Gå til innhold
Hundesonen.no

Bilistens nødvendigheter


SFX

Recommended Posts

Jeg er relativt fersk som bileier, og har oppdaget at så å si samtlige bensinstasjonskjeder tilbyr ulike kort hvor du kan få bonus for å tanke der, spare X øre, betalingsutsettelse, og blablabla. I går kom det i posten et brev fra banken med tilbud om et kredittkort som kan brukes på samtlige stasjoner, og gir en viss bonus.

Har folk flest lommeboka full av syv forskjellige bensinkort? Er det penger å tjene på slikt (selvfølgelig avhengig av hvor mye en kjører, det skjønner jeg også)? Hva er ulempen ved slike kort? Hvilke anbefales, hvilke frarådes? Eller er det bare utopier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at man skal ta seg en liten kikk rundt i nærmiljøet, jeg. Finne ut hvor man troligvis kommer til å tanke flest ganger. Og DER kan man jo sørge for å ha et rabattkort.

Men å ha forskjellige kort for 7 forskjellige stasjoner for å spare en 10'er her og der har i alle fall ikke jeg giddet å ha. (flere kort = flere pinkoder å holde orden på - flere regninger fra forskjellige steder, etc)

Størrelsene på rabattene tror jeg ikke spiller noen større rolle egentlig (hvis Statoil gir 20 øre, Esso gir 30 og YX gir 40, liksom..) fordi prisene varierer jo så enormt fra dag til dag uansett.

Men JEG er i alle fall lat nok til at jeg bruker Jet'en "på hjørnet" når jeg skal fylle disel (de har ikke rabattkort) - mem hadde det vært en YX så hadde jeg nok hatt et kort der, ja..

Dog har jeg et Statoilkort - men det brukes stort sett bare i utlandet (Sverige og Danmark) når jeg har lite lokal valuta med meg..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Coop-kortet, og bruker det på Statoil stasjonene (når jeg husker det). Vet riktignok ikke om jeg tjener så fryktelig mye på det, men.

Vel, jeg jobber i Coop og selv om jeg ikke jobber så mye med disse partneravtalene, så har jeg ihvertfall fått med meg (av partner-ansvarlig.. flir.. tittelen kniser jeg av hver gang, sier vi må begynne med eskorte-tjenester..) at prisene på Esso og Statoil er svært gunstige og "konkurransedyktig" med Coop-kortet. Det er noe med at det er avslag direkte på pumpepris uansett hva den er (jeg selv hadde YX-kort før og det var kjipe greier egentlig pga denne "rabatten" ble ikke regnet av pumpepris direkte, men av en eller annen "standard/gjennomsnitts pris" som alltid var høyere enn rådende pumpepris fant jeg ut da jeg begynte å gå inn for å sjekke..). Dog innebærer det at man er medlem i i et eller annet S-lag (Coop er ikke en enkelt bedrift egentlig men en sammenslutning av 130-140 samvirkelag og man må melde seg inn..) slik at de "sparte" ørene (er ca 30 øre pr liter såvidt jeg husker) legges til kjøpeutbyttet man får i S-laget. Dermed så "ser" man ikke pengene direkte på en måte.. Men det blir faktisk penger av det over tid (avhengig av hvor mye man fyller da), vi bruker vår "kjøpeutbytte-konto" i Coop som en slags "sparing uten at man merker det"-konto vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg jobber i Coop og selv om jeg ikke jobber så mye med disse partneravtalene, så har jeg ihvertfall fått med meg (av partner-ansvarlig.. flir.. tittelen kniser jeg av hver gang, sier vi må begynne med eskorte-tjenester..) at prisene på Esso og Statoil er svært gunstige og "konkurransedyktig" med Coop-kortet. Det er noe med at det er avslag direkte på pumpepris uansett hva den er (jeg selv hadde YX-kort før og det var kjipe greier egentlig pga denne "rabatten" ble ikke regnet av pumpepris direkte, men av en eller annen "standard/gjennomsnitts pris" som alltid var høyere enn rådende pumpepris fant jeg ut da jeg begynte å gå inn for å sjekke..). Dog innebærer det at man er medlem i i et eller annet S-lag (Coop er ikke en enkelt bedrift egentlig men en sammenslutning av 130-140 samvirkelag og man må melde seg inn..) slik at de "sparte" ørene (er ca 30 øre pr liter såvidt jeg husker) legges til kjøpeutbyttet man får i S-laget. Dermed så "ser" man ikke pengene direkte på en måte.. Men det blir faktisk penger av det over tid (avhengig av hvor mye man fyller da), vi bruker vår "kjøpeutbytte-konto" i Coop som en slags "sparing uten at man merker det"-konto vi.

