Gå til innhold
Hundesonen.no

Lappisprat

PsychoLynx

Recommended Posts

• Svar 207
  • Created
  • Siste svar

Var på hyttetur med bla Psycholynx og hennes Bridie i helga. Toiwo har lekt med henne siden han kom til oss og man kan si det hender Pelsklumpen blir ørlite irritert på Bridie som fortsatt løper fra`n...

Dette binkskuddet ble tatt av Marit og sendt meg på mms, derfor litt dårlig kvalitet...

Mors godmodige pelsklump......

ToiwoogBri.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har linker til sider hvor det er bilder av lapphunder ? Toiwo er mørk brun, men nå har han begynt å få mahognirødt skjær i pelsen, hadde vært artig å kikket litt for å finne lignende hunder/farger ;) Vil feks fargen hans hete brun uansett hvor mye rødskjær som kommer ? Hehe, utrolig hva man kan lure på når hunden er involvert ;)

Edit: Har tittet på den finske siden, finner ikke slik farge der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener Izziebelle la ut en link før her.. der er det masse farger på lappisen ;)

Det er på finsk da, men det er bare å klikke seg nedover på de forskjellige linkene, så kommer det opp :P

EDIT: Her er den ;):P

EDIT2: Her er en annen en ;) kanskje ikke fullt så bra, men på svensk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener Izziebelle la ut en link før her.. der er det masse farger på lappisen ;)

Det er på finsk da, men det er bare å klikke seg nedover på de forskjellige linkene, så kommer det opp ;)

EDIT: Her er den ;):P

EDIT2: Her er en annen en :P kanskje ikke fullt så bra, men på svensk :P

Takk skal du ha :P

Helt utrolig hvor stor fargevariasjon det er på lapphundene ! Toiwo er mørkere og "klarere" brun enn hva de er på disse bildene og nå med stadig mer rødskjær. Skal bli artig å se hvordan han ender opp ja :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har linker til sider hvor det er bilder av lapphunder ? Toiwo er mørk brun, men nå har han begynt å få mahognirødt skjær i pelsen, hadde vært artig å kikket litt for å finne lignende hunder/farger ;) Vil feks fargen hans hete brun uansett hvor mye rødskjær som kommer ? Hehe, utrolig hva man kan lure på når hunden er involvert ;)

Edit: Har tittet på den finske siden, finner ikke slik farge der :P

Det er veldig usikkert med farge når han enda er så ung som han er. Marco skinte i mahogni veldig lenge i den svarte pelsen sin når han var yngre, men han har jo aldri vært brun da så blir litt annerledes men like vel. Marco har faktisk en pappa som har en dødslekker farge (hele hunden er utrolig lekker i seg selv) Litt Marco i mahogni synes jeg han er. Har fulgt mye med på han fordi at broren hans som er farfar til Marco ikke har et eneste bilde å oppfinne på internett så må se på broren som visstnok er en tro kopi av Marco's bestefar.

Fin%20mva.JPG

Men han forandrer litt farge da, for plutselig dukket dette bilde opp:

nemorautavaaralla.jpg

Men du ser at han ikke er svart men heller dyp mahogni rød som er veldig bruntona også :P Utrolig lekker farge og får Toiwo den ja da er jeg enda større fan av han ;) (er stor fan av han allerede altså)

Søstera til faren til Marco (altså tanta hans da) har også en lignende farge:

Bilde her.

Veldig sjelden farge i såfall og jeg har virkelig gjennomsøkt nettet for finske lapphunder. har sett bilder av omtrent det som befinner seg rundt om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En utrolig vakker hund !

Toiwo`s farge er dyp brun, overpelsen er blank nok til t fargen blir veldig definert brun, selv om den er mørk. Vet ikke om det blir riktig å si mahogny heller, heller nesten mot en litt dyp kobberfarge ? Skal se om jeg får tatt et skikkelig bilde av ham i morgen ;) Nå ser det også ut til at han får kremfargete tegninger over ved skuldrene, blitt helt lyse striper i underpelsen ;)

Angrer på at jeg ikke har tatt mer jevnlige med bilder for å se hvordan farge og tegninger forandrer seg :P

Uten at han er i nærheten av forandringene til Keela :P

Edit: Vakre Bella i den siste bildelinken er ganske lik i farge :P Fargen hun har i panna er det jeg har sett til nå som er nærmest hans farge ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og det skulle selvfølgelig stå grandonkel og ikke pappa.. han har bare en pappa heldigvis ;) kanskje marco bærer sånne mahogny gener? ;)

Ja det er mange forskjellige nyanser av brunt og.

