Gå til innhold
Hundesonen.no

Det å hoppe opp på folk

MariaN

Recommended Posts

Min Groenendael er veldig spretten og elsker å hoppe opp på folk.

Nå er det kanskje ikke sjokkerende at denne rasen spretter rundt, alle de jeg har møtt er livlige :closedeyes:

Han blir jo såå glad når det kommer folk på besøk, eller møter noen på tur.

Har dere noen tips på hvordan jeg skal få han til å slutte ?

Han var mye bedre en periode, men nå har han pina meg begynt på igjen for fult :rolleyes:

Jeg bruker å få han til å sette seg ned, hvertfall når det er barn som vil hilse på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å fortsette å være kosekvent med å la hunden sitte før hilsing. Evnt be de som skal hilse på hunden om å vente til hunden har roet seg og overser, snu seg vekk hvis han hopper. Unge hunder er ofte helt turbo, og hopper og styrer, men i de fleste tilfeller vil de roe seg ned med tiden. Min hund var også hoppeguri, men med mye trening gikk det bra. Hunden hopper ikke nå, uansett hvor glad hun er. (vel, iblandt på meg.kremt) Hold hunden igjen i båndet, og tving hunden iro. Det virker kanskje håpløst nå, men det går bra tilslutt. Vær sta. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær konsekvent. Du har fått ham til å slutte med hoppingen før, da vet du jo hva som virker. Pass på at han aldri får belønning for det, ikke oppmerksomhet i det hele tatt før han går ned eller setter seg. Og ta tak i det nuh, for han er vel i rette alderen for å teste litt grenser?

Min var hoppete når han har yngre, og kan vel fortsatt finne på å hoppe dersom jeg har noe snop i hånda men da er det mer at han reiser seg på to ved siden av og snuser på det jeg måtte ha fordi han har lært at føtter på folk er fyfy. Dette har han fått lov til.

Jeg forsterket det jeg ville ha, kontakt med alle beina på bakken og passet på at han aldri fikk belønning for hoppingen. Snakket med de vi trener med og fikk de til å gjøre det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere andre som har belger.. har dere også en sprettball??

Jeg var på utstilling for ett år siden. Der var det en Groen som ikke gjorde annet enn å hoppe opp på eieren sin.

Sånn blir Diesel og, sa jeg til samboeren min og flira...

Og nå ett år etter er han altså slik. :whistle: Ikke fult så ille da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående det med hoppinga, kan det hjelpe å sette seg ned for å hilse på. Hunden vil ofte ha kontakt med ansiktet ditt, og viss du kommer ned på deres nivå trenger de ikke hoppe for det. Men viss hunden er stor kan du jo risikere å bli byksa ned og overfalt med slikk :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående det med hoppinga, kan det hjelpe å sette seg ned for å hilse på. Hunden vil ofte ha kontakt med ansiktet ditt, og viss du kommer ned på deres nivå trenger de ikke hoppe for det. Men viss hunden er stor kan du jo risikere å bli byksa ned og overfalt med slikk :P

Eller et vennlig napp i nesa imellom alle sussene :whistle: Sånn gjør My hvis folk setter seg ned for å hilse :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke belger, men jeg har en sprettball :P Hun hopper aldri på meg (vel nesten aldri..), men på andre. Det vanskeligste, syns jeg, er hoppingen på andre hundeeiere. Det bobler rett og slett over av iver og nysgjerrighet.. Samt at hundeeiere alltid lukter godbiter. :whistle: "Hei! Se på meg da! Har du en godbit til meg kanskje??"

Og innen jeg rekker å si til vedkommende at de må snu seg bort/si "ned", har hun alle beina på bakken igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående det med hoppinga, kan det hjelpe å sette seg ned for å hilse på. Hunden vil ofte ha kontakt med ansiktet ditt, og viss du kommer ned på deres nivå trenger de ikke hoppe for det. Men viss hunden er stor kan du jo risikere å bli byksa ned og overfalt med slikk :whistle:

nei, da overfaller han de :P han er så stor vet du, og kan lett velte en person som sitter hvis han er ivrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på utstilling for ett år siden. Der var det en Groen som ikke gjorde annet enn å hoppe opp på eieren sin.

Sånn blir Diesel og, sa jeg til samboeren min og flira...

Og nå ett år etter er han altså slik. :icon_confused: Ikke fult så ille da.

Nope... :rolleyes: Men når eg vil ha sprettball, får eg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope... :rolleyes: Men når eg vil ha sprettball, får eg det.

Samme her. Jeg tillater ikke at han hopper på folk. Det kan skje, men da tar jeg bestemt tak i ham, setter ham ned og forteller ham at det ikke er lov, noe han egentlig vet fra før. Han får lov til å hoppe på meg hvis jeg inviterer til det, men ellers får det samme konsekvens som hvis han hopper på andre.

Hadde han fått lov, hadde nok han også vært sprettball.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På dresurkurset jeg går på nå trener vi spesielt en hund som hopper og er ellevill i hilsesituasjoner.

Eier og hund står i ro . Oppnå god kontakt med hunden.. få den rolig og i sitt før øvelsen starter.

Så går "en person" mot eier/hund... sitter hunden i ro.. går personen mot å hilser på eier.

Hunden får godbit når den oppfører seg. Og når den har blitt riktig flink får den klapp og hils fra "personen"

Begynner hunden å hoppe eller reise seg... snur "personen" ryggen til og går fra..

Men går mot igjen når hunden er rolig... gjentas flere ganger. Fint å ta ei lita økt der flere personer kommer for å hilse.

Husk å slutt mens leken er god..

Sett av ett par uker til slik trening..

Det var veldig ok å se på denne "hoppetussa" da hun endelig begynte å tenke på hva hun måtte gjøre for at hun skulle få lov å hilse på personen.. Altså da hun skjønte at "søren... jeg får ikke hilse når jeg hopper... tro hva jeg må gjøre da?". Hun jobbet skikkelig med seg selv for å sitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...