Gå til innhold
Hundesonen.no

Løs hud, eller feit?


Huldra

Recommended Posts

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar
Nehei? Hvilken er så den "rette springeren"? :whistle: Den utstillingsavlede, eller den som er avlet for jakt som formål? :)

Disse er like rene som en annen en.

Tja.. Jeg har hatt en terv som ville fått gul på utstilling, ifølge dommerene på dommerkonferansen han var på. Han blir ikke mindre terv selv om han var en stygg terv, eller? Men at han var ren terv, betyr ikke at han var en rasetypisk terv? Eller at han så ut som beskrevet i rasestandarden.. Så hva har "renhet" med saken å gjøre?

Tulla ser ut som en springer, men du mener kanskje at hun ikke er "ren" siden hun har overflødig hud? Eller er hun kanskje ikke "riktig"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høh?

Jeg har da ikke sagt noe om det? :whistle:

Nei, du sa bare noe om renheten til disse springerene, sånn omtrent i samme åndedrag som du nevnte at de ikke hadde løst skinn? Nei, unnskyld - "Hengefett" var det du kalte det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn btw, kjente etter på en springer spaniel tispe vi har her på pensjonatet nå, i fint hold, definitivt ikke for tjukk, nærmere litt for tynn(bruker mye energi), veldig lett å kjenne ribbeina, ser hoftebeina såvidt det er. Men, løst skinn, det har vi! I massevis! Dro ut på begge sider av bikkja samtidig, over ribbeina, ca en håndbredde på hver side.. En del på halsen, litt i ansiktet, og mye over ryggen! Så tror Tulla er en helt normal springer. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spanieldommere slår definitivt ned på overvekt, eller "lubbenhet". Aner ikke hvordan det var før, men man bør ikke komme med en tykk hund i ringen i dag i alle fall.. Men det har ingenting å gjøre med utstilling selv om jeg ser at ene innlegget mitt lett kunne tolkes dithen. Men for ordens skyld; jeg "feitet" henne ikke opp pga utstillingen, men pga at folk mente hun var i for dårlig hold (uavhengig av utstilling).

Den goldenen (virkelig utstillingsvariant) var jo helt forferdelig, men den og springerne som er avbildet nedenfor har da vel ingenting med saken å gjøre? Hunder har forskjellige kroppsformer, noen legger lettere på seg enn andre, noen skal være radmagre for å være i "shape", bla bla bla. Men nå var det snakk om løs hud på, min springer, og jeg har kommet med bilder og beskrivelser.

Jeg vet hun ikke er feit, så det trenger jeg liksom ikke å få bekreftet/avkreftet. At det derimot ikke hadde gjort noe om hun hadde hatt et kilo eller to mindre på kroppen, er en helt annen sak! Det er langt mellom å være feit og å være veldig tynn. Spørsmålet var om denne løse huden var fett, og om den evt kunne slankes bort. Så vidt jeg husker fra Tullas meget slanke periode, så hadde hun likevel endel løs hud også da. Da hun var valp hadde hun rynker i ansiktet pga mye "ekstra" hud, og det er vel på tide at hun skal ha vokst inn i alt sammen innen nå.. Hun er ikke så himla gammel at jeg tror alder skal spille en stor rolle (hun er tre år), men det var interessant å få vite at det er vanlig med løs hud på kroppen på andre spaniels, og spesielt springere.

Men diskutèr gjerne videre hvis dere vil, så gleder vi oss til jul med rynkekrem i gave..! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du sa bare noe om renheten til disse springerene, sånn omtrent i samme åndedrag som du nevnte at de ikke hadde løst skinn? Nei, unnskyld - "Hengefett" var det du kalte det

And quoted to say...

Men nå ser ikke de ut som springere heller

Hvor du ut av det blå sier...

Tulla ser ut som en springer, men du mener kanskje at hun ikke er "ren" siden hun har overflødig hud? Eller er hun kanskje ikke "riktig"?

Så vær så snill å ikke tillegg meg meninger jeg ikke har gitt uttrykk for, ok? Hvor har jeg sagt at jeg ikke synes Tulla ser ut som en springer? Direkte og indirekte, henvis gjerne. :whistle:

Eller kommer det av at jeg skrev at jeg ikke liker det såkalte "hengefettet" jeg påpekte på springere? Vel. Skal du kaste meg i skammekroken for personlig preferanse? Jeg liker heller ikke dagens golden i utstillingsringen eksteriørmessig. Og?

Forresten.

Tja.. Jeg har hatt en terv som ville fått gul på utstilling, ifølge dommerene på dommerkonferansen han var på. Han blir ikke mindre terv selv om han var en stygg terv, eller? Men at han var ren terv, betyr ikke at han var en rasetypisk terv? Eller at han så ut som beskrevet i rasestandarden.. Så hva har "renhet" med saken å gjøre?

