Gå til innhold
Hundesonen.no

Frisk, stor molosser uten kjønnsaggresjon

Argyr

Recommended Posts

Svake korsbånd er arvelig og man finner det på noen linjer og andre ikke. Det er ikke uten grunn at enkelte hunder kan gå rett fra bilen og sprinte rundt på et jorde uten noen form for plager mens andre da sliter med korsbåndene. Men sånne ting holder oppdrettere skjult og sier at det slettes ikke er arvelig og deres hunder har selvsagt ikke det og skulle en valp få problemer er det selvsagt valpekjøper som har vært uansvarlig.

Når det gjelder BB i norge er vel miljøet ganske splittet? Noen som mener at enkelte oppdrettere skryter på seg litt for sunne linjer og hunder i forhold til hva som er fakta. Snusa litt på rasen en stund men siden jeg har lest masse på ulike fora om hva eiere og andre har sagt om rasen så valgte jeg droppe den. Også dens reservasjon gjorde at jeg valgte droppe den for jeg tror den kan kunne utgjøre et problem mht sin vaktsomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 131
  • Created
  • Siste svar
Hmmm, la meg oppsummere hva jeg vet om de bb-ene jeg har kjent:

En hadde hjertefeil og falt død om før han rakk å bli voksen

En hadde AD og haltet stygt i en alder av bare noen få måneder, og ble avlivet

En hadde våteksem som aldri ble bra

Ei hadde vaginaldysplasi og ble avlivet

En (min egen) hadde ektropion (hengende nedre øyelokk)

Ei hadde HD grad E - jfr saken om oppdretters uærlige påstand om at foreldrene var røntget og funnet fri for HD

En til hadde HD grad E

En hadde et uidentifisert ryggproblem som gjorde at det så ut som han ikke hadde full førlighet i bakkroppen

Ei var ekstremt stresset og hyper, og ble avlivet

Dette betyr ikke at det ikke finnes bb-er som lever og har levd problemfritt - det må jo være ganske mange sunne og friske individer også. Men siden så utrolig mange bb-er jeg har møtt har endt opp med en altfor tidlig død, så er det én statistikk jeg svært gjerne skulle sett:

Hvor mange bb-er, av alle som har blitt registrert i Norge, har dødd en naturlig død av alderdom? Og hvor gamle ble de?

Jeg vet ikke. Eldste BB i Norge er nær 10 år, det vet jeg.

Edit: Når det gjelder det påstått gode bb-miljøet i Norge, så har jeg inntrykk av at det er et godt miljø så lenge man holder seg på godfot med enkelte dominerende og innflytelsesrike personer. Jeg for min del har gått i tenkeboksen før hvert eneste innlegg jeg har skrevet om rasen, og spurt meg selv om jeg faktisk tør å stå fram og skrive det jeg mener. Jeg er slettes ikke 100% sikker på at det er trygt å uttale meg om ting som "eierne av den offisielle sannheten om bb-en" er uenige i, eller ikke ønsker at man skal snakke om.

Vel, for meg er det ikke en påstand Moghrebi. Jeg beskriver en opplevelse jeg har av "miljøet" jeg. At det er min tolkning forstår jeg.

Edit 2: Fjernet en setning som jeg faktisk ikke tør å la stå...

Nå er jo jeg en "hylende raseentusiast", og har ikke opplevd noe negativt. Fra tidligere diskusjoner om BB så ser jeg jo ofte (som jeg har nevnt noen ganger før) at det er dette diskusjonene om BB, og ofte andre store molossere, ender med. Ut fra min erfaring (ja, jeg har sagt det også før jeg vet det :) ) så stemmer det ikke at noen er ute etter å "ta" folk for meningene sine.

Det gjør også at de som er interesserte i slike hunder, og tør prate med noen i miljøet, og kanskje endog skaffer seg slik hund, automatisk tilhører samme "miljø" og blir uglesett. Endeløs ond sirkel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, selvfølgelig. Men det endrer ikke på interessekonflikten.

