Gå til innhold
Hundesonen.no

Mye penger for en hund med avlssperre


BDD Girl

Recommended Posts

17500 kroner skal de ha for en particolour storpuddel. Også kan du ikke stille den og du kan ikke avle på de pga. avlssperre (kan jo avle men ikke få valpene reg. i NKK)

97_545388463.jpg

97_-914300103.jpg

Billigere å kjøpe en hvit storpuddel og heller farge den da. Kan jo avle på den da, og får valpene reg i NKK. Kan skite farge etter behag også. Må jo være mer moro det vel? Eventuelt klippe den slik også:

IMAG002.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar
Hvorfor skal de nøye seg med å ta eksempel 5000 per valp om noen gidder å betale nesten det firedobbelte? Så lenge folk bruker så mye penger på en hund, så kommer noen til å selge de for det...

Absolutt. Kan skjønne at folk tar stive priser jeg, når dem får solgt. Er kjøperene jeg ikke helt skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som da ikke er helt inn i det med avl og sånt kan jo begynne lure på om det da avles kun for å tjene penger.

Men alstå jeg betaler ikke over dobbel pris for en hund bare fordi akkurat den fargen er ettertraktet. Da finner jeg heller en av samme rase men med en annen farge for å si det sånn. Det er jo ikke noe mer spesielt med den ene fargen enn andre? Vel bortsett fra at de ser litt annerledes ut seff, men det er jo samme rasen osv.

Men oppdrettere får ta det de vil. Så får de som har masse penger betale masse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sett en slik farge før. er den sjelden? den var kul :)

Kan det ikke være pga at det de tar så mye for den?

17tusen spenn ER ikke så mye, i forhold til hva mange andre raser koster :)

25tusen for en normal Chi liksom, når du får de for 16.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sett en slik farge før. er den sjelden? den var kul :)

Kan det ikke være pga at det de tar så mye for den?

17tusen spenn ER ikke så mye, i forhold til hva mange andre raser koster :)

25tusen for en normal Chi liksom, når du får de for 16.

Nettopp derfor jeg heller ser på en like pen Chi til 15 enn en kanskje ikke så pen Chi til 25. Nei nei skal ikke ha, men lov å se;) Skulle jeg noen gang hatt Chi hadde jeg som sagt valgt den til 15 hvis det var en pen Chi og en "sunn" stamtavle. Selv om den til 25 hadde vært like fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men... ALLE vil vel heller heller ha en sunn og pen hund til 15.000 enn til 25.000, Decarabia - hva er DET for en sammenligning?

Hvorfor skal man IKKE ta godt betalt for noe spesielt? Man gjør jo det med alt mulig annet - eksklusivt, annerledes = dyrere.

Og hvis man vil ha det "lille ekstra" - ja, da får man vel betale for det, da..

Skjønner ikke helt problemstillingen, jeg. Okey, slike valper kan tydeligvis selges for 15-20.000,-. Hvis noen "rettskaffne" folk (som endel her, tydeligvis) hadde fått slike valper i et kull ville man da ha solgt dem for kanskje 2-3000 (fordi de er å regne som feilfarget).

Vips hadde noen "oppkjøpere" vært på pletten og kjøpt disse valpene dine - og to dager etterpå selges de på Finn.no for 5 ganger beløpet du solgte dem for. Hmmm.. Ganske kjedelig, da.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men... ALLE vil vel heller heller ha en sunn og pen hund til 15.000 enn til 25.000, Decarabia - hva er DET for en sammenligning?

Susanne

Tja, det finnes neon der ute som velger en hund til 25 istedenfor den til 15 fordi de tror det er noe mer spesielt med den til 25, som farge for eksempel. Kjenner til en. Enda jeg fortalte han at det ikke var noen forskjell. Han mente at hvis de solgte den til 25 var det en riktig fin hund. Skal sies han angrer på det kjøpet.

Og poenget var fargen. Selv om det var en spesiell farge og den var like frisk som den med "vanelig" farge men kosta mer så hadde jeg ikke giddet å betalt mye mer selv om det var en spesiell farge. Skjønner sammenligningen min nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke de var så fine jeg, den øverste minnet om en ku i fargene :)

Om folk er villige til å betale det for en hund selv om den har fargefeil, så får det heller være. Syns det er værre at folk selger blandingsvalper og utgir dem for å være noe annet enn det de er.. Her opplyser jo selger om hva hunden er, og at den ikke kan brukes i avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke de var så fine jeg, den øverste minnet om en ku i fargene :)

Om folk er villige til å betale det for en hund selv om den har fargefeil, så får det heller være. Syns det er værre at folk selger blandingsvalper og utgir dem for å være noe annet enn det de er.. Her opplyser jo selger om hva hunden er, og at den ikke kan brukes i avl.

