Gå til innhold
Hundesonen.no

Oljesøl imellom tærne


Aussieglis

Recommended Posts

My har vært og tråkka i noe merkelig noe, og jeg mistenker det for å være noe slags oljesøl. Hun er veldig svart under den ene labben og imellom tærne på samme labb.

Kan jeg vaske labben hennes i zalo (antibakteriell for å være nøyaktig) før jeg vasker resten av hunden i hundeshampo? Tviler på at hundeshampoen blir å fjerne sølet på labben..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sånn helt på en sidenote, antibakteriell er egentlig "dumt" å bruke til hverdags, gjør ikke noe annet enn å skape superresistente bakterier som trenger stadig tyngre skyss. Men zalo er knall til å ta fett! Når jeg har raska i peisen er det rett på vanlig zalo for å fjerne all sota :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan faktisk også bruke grønnsåpe, for det inneholder en tynn, lettflytende olje. Dette blander seg med den seige oljen på poten, og tynner den ut slik at den blir enklere å få vekk. Jeg bruker kun grønnsåpe til vask av hundene, for det gjør at de ikke mister fettlaget i pelsen. En liten skvett eplecidereddik eller sitronvann i skyllevannet bidrar til å senke pH-nivået i huden, og gir go'lukt.

Jeg bruker forøvrig ALDRI!! antibakterielle midler, verken i hus eller på hund. Du tar livet av de svake bakteriene, men de som overlever blir mer og mer motstandsdyktige. Det er bedre å bruke tradisjonelle vaskemidler, slik at man ikke "favoriserer" de sterkeste bakteriene.

Jeg bruker heller eddik til f.eks. vasking av hundenes mat-/vannskåler, og jeg sveiper over kjøkkenbenken og gulvet rundt mat-/vannskålene med oppvaskklut oppvridd i eplecidereddik-vann. Det lukter godt, også! Skjærefjøler (plast) vasker jeg i oppvaskmaskinen, for jeg skjærer opp kjøtt til hundene på dem. Og alle vaskefiller og oppvaskfiller vasker jeg på 60 grader i vaskemaskinen, flere ganger i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan faktisk også bruke grønnsåpe, for det inneholder en tynn, lettflytende olje. Dette blander seg med den seige oljen på poten, og tynner den ut slik at den blir enklere å få vekk. Jeg bruker kun grønnsåpe til vask av hundene, for det gjør at de ikke mister fettlaget i pelsen. En liten skvett eplecidereddik eller sitronvann i skyllevannet bidrar til å senke pH-nivået i huden, og gir go'lukt.

Jeg bruker forøvrig ALDRI! antibakterielle midler, verken i hus eller på hund. Du tar livet av de svake bakteriene, men de som overlever blir mer og mer motstandsdyktige. Det er bedre å bruke tradisjonelle vaskemidler, slik at man ikke "favoriserer" de sterkeste bakteriene.

Jeg bruker heller eddik til f.eks. vasking av hundenes mat-/vannskåler, og jeg sveiper over kjøkkenbenken og gulvet rundt mat-/vannskålene med oppvaskklut oppvridd i eplecidereddik-vann. Det lukter godt, også! Skjærefjøler (plast) vasker jeg i oppvaskmaskinen, for jeg skjærer opp kjøtt til hundene på dem. Og alle vaskefiller og oppvaskfiller vasker jeg på 60 grader i vaskemaskinen, flere ganger i uka.

Så flott, nå har jeg lært noe nytt!! Kjøpe eplecidereddik imorgen :D

Har aldri brukt antibakteriell på hunden, men kjøkkenbenker osv får stadig en runde med Zalo antibakteriell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...