Gå til innhold
Hundesonen.no

Dekken

Kristiin

Recommended Posts

Skrevet

Hei! Lyst til å prøve meg på ett dekken som syslesetting fra min side :)

Noen som har noe tips?

Tenkt å kjøpe en pledd på IKEA og fore med det og fine noe regntrekk og ha utpå :)

Skal innom sybutikken og spørre om råd :)

Skal jeg bruke knapper, eller bårrelås ? Noen som har laget selv her?

Gjerne kom med erfaring, råd, bilder av det du har laget, også må jeg ha ett må også da :P

Tenkte dette skulle bli julegave til dyret :P

---

lure på om jeg skulle ha det slikt:

http://www.ecosystem.no/gfx/5.jpg

slikt med feste foran på brystet og separert feste fra under (skjønner?)

Eller om jeg skal ha det slikt:

http://web3.custompublish.com/getfile.php/...Varmedekken.jpg

der festet under mangen er annerledes..

*Dobbelpost, mod. Marthe*

Skrevet

Dersom du skal ha flapp under magen så pass på at den ikke blir for løs, da henger bena til hunden seg fort opp i den og hunden snubler.

Jeg ville ikke valgt knapper, men borrelås, lettere å justere dekkenet.

Tips; du kan også kjøpe refleks og sy eller lime på dekkent :D

Skrevet

ja, smart! Refleks skal jeg huske :D Men tenkte kanskje at bårrelås løsner litt lettere?

INgen flere som har laget selv, eller har tips og kmme med? :P

Resultatet skal legge ut her :P

Skrevet

Jeg har aldri opplevd at borrelåsene på mine dekken har løsnet, knapper kan også henge seg opp i skog hvis hunden løper i skogen med dekkent på (hvis ikke du tenker på å bruke trykk-knapper da) :D

Skrevet

jo, det var egentlig trykk knapper jeg tenkte på, hva med trykk knapper foran og bårreløs rundt ?

Men den jeg skal ha rundt hunden, skal den festets til dekkenet?

Skrevet

åh! Tusen takk! Utrolig bra linkt! Har du noe bilder av noe dekken du har laget selv?

edit! Nå har jeg det helt klart her!

Kjøpe flicpled på ikea.

Dra på fretex og kjøpe regnjakke eller noe ligne for å bruke.

Kjøpe en refleks vest og klippe ut mønster og sy på :D

Feste meg bårreløs og ha trykk knapper på enden som ekstra sikring.

Trenger jeg noe spesiell tråd ?

Skrevet
åh! Tusen takk! Utrolig bra linkt! Har du noe bilder av noe dekken du har laget selv?

edit! Nå har jeg det helt klart her!

Kjøpe flicpled på ikea.

Dra på fretex og kjøpe regnjakke eller noe ligne for å bruke.

Kjøpe en refleks vest og klippe ut mønster og sy på :P

Feste meg bårreløs og ha trykk knapper på enden som ekstra sikring.

Trenger jeg noe spesiell tråd ?

Jeg har ikke noe spesielt godt bilde. Bruker mest dekken i rufsevær og da tar jeg ikke så mye bilder. Men du kan jo se noen dekken her: http://www.hundedekken.com/galleri.php Jeg har sydd det i midten. (De hvite dingsene er refleksklistremerker som jeg har limt på.)

Når det gjelder tråd, er det best å bruke noe syntetisk. Du bør i hvertfall ikke bruke billig bommulstråd! Ellers ser det ut som om du har utstyrslista klar :D

Skrevet

Da er dekkenet nesten ferdig :lol:

Det vi mangeler er halefestet og noe mer under buken, vi slet litt med å forstå oppskrifta litt på slutten ..

Også var det ett lite for på regnjakka jeg kjøpte så vi bruke ikke flecen, men vi klippa ut ett dekken av det også ..

Så selve dekkene ser slik ut nå:

1-20.jpg

3-11.jpg

Som dere ser han han på To dekken nå, så tanken var at vi kunne bruke "hoveddekkent" til regn/varme dekken, og vis det er ekstra kaldt ute slenger vi på flecdekkent på først og regn/varmedekkenet oppå! Vi teta det og det funka bra!

Kan sikkert ev. bruk bare flecdekkent noen ganger også, men festet til flecdekkenet er ikke så fint ..

2-16.jpg

her ser dere bare flecdekkenet, men det feste rundt buken trenger vi ikke når vi bruker begge dekkenene :)

Så, hva syns dere?

Skrevet

får veldig lyst til å prøve selv ;)

Ble jo kjempefint! ser veldig fin og solid ut!

Har du sydd lenge? Jeg har fått meg en slik råflott sy-maskin men kan ikke å sy enda... Men jeg begynner på sykurs på Tirsdag faktisk :lol: Kanskje jeg kan prøve meg på et dekken jeg også ;)

Men er det vanskelig (for en nybegynner :) )?

Skrevet

neh, ganske nybegynner der også :) syde noe på barneskolen noen år tilbake, også har moren min visst meg litt noen flere år tilbake, så nei, er ganske nybegynner ja! :lol: Annbefaler og følge oppskriften på syinga på hundedekken.no

Skrevet

Tenkte kanskje å ta meg en tur til IKEA for å kjøpe fleeceteppe :)

Bare synd det er søndag.. :lol: Jeg kan alltids prøve, så får resultatet bli så som så... Kan jo være fint å prøve på kurset også ;)

Brukte du syntetisk tråd (finnes jo også refelxtråd komer jeg på)? Andre tips før jeg handler?

Skrevet

Jeg synes det ble veldig bra! :lol:

Tror ikke jeg kan klare og lage et dekken til Gulla, så hvis jeg skal ha så må jeg nok kjøpe :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...