Gå til innhold
Hundesonen.no

"Ulveklør" på frambena


Guest Jonna

Recommended Posts

En bekjent av meg venter sitt først kull, også ringte hun og fortalte hun var så usikker på om hun skulle fjerne ulveklørene på frambena. Jeg må tilstå jeg ble litt slik :) Ulveklør? Framebena?

Da kunne hun fortelle at hun var blitt anbefalt det av en Whippet oppdretter, og at det var helt normalt å fjerne dem på den rasen. Det var også mange som hadde problemer med at hunden ødela dem på frambena. Spesiellt på vinteren når det var snø ble denne kloen ist ofte ødelagt.

Men det var vist ikke bare Whippet rasen heller, det er vist mange som opplever dette.

Dette er nytt for meg, etter å ha hatt noen brukshunder i hus som løper hardt i skogen, så har jeg enda det tilgode å se noen som har problemer med det.

Men ja, jeg har opplevd en gang at den satt fast i en sprinkel trapp og ble dradd av. Men det er ikke eneste kloen det har hendt meg liksom.

Spørsmålet er vel egentlig to delt:

-Det fins Whippet oppdrettere her inne så da lurer jeg på: Blir dette gjort?

- Er det veldig mange her inne som har hatt unormale problemer med ulvekloen på frambena, noe mer enn evt dem har hatt med normale klør?

jeg vet hva slags konklusjon jeg har dratt selv(jeg kjenner rasen godt), og jeg var vel så skarp at jeg sa til henne: "Gjør du det, så hadde jeg avbestillt en valp av deg på flekken" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske vanlig å fjerne de fremre ulveklørne på puddel, og da forsvares det på samme måte som ved Whippet, samt at pelsstellet blir "lettere"/mindre knotete.

Sophus fikk fjernet sine klør da han var 2 dager gammel, Sølve har sine fremdeles. Jeg kan ikke se at han bruker de til noe og for min del kunne de godt vært fjernet faktisk... De er "i veien" ifht pelsstell og jeg har hørt flere skrekkhistorier hvor klørne henger fast eller blir revet opp ved uhell. Men noen faktisk problem med klørne har jeg ikke opplevd annet enn at det tar litt lengre tid å børste der de er.., så de kommer ikke til å bli fjernet nei.

Men som sagt, jeg hadde satt pris på om oppdretter fjernet de rett etter fødsel jeg da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan desverre ikke svare ang. den spesielle rasen, men bare ang bruk/skader på min egen hund.

Bridie bruker sine veldig til å holde seg fast, holde fast ting hu spiser osv, men samtidig er dette også den eneste kloen hun har klart å skade. Jeg har vel egentlig ikke hørt om noen som fjerner ulveklørne foran, men jeg hadde nok ikke gått til steget å avbestille valp fra en oppdretter som hadde gjort det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil dere virkelig være med på å utsette en hund for å fjerne en klo, og smerte, bare for at det skal være enklere å stelle dem?

Vil dere vireklig fjerne noe som alle hunder er født med?

For meg havner dette under katagorien "vi fjerner halen for den kan jo knekke". <_<

Hvorfor ikke vente med å fjerne den til man ser om det blir noe problem, istedet for å utsette en 2-3 dager gammel valp, som alt mangler det mest vesentlige av imunforsvaret, for den type smerte?

Og ja, man ser forsjell på kull. Jeg har selv vært med å fjerne på bakbena på Norsk Buhund kull der noen hadde og andre ikke. Det er forsjell på dem ett par dager etter. Dem er mer urolig enn sine søsken som ikke har blitt utsatt for noe inngrep.

Mulig jeg er preget av for mye Etikk i hverdagen, men for meg er det hyklerisk å kjøpe fra en oppdretter som gjør slikt når jeg ser på det som ett inngrep som er totalt unødvendig når man ikke vet om det blir noe problem.

Kan desverre ikke svare ang. den spesielle rasen, men bare ang bruk/skader på min egen hund.

Bridie bruker sine veldig til å holde seg fast, holde fast ting hu spiser osv, men samtidig er dette også den eneste kloen hun har klart å skade. Jeg har vel egentlig ikke hørt om noen som fjerner ulveklørne foran, men jeg hadde nok ikke gått til steget å avbestille valp fra en oppdretter som hadde gjort det. :)

Har noen av dine andre hunder hatt problemer med dette eller bare Bridie? Har hun skadet den en gang eller flere ganger?

