Gå til innhold
Hundesonen.no

Feire hundens bursdag?


puzn81

Recommended Posts

Oki...så sitter jeg her, etter nok en samtale :whistle: med min kjære samboer ang hund. Kjenner jeg blir mildt sagt forbannet :P , men begynner å lure...min lille Fido har bursdag i morgen. Blir 8 år gammel. Jeg har ALLTID hatt for vane å gjøre den dagen litt ekstra koselig. Jeg kjøper gave i form av en hundeleke eller griseøre eller noe som jeg vet han digger, han får spise litt mer "fin" mat i å med at det er dagen hans. (pølsefor eller boks). Det samme gjør jeg på juleaften. Jeg pakker også inn gaven hans så han får muligheten til å åpne den selv (selv om det betyr gavepapir over hele gulvet :P )

Selv om kanskje ikke hunden forstår hvorfor, så vil jeg gjøre litt ekstra stas på ham de dagene, akkurat som vi gjør til hverandre. Vi setter pris på de vi er glade i på slike dager.

Jeg kom hjem fra butikken her i ste. Hadde kjøpt en pakke griseører å en boks "god" fòr til Fido. Det første jeg får servert er hvorfor jeg "kaster bort penger på noe som hunden ikke skjønner likevel"! "bortkastet tid å energi på noe som ingen andre gjør i det hele tatt!"......Jeg kommer uansett til å feire bursdagen hans, å han kommer til å feire jul på samme måte. Uansett hva han sier.

En setter jo barna sine i fokus på slike dager også! Å Fido er for meg mitt "barn" :P , da jeg ikke har egne. Han er det kjæreste jeg har...sammen med familie og sambo...

Men er jeg helt på vidda med at jeg vil feire bursdagen til hunden min?? Er det ikke vanlig? Er det egoistisk av meg?? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Synes det er koselig å "feire" bursdagen til hundene jeg :whistle:

Vi gjør det også:P Synes du skal gjøre det om det føles riktig for deg.

Forstår hva du mener, har ikke barn vi heller så dyrene her blir "barna" våre :P

Hunden blir jo bare glad for å få noe ekstra digg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "feirer" bursdag og jul med at hunden får noe ekstra godt til mat, og i jula får hun innpakket gave.

Ikke noe annet enn det. Tror ikke det har noe å si for hunden, hun vet ikke hvilken dag det er uansett, men for meg betyr det noe. Sikkert helt teit, men det er nå en gang slik.. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET må man da få gjøre akkurat slik det føles rett for en selv, synes jeg. Noen liker å "pusle" litt ekstra sånne dager - andre gjør det ikke.

Men med din samboerens innstilling ville det altså være like bortkastet på et barn frem til de blir 2-3 år gamle og skjønner hva det gjelder?

Hva som er "bortkastet" er det selvsagt opp til hver enkelt å avgjøre..

Susanne

(Som ikke feirer bursdagene deres, men de får ofte noe ekstra godt på julaften - av en eller annen grunn..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her feire me alltid Kaiza sin bursdag 6 desember med gaver og kake laget av hundegodis;D Pleier å ha andre hunder på besøk og, det liker hun kjempe godt! sjøl om hun ikke forstår hvorfor synes jeg det er viktig at hun får feire bursdag å får god mat og gaver på jul=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at det ikke bare er meg da :whistle: Vi pleide å gjøre stas på dyra hjemme når jeg vokste opp også, så jeg har det nok med meg som voksen. Han mener det er å skjemme bort, mens jeg mener det er å sette pris på. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir alltid ekstra god mat/godbiter til både kattene og Bridie både på julekveld og bursdagene dems. Kunne ikke falle meg inn å IKKE gjøre det! Dyrene vet jo ikke hvilken dag det er, men de VET de får noe ekstra godt! Og da får det bare være opp til oss å vite at vi faktisk har satt litt ekstra pris på dem på de spesielle dagene :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar det du kjøpte i bursdagspresang koster cirka en femtilapp?

Har sambo din stålkontroll på sin økonomi, og bruker aldri penger på tull? Aldri kjøpt noe han strengt tatt ikke trenger? En skal ha meget dårlig råd for ikke å kunne bruke de tierne du brukte på hunden din til bursdag og jul.

Feire bursdagen til Fido (heter han virkelig det? I så fall veldig kult!) i morgen, gi ham en god klem fra oss her inne, og kos deg med hunden din. Om ikke Fido og andre hunder skjønner at de har bursdag, så gjør vi vel av og til ting for vår egen del også? Faktisk prøver vi vel å gå gjennom livet mest mulig fornøyd?

