Gå til innhold
Hundesonen.no

Oljesøl imellom tærne


Aussieglis

Recommended Posts

Skrevet

My har vært og tråkka i noe merkelig noe, og jeg mistenker det for å være noe slags oljesøl. Hun er veldig svart under den ene labben og imellom tærne på samme labb.

Kan jeg vaske labben hennes i zalo (antibakteriell for å være nøyaktig) før jeg vasker resten av hunden i hundeshampo? Tviler på at hundeshampoen blir å fjerne sølet på labben..

Skrevet

ja du kan bruke Zalo, det er kjempe effektivt å fjerne fett/oljesøl/asfalt osv.. men jeg har ikke prøvd anti bakteriel men den funker sikkert.. bland den godt ut i vann og skyll masse:-)

Lykke til

Skrevet

Men sånn helt på en sidenote, antibakteriell er egentlig "dumt" å bruke til hverdags, gjør ikke noe annet enn å skape superresistente bakterier som trenger stadig tyngre skyss. Men zalo er knall til å ta fett! Når jeg har raska i peisen er det rett på vanlig zalo for å fjerne all sota :D

Skrevet

Du kan faktisk også bruke grønnsåpe, for det inneholder en tynn, lettflytende olje. Dette blander seg med den seige oljen på poten, og tynner den ut slik at den blir enklere å få vekk. Jeg bruker kun grønnsåpe til vask av hundene, for det gjør at de ikke mister fettlaget i pelsen. En liten skvett eplecidereddik eller sitronvann i skyllevannet bidrar til å senke pH-nivået i huden, og gir go'lukt.

Jeg bruker forøvrig ALDRI!! antibakterielle midler, verken i hus eller på hund. Du tar livet av de svake bakteriene, men de som overlever blir mer og mer motstandsdyktige. Det er bedre å bruke tradisjonelle vaskemidler, slik at man ikke "favoriserer" de sterkeste bakteriene.

Jeg bruker heller eddik til f.eks. vasking av hundenes mat-/vannskåler, og jeg sveiper over kjøkkenbenken og gulvet rundt mat-/vannskålene med oppvaskklut oppvridd i eplecidereddik-vann. Det lukter godt, også! Skjærefjøler (plast) vasker jeg i oppvaskmaskinen, for jeg skjærer opp kjøtt til hundene på dem. Og alle vaskefiller og oppvaskfiller vasker jeg på 60 grader i vaskemaskinen, flere ganger i uka.

Skrevet
Du kan faktisk også bruke grønnsåpe, for det inneholder en tynn, lettflytende olje. Dette blander seg med den seige oljen på poten, og tynner den ut slik at den blir enklere å få vekk. Jeg bruker kun grønnsåpe til vask av hundene, for det gjør at de ikke mister fettlaget i pelsen. En liten skvett eplecidereddik eller sitronvann i skyllevannet bidrar til å senke pH-nivået i huden, og gir go'lukt.

Jeg bruker forøvrig ALDRI! antibakterielle midler, verken i hus eller på hund. Du tar livet av de svake bakteriene, men de som overlever blir mer og mer motstandsdyktige. Det er bedre å bruke tradisjonelle vaskemidler, slik at man ikke "favoriserer" de sterkeste bakteriene.

Jeg bruker heller eddik til f.eks. vasking av hundenes mat-/vannskåler, og jeg sveiper over kjøkkenbenken og gulvet rundt mat-/vannskålene med oppvaskklut oppvridd i eplecidereddik-vann. Det lukter godt, også! Skjærefjøler (plast) vasker jeg i oppvaskmaskinen, for jeg skjærer opp kjøtt til hundene på dem. Og alle vaskefiller og oppvaskfiller vasker jeg på 60 grader i vaskemaskinen, flere ganger i uka.

Så flott, nå har jeg lært noe nytt!! Kjøpe eplecidereddik imorgen :D

Har aldri brukt antibakteriell på hunden, men kjøkkenbenker osv får stadig en runde med Zalo antibakteriell.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dyrebutikker har som regel dette.  Ville begynt med ørepudderet.  Hvis du har en smal pinsett, kan du bruke det istedenfor veneklemme.
    • Er det det samme hvor jeg kjøper sånn tang? Ja hvis det hjelper så er det verdt det men var redd å kjøpe enda en ting som ikke blir brukt. Hehe😉
    • Ja mente røytefri hund.
    • Dette har funket i alle år for meg og mine hunder.  Det er spesielt viktig for røytefrie hunder, der pelsen er mye finere og glattere enn andre pelstyper.  Ørepulveret gjør at hårene i ørene blir "trå" så det blir lett å få tak i dem og alle mine (har og har hatt mange) godtar dette. Det er viktig å få tak i de innerste hårene ellers kan det bli klumpete og da er det vanskelig og tar tid å få ut. Det er aldri feil å bruke hjelpemidler som er helt ufarlig og gjør jobben lettere.  Mindre plagsomt for hunden.
    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...