi dem bank! Hører de ikke på deg når du snakker til dem? Løft dem etter ørene! Spiser de ikke opp maten sin? Tving dem til å spise restene dagen etter, eller dagen etter det, eller enda senere!

Og ikke minst: Legg dem i gulvet hvis de ikke lystrer øyeblikkelig. Rull dem over på ryggen, snerr til dem, og hold dem nede til de slutter å sprelle og skrike av frykt. Da vil de respektere deg som den naturlige alfa-lederen du er. :whistle:

*ler* Jeg har tatt varianten med barneoppdragelse.........

Var mens gammelmannen var ung og relativt fyrrig - vi gikk tur og møtte en familie med en hylende to-treåring i vognen som konstant kastet bamsen sin på bakken (mamma plukket den opp 10 ganger på strekka før vi møttes) en litt større unge ved siden av, og en labrador i bånd. Gammelmannen hoppet kenguru som han pleide, den sorte gikk i gjetermodus - men ingen lyd, ingen draing osv. - men Timo hoppet jo, labradoren til familien leet ikke ett øre, halen hang ned, hodet var det og den subbet avgårde og så helt halvdød ut.

De trykket seg sammen, stoppet - sa hei og jeg stoppet og sa hei, så spurte de om rase osv. - alt mens Timo stod og jumpet opp og ned som en gummiball i sin iver. Så kommer det fra mannen " hadde jeg vært deg så hadde jeg prøvd pigghalsbånd på den hunden, da slutter den med sånt tull - vi har brukt pigg og det virket ser du, vår er veldig rolig"...... Vel - istedet for å kommentere rådet, kastet jeg ett blikk på det hylende barnet i vognen som hadde kastet bamsen ut for ørtende gang og hylte for å få den tilbake og så sa jeg "hadde jeg vært dere så hadde jeg slått ungen, da lærer den å slutte med sånt tull" - og så gikk jeg videre.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler* Jeg har tatt varianten med barneoppdragelse.........

Var mens gammelmannen var ung og relativt fyrrig - vi gikk tur og møtte en familie med en hylende to-treåring i vognen som konstant kastet bamsen sin på bakken (mamma plukket den opp 10 ganger på strekka før vi møttes) en litt større unge ved siden av, og en labrador i bånd. Gammelmannen hoppet kenguru som han pleide, den sorte gikk i gjetermodus - men ingen lyd, ingen draing osv. - men Timo hoppet jo, labradoren til familien leet ikke ett øre, halen hang ned, hodet var det og den subbet avgårde og så helt halvdød ut.

De trykket seg sammen, stoppet - sa hei og jeg stoppet og sa hei, så spurte de om rase osv. - alt mens Timo stod og jumpet opp og ned som en gummiball i sin iver. Så kommer det fra mannen " hadde jeg vært deg så hadde jeg prøvd pigghalsbånd på den hunden, da slutter den med sånt tull - vi har brukt pigg og det virket ser du, vår er veldig rolig"...... Vel - istedet for å kommentere rådet, kastet jeg ett blikk på det hylende barnet i vognen som hadde kastet bamsen ut for ørtende gang og hylte for å få den tilbake og så sa jeg "hadde jeg vært dere så hadde jeg slått ungen, da lærer den å slutte med sånt tull" - og så gikk jeg videre.........

Hahahah.. Ser det for meg! :whistle:

Har heldigvis ikke møtt på noen som prøver å leksere meg om hunden min. Takk og pris for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler* Jeg har tatt varianten med barneoppdragelse.........

Var mens gammelmannen var ung og relativt fyrrig - vi gikk tur og møtte en familie med en hylende to-treåring i vognen som konstant kastet bamsen sin på bakken (mamma plukket den opp 10 ganger på strekka før vi møttes) en litt større unge ved siden av, og en labrador i bånd. Gammelmannen hoppet kenguru som han pleide, den sorte gikk i gjetermodus - men ingen lyd, ingen draing osv. - men Timo hoppet jo, labradoren til familien leet ikke ett øre, halen hang ned, hodet var det og den subbet avgårde og så helt halvdød ut.

De trykket seg sammen, stoppet - sa hei og jeg stoppet og sa hei, så spurte de om rase osv. - alt mens Timo stod og jumpet opp og ned som en gummiball i sin iver. Så kommer det fra mannen " hadde jeg vært deg så hadde jeg prøvd pigghalsbånd på den hunden, da slutter den med sånt tull - vi har brukt pigg og det virket ser du, vår er veldig rolig"...... Vel - istedet for å kommentere rådet, kastet jeg ett blikk på det hylende barnet i vognen som hadde kastet bamsen ut for ørtende gang og hylte for å få den tilbake og så sa jeg "hadde jeg vært dere så hadde jeg slått ungen, da lærer den å slutte med sånt tull" - og så gikk jeg videre.........

Så utrolig bra gjort :whistle: Skulle likt å sett ansiktsutrykkene deres når du gikk din veg :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...