Gå til innhold
Hundesonen.no

Veien fra løpetid til valper..


Guest Jonna

Recommended Posts

  • Svar 490
  • Created
  • Siste svar

Både jeg og vetrinæren var egentlig veldig overrasket Blaze har faktisk bare lagt på seg det kg hun gjor i starten. Hun veier fortsatt "bare" 17 kg (1-1,5kg mer enn normal vekten) og hun er opptrukken i buken, og godt med muskler.

Jeg har bare greid å finne en skalle, men bevegelsene har vært langs hele høyre siden henne. Jeg har ikke kjent noe på venstre. Så da har jo jeg tenkt mitt, og det var at det bare kommer en valp... :)

Første bilde ble tatt, da lå hun med venstre siden opp. Bilde ble litt overeksponert

2008_12050004.jpg

Vi klarte da bare finne en skalle men to ryggrader og en "skygge" som ikke helt ble definert som valp/ikke valp.

Fremkallings tingen ble satt til "kalibrering", men min veteriinær ville gjerne prøve litt med ultralyd imens vi ventet, bare for morroskyld. (trenger jeg å nevne at det er den veterinæren jeg liker best på klinikken jeg var til i dag) Der fant vi fort 2 hjerter og en kattepus (?) *ler* Den ene valpen sine skygger så ut som ett katteansikt med følehorn. Når vi vridde litt på vinkelen på den siste så hadde Kattepusen også ett hjerte som banket :D

Nytt bilde ble tatt bare for å være sikker på at ikke noen flere lurte seg unna, hun lå da med høyre siden opp. Den siden jeg har kjent aktivitet. Og nå kom det tydelig fram 3 skaller og 3 ryggrader.

2008_12050009.jpg

Så da er det, overaskende, en trio på vei :D

Den på venstre siden ser ut til å ligge høyt oppe og med ryggen nedover. Så den driver vel bare å sparker Blaze opp i ribbena *stakkars Blaze*

Bilde med markering på valpene for dem som ikke ser det :D

2008_12050009-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende :) Så små valpekull Blaze får!(Men det lå vel til slekten?) Gøy at det kommer 3 stk da, og ikke bare én! :D

Har du planer om flere kull på Blaze, eller blir dette siste?

Blir gøy å følge med videre, nå nærmer det seg jo virkelig fødsel også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende :) Så små valpekull Blaze får!(Men det lå vel til slekten?) Gøy at det kommer 3 stk da, og ikke bare én! :D

Har du planer om flere kull på Blaze, eller blir dette siste?

Blir gøy å følge med videre, nå nærmer det seg jo virkelig fødsel også!

Ja kull snitte har lagt på rundt 5 på tispelinjene til Blaze. Moren til Blaze har fått 5 og 2 valper (det kullet på to var dødfødte).

Helt ærlig så vil jeg heller at dem ligger på små kull enn enkelte tisper som får 8-9 valper. Blaze er jo i knallform og har vært med på alle turer fram til for 2 dager siden. Da ble hun sliten etter å ha svømt rundt i snøen. Hun var jo konkurranse klar i form alt ved levering av valpene sist. Kondisen litt dårligere og jur hang og slang, men ellers i toppers form. Så det er jo en liten fordel med små kull også :D

Men jeg ville gjerne hatt 5-6 denne gangen, det er kjedelig for dem valpekjøperene som ikke få.

Men nå er det bare til å tippe på kjønn og farge?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det ligger en eller to på lur der jeg............

På Dina kunne de bare telle 4 sikre på røntgen - det kom 7 valper (jeg må bare nevne det igjen liksom)

*ler* Det hadde faktisk ikke gjort noe om det var 2 valper til der.

Meeen jeg føler liksom at det er ganske sikkert når det er tatt to bilder fra begge sider, og ultralyd i dag. Og forje ultralyd. Skal godt gjøres at 3 forsjellige veterinærer greier kjenne/se omtrent samme antall. (Den veterinæren jeg stoler minst på tippet 4..)

Men som sagt, det gjør ikke noe om det dukker opp 2-3 til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fire valper, kanskje fem sa damen når vi var der med Dinamor.. Det var så vidt jeg veit ingen av disse veterinærene som gjetta på flere enn 5.. På ultralyd var det 3, kanskje fire :)

Men røntgen ble egentlig tatt noen dager for tidlig, bare så det er nevnt.. Det kan jo være derfor 2-3 stk ikke syns på radaren, liksom *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Ekkel du er da <_< *mumle noe om at 2 hannhunder holder*

Ikke ekkel, kun sannsynlighetsberegner siden hun fikk 2 hanner og en tispe sist (?), så er sannsynligheten stor for at det er overvekt av hanner denne gangen også.. etter min ringe erfaring (men for alldel om du ønsker deg 3 tisper og 1 hann, så skal jeg krysse poter og haler for det!)