Takk for svar! Det er en grei måte å spare på egentlig, spesielt siden vi ikke skjønner hvordan vi skal ta ut pengene *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Det er en grei måte å spare på egentlig, spesielt siden vi ikke skjønner hvordan vi skal ta ut pengene *ler*

:lol: Det er det geniale med den "sparingen"!! Inntil videre er det slik at man må ta kontakt med S-laget man er medlem i, for å få ut pengene (og så er det litt ulikt fra S-lag til S-lag hvordan pengeuttaket gjøres, på et eller annet sted i prosessen må man nemlig legitimere at man er den man er for å få pengene utbetalt) Coop har ikke lyst til at noen kan hække seg inn på et medlemsnr til noen og så tømme vedkommendes konto liksom.. derfor er det ganske stivbeint og tungvint pr idag. Men lettere løsninger kommer etterhvert altså!

Vedr å ta kontakt med "sitt" S-lag - de pleier å stå i telefon-katalogen/gule sider!

Mitt tips, om du tanker på Shell, er å registrere visakortet ditt hos Trumf. Da vil du automatisk få trumfpoeng når du tanker, uten å måtte dra med deg kort og dritt! :P

Det har vi hatt pga Shell var det nærmeste for oss - MEN de der trumfpoengene er jo helt latterlige. Etter vi hadde fyllt diesel i 1 år, trofast annenhver uke, så fikk vi noe som virket som en masse trumfpoeng.. men det var det jo ikke. Da vi fikk en blekke fra trumf så viste det seg at vi hadde ikke poeng nok til plastikk-kammen de hadde på tilbud en gang.. så Trumf er litt oppskrytt synes nå jeg (og det er ikke fordi jeg jobber i Coop altså..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et coop-kort som egentlig ble skaffet for å brukes på coop for å utnytte medlemsrabattene som er få der, men samtidig bruker vi det de gangene vi fyller på Statoil.

Men her hos oss er det mer eller mindre alltid billigest på Shell som ligger 5 km unna, og når vi da har BÅDE trumf og NAF medlemskap, så får vi definitivt best avtale der. For ja, man får x antall øre rabatt via NAF.

Ellers har jeg ikke, aldri hatt, eller skal aldri ha sånne kort man fyller og får regning på. Og jeg truer Lars med å knekke hans om han i det hele tatt vurderer å bruke det. Jeg er helt i mot alt som heter kjøpekort osv, og mener at man får bruke penger når man har dem, og ikke før man får dem. :closedeyes: Har man ikke penger, og man ikke får lånt av noen på korttidslån, så får man bli hjemme da. (evnt avstå fra det man ønsker seg). Men sånn er jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sjekket hvor jeg mest sannsynlig vil fylle mest.

Både Coop og Trumf er helt greie ting å få med seg

Ellers synes jeg Statoil Mastercard er bra. Her får man en viss rabatt ( avhenger av hvor mye man fyller ) samt at man har et kredittkort. To kort i ett. Når man blir gull kunde får man også reise forsikring i kortet. Det synes jeg er bra. Da slipper man to kort, man kan fylle bensin + få rabatt og bruke det som kredittkort/reservekort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, alle sammen!

