Gå til innhold
Hundesonen.no

Det å hoppe opp på folk


MariaN

Recommended Posts

Min Groenendael er veldig spretten og elsker å hoppe opp på folk.

Nå er det kanskje ikke sjokkerende at denne rasen spretter rundt, alle de jeg har møtt er livlige :closedeyes:

Han blir jo såå glad når det kommer folk på besøk, eller møter noen på tur.

Har dere noen tips på hvordan jeg skal få han til å slutte ?

Han var mye bedre en periode, men nå har han pina meg begynt på igjen for fult :rolleyes:

Jeg bruker å få han til å sette seg ned, hvertfall når det er barn som vil hilse på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å fortsette å være kosekvent med å la hunden sitte før hilsing. Evnt be de som skal hilse på hunden om å vente til hunden har roet seg og overser, snu seg vekk hvis han hopper. Unge hunder er ofte helt turbo, og hopper og styrer, men i de fleste tilfeller vil de roe seg ned med tiden. Min hund var også hoppeguri, men med mye trening gikk det bra. Hunden hopper ikke nå, uansett hvor glad hun er. (vel, iblandt på meg.kremt) Hold hunden igjen i båndet, og tving hunden iro. Det virker kanskje håpløst nå, men det går bra tilslutt. Vær sta. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær konsekvent. Du har fått ham til å slutte med hoppingen før, da vet du jo hva som virker. Pass på at han aldri får belønning for det, ikke oppmerksomhet i det hele tatt før han går ned eller setter seg. Og ta tak i det nuh, for han er vel i rette alderen for å teste litt grenser?

Min var hoppete når han har yngre, og kan vel fortsatt finne på å hoppe dersom jeg har noe snop i hånda men da er det mer at han reiser seg på to ved siden av og snuser på det jeg måtte ha fordi han har lært at føtter på folk er fyfy. Dette har han fått lov til.

Jeg forsterket det jeg ville ha, kontakt med alle beina på bakken og passet på at han aldri fikk belønning for hoppingen. Snakket med de vi trener med og fikk de til å gjøre det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere andre som har belger.. har dere også en sprettball??

Jeg var på utstilling for ett år siden. Der var det en Groen som ikke gjorde annet enn å hoppe opp på eieren sin.

Sånn blir Diesel og, sa jeg til samboeren min og flira...

Og nå ett år etter er han altså slik. :whistle: Ikke fult så ille da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående det med hoppinga, kan det hjelpe å sette seg ned for å hilse på. Hunden vil ofte ha kontakt med ansiktet ditt, og viss du kommer ned på deres nivå trenger de ikke hoppe for det. Men viss hunden er stor kan du jo risikere å bli byksa ned og overfalt med slikk :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående det med hoppinga, kan det hjelpe å sette seg ned for å hilse på. Hunden vil ofte ha kontakt med ansiktet ditt, og viss du kommer ned på deres nivå trenger de ikke hoppe for det. Men viss hunden er stor kan du jo risikere å bli byksa ned og overfalt med slikk :P

Eller et vennlig napp i nesa imellom alle sussene :whistle: Sånn gjør My hvis folk setter seg ned for å hilse :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere andre som har belger.. har dere også en sprettball??

Jeg har ikke belger, men jeg har en sprettball :P Hun hopper aldri på meg (vel nesten aldri..), men på andre. Det vanskeligste, syns jeg, er hoppingen på andre hundeeiere. Det bobler rett og slett over av iver og nysgjerrighet.. Samt at hundeeiere alltid lukter godbiter. :whistle: "Hei! Se på meg da! Har du en godbit til meg kanskje??"

Og innen jeg rekker å si til vedkommende at de må snu seg bort/si "ned", har hun alle beina på bakken igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående det med hoppinga, kan det hjelpe å sette seg ned for å hilse på. Hunden vil ofte ha kontakt med ansiktet ditt, og viss du kommer ned på deres nivå trenger de ikke hoppe for det. Men viss hunden er stor kan du jo risikere å bli byksa ned og overfalt med slikk :whistle:

nei, da overfaller han de :P han er så stor vet du, og kan lett velte en person som sitter hvis han er ivrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere andre som har belger.. har dere også en sprettball??

Jeg var på utstilling for ett år siden. Der var det en Groen som ikke gjorde annet enn å hoppe opp på eieren sin.

Sånn blir Diesel og, sa jeg til samboeren min og flira...

Og nå ett år etter er han altså slik. :icon_confused: Ikke fult så ille da.

Nope... :rolleyes: Men når eg vil ha sprettball, får eg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope... :rolleyes: Men når eg vil ha sprettball, får eg det.

Samme her. Jeg tillater ikke at han hopper på folk. Det kan skje, men da tar jeg bestemt tak i ham, setter ham ned og forteller ham at det ikke er lov, noe han egentlig vet fra før. Han får lov til å hoppe på meg hvis jeg inviterer til det, men ellers får det samme konsekvens som hvis han hopper på andre.

Hadde han fått lov, hadde nok han også vært sprettball.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På dresurkurset jeg går på nå trener vi spesielt en hund som hopper og er ellevill i hilsesituasjoner.

Eier og hund står i ro . Oppnå god kontakt med hunden.. få den rolig og i sitt før øvelsen starter.

Så går "en person" mot eier/hund... sitter hunden i ro.. går personen mot å hilser på eier.

Hunden får godbit når den oppfører seg. Og når den har blitt riktig flink får den klapp og hils fra "personen"

Begynner hunden å hoppe eller reise seg... snur "personen" ryggen til og går fra..

Men går mot igjen når hunden er rolig... gjentas flere ganger. Fint å ta ei lita økt der flere personer kommer for å hilse.

Husk å slutt mens leken er god..

Sett av ett par uker til slik trening..

Det var veldig ok å se på denne "hoppetussa" da hun endelig begynte å tenke på hva hun måtte gjøre for at hun skulle få lov å hilse på personen.. Altså da hun skjønte at "søren... jeg får ikke hilse når jeg hopper... tro hva jeg må gjøre da?". Hun jobbet skikkelig med seg selv for å sitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...