Gå til innhold
Hundesonen.no

Rottweiler Dobberman Mix


Nerissa86

Recommended Posts

Hei!

Jeg og min samboer ønsker oss en liten valp. Vi har forelsket oss i et kull med Rottweiler Dobberman miks. Kan dette bli en "uheldig" kombinasjon? Hva tror dere?

Begge rasene er en type brukshund/vakthund og virker like, bortsett fra utseende. Prøvde å finne en del informasjon på internett, men det var lite med det.

Vi har meldt vår interesse i hvertfall og skal motta mer info om valpene og foreldrene på e-post, så jeg vet ikke noe om stamtavle/vaksine osv. ennå. Det er satt en pris på 5000kr på dem. Er det noe som kan prutes på siden dem bor et stykke unna og det koster med reise?

Valpene er blitt nå 9 uker gamle. Bildene er av dem og hentet fra finn.no

post-4668-1222247491_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Luckyliten

kjenner flere som har valper med den kombinasjonen og de er veldig fornøyde...klart det krever god sosialisering, trening og at dere er konsekvente, men klarer dere det får dere nok en herlig hund...:yes:

veit ikke åssen det er med pruting på hund, men tviler på at de går no særlig lavere enn 5.000,-...er jo dere som har valgt hvor dere vil ha hund ifra...men det er jo bare å høre med dem.

uansett...lykke til med valp! det blir nok en spennende tid framover...

- Lucky -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Ja, vi vil være godt forberedt. Vil elsker turer i skog og mark, og har nære familier med hunder, så vi har et fint nettverk. I tillegg til den lokale hundeklubben :D

Jeg har vikarjobb ut denne mnd, så har jeg kun nattjobbing annenhver helg. Samboer er student og jobber litt på siden. Når jeg er ferdig med vikarjobben har jeg noen uker å avse kun til valp :yes: Pluss samboer har flexitid.

Saken er at vi skal kjøpe oss leilighet og får vite om vi har fått den i løpet av uka. Om alt klaffer henter jeg valpen neste uke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer :yes:

Har møtt opptil flere Rottmann blandinger, og opplever dem stort sett som trivelige og velfungerende hunder. De kan være noget dominante, men med riktig oppdragelse, grensesetting og veiledning fra dag 1, så vil dette stort sett utvikle seg til å bli selvsikre hunder som ikke trenger å hevde seg for å vise sin status.

Les det du kan om de to rasene, og gå på valpekurs :D Det er sundt både for dere og valpen :D

Gratulerer og lykke til videre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var 11 valper i kullet og dem har 5 stk igjen. 1 hann og 4 tisper. Vi går for en tispe for jeg har lest at dem kan være noe lettere å ha med å gjøre enn hannene. Vi har ikke bestemt oss for hvilken ennå for dem bor i en helt annen by enn oss og vi har ikke sett på dem eller fått bilde av hver enkelt av dem ennå.

Det blir mest sannsynlig bare jeg som har mulighet for å hente henne. Hvordan synes dere jeg skal velge ut en av tispene, ved hjelp av bildene eller møte kullet og se hvilken av dem jeg får kjemi med? Så fremt de ikke har solgt de andre før jeg kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Luckyliten

du kan jo gjøre deg opp en mening ut i fra bildene, men ikke ta avgjørelsen før du er der...

bilder sier jo ikke alltid sannheten, eller du kan falle fullstendig for en annen valp når du først har møtt de...:yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så kan du kjøpe deg en renraset hund etter kjente foreldredyr som også er testet for mulige arvelige sykdommer og feil. Da er sannsynligheten større for at du kan forutsi hva du får. Du får også en hund som du kan delta i organisert hundesport med, uten begrensninger. Ofte så endrer man syn underveis, det starter med at man skal bare ha en familiekompis som man ikke skal gjøre så mye med og da gjør det ikke noe om den er blanding. Etterhvert utvikler man kanskje litt andre ambisjoner og interesser i hundeholdet sitt og da er det kjedelig at hundens manglende stamtavle eller medfødte sykdommer skal begrense ens egne interesser!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om du kjøper renraset eller blandingshund, bør du i hvert fall ikke kjøpe en valp på et bilde!

Det kan være store individforskjell på valper i et kull, så du bør treffe valpene og se de an før du velger. Det er vanskelig å bedømme etter kun ett besøk, for de som var aktiv kan være overtrøtt eller uthvilt, og den rolige kan være utslitt etter leking på plenen. Den tøffe kan bli en feiging når den er alene, og den rolige kan være ei urokråke når den ikke dempes og overskygges av fem søsken. Så ideelt bør du treffe kullet flere ganger. Jeg skjønner at disse er leveringsklare, så spør og grav hos oppdretter hvordan valpene er, se de sammen og hver for seg.

