Gå til innhold
Hundesonen.no

Dekken

Kristiin

Recommended Posts

Hei! Lyst til å prøve meg på ett dekken som syslesetting fra min side :)

Noen som har noe tips?

Tenkt å kjøpe en pledd på IKEA og fore med det og fine noe regntrekk og ha utpå :)

Skal innom sybutikken og spørre om råd :)

Skal jeg bruke knapper, eller bårrelås ? Noen som har laget selv her?

Gjerne kom med erfaring, råd, bilder av det du har laget, også må jeg ha ett må også da :P

Tenkte dette skulle bli julegave til dyret :P

---

lure på om jeg skulle ha det slikt:

http://www.ecosystem.no/gfx/5.jpg

slikt med feste foran på brystet og separert feste fra under (skjønner?)

Eller om jeg skal ha det slikt:

http://web3.custompublish.com/getfile.php/...Varmedekken.jpg

der festet under mangen er annerledes..

*Dobbelpost, mod. Marthe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du skal ha flapp under magen så pass på at den ikke blir for løs, da henger bena til hunden seg fort opp i den og hunden snubler.

Jeg ville ikke valgt knapper, men borrelås, lettere å justere dekkenet.

Tips; du kan også kjøpe refleks og sy eller lime på dekkent :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åh! Tusen takk! Utrolig bra linkt! Har du noe bilder av noe dekken du har laget selv?

edit! Nå har jeg det helt klart her!

Kjøpe flicpled på ikea.

Dra på fretex og kjøpe regnjakke eller noe ligne for å bruke.

Kjøpe en refleks vest og klippe ut mønster og sy på :D

Feste meg bårreløs og ha trykk knapper på enden som ekstra sikring.

Trenger jeg noe spesiell tråd ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åh! Tusen takk! Utrolig bra linkt! Har du noe bilder av noe dekken du har laget selv?

edit! Nå har jeg det helt klart her!

Kjøpe flicpled på ikea.

Dra på fretex og kjøpe regnjakke eller noe ligne for å bruke.

Kjøpe en refleks vest og klippe ut mønster og sy på :P

Feste meg bårreløs og ha trykk knapper på enden som ekstra sikring.

Trenger jeg noe spesiell tråd ?

Jeg har ikke noe spesielt godt bilde. Bruker mest dekken i rufsevær og da tar jeg ikke så mye bilder. Men du kan jo se noen dekken her: http://www.hundedekken.com/galleri.php Jeg har sydd det i midten. (De hvite dingsene er refleksklistremerker som jeg har limt på.)

Når det gjelder tråd, er det best å bruke noe syntetisk. Du bør i hvertfall ikke bruke billig bommulstråd! Ellers ser det ut som om du har utstyrslista klar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er dekkenet nesten ferdig :lol:

Det vi mangeler er halefestet og noe mer under buken, vi slet litt med å forstå oppskrifta litt på slutten ..

Også var det ett lite for på regnjakka jeg kjøpte så vi bruke ikke flecen, men vi klippa ut ett dekken av det også ..

Så selve dekkene ser slik ut nå:

1-20.jpg

3-11.jpg

Som dere ser han han på To dekken nå, så tanken var at vi kunne bruke "hoveddekkent" til regn/varme dekken, og vis det er ekstra kaldt ute slenger vi på flecdekkent på først og regn/varmedekkenet oppå! Vi teta det og det funka bra!

Kan sikkert ev. bruk bare flecdekkent noen ganger også, men festet til flecdekkenet er ikke så fint ..

2-16.jpg

her ser dere bare flecdekkenet, men det feste rundt buken trenger vi ikke når vi bruker begge dekkenene :)

Så, hva syns dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får veldig lyst til å prøve selv ;)

Ble jo kjempefint! ser veldig fin og solid ut!

Har du sydd lenge? Jeg har fått meg en slik råflott sy-maskin men kan ikke å sy enda... Men jeg begynner på sykurs på Tirsdag faktisk :lol: Kanskje jeg kan prøve meg på et dekken jeg også ;)

Men er det vanskelig (for en nybegynner :) )?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte kanskje å ta meg en tur til IKEA for å kjøpe fleeceteppe :)

Bare synd det er søndag.. :lol: Jeg kan alltids prøve, så får resultatet bli så som så... Kan jo være fint å prøve på kurset også ;)

Brukte du syntetisk tråd (finnes jo også refelxtråd komer jeg på)? Andre tips før jeg handler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
  • Opprett ny...