Gå til innhold
Hundesonen.no

Trening på valpestadiet


Linda Kristin

Recommended Posts

Jag tränar en massa med valparna, men det som är viktigast är ju att de inte skapar ovanor som man sedan måste träna bort. Därför tycker jag att det är viktigt att till exempel träna på att gå fint i koppel redan från början.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Innkalling, "bli" og kontakt i alle situasjoner. Gå fint i bånd har mine hunder gjort automatisk.

Linda Kristin: Jeg gikk bare med Aron på venste side når han var mindre. Det var veldig praktisk med tanke på lydighetstrening ol. Men da vi begynte med agility hadde jeg veldig problemer med å få han på høyre side av meg, men etter en stund trening løsnet det seg fint. Så det må du nesten bestemme selv :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trener på å gå fint i bånd, litt sitt og dekk, innkalling og å sitte før han får maten.

Og så må jeg spørre bare for å spørre, for ble litt usikker her. De skal gå på venstre side når de går på tur ikke sant??

Mvh Linda

Høres ut som om du trener på det viktigeste å lære en valp:) Og ja dei skal gå på venstre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trener på å gå fint i bånd, litt sitt og dekk, innkalling og å sitte før han får maten.

Og så må jeg spørre bare for å spørre, for ble litt usikker her. De skal gå på venstre side når de går på tur ikke sant??

Mvh Linda

Det spelar väl ingen direkt roll vilken sida de går på på tur, jag varierar lite med mina hundar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki.

Syntes jeg har hørt i alle år at hunden SKAL gå på venstre side. Akkurat nå så blir det litt av hvert her. I forhold til hvilken side av veien jeg går på. Og hvor gresset er han tisser i. Men han går fint i båndet. Litt mer aktiv når yngstemann er med, men ellers så er han snill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde hunden skulle gå på høyre siden jeg :whistle:

Regner med at dette er feil, men her er min begrunnelse. Når man går i trafikken skal du (mennseket) gå venstre side, altså møte trafikken og ikke gå samme vei som den, derfor skal hunden gå på utsiden av deg (altså på din høyre side) i tilfellet en blir påkjørt. Dette er bare noe jeg har hørt, selv tusler voffsen på innsiden og snuser uansett hvor vi går. :P Blir nok jeg som ryker først ved en eventuell påkjørsel...

Minnes også på valpekurset vi skulle holde båndet med venstre hånd, og godbiten i høyre hånd så hunden gikk automatisk på høyre side :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde hunden skulle gå på høyre siden jeg :whistle:

Regner med at dette er feil, men her er min begrunnelse. Når man går i trafikken skal du (mennseket) gå venstre side, altså møte trafikken og ikke gå samme vei som den, derfor skal hunden gå på utsiden av deg (altså på din høyre side) i tilfellet en blir påkjørt. Dette er bare noe jeg har hørt, selv tusler voffsen på innsiden og snuser uansett hvor vi går. :P Blir nok jeg som ryker først ved en eventuell påkjørsel...

Minnes også på valpekurset vi skulle holde båndet med venstre hånd, og godbiten i høyre hånd så hunden gikk automatisk på høyre side :rolleyes:

Jeg håper du fleiper? I og med at vi voksne mennesker syns bedre enn hunder, så bør vel de gå på INNsiden av deg? Nettopp for å forhindre at de blir påkjørt? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde hunden skulle gå på høyre siden jeg :whistle:

Regner med at dette er feil, men her er min begrunnelse. Når man går i trafikken skal du (mennseket) gå venstre side, altså møte trafikken og ikke gå samme vei som den, derfor skal hunden gå på utsiden av deg (altså på din høyre side) i tilfellet en blir påkjørt. Dette er bare noe jeg har hørt, selv tusler voffsen på innsiden og snuser uansett hvor vi går. :P Blir nok jeg som ryker først ved en eventuell påkjørsel...

Minnes også på valpekurset vi skulle holde båndet med venstre hånd, og godbiten i høyre hånd så hunden gikk automatisk på høyre side :rolleyes:

Håper inderlig du tuller nå?? Og er nesten fristet til å spørre hvor du har gått på valpekurs, for om en instruktør har lært deg det, så spørs det om ikke h*n bør ta utdannelsen om igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er fra gamle dager, akkurat som mannen skal gå på høyre siden for å beskytte damen, men det er jo få som tenker på detter når de går langs veien.

Bare så det er klart, detter er ikke mine synspunkter, men noe jeg har hørt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. høyre vs. venstre side:

Vi fikk beskjed på valpekurset at vi kunne velge selv hvilken side vi hadde hunden på - så lenge vi ikke skulle konkurrere. Vi bestemte oss på 1.time for å ha hunden på høyre side. Jeg trodde da at det var like "vanlig" som venstre side. (unnskyldningen min er at jeg er førstegangshundeeier .. :whistle: )

På videre kurs vi har gått har det nå gått opp for meg at det er venstre side som er normalen, og jeg har til nå ikke møtt noen andre som trener med hunden på høyre side. På agilitytreningen har vi naturlig nok ikke noe problem med å ha hunden til høyre, men venstre derimot .. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns d er totalt unødvendig å la bikkjene gå på yttersiden... jeg har tre hunder og de går alltid på innsiden.. nå har det seg slik at den ene er vanedyr og trives på venstresiden - mens de to andre er like flinke til begge deler ... de går der jeg ber dem - så om dette blir på venstre eller høyre side - så er det ALLTID på innsiden av meg!

En eier skal alltid ta ansvar - være synlig og passe på hunden - for en hvilken som helst bilfører vil blikket alltid falle på den høyeste av dere to - altså (regner med du er høyere enn hunden din) så er du blikkfanget - ikke din hund!

er og greit å trene en hund til å gå på begge sider av deg - da vil hunden takle begge sider av veien...altså skjønne at nærmest grøftekanten er plassen å gå :whistle:

tvitvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med de som har komentert sist her: hunden skal selvsagt gå lengst fra bilene uansett;)

skjønner ikke at noen kan ha lært "Reefer" at hunden skal gå på høyreside ut mot trafikken, men det er iallefall helt feil, spesielt med en liten valp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...