Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden min lukter vondt!

Torunn1

Recommended Posts

Skrevet

Skal denne hit tro?

Jeg har 2 golden gutter på ca 1 1/2 år, og 2 år. Han på 2 år lukter så veldig vondt! Når han er nybadet går det bare noen dager før han stinker igjen. Det lukter spesielt ille av labbene hans, men mye på resten av kroppen og. Det er en stram, spesiell hundelukt. Yngstemann lukter ingenting.

Tenkte å prøve et annet fór, for de røyter veldig mye begge 2. Noen forslag til mat? Nå i det siste har de fått litt av hvert, men dette problemet har vart lenge.

Noen som har vært borti dette, og har noen tips å komme med?

Torunn

Skrevet

Noen hunder får innimellom mer hundelukt enn andre. Dette kan være et symptom på at noe mer "alvorlig" er på ferde, i motsetning til at hunden kun er skitten (noe den nok ikke er tre dager etter et bad).

Tulla hadde akkurat samme "problemet" for en stund siden (tror det er nærmere et år siden). I tillegg hadde hun også noen andre "små-symptomer" (flekkvis flass ++). Vi behandlet det med homeopati, og det har ikke kommet tilbake etter det. Tror homeopaten sa noe om at hun skilte ut avfallsstoffer som kom ut gjennom huden (eller var det sånn at det ikke klarte å komme ut på vanlig måte?) som lagde denne lukta, men det kan også være andre ting.

Skrevet

Mulig det er fôringen som kan ha noe med det å gjøre også.. Har hørt om hunder, spesielt golden retrievere, som lukter helt forferdelig helt til de skifter fôrtype..

Ville prøvd et fôr med omega3 eller tilsatt litt fiskeolje ihvertfall. Men du kan jo skifte fôrtype og se hvordan det går... ;)

Skrevet

Syns golden retrievere generellt har sterkere kroppslukt enn andre hunder jeg. Ikke alle som lukter direkte vondt, men alle jeg har vært borti lukter MYE hund, og noen lukter også vondt.

Vet at det har hjulpet på flere å bytte for. Dusje med shampo for fet hud, osv.

Skrevet

Ok.

Noen som har en spesifikt fórtype å anbefale? Han bør vel bruke det i ca. 2 mnd. før man evt. ser forandring eller?

• 1 month later...
Skrevet

Har hørt at Royal Canin sitt Golden fôr er veldig bra, de røyter visstnok mye mindre også :x

Men som Huldra sa; sterk lukt kan være tegn på sykdom, så det er sikkert lurt å være litt obs å se om det er noe annet "uvanlig" med hunden..

Skrevet

venninna mi sin golden STINKET. Kunne ikke klappe han uten at det luktet æsj av fingrene mine etterpå.. :S Pelsen var feit, og han røytet mye.

Det ble noe bedre etter at de skiftet for.

Skrevet

Mulig det er feil, men jeg har hørt at Golden retriever kan stinke på grunn av halefett? At enkelte GR har en aktiv kjertel på halen som produserer lukt og fett..? :x Kan det være tilfelle med den ene hunden din?

En knallgod shampo (som tar halefett på katter riktignok) er Cleaning shampoen fra Dogstuff. Den er mild men effektiv. :x

Skrevet
Har hørt at Royal Canin sitt Golden fôr er veldig bra, de røyter visstnok mye mindre også :P

Røyter mindre er positivt!

Men som Huldra sa; sterk lukt kan være tegn på sykdom, så det er sikkert lurt å være litt obs å se om det er noe annet "uvanlig" med hunden..

Hunden virker helt fin og flott, men sjekker han såklart hos dyrlegen hvis det ikke hjelper med bytte av mat.

Noen hunder skiller også ut vond lukt om de stresser.

Tror ikke han er stresset.

Mulig det er feil, men jeg har hørt at Golden retriever kan stinke på grunn av halefett? At enkelte GR har en aktiv kjertel på halen som produserer lukt og fett..? :P Kan det være tilfelle med den ene hunden din?

Har jeg ikke hørt noe om, men skal sjekke ut mer om det.

En knallgod shampo (som tar halefett på katter riktignok) er Cleaning shampoen fra Dogstuff. Den er mild men effektiv. :P

Skal testes!

Har bestilt den nå.

Skrevet

Prøv Purina Pro Plan laks og ris. Vi bruker det, og mamma's kunder bruker det. Mye omega 3 som nevnt ovenfor, for sensitive hunder. Forbytte går mye lettere enn med f.eks Specific ;) Hundene våre har kjempefin pels (: Fåes hos dyrleger (og på dyrebutikker tror jeg). http://www.purina-proplan.com/

Hvilket for bruker du, og har du skiftet for siden du startet tråden? Isåfall hvilket for brukte du da? ;D

Skrevet
Og når du skifter fôr må du bruke det i ca 8 uker ja før du merker noe forskjell.. ;)

Sannhet med store variasjoner vil jeg si. Da jeg byttet for for nesten 4 år siden til et som var GARANTERT fritt for fisk (også sporstoffer) så jeg forskjell på hunden på 3 dager, jeg...

Skrevet

Tusen takk for alle forslag og innspill!

Har i dag vært på hundelivsmessen (skuffende i forhold til i fjor!) og kjøpt 30kg. nutro choice (for 700kr, billig!)

Pratet med en super dame som solgte hundesjampo osv. Jeg kjøpte da noen saker der og som jeg skal prøve.

Skal bade hundene og begynne med foret i morgen, så dette blir spennende!

Skal prøve å huske å holde dere oppdatert hvis dere vil?

Torunn;.)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for informasjonen!
    • Hei. En 12-ukersvalp skal ikke alene en hel arbeidsdag. Start på sekunder og gå tilbake før den piper. Når dere senere faktisk går ut: spør en nabo, eller la en gammel iPhone ligge i gangen med skjermen på, så dere vet om det er 20 sekunder eller 20 minutter. Jeg har laget en liten iPhone-app for akkurat det: BarkPing. Varsel når den bjeffer. Ingen kamera. Den får ikke bjeffingen til å slutte — den gjør bare at du vet. https://apps.apple.com/se/app/barkping-dog-monitor/id6798404076
    • Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...