Hu til venstre her Som forsåvidt også er en schanderulven hund, det samme er hunden til høyre (mor & barn) har en innmari fin farge synes jeg også en brun med skikkelig "tan" farger er herlig ;) Det er så mange fine farger gitt.. Marco forandret seg heller lite i forhold til farge men han fikk innmari mye lyse tegninger i forhold til hva vi trodde for han var faktisk mindre tegnet når han var liten enn mange andre finske lapphunder som har mye mindre tegninger enn han nå.. Marco er vel hakket før domino farget =P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har et bilde hvor fargen til T kommer bedre frem.... *lete litt*

022-1.jpg

Her synes fargen, men han har blitt enda mer og dypere rød...

Edit: Hu til venstre var helt nydelig !!

Hadde vært lekkert om Marco hadde fått litt mahogny i pelsen, men jammen er det vakkert med svart også ! Er han svart svart, eller med mer nyanser ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig mulig at han blir mahogny rød i brunfargen sin altså, men før fullstendig skifte av pelsen er det vanskelig å vite sikkert. De 2 andre her som jeg har vist bilde av er i utgangpunktet et par hakk mørkere enn Toiwo igjen, men det er i visse lys at fargen kommer fram (litt sånn regnbue effekt på hundene gitt)

Ååh kom over et valpebilde av Marco.. herregud hvor søt han var den gangen.. Og fremdeles er for all del. Bildet er tatt av Alex-Sander rett før han kom til meg ;)

71_-592710684.jpg

Engelen på brystet har han beholdt. Øyenbrynene er kortere og tjukkere nå. Han har fått mye større og lysere tegninger overalt egentlig og en ring rundt øynene som er arvet fra mamma slekten sin side.. (mamma, søstera ++ har det) Også har han jo blitt mye større såklart.

jkfjfjfjf.jpg

Det er faktisk omtrent akkurat et år mellom bildene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Izziebelle

Vakker og majestetisk ! Og en så aldeles bedårende pelsklump som helt liten da ;)

Det med at fargen endrer seg i ulikt lys er helt riktig, fascinerende ;) Får håpe Toiwos brune kullbror kommer til Andebuhallen, hadde vært skikkelig artig å sammenlignet de to som var ganske like som helt små ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Landy! En ting jeg lurer på:

Er det flere av dere lappis eiere som har hunder som følger dere frem og tilbake overalt og ser til at alle i "flokken" kommer når man er på tur og lignende?? Eller er det bare min rakker som gjør det:p

Merker mer og mer at Toiwo snur seg og sjekker at jeg er med, men nå går jo han stort sett bare i bånd/langline siden han er en j**el til å stikke av enda :)

Lurte på noe Izziebelle, har du pleid å bade Marco før utstilling ? I så fall, hvor lenge før ? Noen annen form for pelsstell utenom skikkelig børsting ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før første utstillinga hans så bada jeg han dagen før og da fikk jeg fint beskjed av Alex-Sander at det skal man IKKE gjøre. For i forhold til rasestandarden skal de ikke ha myk pels (selv om det er utrolig herlig) Overpelsen skal være ganske "stiv" eller i hvertfall hva skal man si da.. grovere enn underullen? Derfor hvis jeg må bade han nå så gjør jeg det 1-2 uker før utstilling. Det er fordi da pelsen trenger tid til å få langt seg på plass ordentlig igjen og få den riktige konsistensen.

En ting med hannhundene er at de utvikler stort sett voksenpelsen senere enn tisper fordi de skal ha en ganske mye større og kraftig hårmanke. Det er først på siste utstilling nå at Marco har hatt riktig tekstur på pelsen, men han er fremdeles ikke ferdig med valpepels helt.. :rolleyes: (skal vel ha like stor pels som pappaen med tiden)

Av pelsstell så børster jeg igjennom ordentlig med en underullskam. Og så bruker jeg en sånn stålkarde til å legge pelsen riktig, spesiellt på de stedene som gutten letter krøller pelsen.. (ja krøllebølle er han) Også klipper jeg pelsen på potene sånn at han ikke går med tøfler på beina eks:

bernobanhelleena1nn.jpgjakalakummunpakkasukko3h.jpg

Litt vanskelig å se kanskje men håper du skjønner?? Men det er jo utifra hva man foretrekker å, men jeg synes det ser litt rart ut når de "tøfler" rundt i sin egen pels.. :) Altså bilde nr 1 viser tøfler og nr 2 viser hvordan jeg liker de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig å se kanskje men håper du skjønner?? Men det er jo utifra hva man foretrekker å, men jeg synes det ser litt rart ut når de "tøfler" rundt i sin egen pels.. ;) Altså bilde nr 1 viser tøfler og nr 2 viser hvordan jeg liker de.

