Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden beit nabogutten


Rabb

Recommended Posts

Hunden sto i band da nabogutten som han kjenner og en kamerat kom bort til han. Hunden knurrer ti dem og de trekker seg unna. De gikk mot hunden igjen og da beit han. Det ble blod og naboen har sagt han krever hunden avlivet. Hunden er familiemedlem og vant til barn på forskjellig alder. har aldri vert problemer før og barna våre vil ikke at den skal tas av dage.

Hva gjør man nå??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

uff jeg er glad det ikke er meg.

Du haddde hunden i bånd og hunden sa ifra hold dere unna og guttene gikk bort alikevel.

Hva gjorde naboen på din tomt ?

Jeg har opplevd det samme men bare motsatt, eieren av hunden var kjempe fortvila når hun kom med guttungen som blødde fra et bitt på honda.

guttene sa at dem ikke hadde gjort noen ting med hunden. men det viste seg i ettertid at dem hadde erta hunden med å hoppe rundt hunden og vifte med armene.

Dama betalte legeregningen på guttungen og hunden fikk leve det var ikke mine tanker å avlive hunden.

du kommer sikkert til å få høre at har hunden bitt en gang så vil den bite igjen men for den hunden jeg snakker om har den aldri bitt noen etter han beit guttungen.

Håper det går bra og prøv å snakk med foreldrene samtidig at du legger deg flat, det er det beste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke snakket med guttene på forhånd, saget ved. De kom til oss for å besøke eldste gutten min. Håper naboene roer seg. Gutten som ble bitt spurte om vi kom til å avlive hunden. Svarte at jeg ikke visste om det var det han ville, men han visste ikke.

Synes synd på han og håper at jeg får behandle han og hunden.

Tror dette var et engangstilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det noe muffens..en hund som ikke har angrepet eller bitt noen før skal plutselig uten grunn bite uten oppfordring? Jeg tror nok at denne gutten har provosert hunden til en reaksjon. Det er sjelden at en hund biter fra seg uten en oppfordring til det! Spesielt om det i utgangspunktet ikke er snakk om en agressiv hund.

Legg deg flat, enkelt å greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lei situasjon, men hva mener du med at det ble blod? Bare et rift kanskje, uansett så har du litt å gå på så lenge hunden sto i bånd på deres egen eiendom hvor ungene strengt tatt ikke trengte å oppsøke den.Snakk med foreldrene ,be om unnskyldning på hundens vegne, men avlivning ville jeg ikke tilbudt nei. Som jeg leser i innleggget ditt så hadde hunden sagt i fra en gang uten at ungene holdt seg unna,da er det ikke så mye mer den kunne få gjort.Har vært i en lignende sak en gang, da med naboens unger inne i min hundegård, de hadde klatret over gjerdet på 180cm. Jeg kontaktet politiet selv, og fikk beskjed om at jeg og hunden ikke hadde noe å frykte selv om ungene hadde blitt skadet, noe som heldigvis ikke skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først hadde jeg fått klarhet i en del ting.

*Hva gjorde ungene på din tomt?

*Hvorfor hunden bet en han allerede kjenner, uprovosert. Er du sikker på at ungene snakker sant? Høres jo litt rart ut liksom.

*Hvor alvorlig er bitt-skaden?

*Hvorfor gikk de bort til hunden når den knurret?? osv.

Utrolig lei situasjon, men hadde det vært meg og min hund så hadde jeg gått til rettsak. Jeg hadde aldri avliva min hund, om jeg ikke var sikker på hva som skjedde. Er jo ikke sikkert at de sier sannheten. Jeg hadde hvertfall ikke gidd meg uten "kamp", om det var min hund det var snakk om. Du må vel se ann bitt-skaden også. Hvor alvorlig var det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd og støtte.

Tror jeg tar kontakt med politiet selv i morgen.

Det er ikke så lett å ta kontakt med naboene når man får som svar på hvordan det går med gutten beskjed at det blir anmeldt på mandag og hunden kreves avlivet.

Å avlive er ikke aktuellt før jeg eventuellt ser andre tegn. Elgjakta begynner nå og da får man se hvordan det er med det sosiale til hunden.