Edit: Selvsagt kan det være noen raser som har større problemer med dette enn andre. Men rasen det er snakk om her har jeg tilgode å høre en eneste oppdretter som gjør det. Heller ikke hørt noen som har problemer med det unntagen "iblandt skader dem klør" ikke noe unormalt med det liksom.

Men det er veldig "enkelt" å fortsette å fjerne på hele kull med en unnskyldning at enkelte har hatt problemer med det, eller "den forje hunden rev den av to ganger". Å miste en klo to ganger ser ikke jeg på som ett problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos min rase varierer det litt hva som gjøres.

Min oppdretter fjernet ulveklørene på min, jeg valgte å kjøpe valp der likevel da det var flotte, friske linjer og utmerket gemytt på foreldrene. Angrer ikke på det - hun er en utmerket hund.

Forøvrig har jeg ikke hørt om noen som har problemer med ulveklørene hos rottis.. Hvis jeg noengang skulle sette valper på min (lite trolig, men sett at jeg skulle) så tror jeg ikke at jeg ville fjernet dem (jeg har ikke hjerte til å gjøre sånt).. Og det er jo ikke så mye pelsstell å snakke om på rottisen heller.

Har inntrykk av at det er mer og mer vanlig å la ulveklørene bli hos rasen, ser i alle fall oftere valper som har det nå. Syns det er bra at de lar den bli jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos min rase varierer det litt hva som gjøres.

Min oppdretter fjernet ulveklørene på min, jeg valgte å kjøpe valp der likevel da det var flotte, friske linjer og utmerket gemytt på foreldrene. Angrer ikke på det - hun er en utmerket hund.

Forøvrig har jeg ikke hørt om noen som har problemer med ulveklørene hos rottis.. Hvis jeg noengang skulle sette valper på min (lite trolig, men sett at jeg skulle) så tror jeg ikke at jeg ville fjernet dem (jeg har ikke hjerte til å gjøre sånt).. Og det er jo ikke så mye pelsstell å snakke om på rottisen heller.

Har inntrykk av at det er mer og mer vanlig å la ulveklørene bli hos rasen, ser i alle fall oftere valper som har det nå. Syns det er bra at de lar den bli jeg!

Fjernet hun dem bak eller forann?

Dem bak kan være veldig løse, men dem forann er jo helt faste med brusk.

Har endel folk med Rottis rundt meg jeg også, som bruker dem i skogsarbeid, ikke hørt noen med problemer jeg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har hverken bak eller foran.

Ser tydelig at hun har hatt da, siden hun har litt svart pels rundt alle sine klør også der ulvekloen har vært (framme i alle fall).

Jeg ser at de fleste som vi trener rundering med har ulveklørene sine i behold, mange av dem konkurerer også på høyt nivå uten at jeg har hørt at de har vært noe problem..

Har møtt mange rottiser som bare har fjernet de bak men ikke foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydligvis helt ulike syn på hvor smertefull fjerningen av ulveklør er, da jeg kjenner flere oppdrettere som mener smerten er minimal og den totale påkjenningen minimal, samt at fjerningen er hensiktsmessig med tanke på forbygging av skader og i fht stell. Så lenge ulveklørne fjernes av en veterinær har jeg ingen problemer med det faktisk og synes derfor ikke det havner i kategorien "vi fjerner halen fordi den kan knekke", nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er såklart forskjellige rutine fra rase til rase - og oppdretter til oppdretter.

Vi (bearded collie) gjør det ikke - hva jeg vet.. Dog har jeg kjøpt en hund som hadde fått sine fjernet som baby.

Merker ingen forskjell, har aldri hatt noen skader på dem - og synes at unnskyldningen "stell" er horribel.

DA vil jeg i så fall heller fjerne hele ørene på mine - for fy søren så mye (og raskt) flokene fester seg DER på en beardis.

Men vi har aldri sporer på bakbena, da. Kanskje de er mere "flagrete" og lettere å skade...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen av dine andre hunder hatt problemer med dette eller bare Bridie? Har hun skadet den en gang eller flere ganger?