Litt enig med deg, synes disse var finere:

caleb5.jpg

NICK9.jpg

Bella.jpg

IMAG016.JPG

BuntePudel.jpg

cooper11.jpg

Golding_P5050037.JPG

Fargen på de tre siste bildene kalles phantom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som da ikke er helt inn i det med avl og sånt kan jo begynne lure på om det da avles kun for å tjene penger.

Men alstå jeg betaler ikke over dobbel pris for en hund bare fordi akkurat den fargen er ettertraktet. Da finner jeg heller en av samme rase men med en annen farge for å si det sånn. Det er jo ikke noe mer spesielt med den ene fargen enn andre? Vel bortsett fra at de ser litt annerledes ut seff, men det er jo samme rasen osv.

Men oppdrettere får ta det de vil. Så får de som har masse penger betale masse.

Men så lenge markedet er åpen for å betale skyhøye summer for hunder, så kommer folk til å avle for å tjene penger. Stamtavle eller ikke... Hadde ikke markedet etterspurt disse hundene, så hadde ingen kunne avlet de. Nå tenker jeg ikke bare på disse pudlene da, men alt annet også. Og det er nok mange som avler for å tjene penger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja jeg ser ikke problemet jeg. Om folk vet hva dem kjøper i forhold til avlsperre o.l. Oppdretter er seriøs med tanke på sykdom, sosialisering, stamtavlen osv.

Så hvorfor ikke selge dem til den prisen?

Jeg vil tro oppdretter unngår endel "useriøse" aktører ved å skru opp prisen på den måten. (kjøpe---> selge videre) Og det er vel gjerne en slags "forsikring" når det gjelder hvor seriøs kjøper er også.

Nei jeg ser ikke problemet faktisk!

Sånn av ren nyfikenhet: Er fargen godkjent i andre land?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vi hadde fått et valpekull her hjemme da, og si f.eks at valpene var av rasen fransk bulldog. Da hadde jeg solgt alle valpene til samme pris, uansett farge. Red fawn er jo mer sjeldent på den franske, men alikevell synes jeg ikke man skal betale for fargen! De aller fleste som får Red fawn i et kull selger denne noen tusen dyrere. *irritert*

EDIT: dette ble litt rotete, sorry :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

---

Sånn av ren nyfikenhet: Er fargen godkjent i andre land?

Nei, fargen(e) er ikke godkjente i noen land, men det jobbes (spesielt i Amerika) med å få godkjent Parti-poodle fargene. Den originale puddelen var jo flerfarget er argumentet, enn så lenge ser det ikke ut til at Parti-poodlen vil bli godkjent med de aller første.

Btw, jeg synes heller ikke de er pene, men for all del så lenge de selges med avlsperre er det helt greit for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

17 000 spenn????? For en hund en ikke har lov å avle på p.g.a avlsperre, som ikke eier jaktinstikt og som en ikke kan stille på utstilling?? jaja, sier mer om kjøper enn om selger.........snakk om useriøst da.... :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, missforstå meg riktig, det var fine hunder, veldig spesielle. Men jeg trenger ikke å gå lengre enn til hjørnet av sofaen for å se en nydelig blandingshund mellom to fuglehunder, å han betalte jeg ikke en døyt for.........å betale den prisen for en hund som ikke er godkjent som ren rase er helt vanvittig......uansett hvor spesiell den er...

Jeg hadde heller kjøpt meg et mulldyr... De er sterile...

:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, missforstå meg riktig, det var fine hunder, veldig spesielle. Men jeg trenger ikke å gå lengre enn til hjørnet av sofaen for å se en nydelig blandingshund mellom to fuglehunder, å han betalte jeg ikke en døyt for.........å betale den prisen for en hund som ikke er godkjent som ren rase er helt vanvittig......uansett hvor spesiell den er...
Den er jo en godkjent rase? Det er fargen som ikke er godkjent. Akkurat som at en hvit schæfer likefult er en schæfer, bare en feilfarget en :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...