Jump to content
Hundesonen.no

Hunden min lukter vondt!

Torunn1

Recommended Posts

Skal denne hit tro?

Jeg har 2 golden gutter på ca 1 1/2 år, og 2 år. Han på 2 år lukter så veldig vondt! Når han er nybadet går det bare noen dager før han stinker igjen. Det lukter spesielt ille av labbene hans, men mye på resten av kroppen og. Det er en stram, spesiell hundelukt. Yngstemann lukter ingenting.

Tenkte å prøve et annet fór, for de røyter veldig mye begge 2. Noen forslag til mat? Nå i det siste har de fått litt av hvert, men dette problemet har vart lenge.

Noen som har vært borti dette, og har noen tips å komme med?

Torunn

Noen hunder får innimellom mer hundelukt enn andre. Dette kan være et symptom på at noe mer "alvorlig" er på ferde, i motsetning til at hunden kun er skitten (noe den nok ikke er tre dager etter et bad).

Tulla hadde akkurat samme "problemet" for en stund siden (tror det er nærmere et år siden). I tillegg hadde hun også noen andre "små-symptomer" (flekkvis flass ++). Vi behandlet det med homeopati, og det har ikke kommet tilbake etter det. Tror homeopaten sa noe om at hun skilte ut avfallsstoffer som kom ut gjennom huden (eller var det sånn at det ikke klarte å komme ut på vanlig måte?) som lagde denne lukta, men det kan også være andre ting.

Mulig det er fôringen som kan ha noe med det å gjøre også.. Har hørt om hunder, spesielt golden retrievere, som lukter helt forferdelig helt til de skifter fôrtype..

Ville prøvd et fôr med omega3 eller tilsatt litt fiskeolje ihvertfall. Men du kan jo skifte fôrtype og se hvordan det går... ;)

Syns golden retrievere generellt har sterkere kroppslukt enn andre hunder jeg. Ikke alle som lukter direkte vondt, men alle jeg har vært borti lukter MYE hund, og noen lukter også vondt.

Vet at det har hjulpet på flere å bytte for. Dusje med shampo for fet hud, osv.

• 1 month later...

Har hørt at Royal Canin sitt Golden fôr er veldig bra, de røyter visstnok mye mindre også :x

Men som Huldra sa; sterk lukt kan være tegn på sykdom, så det er sikkert lurt å være litt obs å se om det er noe annet "uvanlig" med hunden..

Mulig det er feil, men jeg har hørt at Golden retriever kan stinke på grunn av halefett? At enkelte GR har en aktiv kjertel på halen som produserer lukt og fett..? :x Kan det være tilfelle med den ene hunden din?

En knallgod shampo (som tar halefett på katter riktignok) er Cleaning shampoen fra Dogstuff. Den er mild men effektiv. :x

Har hørt at Royal Canin sitt Golden fôr er veldig bra, de røyter visstnok mye mindre også :P

Røyter mindre er positivt!

Men som Huldra sa; sterk lukt kan være tegn på sykdom, så det er sikkert lurt å være litt obs å se om det er noe annet "uvanlig" med hunden..

Hunden virker helt fin og flott, men sjekker han såklart hos dyrlegen hvis det ikke hjelper med bytte av mat.

Noen hunder skiller også ut vond lukt om de stresser.

Tror ikke han er stresset.

Mulig det er feil, men jeg har hørt at Golden retriever kan stinke på grunn av halefett? At enkelte GR har en aktiv kjertel på halen som produserer lukt og fett..? :P Kan det være tilfelle med den ene hunden din?

Har jeg ikke hørt noe om, men skal sjekke ut mer om det.

En knallgod shampo (som tar halefett på katter riktignok) er Cleaning shampoen fra Dogstuff. Den er mild men effektiv. :P

Skal testes!

Har bestilt den nå.

Prøv Purina Pro Plan laks og ris. Vi bruker det, og mamma's kunder bruker det. Mye omega 3 som nevnt ovenfor, for sensitive hunder. Forbytte går mye lettere enn med f.eks Specific ;) Hundene våre har kjempefin pels (: Fåes hos dyrleger (og på dyrebutikker tror jeg). http://www.purina-proplan.com/

Hvilket for bruker du, og har du skiftet for siden du startet tråden? Isåfall hvilket for brukte du da? ;D

Og når du skifter fôr må du bruke det i ca 8 uker ja før du merker noe forskjell.. ;)

Sannhet med store variasjoner vil jeg si. Da jeg byttet for for nesten 4 år siden til et som var GARANTERT fritt for fisk (også sporstoffer) så jeg forskjell på hunden på 3 dager, jeg...