At det er en klar interessekonflikt betyr ikke at denne oppdretteren er useriøs på noen måte. Men det betyr at dersom han er det, så står han i en utmerket posisjon til å skjule det godt.

Ser den. Nå har jeg så tungt for det at jeg velger å gjøre meg opp mine egne meninger og forsøke å lære av egne erfaringer. Utgangspunktet mitt for å samhandle med andre mennesker er faktisk at jeg forsøker å stole på folk. Jeg er naiv også, tydeligvis.

Denne skjønner jeg - ingen hund har godt av å være fet, på noe tidspunkt i livet.

Nope. Men for ekstremt hurtigvoksende, store raser er dette the single most important thing.

Dette er jeg mer skeptisk til. Man skal ikke mosjonere valper, og man skal ikke la dem fly utfor kanter og trapper på vei ned. Men ellers skal det ikke være nødvendig å ta noen spesielle hensyn, annet enn å la valpen leke med jevnbyrdige og ta ting i eget tempo. Jeg vil påstå at dersom slikt er nødvendig for å unngå skade, så ligger det noe galt fatt til grunn.

Jeg vet at disse rådene er svært utbredt, spesielt på store raser. Så har man de som mener at man ikke skal ta noen spesielle hensyn i det hele tatt - fordi de ønsker at eventuelle svakheter skal komme frem, slik at de kan ta hensyn til (les: unngå) dem i avlen.

Helt enig i at meningene er delte her. Kanskje oppdretter informerte meg såpass om dette fordi oppdretter hadde opplevd mye overmosjonering av valper med etterfølgende alvorlige skader? De ser "voksne" og har vel relativt god motorikk som unge, og det er lett å la seg lure...

Klart oppvarming er lurt før heftig aktivitet, men nå forekommer ikke rottweiler meg som noen kjernesunn rase, så at de også har problemer med korsbåndskader beroliger meg desverre ikke.

Nuvel, det var vel ikke bare spesifikt rottiser jeg mente, mente generelt altså... (Naaai - var jeg uklar igjen... - sorry!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svake korsbånd er arvelig og man finner det på noen linjer og andre ikke. Det er ikke uten grunn at enkelte hunder kan gå rett fra bilen og sprinte rundt på et jorde uten noen form for plager mens andre da sliter med korsbåndene. Men sånne ting holder oppdrettere skjult og sier at det slettes ikke er arvelig og deres hunder har selvsagt ikke det og skulle en valp få problemer er det selvsagt valpekjøper som har vært uansvarlig.

Når det gjelder BB i norge er vel miljøet ganske splittet? Noen som mener at enkelte oppdrettere skryter på seg litt for sunne linjer og hunder i forhold til hva som er fakta. Snusa litt på rasen en stund men siden jeg har lest masse på ulike fora om hva eiere og andre har sagt om rasen så valgte jeg droppe den. Også dens reservasjon gjorde at jeg valgte droppe den for jeg tror den kan kunne utgjøre et problem mht sin vaktsomhet.

:) Du har jo faktisk turt å snakke med folk som kjenner rasen du, og foretatt en vurdering ut fra hva du ønsker deg, høres veldig riktig ut spør du meg. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo jeg en "hylende raseentusiast", og har ikke opplevd noe negativt. Fra tidligere diskusjoner om BB så ser jeg jo ofte (som jeg har nevnt noen ganger før) at det er dette diskusjonene om BB, og ofte andre store molossere, ender med. Ut fra min erfaring (ja, jeg har sagt det også før jeg vet det :punk: ) så stemmer det ikke at noen er ute etter å "ta" folk for meningene sine.