Jepp. Jeg har vært på utstilling med min golden jeg også. Vi fikk også gul sløyfe, og vi har også fått slengkommentarer at han ikke ser ut som en golden "skal" se ut. Ok. Hvordan skal han da se ut? Jeebus. Jeg bryr meg da fint lite om han ser ut som en pungrotte eller en frieserhest. Jeg synes heller ikke at han er en pen golden heller. Men han følger da allikevel rasestandarden til FCI.

men den og springerne som er avbildet nedenfor har da vel ingenting med saken å gjøre? Hunder har forskjellige kroppsformer, noen legger lettere på seg enn andre, noen skal være radmagre for å være i "shape", bla bla bla. Men nå var det snakk om løs hud på, min springer, og jeg har kommet med bilder og beskrivelser.

Du lurte jo på det i ditt første innlegg, med folk uten erfaringer med spaniels generelt, men som har andre raser med annen kroppstype? Jeg bare henviste til at det faktisk finnes springere med andre kroppstyper, og det er akkurat samme rase. :)

Og du sammenligner også labrador og jaktlabbe i samme slengen eller? Det er jo samme rase det å

Gjør jeg? If so. Hvor? Og hva vil du frem til? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vær så snill å ikke tillegg meg meninger jeg ikke har gitt uttrykk for, ok? Hvor har jeg sagt at jeg ikke synes Tulla ser ut som en springer? Direkte og indirekte, henvis gjerne. :whistle:

Eller kommer det av at jeg skrev at jeg ikke liker det såkalte "hengefettet" jeg påpekte på springere? Vel. Skal du kaste meg i skammekroken for personlig preferanse? Jeg liker heller ikke dagens golden i utstillingsringen eksteriørmessig. Og?

Det var vel du som spurte hva som var den "rette springeren", så vidt jeg husker? Og ikke likte "hengefettet" på springere? Og tråden handler vel om hvorvidt Tulla kan kalles feit eller ikke, så beklager virkelig om jeg tolker disse utsagnene dine dithen som at du foretrekker jaktvarianten eksteriørt?

Skammekroken forresten? Herremåne - du kan foretrekke hvilken variant du vil for min del, men Tulla ville vunnet enhver eksteriørkonkurranse over disse du hadde bilde av, så eksteriørt så er hun mer rasetypisk enn jaktvarianten, selv om hun har "hengefett" ifølge deg.

Forresten.

Jepp. Jeg har vært på utstilling med min golden jeg også. Vi fikk også gul sløyfe, og vi har også fått slengkommentarer at han ikke ser ut som en golden "skal" se ut. Ok. Hvordan skal han da se ut? Jeebus. Jeg bryr meg da fint lite om han ser ut som en pungrotte eller en frieserhest. Jeg synes heller ikke at han er en pen golden heller. Men han følger da allikevel rasestandarden til FCI.

haha - Jeg syns gulsløyfehunden min var en pen HUND jeg og, men enn pen TERV var han IKKE - det er en viss forskjell der. Skal man dra en konklusjon ut av denne diskusjonen, ville dog flesteparten HER ment at han var langt penere enn hva f.eks groenendaelen min er, da han var 70 cm høy og veide 23 kg (ergo "tynn nok"), mens hun er 61 cm høy og veier en kilo eller to mer og da sikkert er "feit" (hun har vært helt nede i 22 kg, men da var hun for tynn). Men belgere skal ikke se ut som mynder i belgerpels, så hva folk har for personlige preferanser er likegyldig - en gulsløyfehund er ikke spesielt rasetypisk i følge eksteriørdommere (og det er eksteriør vi diskuterer her, eller?).

Bare for å svare på spørsmålet her - så lenge man kjenner ribbeina uten større problemer, så er ikke hunden feit, samme hvor mye ekstra hud den har til overs. Ekstra hud betyr ikke ekstra fett, ikke hos raser som skal ha et underhudslag med fett heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund har også mye ekstra hud, og mye plass i huden på på sidene, over nakken og i ansiktet slik som på de bildene her. Hun får også valker når hun sitter. :whistle: Men hun er ikke tykk syns jeg, og man kjenner og ser ryggraden veldig godt, og ser ribbeina, men de kjennes ikke så godt, og så har hun ikke antydning til hoftekuler. kanskje hun legger på seg på rare steder eller på rart vis..knis

Hele vitsen er vel helhetsbildet på hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å svare på spørsmålet her - så lenge man kjenner ribbeina uten større problemer, så er ikke hunden feit, samme hvor mye ekstra hud den har til overs. Ekstra hud betyr ikke ekstra fett, ikke hos raser som skal ha et underhudslag med fett heller.