Ved å besøke oppdretter, får du også sett under hvilke forhold valpene er vokst opp, så du kan være kritisk også til dette. Er valpene i et fjøs hvor de aldri ser mennesker (ja, det skjer), eller har valpekassa stått i stua hvor de har blitt sosialisert på alt av lyder og hendelser i en familie?

Hvordan er mora? Sky eller tilgjengelig, voktete eller ignorant i forhold til valpene?

Dette gjelder ethvert valpekull, uansett bakgrunn. Hvis oppdretter ikke vil svare, eller synes du spør for mye - så er det feil oppdretter for deg. En oppdretter har alltid feil på sine linjer og avlsdyr, men den skal ikke ha hemmeligheter. Så vær skeptisk til en oppdretter som bare klarer å rose avlsdyrene, eller som svarer undvikende på dine spørsmål.

Du investerer i en ti-femten år med vennskap og hverdager, og da bør du sørge for å starte med et godt grunnlag.

Ellers støtter jeg Gråtass' innlegg. Du får ingen garantier med renraset, men du vet mer enn med blandingshunder, og det er lettere å sortere ut det som har for høy risiko (for det finnes jo oppdrettere som setter lavere krav til sitt kull enn det du burde gjøre til din valp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg kan bare si at jeg har truffet mange hunder av denne mixen,og jeg opplever dem som kjekke hunder.

Utseende er jo helt klart noe man også legger merke til.De er ofte veldig store og imponerende,og da skal man være sterk og bestemt for å kontrollere dem.

Det er klart at som det er sagt over her så kan du få mer igjen for å kjøpe en av rasene,men om du har bestemt deg for å ha en mix så opplever jeg ikke denne mixen som en dårlig blanding i forhold til egne erfaringer.

Det er jo ingen garanti,og mye ligger på deg som eier.De jeg har truffet har vært sosiale hunder som har gått fint sammen med andre hunder,og har vært svært lydige.Eierne har variert fra nybegynnere til mer hundevandte.

Tror nok at det og få god informasjon,og kontakt med selger er viktig.Siden begge foreldre er rene raser så burdte der kanskje være noe stamtavler på dem?På den måten kan du kanskje få info om sykdommer bak i linjene på hundene osv.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter fortsatt på svar på e-post. Dem holder på å fikse meg bilder og sånt.

Her er moren og en av valpene. Jeg synes hun ser ut som en stolt mor og på ingen av bildene ser ut til at moren avviser valpene på noen måte. Men et bilde sier jo ikke alltid sannheten.

93_-980234110.jpg

Her er et barn med valpene, og artikkelen forteller at valpene vil bli vant med barn og andre husdyr.

93_329512308.jpg

Bildene er hentet fra finn.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har møtt på noen Dobermann Rottweiler mixer selv, og det har virket som veldig stabile harmoniske hunder. Jeg har alikevel en klar formening at du får en bedre, friskere hund ved å finne deg en seriøs oppdretter, av den eventuelle rasen du liker. En seriøs oppdretter forlanger gjerne noen ekstra kroner for valpen sin, men det er det verdt. Bak et seriøst oppdrett ligger det mye arbeid. Masse informasjon må samles inn og mange tester tas ( HD AA Øynelysning MT FA). Dette gjøres for å sikre at rasen utvikler seg i riktig retning, altså at individene blir friskere og friskere for hver generasjon og for at dere som valpekjøpere skal slippe å måtte avlive det nye familiemedlemet etter alt for kort tid pga feks. sterk HD.

Om det er Rottweiler dere er ute etter, har jo raseklubben valpeformidlere som kan hjelpe dere med å finne den rette hunden med de rette egenskapene for deres bruk.

http://www.rottweiler.no/

Om det heller er Dobermann dere er ute etter, eller en annen rase, er jeg sikker på at raseklubben hjelper dere med å finne en egnet valp:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 valper a`kr 5000 ,- = 55000 ,- bra pris for et kull med blandingshunder.

Alt for DYR pris på en blandingshund etter mine øyne.

i mine øyne er det altfor dyrt også .. Virker som folk tar mer for blandingsvalper når mor og far er rene, men ungene blir jo blandinger liksom .. 500-2000 er mer en nok for blanings valper :) Selv betale vi 4000 for en rein setter med god stamtavle, men det er jo nesten 9år siden da :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk mine veldig billig jeg da :) . 500 for mixen. 1000 for den renrasete uten papirer. Men normalt koster jo en border collie 5-6000.