Jeg hadde en bb fra Anasha i Danmark, og det var i seg selv en grunn til å bli uglesett i det norske "miljøet" for 6-7 år siden. På det tidspunktet var det bare én aktiv oppdretter i Norge, og jeg valgte å ikke kjøpe bb fra ham. Jeg ringte ham og spurte litt om rasen, men forsto at han ikke var til å tro på da han påsto at en bb kan løpe i 60 km/t (jeg har i dag mynder, og selv min Europamester i Lure Coursing kan neppe komme opp i 60 km/t annet enn på en veddeløpsbane under perfekte forhold). I ettertid hørte jeg såpass mange skrekkhistorier fra norske bb-kjøpere at jeg var glad for at jeg valgte en utenlandsk import.

Jeg har også hatt mye kontakt med en annen person som begynte med oppdrett av bb i Norge, og han kunne fortelle meg mye rart fra bb-miljøet. Rykter, baksnakking, beskyldninger, påtvunget sensur og uriktige opplysninger florerte, og han var selv offer for en ekstremt skitten bakvaskelses-kampanje.

Jeg påstår ikke at bb-miljøet i Norge dermed er spesielt dårlig i forhold til andre rasemiljøer. Men det er usunt at noen få oppdrettere får så mye makt at de kan diktere hva som er "lov" å si og mene. Det er sikkert helt ok å være en del av miljøet så lenge man ikke sier noe "ulovlig", men det blir veldig fort skittent når man kommer på kant med makthaverne.

Gudskjelov har jeg nå en rase med et strålende miljø rundt seg. Det var direkte deilig å komme over til et miljø hvor man har lov til å være uenige, og hvor man kan diskutere ting uten frykt for utestengning eller ryggdolking. <_<

Edit: Jeg er ferdig med denne bb-diskusjonen nå. Jeg kjenner at jeg bare blir trist når jeg tenker på hvor bra rasen kunne ha vært hvis det bare var ærlighet rundt helseproblemene, slik at man kunne avle vekk fra dem. Helseproblemer bekjempes enklest ved hjelp av ærlighet og samarbeid, kombinert med et genuint ønske om å forbedre rasen - selv om det betyr at man ikke kan avle på kjempeflotte hunder som har arvelige sykdommer eller svakheter. Dessverre er ikke ærlighet et ord jeg klarer å forbinde med bb-oppdrettere, verken i Norge eller i mange andre land. Og dermed går det bare én vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gudskjelov har jeg nå en rase med et strålende miljø rundt seg. Det var direkte deilig å komme over til et miljø hvor man har lov til å være uenige, og hvor man kan diskutere ting uten frykt for utestengning eller ryggdolking. <_<

:happy: Din opplevelse av ditt rasemiljø i dag, er den samme som jeg har av "mitt" rasemljø.

Edit: Jeg er ferdig med denne bb-diskusjonen nå. Jeg kjenner at jeg bare blir trist når jeg tenker på hvor bra rasen kunne ha vært hvis det bare var ærlighet rundt helseproblemene, slik at man kunne avle vekk fra dem. Helseproblemer bekjempes enklest ved hjelp av ærlighet og samarbeid, kombinert med et genuint ønske om å forbedre rasen - selv om det betyr at man ikke kan avle på kjempeflotte hunder som har arvelige sykdommer eller svakheter. Dessverre er ikke ærlighet et ord jeg klarer å forbinde med bb-oppdrettere, verken i Norge eller i mange andre land. Og dermed går det bare én vei.

Jeg er vel også ferdig med diskusjonen (endelig fått sagt det jeg har å si?! nja), og mener fortsatt at BB-miljøet, som jeg kjenner det i dag, faktisk gjør det du beskriver her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns at Sarplaninac lignet på en KO jeg..

Noen som vet hvordan disse to rasene er i forhold til hverandre? (bare nysgjerrig :D )

Vakre er de hvertfall begge to!

De er mindre ikke så grove og mye mer trenbare, føreorientert. Blir brukt som blant annet politi hunder i hjemmlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tok bilder i dag, med tanke på dagboken, og innså at det ikke er noe nytt å melde, utover ny frisyre. Spanielørene måtte vike i varmen. Nyfrisert Edeward i solnedgang   
    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...