Nå har jeg kun hatt rolige Buffy fra før da, ei bikkje som aldri løp så det var fare for å hekte fast ting. :) Men Bridie har nå klart å først skade den ene kloen foran kun ved løp på et jorde, og da rive opp igjen den skaden noen dager senere. Om skade nr to kom fordi den allerede var skadet, kan jeg ikke uttale meg om. Men når kloa blør og er hoven etter to dager på et jorde, så kan man jo begynne å lure.

Jeg sier ikke at jeg anbefaler oppdrettere å gjøre dette, eller at jeg vil ønske at klørne sku være fjernet på fremtidige hunder. Men hadde jeg funnet en kombinasjon jeg virkelig likte, der foreldrene var bra osv, så hadde jeg ikke avbestilt valp av den grunn.

Og jeg tror vel heller ikke jeg hadde latt dette være avgjørende om jeg satt med to valg av kombinasjoner der den ene fjernet klørne foran og den andre ikke.

Jeg blir vel kanskje mer overrasket over oppdrettere som velger å IKKE fjerne løse ulvekør (gjerne doble) på bakbeina, enn oppdrettere som kanskje i tilegg fjerner foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydligvis helt ulike syn på hvor smertefull fjerningen av ulveklør er, da jeg kjenner flere oppdrettere som mener smerten er minimal og den totale påkjenningen minimal, samt at fjerningen er hensiktsmessig med tanke på forbygging av skader og i fht stell. Så lenge ulveklørne fjernes av en veterinær har jeg ingen problemer med det faktisk og synes derfor ikke det havner i kategorien "vi fjerner halen fordi den kan knekke", nei.

Hvorfor havner det ikke under samme kategori? Dem som kuperte haler før, både hjemme og hos vet, mener valpene ikke viser smerte.

Og det er vel minimalt med oppdrettere som fjerner dem på bakbena ved hjelp veterinær..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har doble på bakbena og enkle foran. Ser at de bak kan hekte seg litt opp i kvist, lyng etc og at man må følge med så de ikke gror/hekter seg i hverandre. Kunne kanskje tenkt meg å sluppet de bak, men tviler på om jeg kommer til å fjerne dem så lenge de ikke er til større besvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor havner det ikke under samme kategori? Dem som kuperte haler før, både hjemme og hos vet, mener valpene ikke viser smerte.

Og det er vel minimalt med oppdrettere som fjerner dem på bakbena ved hjelp veterinær..

Halen har en soleklar funksjon (språk, balanse etc), de fremre ulveklørne har så vidt jeg kan se ikke det.

Sølve klatrer ikke eller griper med sine klør, til det sitter de for langt oppe og er gjemt inne i pelsen. Jeg har forsåvidt aldri hørt om skader på halen av overdreven logring på puddel, men problemer med fremre ulveklør har jeg hørt om flere ganger.

Forøvrig snakker jeg kun om fjerning av ulveklør hos veterinær, slik jeg kjenner praksisen er det vanligst (men dette er da på puddel). At oppdrettere uten medisinsk utdannelse foretar kirurgiske inngrep støtter jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cassie har ulvklør foran, hun synes de er fantastiske for å klø seg i øret og pirke ut gugge fra øyet med. Var en stund da hun var en liten bernerbebbis at hun prøvde å dra den ene ut, men det gikk over etter en stund. Ser heller ikke ut at hun har problemer med dem når vi går tur, men nå er hun ikke akkurat den som hopper rundt i buskasset heller, vil heller dilte litt foran meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i mot fjerning av sporer. Ingen vet om dette medfører smerter for valpen. Og tro at det ikke gjør det er noe naivt mener nå jeg. Det å fjerne kroppsdeler og kutte i dyr for å lette vårt arbeid eller fordi vi syntes de ser penere ut slik eller slik er galskap i mine øyne.

Ja, det hender en spore blir revet opp. Og det hender det at klør gjør også. Vi fjerner ikke klørne på hunden av den grunn.

Og som de fleste vet så foregår de færreste av disse "inngrepene" hos veterinær. De foregår på kjøkkenbenken hjemme hos oppdretterene. Men sløve sakser!!

Jeg har selv 3 pudler, 2 med sporer i behold og den 3 har fått fjernet sine. Eller det vil si; de er forsøkt fjernet (forøvrig av veterinær). Men bare den ene er borte. Den andre har vokst ut igjen og står i en merklig forvridd stilling. Og vil muligens på sikt føre til at jeg må dope henne og fjerne den kirurgisk. Fordi den er så vridd at neglen gror slik at den irriterer huden. Den er ikke mulig å holde den kort nok til å unngå det. De 2 andre som har sporer er det da ikke noe problem å stelle. Jeg vet de er der, og tar hensyn til det. Når jeg børster beina så holder jeg tomlene helt automatisk over sporene. Da river jeg de ikke opp. Så at de er i veien for stell er bare tull (i mine øyne)!!