Tusen takk for alle forslag og innspill!

Har i dag vært på hundelivsmessen (skuffende i forhold til i fjor!) og kjøpt 30kg. nutro choice (for 700kr, billig!)

Pratet med en super dame som solgte hundesjampo osv. Jeg kjøpte da noen saker der og som jeg skal prøve.

Skal bade hundene og begynne med foret i morgen, så dette blir spennende!

Skal prøve å huske å holde dere oppdatert hvis dere vil?

Torunn;.)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Tatt bilder av pliktfølelse i dag. Han pleier være flink til å bli sittende/stående/liggende når jeg står oppreist, ter seg som et skolelys, men somehow har han tolket det at jeg setter meg ned på huk som: "Kom!" Forståelig nok. Et ekstra håndsignal mens jeg setter meg ned var alt som skulle til for å fikse den, men når jeg tar frem mobilen virker det som han er redd den skal fange mamsen, og han klarer ikke holde posisjonen, men haster inn for å redde turen fra den gledesdreperen der.  En real tålmodighetsprøve for begge å få lov til å ta bilder av de flotte sitt/dekk/stå han vanligvis har, da vi ikke snakker samme språk og har vidt forskjellige oppfatninger av hva den der svarte, flate greia er for noe, men vi fikk det da til etterhvert. Tjue bilder av naturskjønne omgivelser forsøplet av en lilla gummisnor, noen av dem også med hale og rumpestump på lagt i søpla, og så presenterer vi oss som om vi har litt fotoskills og hverdagslydighet sånn noenlunde på stell. Å få tatt fine bilder med langlina skjult eller litt penere dandert får være neste mål.    BTW, han har fått seg en praktisk custom klipp. Korrekt riesen frisyre drar nemlig inn sånne MENGDER med sand, en blir tullerusk. Fra å være vant med korthårede hunder på asfalt og gress i bymiljø, ble jeg virkelig smågal av all sanden de nydelige riesenbeina dro inn fra gårdsveiene her. Dessuten er flared jeans silhuett SÅ 90's. Vi gikk for en 2020 women's jeans fashion silhuett istedenfor. Praktisk. Ørene klarer jeg ikke klippe før det blir virkelig varmt, for han er så nuskesnusk kosemose søt med sånn spanielpels på dem. Litt sånn Lady og Landstrykeren hybrid look nå. Gen Z synes sikkert han ser ut som en skikkelig kjekkas hen/them/they. 
    • Dette albumet har flere låter han liker. Artisten har gitt ut flere: https://music.youtube.com/playlist?list=PLQKkIV10JKf_ZFZxjvkB-LUc00Kyiifhz&si=Hc2-qFcJVQEsqZ_G
    • Om økonomien er stram låner man bøker på biblioteket. 100% positiv hverdagslydiget (eller Hverdagslydighet fra valp til voksen som den nye versjonen heter), På talefot med hunden, eller andre gode hundebøker. Men ta en titt på fra Bølle til bestevenn-seriene, Maren bruker mye metoden der med å få hunden til å legge seg og være trygg i sengen sin.
    • Jeg har ikke lyst til å beskrive metode å trene inn ro med tekst på internett. Kroppspråk, toneleie, timing og ikke minst følelser. Jeg anbefaler å leie inn en instruktør. Det er alltid det beste, fordi de ser en utenifra. En ser ikke sitt eget kroppsspråk, og når en har fokus på hunden og barna så er det fort gjort å glemme eget kroppsspråk. Alternativt, om økonomien er veldig stram: Dunbar Academy abonnement? 
    • Jeg tenker at hvis du har en solid "gå og legg deg på plassen din"-kommando så er det en fin avledning når hun maser sånn. Men pass også på at hun ikke blir eksludert når det er barn inne i bildet. Ellers så er det kontrollert og rolig omgang med barn. Sett dere ned på litt avstand til en barnehage i hentetid, og belønn ro og kontakt. Gå tur sammen med små barn og/eller barnevogn, helst uten nærkontakt mellom hund og barn. Lær hunden at hun får være med selv om det er barn der, men at hun ikke trenger å bry seg om dem.
  • Nylig opprettede emner

• Create New...