Og jeg må bare si, visst du virkelig vil ha blanding, så er de ikke noe dårligere enn renrasete. En hund er en hund. Men med renrasete kan du være "sikrere" på hva du anskaffer deg... Selv om mye står på eier også.

De sies jo også at blandinger er gennerelt mye sunnere enn renrasete i helsen..

Tror renrasete rottiser og dobermenn ligger på 10 000 eller noe. Så 5000 i forhold er jo lite, men synes det er mye betalt for en blanding... Men jeg hadde lett betalt 5000 for "den rette blanding". Det er bare det, at du finner alltid hunder til salgs.. Og den såkalte perfekte valp kan du finne mange av.

Men liker dere rottmanner, så gå for det =) . Bare ver sikker på at rasen passer dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det handler om og finne den rette valpen, men er veldig kjekt og ha en renraset hund med papirer. Kan lønne seg i enkelte tilfeller... Man vet aldri hva slags sjukdommer valpene kan ha med seg osv. Kan fort bli dyrt og tragisk.

Og ja jeg er enig med enkelte her om at 5000 for blandig er ganske dyrt, hadde den vært renraset uten papirer så hadde det blitt noe annet.

Selv hatt blandingskull etter tjuvparring for mange år siden, og de ble gitt bort, og enkelte ga en 500 lapp bare for og være snill!

Men dette finner dere ut av selv! Tenk nøye igjennom hva dere gjør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi venter med valp.

Jeg har ikke fått noe e-post med mer info om valpene og foreldrene som jeg ble lovet, så jeg synes det ble for labert med engasjement fra selgerens side.. Da blir jeg bare skeptisk.

Vil nok velge en renraset når det kommer til stykket. Skal se etter en kennel nå. Står mellom rottweiler og Irish soft coated wheaten terrier.

Tusen takk for gode råd! Det har vært veldig bra å få høre andres synspunkter på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sies jo også at blandinger er gennerelt mye sunnere enn renrasete i helsen..

Det kunne jo vært artig å få se litt statistikk og grunnlag for en slik påstand? Den dukker opp stadig vekk, men selv veterinærer mener den er en myte. Rektor ved veterinærhøyskolen, Lars Moe, har i et intervju i Hundesport avvist denne "sannheten", fordi det ikke finnes noe grunnlag for å hevde det. Det er ingen statistikk på blandingshunder - og hvordan skulle den vært laget? Delt opp etter hva det er blanding av, eller en samlet suppe for alt av blandinger? Moe trodde også at færre blandingshunder havnet hos veterinær, fordi de var billige i innkjøp, kanskje uforsikret, og dermed lite interessant/mulig for eier å bruke mye penger på veterinær (og drep nå ikke meg, jeg mener ikke å si noe negativt om blandingshunder og deres verdi for eier, dette er referat fra et intervju med rektor ved NVH, som jeg mener er en mer pålitelig kilde enn "alle disse som sier at").

Vi venter med valp.

Jeg har ikke fått noe e-post med mer info om valpene og foreldrene som jeg ble lovet, så jeg synes det ble for labert med engasjement fra selgerens side.. Da blir jeg bare skeptisk.

Vil nok velge en renraset når det kommer til stykket. Skal se etter en kennel nå. Står mellom rottweiler og Irish soft coated wheaten terrier.

Tusen takk for gode råd! Det har vært veldig bra å få høre andres synspunkter på dette.

Jeg tror dere gjør et bra valg - oppdretter er veldig viktig ved kjøp av valp, både for valpens utgangspunkt og bakgrunn, og for deres mulighet til å få informasjon. Og ved et blandingskull har du jo heller ikke noen raseklubb å henvende deg til for å dobbeltsjekke informasjon eller hente flere opplysninger.

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som det blir Rottweiler tispe på oss. Har funnet ei i nabobyen som skal selge valper. Hun var langt mer engasjert og fortalte om foreldrene og valpene og kommende veterinærbesøk, ormekur og vaksine. Fikk også noen skjønne bilder på mms.

Planen er at vi skal dra dit på søndag og se på valpene, kanskje tar vi med oss ei hjem. Vi får med stamtavle, veterinærpapirer og andre nødvendigheter. De er nå 7 uker gamle.

Akk, 6 dager igjen å vente.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...