Toiwo har ikke fått sånne tøfler enda, Landy? eller? du får rope ut om du vil låne effileringssaks osv om du ikke har det selv :) Og evnt andre ting og tang om du mangler noe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før første utstillinga hans så bada jeg han dagen før og da fikk jeg fint beskjed av Alex-Sander at det skal man IKKE gjøre. For i forhold til rasestandarden skal de ikke ha myk pels (selv om det er utrolig herlig) Overpelsen skal være ganske "stiv" eller i hvertfall hva skal man si da.. grovere enn underullen? Derfor hvis jeg må bade han nå så gjør jeg det 1-2 uker før utstilling. Det er fordi da pelsen trenger tid til å få langt seg på plass ordentlig igjen og få den riktige konsistensen.

En ting med hannhundene er at de utvikler stort sett voksenpelsen senere enn tisper fordi de skal ha en ganske mye større og kraftig hårmanke. Det er først på siste utstilling nå at Marco har hatt riktig tekstur på pelsen, men han er fremdeles ikke ferdig med valpepels helt.. :rolleyes: (skal vel ha like stor pels som pappaen med tiden)

Av pelsstell så børster jeg igjennom ordentlig med en underullskam. Og så bruker jeg en sånn stålkarde til å legge pelsen riktig, spesiellt på de stedene som gutten letter krøller pelsen.. (ja krøllebølle er han) Også klipper jeg pelsen på potene sånn at han ikke går med tøfler på beina eks:

*klippe bilde*

Litt vanskelig å se kanskje men håper du skjønner?? Men det er jo utifra hva man foretrekker å, men jeg synes det ser litt rart ut når de "tøfler" rundt i sin egen pels.. :P Altså bilde nr 1 viser tøfler og nr 2 viser hvordan jeg liker de.

Pappa`n til Marco har en helt utrolig flott pels !

Vi dropper ganske enkelt hele badinga, pelsen renser seg stort sett selv, ikke lukter det ugg av den eller virker skitten på endre måter ;)

Børsteutstyr troor jeg at jeg har nok av, han har uansett så mye valpepels enda at det ikke er så lett å få gjort noe konstruktivt med den.

Hehe, krøllebølle er Toiwo også, på baksiden av frembena feks, ser ut som en kronisk uryddig krølleting :P

Takk for hjelpa !

Toiwo har ikke fått sånne tøfler enda, Landy? eller? du får rope ut om du vil låne effileringssaks osv om du ikke har det selv :P Og evnt andre ting og tang om du mangler noe :P

Skal børste skikkelig gjennom å se om det er noe som bør fikses litt på :P

Han har begynt å få "tøffler", tenkte rett og slett at jeg skulle ta litt med maskin jeg... :)

Aner forøvrig fint lite om pelsstell i utstillingssammenheng så om jeg i såfall mangler noe har jeg ikke peiling på :P

Edit: Izziebell

Finnes det noen triks som kan få en "kreppet" pels til å se mindre kreppet ut ? Pelsen ser mao stedvis ut som om den har fått seg en runde med kreppetang. Han er mye ute og blir naturligvis en del våt nå som det er snø og resultatet blir stedvis "kreppet" pels. Han får både olje og egg og har ikke tørr pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kreppetang pels er det ultimate valpesyndromet. :icon_confused: Det er noe som går bort mer og mer med tiden, men til det så synes jeg du skal la det være som det er for som sagt det er jo valpeshow og da forventer man jo valper med valpepels osv.. :whistle:

Ante meg ja... ;)

Som du skjønner har jeg vært null interessert i alt som har med utstilling å gjøre, rimelig grønn :)

Takk- igjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
http://norsklapphundklubb.com/phpBB2/viewt...p?f=8&t=494 for dere som er medlem av klubben har jeg nå laget en tråd som jeg ber dere om deres meninger i forhold til klubben og deres standpunkter rundt avlspørsmål på rasen (tenker nå på finsk lapphund) For å få noe gjort i klubben er det vår oppgave som medlemmer å kreve at noe skal forandres. Jeg prøver å ta et steg inn mot forandring, men min mening alene har ingenting å si. Så hjelp meg gjerne med gode innlegg på forumet :whistle: Jeg er ingen politiker og dermed er ikke mine ord spesiellt gode.. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...