Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan børste ?


MonicaT

Recommended Posts

Hei !

Jeg har en hund med kort pels. Hun er ikke korthåret som bokser, dalamatiner, men har ikke lang pels heller.

Etter sterilisering i januar har hun fått lengre og tjukkere pels + "fjone" pels på bakbeina/lårene.

Har skjeldent børstet henne, men har fått tips om å børste henne annen hver dag, så blir kanskje pelsen finere enn den er pr i dag. Samt at hun røyter mer nå enn tidligere.

Men hva slags børste skal jeg bruke ?

I dag har en en sånn rund gummi sak som jeg putter på hånda og børster henne med. Denne liker hun og synes den funker greit. Er det noen annen type børste jeg også burde bruke ? Hører jo mange skryter av FURminator. Denne kan kanskje fjerne/kutte vekk fjonepelsen hennes også ?

Noen tips ? Eller er det like greit å bruke den gummibørsten jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjonepels er død pels. For best mulig resultat må den nappes ut. Det kan til tider være litt av en jobb, men hvis du napper jevnt og trutt er det ikke så ille. Jeg vet ikke hvordan man skal bli helt kvitt den, for den kommer alltid tilbake.. Noen hunder har ganske enkelt sånn pels. Du får den nok bort med FURminator og coat king, men i lengden er jeg overbevist om at det gjør problemet verre. Men så kan det jo alltids "fikses" ved å bruke verktøyene bare mer og mer da..

Selv liker jeg helt enkle metallkammer, og innbiller meg at gummi sliter veldig på pelsen, men jeg har ikke nok kunnskap til å uttale meg om hva som er best og hva som ikke er bra. Håper på pelsstellskurs snart. :) Er forresten nysgjerrig på hvem som tipset deg om å børste oftere, er det noen med peiling på pels? Sliter litt med pels selv for tiden, så plukker gjerne opp noen tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huldra har et poeng jeg har tenkt på. I likhet med mennesker som barberer av seg hår på f.eks fotene sies det jo at det gjør problemet "verre". Vil furminator gjøre røytinga verre, eller er den verdt det? ;)

Jeg tror egentlig at hvis man ser bort fra utstillinger, så er den det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huldra har et poeng jeg har tenkt på. I likhet med mennesker som barberer av seg hår på f.eks fotene sies det jo at det gjør problemet "verre". Vil furminator gjøre røytinga verre, eller er den verdt det? ;)

Jeg tror egentlig at hvis man ser bort fra utstillinger, så er den det.

Nå finnes det jo utrolig mange andre produkter som fjerner masse røytepels, uten at det nødvendigvis gjør problemet så mye verre. Tenker på pimpstein, eller andre spesielle børster uten kniver. De fjrener nok ikke like mye like raskt, men så får man heller ikke det problemet at pelskvaliteten blir verre og verre. Det blir vel en overveiing av hva man verdsetter. Og selv om man ikke stiller ut i hytt og pine, så kan en pen pels være noe man verdsetter. I tillegg vil en korrekt stelt pels være enklere å stelle enn en som gror igjen uten fancy hjelpemidler.

For å fortsette sammenligningen med oss mennesker; barberer vi leggene blir hårene tykkere, grovere og mørkere. Det kan sammenlignes med coat king eller furminator (for så vidt jeg har skjønt har denne kniver). Hvis vi derimot vokser/epilerer leggene, blir ikke hårene så stive, og de blir heller ikke så mørke. I tillegg varer behandlingen lenger fordi vi tross alt drar hårene ut etter roten, og ikke bare skjærer over de. Ergo blir de også litt mykere (ikke så spisse). Dette kan sammenlignes med å nappe ut fjonepels; det tar lengre tid før den vokser ut igjen, og det blir ikke mer og mer fjonepels, noe jeg er sterkt redd for vil skje dersom man bruker fx furminator. Helt sammenlignbart er det jo ikke, men poenget er at måten man fjerner pels på, har endel å si for resultatet i det lange løp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert best å nappe, men hunden er 7 år og hverken jeg eller henne synes det er noe morsomt å røske ut pelsen. Den sitter ganske godt også. Hun skal ikke stille ut noe mer, men en vil jo gjerne ha en fin pels likevel.

Hvis du bruker furminator/coat king regelmessig, så vil jo pelsen se fin ut. Men hvis det går en tid fra du har brukt det (tenker mest på fjonepelsen nå), så vil du antageligvis se at det har kommet mer fjonepels siden du begynte. Hvis du napper, skal det ikke komme mer. Du må for all del bruke det du vil, men jeg synes folk skal få være obs på hva som kan skje med pelsen dersom de velger å bruke veldig harde trimmeverktøy. Men det finnes mange mange folk som bruker coat king osv, som er aktive utstillere.

Napping gjør nok litt vondt til å begynne med, men etter noen ganger går det lettere (akkurat som når vi napper øyebryn - det var sinnsykt vondt de første gangene, men nå går det jo helt fint!). Ta litt og litt om gangen, både når det gjelder antall hår du tar med pr napp, og når det gjelder område/tidsbruk. Hvis hunden hadde røytet "normalt" (dvs to ganger i året), hadde hårene sluppet lettere under røytetiden.

Det er jo opp til deg å velge hva som passer dere best; hvis du ikke liker pelsstell noe særlig og syns det er kjedelig og tar lang tid, og du uansett ikke har tenkt å stille ut, så kan nok furminator/coat king være et bra valg. Du er jo ikke slem med bikkja selv om pelsen ikke blir helt 100% optimal, :closedeyes: og noen påstår også at de ikke merker noen endring i pelsen etter bruk av sånne verktøy, så det kan hende det kommer an på hvordan pelsen er i utgangspunktet også. Men jeg vil anbefale noe annet enn furminator/coat king, og for å gi deg et reelt alternativ, så kan du kjøpe pimpstein (fås i alle fall hos salmakere og andre som selger utstyr for hest), den koster ca 30kr (i motsetning til 400 for en king eller furminator), og den tar død fjonepels uten å skjære, pluss røytepels. Den er litt hard på pelsen den også, men betydelig bedre enn disse andre to. Det gjør ikke vondt for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...