Og ja, her får dyrene bursdags- og julegaver. De får gjerne en kombinasjon av noe godt å spise, og noe nyttig jeg hadde tenkt til å kjøpe før eller senere uansett. X'en hadde sin første jul i fjor, og fikk faktisk også gave av min far, min søster, min svigermor, min svigerinne, og en håndfull nisser - og ikke alle gavegiverne har hund selv, de ønsket bare å inkludere valpen i familien.

Fra jula 2007

Fra årets bursdag

Du kan forresten tro pappa følte seg lur i fjor, da han feiret julaften hos en bror, og brorens kone under gaveutdelingen på en pakkelapp høyt og tydelig leste "Til Bolleræva Fra Julenissen". Bolleræva er en undulat, klart den og må ha gave!

Edit: Lagt til link til bursdagsbloggen i år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chicka får også alltid litt ekstra på bursdagen sin, hadde jeg hatt en type som hadde blitt sur for det så hadde jeg bedt han om å drite og dra i det, det er MIN hund og jeg gjør hva jeg vil med den :whistle:

Jepp! Fikk den beskjeden av meg også :P End of diskusjon :P Det blir bursdag uansett hva han sier :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer sikkert til å feire bursdagen til Cesar når den tiden kommer og jul også, men innen rimelighetens grenser. Og det syntes jeg at du virelig har gjort. Det ser ikke ut til at du bruker flere tusen kroner på presanger o.l så jeg ser ikke problemet.

Men når vi er inne på temaet så må jeg si at noen drar dette skikkelig langt. Jeg har alltid hatt et litt anstrengt forhold til dyr og bursdager/jul. Dette fordi noen i familien dro "festelighetene" litt for langt i mine øyne.

Bursdager var fylt av fire/fem gaver og luksusmiddag (les: dyrt kjøtt familien selv ikke kunne spise) og kake. Julaften var den som tok kaken. For det første fikk hunden igjen en luksusmiddag og dessert. Så var det selvfølgelig dagen show, noen som skjedde HVER gang vi spiste middag der, hvor hunden kom dragendes på sin favorittbamse og regelrett "jokket" seg ferdig på den foran øynene på alle som satt rundt middagsbordet. Sier ikke at dette er hundens feil, men eierene kan kanskje tenke seg litt om??

Men dråpen var vel at vi satt i 2 timer ekstra for å åpne opp alle gavene som hunden hadde fått. Den hadde dobbelt så mange gaver som meg og søss tilsammen og der syntes jeg at det blir for dumt.

Nå tror dere sikkert at jeg er en sær person som ikke liker at dyr får gaver og dette er langt ifra sant. Jeg syntes så absolutt at dyrene våre skal få en liten gave. Et bein, griseøre, stupe, bløtfor, et nytt kobbel, ja noe som eieren syntes er greit, men jeg syntes ikke at slekt og venner på 30 personer skal kjøpe inn gaver til hunden. Dette blir for dumt. I mine øyne altså.

Vet ikke hva deres synspunkter er og mange er sikkert uenige med meg, men det tar jeg med et stort smil.

Mvh Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir gave til hunden min til bursdag og jul. Men jeg kjøper ikke slike julestrømper til 80 kr, med to bein inni. Han får grisøre og annet godt.

Julaften for ett år siden hadde søskenbarnet mitt kjøpt gave. Han ble jo i ekstase av å se alle pakkene under treet, skulle snuse på alle, men det var EN pakke han ville ha og det var sin egen! Jeg måtte legge den i skapet til slutt.

Når jeg endelig åpna pakken satt han pent å venta med store øyne, kanskje ikke så rart, det var jo tørrfisk :whistle:

Året før der igjen hade typen kjøpt en leke til den ene katten min. Hun greide å spore den opp under treet flere ganger.

Nå er ikke dette en KATTEtråd, men jeg føler for å legge ut bilde av pusen min. See så glad hun ble da, hun lekte med den hele romjula :P

i292196656_83981_5.jpg

Hvis noen velger å kjøpe eller ikke kjøpe gave så er det helt opp til hver enkelt. Det er jo våre egne penger som blir brukt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar det du kjøpte i bursdagspresang koster cirka en femtilapp?

Har sambo din stålkontroll på sin økonomi, og bruker aldri penger på tull? Aldri kjøpt noe han strengt tatt ikke trenger? En skal ha meget dårlig råd for ikke å kunne bruke de tierne du brukte på hunden din til bursdag og jul.

Feire bursdagen til Fido (heter han virkelig det? I så fall veldig kult!) i morgen, gi ham en god klem fra oss her inne, og kos deg med hunden din. Om ikke Fido og andre hunder skjønner at de har bursdag, så gjør vi vel av og til ting for vår egen del også? Faktisk prøver vi vel å gå gjennom livet mest mulig fornøyd?