Jeg må begynne å føre statistikk. Jeg prøver på mandags morgen å sondere ut en billig stasjon og fylle da, hvis tanken er slunken, men av og til blir det også "ups, nå lyser pæra", og tanke på første og beste. Gjorde det på lørdag, og knappe fem kilometer senere kom jeg til en stasjon hvor bensinen kostet over 60 øre mindre - da ble jeg sur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg jobber i Coop og selv om jeg ikke jobber så mye med disse partneravtalene, så har jeg ihvertfall fått med meg (av partner-ansvarlig.. flir.. tittelen kniser jeg av hver gang, sier vi må begynne med eskorte-tjenester..) at prisene på Esso og Statoil er svært gunstige og "konkurransedyktig" med Coop-kortet. Det er noe med at det er avslag direkte på pumpepris uansett hva den er (jeg selv hadde YX-kort før og det var kjipe greier egentlig pga denne "rabatten" ble ikke regnet av pumpepris direkte, men av en eller annen "standard/gjennomsnitts pris" som alltid var høyere enn rådende pumpepris fant jeg ut da jeg begynte å gå inn for å sjekke..). Dog innebærer det at man er medlem i i et eller annet S-lag (Coop er ikke en enkelt bedrift egentlig men en sammenslutning av 130-140 samvirkelag og man må melde seg inn..) slik at de "sparte" ørene (er ca 30 øre pr liter såvidt jeg husker) legges til kjøpeutbyttet man får i S-laget. Dermed så "ser" man ikke pengene direkte på en måte.. Men det blir faktisk penger av det over tid (avhengig av hvor mye man fyller da), vi bruker vår "kjøpeutbytte-konto" i Coop som en slags "sparing uten at man merker det"-konto vi.

Men altså, vedr. bruk av Coop sitt medlemskort... Jeg trekker alltid bankkortet i pumpene, kan jeg trekke det "vanlige" coop kortet først (altså, ikke et betalingskort) for åfå det registrert og så trekke visa'en min og da vil det registreres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, vedr. bruk av Coop sitt medlemskort... Jeg trekker alltid bankkortet i pumpene, kan jeg trekke det "vanlige" coop kortet først (altså, ikke et betalingskort) for åfå det registrert og så trekke visa'en min og da vil det registreres?

Jepp:) Det funker her! Bruker det på 1-2-3, best, statoil og esso (av de jeg kommer på i farta).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp:) Det funker her! Bruker det på 1-2-3, best, statoil og esso (av de jeg kommer på i farta).

Jøss, da må jeg forsøke det imorgen. Har aldri forsøkt det, trodde man måtte ha coop medlemskapet på enten visaen sin eller få master av coop. Og er det noe en ikke trenger, så er det flere kredittkort :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, da må jeg forsøke det imorgen. Har aldri forsøkt det, trodde man måtte ha coop medlemskapet på enten visaen sin eller få master av coop. Og er det noe en ikke trenger, så er det flere kredittkort :S

Jepp, var det jeg også tenkte.. men så testet jeg, og det funker jo! Burde kanskje stått det på pumpene at det funker, har i allefall ikke sett det her:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cresco Car er vel det beste man kan få uten en større bedriftsavtale bak seg. På en bensin/dieselpris på 13 kroner får man 52 øre rabatt. Men man bør ha en ryddig økonomi, siden du bør betale regninga før forfall, ellers løper renta og da spiser den opp rabatten din veldig kjapt ;)

Er man naf-medlem så får man 30 øre rabatt hos shell.. (i trumf-"poeng")

Det jeg spekulerer i er å trekke nafkortet først og så cresco car om jeg går for det.. Siden naf-trumfen trekkes senere så vil jeg jo da få 30 øre + de 52 ørene om prisen er 13 kroner. Da begynner man å snakke om at det kan lønne seg.

Med Cresco Car er man heller ikke bundet til spesielle stasjoner/kjeder.

NAF har også et kredittkort, da får man 40 øre rabatt, men kun hos shell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er relativt fersk som bileier, og har oppdaget at så å si samtlige bensinstasjonskjeder tilbyr ulike kort hvor du kan få bonus for å tanke der, spare X øre, betalingsutsettelse, og blablabla. I går kom det i posten et brev fra banken med tilbud om et kredittkort som kan brukes på samtlige stasjoner, og gir en viss bonus.

Har folk flest lommeboka full av syv forskjellige bensinkort? Er det penger å tjene på slikt (selvfølgelig avhengig av hvor mye en kjører, det skjønner jeg også)? Hva er ulempen ved slike kort? Hvilke anbefales, hvilke frarådes? Eller er det bare utopier?

