Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden min lukter vondt!


Torunn1

Recommended Posts

Skal denne hit tro?

Jeg har 2 golden gutter på ca 1 1/2 år, og 2 år. Han på 2 år lukter så veldig vondt! Når han er nybadet går det bare noen dager før han stinker igjen. Det lukter spesielt ille av labbene hans, men mye på resten av kroppen og. Det er en stram, spesiell hundelukt. Yngstemann lukter ingenting.

Tenkte å prøve et annet fór, for de røyter veldig mye begge 2. Noen forslag til mat? Nå i det siste har de fått litt av hvert, men dette problemet har vart lenge.

Noen som har vært borti dette, og har noen tips å komme med?

Torunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen hunder får innimellom mer hundelukt enn andre. Dette kan være et symptom på at noe mer "alvorlig" er på ferde, i motsetning til at hunden kun er skitten (noe den nok ikke er tre dager etter et bad).

Tulla hadde akkurat samme "problemet" for en stund siden (tror det er nærmere et år siden). I tillegg hadde hun også noen andre "små-symptomer" (flekkvis flass ++). Vi behandlet det med homeopati, og det har ikke kommet tilbake etter det. Tror homeopaten sa noe om at hun skilte ut avfallsstoffer som kom ut gjennom huden (eller var det sånn at det ikke klarte å komme ut på vanlig måte?) som lagde denne lukta, men det kan også være andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er fôringen som kan ha noe med det å gjøre også.. Har hørt om hunder, spesielt golden retrievere, som lukter helt forferdelig helt til de skifter fôrtype..

Ville prøvd et fôr med omega3 eller tilsatt litt fiskeolje ihvertfall. Men du kan jo skifte fôrtype og se hvordan det går... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns golden retrievere generellt har sterkere kroppslukt enn andre hunder jeg. Ikke alle som lukter direkte vondt, men alle jeg har vært borti lukter MYE hund, og noen lukter også vondt.

Vet at det har hjulpet på flere å bytte for. Dusje med shampo for fet hud, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har hørt at Royal Canin sitt Golden fôr er veldig bra, de røyter visstnok mye mindre også :x

Men som Huldra sa; sterk lukt kan være tegn på sykdom, så det er sikkert lurt å være litt obs å se om det er noe annet "uvanlig" med hunden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er feil, men jeg har hørt at Golden retriever kan stinke på grunn av halefett? At enkelte GR har en aktiv kjertel på halen som produserer lukt og fett..? :x Kan det være tilfelle med den ene hunden din?

En knallgod shampo (som tar halefett på katter riktignok) er Cleaning shampoen fra Dogstuff. Den er mild men effektiv. :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at Royal Canin sitt Golden fôr er veldig bra, de røyter visstnok mye mindre også :P

Røyter mindre er positivt!

Men som Huldra sa; sterk lukt kan være tegn på sykdom, så det er sikkert lurt å være litt obs å se om det er noe annet "uvanlig" med hunden..

Hunden virker helt fin og flott, men sjekker han såklart hos dyrlegen hvis det ikke hjelper med bytte av mat.

Noen hunder skiller også ut vond lukt om de stresser.

Tror ikke han er stresset.

Mulig det er feil, men jeg har hørt at Golden retriever kan stinke på grunn av halefett? At enkelte GR har en aktiv kjertel på halen som produserer lukt og fett..? :P Kan det være tilfelle med den ene hunden din?

Har jeg ikke hørt noe om, men skal sjekke ut mer om det.

En knallgod shampo (som tar halefett på katter riktignok) er Cleaning shampoen fra Dogstuff. Den er mild men effektiv. :P

Skal testes!

Har bestilt den nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv Purina Pro Plan laks og ris. Vi bruker det, og mamma's kunder bruker det. Mye omega 3 som nevnt ovenfor, for sensitive hunder. Forbytte går mye lettere enn med f.eks Specific ;) Hundene våre har kjempefin pels (: Fåes hos dyrleger (og på dyrebutikker tror jeg). http://www.purina-proplan.com/

Hvilket for bruker du, og har du skiftet for siden du startet tråden? Isåfall hvilket for brukte du da? ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når du skifter fôr må du bruke det i ca 8 uker ja før du merker noe forskjell.. ;)

Sannhet med store variasjoner vil jeg si. Da jeg byttet for for nesten 4 år siden til et som var GARANTERT fritt for fisk (også sporstoffer) så jeg forskjell på hunden på 3 dager, jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle forslag og innspill!

Har i dag vært på hundelivsmessen (skuffende i forhold til i fjor!) og kjøpt 30kg. nutro choice (for 700kr, billig!)

Pratet med en super dame som solgte hundesjampo osv. Jeg kjøpte da noen saker der og som jeg skal prøve.

Skal bade hundene og begynne med foret i morgen, så dette blir spennende!

Skal prøve å huske å holde dere oppdatert hvis dere vil?

Torunn;.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...