Kan godt la dere få vite hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å avlive er ikke aktuellt før jeg eventuellt ser andre tegn.

Akkurat det er det vel ikke du som har det avgjørende ord da... selv om du tror det... biter hunden så den skader andre .. spesiellt barn .. så er det ingen vei utenom avliving.

Thats life...

Det beste du kan gjøre er å selv kontakte politiet i morgen for på den måten vise at du ser alvorligheten i hendelsen.

Å det skulle liksom stille saken i et bedre lys.... herregud.. blir en hund krevd avlivet så hjelper det ikke å komme med tårer i øynene til dømmende myndighet.

Snart må folk skjønne at dyr som biter ikke har livets rett... no matter what

*Dobbelpost, bruk redigerings- og siteringsfunksjonen. Mod Miriam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å det skulle liksom stille saken i et bedre lys.... herregud.. blir en hund krevd avlivet så hjelper det ikke å komme med tårer i øynene til dømmende myndighet.

Snart må folk skjønne at dyr som biter ikke har livets rett... no matter what

Jo, faktisk kan en gå til motangrep i en sånn sak. Når ett menneske går bort til en hund som knurrer så viker du unna UTEN å nærme deg den igjen, det er nok noe de fleste er klar over! Her er det faktisk snakk om at ungen gikk bort til hunden èn gang å blir advart til å trekke seg unna, men likevel går gang 2 tilbake! I de fleste tillfeller der hunden biter så er det faktisk menneskets egen feil! Så med andre ord, om du en gang slo til noen andre så skulle ikke du ha livets rett heller da, det er jo ikke lov å slå! Fytte katta......snakk om å være sneversynt......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, faktisk kan en gå til motangrep i en sånn sak. Når ett menneske går bort til en hund som knurrer så viker du unna UTEN å nærme deg den igjen, det er nok noe de fleste er klar over! Her er det faktisk snakk om at ungen gikk bort til hunden èn gang å blir advart til å trekke seg unna, men likevel går gang 2 tilbake! I de fleste tillfeller der hunden biter så er det faktisk menneskets egen feil! Så med andre ord, om du en gang slo til noen andre så skulle ikke du ha livets rett heller da, det er jo ikke lov å slå! Fytte katta......snakk om å være sneversynt......

Nei, det er faktisk ikke det - spesielt barn skjønner ikke dette alltid, noe denne saken jo nettopp har vist. Folk som ikke er vant med hund oppfører seg ikke alltid korrekt, og når man går fra en hund bundet uten oppsyn så må man nesten ta følgene av det man har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du forteller hvordan det går.

Har selv en hund som jeg setter ute i bånd når den er ute alene , hun går løs når jeg er ute i hagen.

Har tenkt at det er min tomt og hvis jeg har hunden i bånd så må folk inn i min hage for å komme bort til hunden.

At hvis det skjer noe da så er hunden min trygg for andre folk har ikke noe i min hage å gjøre.

Båndet er ikke så langt så hun kommer ikke bort til innkjørselen.

Men etter å ha sett her så kan folk bare gå inn i min hage og hvis hunden biter så er det avlivning.

Må bare si at jeg blir ikke klok på sånne regler.

Må bare si at hunden min har aldri biti noen men man vet aldri når det gjelder barn og hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du forteller hvordan det går.

Har selv en hund som jeg setter ute i bånd når den er ute alene , hun går løs når jeg er ute i hagen.

Har tenkt at det er min tomt og hvis jeg har hunden i bånd så må folk inn i min hage for å komme bort til hunden.

At hvis det skjer noe da så er hunden min trygg for andre folk har ikke noe i min hage å gjøre.

Båndet er ikke så langt så hun kommer ikke bort til innkjørselen.

Men etter å ha sett her så kan folk bare gå inn i min hage og hvis hunden biter så er det avlivning.

Må bare si at jeg blir ikke klok på sånne regler.

Må bare si at hunden min har aldri biti noen men man vet aldri når det gjelder barn og hund.

Jeg tør ikke å sette noen av mine hunder verken i bånd eller i hundegård når jeg ikke selv er tilstedet. Man leser og hører hva som stadig skjer.