Nå er det ikke meg som betaler her, enn så lenge. Men vi har statoil kort (gull kort) som vi får etter hvor mye vi tanket året før. Med gullkort får vi 38 øre i rabatt. På esso har vi 30øre, og det har vi vel uten å være gullmedlem eller noe (i såfall er det latterlig da vi så godt som aldri fyller der pga statoilen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Med straff mener jeg noe som avbryter og på sikt reduserer den uønskede adferden. Hva det er og hvor hard straffen er vil selvsagt avhenge av hund og situasjon. For mitt eget vedkommende er det i en del tilfeller nok med et bestemt "nei" for å avbryte stirringen. Men det er jo per def straff det også. Ja, leash-pop kan funke på noen hunder, men i slike situasjoner er min erfaring at man også bør være litt forsiktig med det, da leash-pop faktisk også kan trigge utagering.   Ja, enig i det du sier om å bruke metode som kan utvikle stress ved passering. Det er også noe av grunnen til at jeg bruker motbetinging når avstanden er stor nok. Jeg har forøvrig god erfaring med å benytte motbetinging på langt mindre avstand etter å ha straffet tidligere. Dermed unngår man også stress og at hunden assosierer motgående hunder med noe negativt.   PS! Veldig bra jobbet at det har funket for deg kun med motbetinging.
    • Jeg tenker det kommer an på hunden. ..og hva du mener med straff. Er det en innarbeidet lyd som indikerer avbryt, ellers..? Hva ellers?  Fra YouTube ser det ut som såkalt "leash pop" fungerer på mange hunder. Det finnes jo mange grader av det, det trenger ikke være så kraftig at det gjør vondt, og det kan fungere som Caesar Millans: "Tssscht!" for å få kontakt på en måte som ikke fungerer som belønningsmarkør, men advarsel om at nå blir jeg sur og det blir kjip stemning her? Mange hunder tar det til seg at fører er misfornøyd. Mer interessant å gjøre fører happy. Så er det andre hunder som ikke kunne brydd seg mindre om det.  Personlig er jeg skeptisk til å gjøre noe hunden kan utvikle stress ifbm passeringer av. Motbetinging har alltid fungert for meg, men det kan som du sier ta tid, og jeg vet om TO meget erfarne som ikke har lykkes med den metoden på sine hunder selv etter to år med konsekvent trening, så 🤷🏼‍♀️ Privattimer med erfaren instruktør?    Edit: Av alternativ adferd virker sitt litt kjedelig. Hvor mye begeistring og belønning er hunden vant med at en plain sitt utløser? Jobbe den opp litt om det har gått rutine i den?
    • Hei! Slik jeg ser det er det i hovedsak tre metoder hvis man har passeringsproblemer: 1) motbetinging/sladring, 2) alternativ adferd (f eks sitt eller fot), 3) straffe uønsket adferd (f eks straffe/avbryte stirring, da det gjerne er steget før utagering). 2) og 3) kan selvsagt overlappe, f eks om man vil kreve en alternativ adferd. Men så til spørsmålet: Er motbetinging uforenlig med å straffe uønsket adferd? I utgangspunktet skjønner jeg at man vil svare at metodene er helt uforenlige. Jeg mener at motbetinging i utgangspunktet er en fantastisk metode, uten risikoen for uønskede "bivirkninger" hvis det gjøres riktig. Problemet med motbetinging er at det tar lang tid å komme i mål og i hverdagen vil man gjerne, selvsagt litt avhengig av hvor man bor, møte en hund som er så nær at motbetinging ikke funker. I disse tilfellene vil jeg heller avbryte/straffe stirring for å være i forkant, og så kreve at hunden min følger meg forbi, og deretter belønne rett adferd når fokuset er på meg. Dette kan virke som nærmest det motsatte av motbetinging, men det er stor forskjell på å se/registrere den andre hunden og å stirre på den. Når avstanden er stor nok vil jeg imidlertid benytte motbetinging for å passere. Tenker dere at jeg kombinerer metoder som er uforenlige? Burde jeg heller bruke kun én av dem?
    • En han. Har merket meg at andelen testosteron på kurs og trening er påfallende mye lavere enn østrogen. Ofte er det eneste testosteronet til stede i følge med sin mykere halvdel, som har dratt dem dit. Resten av testosteronet kom ferdig utlært og er ute med hundene løse i parken, hilser på fremmede i bånd, og deler villig sin ekspertise med random damer som antakelig ikke kan like mye om hund som dem selv.  #notallmen men når den taggen føles nødvendig..
    • Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...