Og ja, her får dyrene bursdags- og julegaver. De får gjerne en kombinasjon av noe godt å spise, og noe nyttig jeg hadde tenkt til å kjøpe før eller senere uansett. X'en hadde sin første jul i fjor, og fikk faktisk også gave av min far, min søster, min svigermor, min svigerinne, og en håndfull nisser - og ikke alle gavegiverne har hund selv, de ønsket bare å inkludere valpen i familien.

Fra jula 2007

Fra årets bursdag

Du kan forresten tro pappa følte seg lur i fjor, da han feiret julaften hos en bror, og brorens kone under gaveutdelingen på en pakkelapp høyt og tydelig leste "Til Bolleræva Fra Julenissen". Bolleræva er en undulat, klart den og må ha gave!

Edit: Lagt til link til bursdagsbloggen i år

:whistle: Bolleræva :P gud så morsomt :P Tusen takk for det Emma, å ja, vi skal kose oss. Hos meg er det en selvfølge at en setter pris på det som er en del av familien.

Ja, han heter faktisk Fido :P (var ikke jeg som gav ham navnet da, men lyder navnet "litjen" eller "gutn a mor" like så godt :P )

Er godt å se at en ikke er helt gæærn da!

Tusen takk :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:whistle: Bolleræva :P gud så morsomt :P Tusen takk for det Emma, å ja, vi skal kose oss. Hos meg er det en selvfølge at en setter pris på det som er en del av familien.

Ja, han heter faktisk Fido :P (var ikke jeg som gav ham navnet da, men lyder navnet "litjen" eller "gutn a mor" like så godt :P )

Er godt å se at en ikke er helt gæærn da!

Tusen takk :happy:

Med fare for å gjøre dette til undulatprat, men shit la gå:

Vi hadde to undulater, som ble døpt av min lille nevø. De kom til oss på julaften (julegave til familien fra familien), og i adventstiden hadde Jul i Blåfjell gått på TV. Så de fikk navnet Jentungen og Guttungen. Så viste det seg senere at også Guttungen var Jentungen. Guttungen hadde også en uvane med å pille av seg alle halefjøra, slik at han/hun stadig fikk en fjærbrusende, avrundet rumpe. Og siden Guttungen skulle ha et nytt, mer feminint navn - ble det Bolleræva!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å gjøre dette til undulatprat, men shit la gå:

Vi hadde to undulater, som ble døpt av min lille nevø. De kom til oss på julaften (julegave til familien fra familien), og i adventstiden hadde Jul i Blåfjell gått på TV. Så de fikk navnet Jentungen og Guttungen. Så viste det seg senere at også Guttungen var Jentungen. Guttungen hadde også en uvane med å pille av seg alle halefjøra, slik at han/hun stadig fikk en fjærbrusende, avrundet rumpe. Og siden Guttungen skulle ha et nytt, mer feminint navn - ble det Bolleræva!

:P Hærlig! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en samboer som syns det er tull å "menneskeliggjøre hunden", hvis man kan si det sånn. Jeg liker å dulle og ta vare på hunden min og det er mye han rister på hodet av. Men det er jo bare en hund! sier han. Ja min kjære hund som jeg liker å behandle slik! Man har jo hund for sin egen del, og det er fint å gjøre noe ekstra for hunden sin. Er det som gjør hundehold så koselig. Jeg gjør det med alle dyr. En gang hadde katta sitt eget juletre med pakker under. Morsomt og koselig å gjøre. Hvis andre syns det er teit, ja la dem syns det. DU skal kose deg. Og hunden blir nok glad for ekstra godbiter. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Det er bare en hund -den hørte jeg sikkert sist i går :whistle:

Det er faktisk en sannhet det da, det er bare en hund som heller ikke forstår at det er jul. påske, 17.mai, bursdag eller Id.. Men det spiller ingen rolle for meg om alle verdens hundeeiere skjemmer bort eller koser seg med hunden noen ekstra dager i året, men jeg gidder ikke det med mine hunder, hester eller katt.. I vår familie gir hundene bort julegaver til to-bente familiemedlemmer, men får svært lite igjen.. En ordning som jeg syns er helt utmerket. De får jo matrester og griseører andre dager i året, så jeg tror ikke de får varige arr på sjelslivet sitt. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får gi kjæresten din gave fra hunden til jul, så snur han kanskje litt på flisa?

Jeg pleier å kjøpe gaver både til og fra dyrene våre til barn og sambo. Tar litt av når man har 16 kaniner, akvarium med fisk, hamster, og nå også hund. Men er "nyttige" saker jeg kjøper, som jeg nok måtte kjøpt uansett. Litt undertøy, toalettsaker, og litt småting.

Så er klart hunden må få gave til jul og bursdag. Koselig det!

Feirer ikke bursdag på kaninene, men de gjøres jo stas på til jul, nyttår og sånnt.