Vilka raser ska ha ett lager med underhudsfett? I vilka rasstandarder står det?

Självklart blir inte hunden fet för att den har extra hud. Naturligtvis inte. Och självklart ser inte alla hundar ut som en setter. Settern ser betydligt spinkigare ut än border colliesarna eller rottweilern. Men om man känner över revbenen på dem, så ser jag ingen poäng i att de andra hundarna ska ha mer fett där än settern (det är väl snarare så att settern kan få ha lite mer än de andra eftersom hon ser spinkigare ut :whistle: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vilka raser ska ha ett lager med underhudsfett? I vilka rasstandarder står det?

Det er vel svært få raser som IKKE skal ha det? Det er vel noen få mynderaser, så vidt jeg veit?

Självklart blir inte hunden fet för att den har extra hud. Naturligtvis inte. Och självklart ser inte alla hundar ut som en setter. Settern ser betydligt spinkigare ut än border colliesarna eller rottweilern. Men om man känner över revbenen på dem, så ser jag ingen poäng i att de andra hundarna ska ha mer fett där än settern (det är väl snarare så att settern kan få ha lite mer än de andra eftersom hon ser spinkigare ut :) .

Det er vel sånn omtrent det jeg sa for noen innlegg siden? At ikke alle raser skal se ut som en setter? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel du som spurte hva som var den "rette springeren", så vidt jeg husker? Og ikke likte "hengefettet" på springere?

Jepp. Jeg lurte fordi du skrev at de jeg postet bilde av ikke var springere. ;) Jeg må jo kunne svare dersom jeg føler det blir feiltolket.

Og tråden handler vel om hvorvidt Tulla kan kalles feit eller ikke, så beklager virkelig om jeg tolker disse utsagnene dine dithen som at du foretrekker jaktvarianten eksteriørt?

Og? Hva vil du frem til, egentlig? Huldra lurte på om løs hud og generelt på springere, og jeg kommenterte at det faktisk ikke er alle springere som har så mye løs hud, slik som utstillingsvarianten. Da er det vel det samme hva jeg foretrekker? :icon_redface:

Skammekroken forresten? Herremåne - du kan foretrekke hvilken variant du vil for min del, men Tulla ville vunnet enhver eksteriørkonkurranse over disse du hadde bilde av, så eksteriørt så er hun mer rasetypisk enn jaktvarianten, selv om hun har "hengefett" ifølge deg.

Og hvor har jeg nevnt at Tulla ikke vil vinne noen eksteriørkonkurranser? Igjen - ikke tildel meg meninger jeg ikke har gitt uttrykk for. Jeg bare postet eksempelbilder på andre springere uten spesielt med løs hud, som et svar på springere generelt, om de så fete ut, eller at det bare var hud. Hvem som vinner mest i eksteriørkonkurransene er da det samme, og hvem som er mest rasetypisk kan bli en evig lang diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hunder jeg har møtt med "mye løs hud" har etter min hatt litt for mye ekstra på kroppen også. Har møtt noen få med ekstra hud som har vært passelig i formen etter min mening. Nå liker jeg også at hundene ikke har for mye på kroppen, og vet at en god del hundeeiere synes at mine/våre hunder er for tynne. Av en eller annen merkelig grunn får vi høre det mest av folk som driver mye med utstilling.

Det er uansett ikke så lett å si på bilder om en hund er for tykk eller ikke, særlig ikke når hunden har mer pels enn en pointer. Det beste er å få noen til å kjenne på Tulla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dommerstanden, i hvert fall på spaniels, er blitt flinkere til å slå ned på for høy vekt, noe som jo er veldig positivt. Jeg har sett for tykke springere og cockere på utstilling, absolutt, men da har de også blitt bedømt som for tykke/i for godt hold av dommer også, kanskje spesielt av nordiske dommere.

Jeg har selv en rase som har lett for å bli vist i for godt hold, og har også fått råd av (utenlandske) oppdrettere til å fete ham opp før utstilling. Det har jeg selvsagt ikke gjort, og det har godt helt fint,selv når han i mine øyne også var i tynneste laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Jeg lurte fordi du skrev at de jeg postet bilde av ikke var springere. :) Jeg må jo kunne svare dersom jeg føler det blir feiltolket.

Nei, det jeg skreiv var:

Men nå ser ikke de ut som springere heller :)

At de ikke ser ut som springer, betyr ikke at det ikke ER springer.. Det var da vi kom inn på diskusjonen om gulsløyfehundene, ikke sant? Og rasestandarden beskriver eksteriøret, jeg tror neppe at det at de ser ut som welsh gjør de til en bedre ESS mentalt heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...