Edit: Jeg ønsker meg bedre eksponerte bilder av valpene, om du har det så kan det hende det er lettere å telle.. Du har tatt bilde litt tidlig, du ser det er lite kallusdannelse i fosterene enda, da er det bedre med ett litt mørkere bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ekkel, kun sannsynlighetsberegner siden hun fikk 2 hanner og en tispe sist (?), så er sannsynligheten stor for at det er overvekt av hanner denne gangen også.. etter min ringe erfaring (men for alldel om du ønsker deg 3 tisper og 1 hann, så skal jeg krysse poter og haler for det!)

Det var litt spøk da :)

Men utifra sannsynlighets regningen jeg drev med på skolen så begynner man faktisk "på nytt" ved vært kull.

Jeg er egentlig fornøyd om fødselen går strålende og Blaze m/valper har det bra etterpå. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt spøk da :)

Men utifra sannsynlighets regningen jeg drev med på skolen så begynner man faktisk "på nytt" ved vært kull.

Jeg er egentlig fornøyd om fødselen går strålende og Blaze m/valper har det bra etterpå. :D

Aah, mener å huske du la ut bilder fra de forrige Blaze bebisene?

Felte noen tårer av de deilige valpelydene da ja... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aah, mener å huske du la ut bilder fra de forrige Blaze bebisene?

Felte noen tårer av de deilige valpelydene da ja... :)

Stemmer det :D

Edit: Jeg ønsker meg bedre eksponerte bilder av valpene, om du har det så kan det hende det er lettere å telle.. Du har tatt bilde litt tidlig, du ser det er lite kallusdannelse i fosterene enda, da er det bedre med ett litt mørkere bilde.

Kan prøve lage det litt mørkere på maskinene min...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Det var litt spøk da :)

Men utifra sannsynlighets regningen jeg drev med på skolen så begynner man faktisk "på nytt" ved vært kull.

Jeg er egentlig fornøyd om fødselen går strålende og Blaze m/valper har det bra etterpå. :D

Skal du være sånn, så gidder vi ikke krysse hverken haler eller poter for tisper, da ønsker vi Jeanette 4 hannhunder for tenk :D

Det er helt riktig matematisk sett, men jeg har studert det der litt for det syns jeg er litt fasinerende, men man ser at ihvertfall på de rasene jeg har sett på, så er det to ting som er en pekepinn for kjønn i kull og det er mors kull og første egne kull. Noen sier også at det skal ha noe å si hvor i løpetidsfasen man parrer, tidlig=flest hannhunder, sent= flest tisper. Jeg vet ikke om det er noe i det, men vet om to kullsøstre hvor den ene har fått meget stor overvekt av hanner i sine 4 kull, den andre har hatt meget stor overvekt av tisper i sine 4 kull. Hva kommer det av? Hvis man ser på avkom av disse to tispene, så har "tispe-tispa" hatt kun ett avkom i avel, som fikk overvekt av tisper i sitt kull, ser man på "hannhund-tispa" så har hun flere avkom i avel og samtlige har gitt flertall av hanner i sine kull, er dette tilfeldig?

Totalt sett så skal det jo fødes 50% av hvert kjønn innen hver rase..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Gråtass: Jeg trodde ikke dag 56 var for tidlig for å ta bilde? Men selvsagt, det er siden parring så jeg vet ikke hvilken dag hun egentlig er på.

Ikke for tidlig egentlig, men du får bedre bilder jo senere man venter, 58. dagen er som regel greit. Som du sier, hun kan jo være bare på 52-53 dager.

Det er jo litt avhengig av hvor flink den som tar bildene er også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for tidlig egentlig, men du får bedre bilder jo senere man venter, 58. dagen er som regel greit. Som du sier, hun kan jo være bare på 52-53 dager.

Det er jo litt avhengig av hvor flink den som tar bildene er også :)

Dagen har noe med fridag å gjøre også :D

Men jeg håper hun har kommet lengre enn 52-53. Jeg håper egentlig hun får dem torsdag/fredag slik at jeg nesten får en hel uke hjemme med dem før jeg må tjene littegranne til livets opphold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen har noe med fridag å gjøre også :)

Men jeg håper hun har kommet lengre enn 52-53. Jeg håper egentlig hun får dem torsdag/fredag slik at jeg nesten får en hel uke hjemme med dem før jeg må tjene littegranne til livets opphold.

Syns fortsatt onsdag den 10 høres bra ut jeg.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...