Kanskje de kan være med å feire hundebursdag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en samboer som syns det er tull å "menneskeliggjøre hunden", hvis man kan si det sånn..............................................

..................... Man har jo hund for sin egen del, og det er fint å gjøre noe ekstra for hunden sin.

Må først presisere at dette ikke er rettet mot deg, men heller en respons til seningene som er skrevet.

Jeg er både enig og uenig akkurat her. Beklager, men må bare få sagt noen ord om dette. Jeg er ikke for å menneskliggjøre hunden i form av all verdens klær, sko og andre ting. Det finnes ikke skobutikker og klesbutikker i skogen. Dette gjelder spesiellt små hunder.

Når det gjelder å ha hund så har man den helt klart for egen tilfredstillelse, men man må tenke på om man gjør det beste for hunden. Hunden er ikke her for at vi skal få leve ut drømmen om en "lapdog" vi kan kle i kjoler og behandle som en liten baby. Dette syntes jeg er helt usmakelig. Rett og slett. og hunden er ike hos oss for at vi skal gå turer når det passer oss og ha den liggendes på utstilling rsten av tiden. Det er så mange i verden som ser på hundene sine som et objekt eller et barn og ikke som det de virkelig er: EN HUND!

Nå begrenser ikke dette å være glad i eller feire hunden sin litt. Jeg er alt for dette, men innen rimlighetens grenser...

Mvh Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det skal være opp til hver enkelt om en gjør noe ut av bursdager og jul o.l for dyrene sine. Jeg har alltid markert dagen med litt ekstra snop eller kanskje noe de faktisk trenger av nytt utstyr e.l... Det at ikke hunden skjønner annet enn "Ey! Namnam!" eller noe i den duren har egentlig ikke noe å si (for meg). Dagen har en spesiell betydning (nok en gang for meg) og jeg ser ingenting galt i å markere det. :whistle:

(Med Mikey pleide jeg også å gi han litt ekstra på årsdagen for datoen jeg møtte han for første gang... :P Men det er jo kanskje ikke nødvendig å bruke en formue på ting og nam hver gang hunden får gave! :P)

Edit! Og angående menneskeliggjøring: Helt enig med Linda Kristin i at sko, klær og dilldall er litt vel overkill, men det å gi litt ekstra godis kan da ikke regnes som menneskeliggjøring? Og menneskeliggjøring i form av å tillegge hunden egenskaper den sannsynligvis ikke har (f.eks. tviler jeg på at Jaily angrer i ettertid når hun har stjålet tøffelen min selvom hun vet det ikke er lov) syns jeg igjen er verre enn både klær og bursdagsfeiring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss får hundene presang og litt boksemat på bursdagen sin, og til jul får de presang fra både oss, foreldrene mine og gjerne fra andre som kjenner dem. de er også flinke til å "gi" gaver til andre :closedeyes:

Gavene er stort sett et griseøre eller to, eller noe de trenger, som refleksdekken, regnedekken, kobbel o.l. Jeg liker å gjøre noe ekstra for dem, innen rimelighetens grenser. De som kjøper klær til bikkja for en tusenlapp anser jeg som litt..ja.. :whistle:

Jeg synes ikke det er menneskeliggjøring i den forstand dersom man gir dem en innpakkket gave med et griseøre i til jul. Herre, man må da får gjøre litt stas på dyra.

Kaninene mine får også presang på julaften, tenk :closedeyes:

Her pakker Ganzie ut en av julegavene sine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere ikke missforstå meg her. Det jeg mener er menneskliggjøre er sko, klær og meninger om at hunden skjønner hva vi mener.

Godter o.l er ikke det samme.

Mvh Linda

mange som kanskje missforstå ja, men jeg skjønner hva du mener. Jeg også synes det blir for dumt når en skal "fiffe" ogg hunder i klær å slik. Selvsagt blir det opp til hver enkelt hva en gjør med hunden sin, men det er først og fremst en hund. Å når det er anakk om å sette pris på å feire en dag slik som min så er det ikke snakk om dyre gaver. Til jul så gir jeg også en liten pakke til hunden til foreldrene mine. Trenger ikke koste mer enn 10 kr, det er tanken som teller. En lang tur i marka er jo gave nok sånn sett for hunden, men det er vel heller vår tankegang når det kommer til tradisjon.

Jeg vet til og med av bønder som setter en liten rød sløyfe på kyra sine hver jul, bare for å markere liksom! (ja, det var komisk, men veldig fint syntes jeg :whistle:)

Ps: Å legge dekken over en korthåret fuglehund på høst å vinter regnes ikke som klær, da dette er nødvendig for at hunden skal være varm. Ikke alle trenger det, men det vet nok eier som kjenner hunden. Heller ikke poteposer kan en regne inn her, pga at mange hunder blir fort såre på potene etc under hundekjøring etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...