Så mitt håp er at folk slutter med dette tullet av seg selv, og at det forbudet som er varslet mot denne praksisen snart kommer.

Sorry LivB; jeg bare måtte få det ut! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg en rase hvor det klart framgår av rasestandarden at de SKAL ha doble sporer på bakbeina, og ikke så rent sjelden får hundene også doble foran, men det er svært sjelden jeg hører om skader på disse sporene (det kan selvsagt ha med at man også har avlet hundene slik at sporene er beinfaste og kraftige sånn at de ikke så lett skades). Jeg er nå på min 5 hund av rasen, og har aldri opplevd noen som helst problemer med sporene og jeg må innrømme at jeg synes det er et totalt unødvendig inngrep å fjerne sporer på små valper så lenge de ikke ER et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chicka har aldri hatt problemer med sporene sine og jeg har aldri vært inne på å fjerne dem heller, trodde ikke det var så utbredt.

Kan skjønne at noen fjerner dem hvis hunden stadig skader dem, men å ta dem fra de er små valper, det hadde jeg aldri gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg syntes også det er tul å fjerne dem bare for at dem skal fjernes. Men får hunden mye problemer så kan det tenkes på eller forebygge på de turene. Har hatt to flater og har en vorsteh og ingen av dem har hatt problemer med ulvekloa selv om dem flere ganger i uka løp i kratt, badet og løp på jorder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste ærlig talt ikke at dette ble gjort i det hele tatt, før jeg leste denne tråden. Har ikke tenkt tanken engang, har jeg ikke sett ulveklørne på en hund, så har jeg liksom automatisk regnet med at den er født uten. Vi har whippet og italiensk mynde og dvergpuddel inne her nå(samme eier), og de har alle klørne i behold, hele gjengen. Har aldri merka noe når de har vært her før, i forhold til skade. Og det ser vi, når vi tar bikkjene ut og inn. Og de to yngste løper og springer og leker og girer seg opp til uante høyder iblant. :)

Så, jeg ser ikke helt grunnen til å ta dem på valper, la heller de evt kjøperne bestemme dette selv, og evt se an bikkja når den vokser opp?

EDIT: selvfølgelig vet jeg jo at det blir gjort på voksne hunder som har hatt problemer med kloa, men visste ikke at det ble gjort på hele valpekull bare for å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har doble på bakbena og enkle foran. Ser at de bak kan hekte seg litt opp i kvist, lyng etc og at man må følge med så de ikke gror/hekter seg i hverandre. Kunne kanskje tenkt meg å sluppet de bak, men tviler på om jeg kommer til å fjerne dem så lenge de ikke er til større besvær.

Har han doble på bekbeina?? Altså 2 ulveklør per bein?? :) Marco måtte fjerne sine ulveklør på bakbeina etter han satte fast og ødela den ene i et gjerde.

Men jeg ser ikke hensikten å ta dem noen av stedene med mindre det er problem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han doble på bekbeina?? Altså 2 ulveklør per bein?? :) Marco måtte fjerne sine ulveklør på bakbeina etter han satte fast og ødela den ene i et gjerde.

Men jeg ser ikke hensikten å ta dem noen av stedene med mindre det er problem..

Yepp, dobble på hvert bakben. Fryktelig knotete å klippe, de vokser litt skeivt. Om Toiwo hekter seg slik at han skader seg fjerner vi dem hos vet, men foreløbig får de være i fred :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det overrasker meg at ikke flere visste at dette ble gjort. På puddel er det helt vanlig. Heldigvis begynner flere å flere å gå bort i fra det. Og på puddel er blir det kun gjort for å lette pelsstellarbeidet. Men som sagt; mange nye (og noen gamle) oppdrettere ser "galskapen" i dette og gjør ikke på sine valper lenger.

Det overrasker meg også at jeg ikke visste at andre enn pelsstellraser gjorde dette rutinemessig. Slik som whippet feks. Noen som vet eksakt hvilke raser dette er vanlig på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...