Nabo ungene her er i hvertfall ikke til å stole på.. Det har jeg prøvd. De finner på det merkligste når de får mulighet. Har prøvd å snakke til moren, men hun sier bare at "nei, jenta mi er så ulydig hun så henne nytter det ikke å snakke til nei".. jentungen er 6 år..

Nei, har jeg ikke mulighet til å være ute sammen med hundene så får de holde seg inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboungene her synes det er kjempe gøy å leike med Marco, løpe rundt han og hyle osv. Dette er når vi går tur og Marco synes det er kjempe stas med løpene unger rundt seg, han har aldri noensinne vist engstelse eller aggresivitet ovenfor noen av disse barna eller andre mennesker for den saks skyld, men så er han en hund som helt mangler tendenser til å bli sinna en gang..

MEN og det her er et stort MEN! Han er aldri aleine ute uten at jeg eller et annet voksent menneske er der sammen med han. Ikke bare fordi jeg ikke stoler på naboungene, ja det er mye rart de finner på, men også fordi at det er mitt ansvar som hundeeier at min hund ikke skal ha mulighet til å skade et annet menneske. Marco eier ikke vokterinnstinkt og varsler heller aldri hvis det kommer fremmede inn på eiendommen. Men han får uansett aldri lov å være ute uten tilsyn.

Det jeg lurer på er da om du har en hund som HAR vakt innstinkter i seg og som beskytter sitt territorium, vil det ikke da være sannsynlig at ved å få inntrengere inn på seg at han reagerer? Og da er det vel kanskje ikke så lurt å la hunden stå i gården sånn at den kan angripe evt. besøkende eller?

Jeg håper man får klarhet i saken og at det ikke er noe alvorlige skader på guttungen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange grader i en sånn sak. Jeg hadde ikke avlivet hunden min på bakgrunn av hva noen unger sier har skjedd. Jeg vet om en sak der det fra barnets side (12 år) ble sagt at hunden beit. Hunden ble avlivet, gutten fikk dårlig samvittighet og innrømmet etterpå at den kun hadde hoppet opp og han ble skremt. Hva slags skader fikk gutten, be om dokumentasjon på at han har vært og fått medisinsk tilsyn (lege, helsesøster etc) har han ikke det er det ikke alvorlig nok til å kreve avliving. Husk at fra man krever avliving til det faktisk skjer er en byråkratisk prosess hvor alt ikke er avklart i en fei. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med ditt lokale lennsmannskontor slik at dere kan finne en løsning i fellesskap med nabo og politi.

Om skaden er stor dvs ikke ett hendelig uhell og barnet måtte ha medisinsk behandling, så ville jeg sterkt vurdert hvor mine egne grenser går i ft når hunden har livets rett eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket med Lensmannen og de har ikke fått noen anmeldelse, men ba meg lese §18 i hundeloven.

Det har jeg gjort og min samboer og jeg har kommet frem til at det blir avliving etter første uke i elgjakta.

En veldig kjedelig avgjørelse å ta.

Nå blir det Norsk grå elghund som neste hund.

§ 18. Avliving eller omplassering av en hund etter en eller flere uønskede hendelser

En hund som har angrepet eller skadet et menneske, kan politiet i ettertid vedta å avlive dersom ikke dette fremstår som et uforholdsmessig tiltak. Det samme gjelder hvis hunden har jaget eller skadet tamrein, husdyr eller hjortevilt, eller hvis den har skadet en annen hund eller kjæledyr. Ved vurderingen skal det særlig legges vekt på hvilken fare som har vært tilstede, påført skade, den risiko og utrygghetsfølelse hunden og hundeholdet kan antas å medføre i fremtiden og hundens nytteverdi. Hundens økonomiske verdi eller det økonomiske tap etter påført skade skal ikke tillegges vekt.

Dersom det anses praktisk mulig og forsvarlig, skal politiet søke å omplassere en hund fremfor å avlive den.

Hvis hundeholdet ikke anses sikkerhetsmessig forsvarlig, kan vedtak om avliving eller omplassering omfatte alle andre hunder som hundeholderen har hånd om.

Følgende særlige bestemmelser gjelder foran de generelle reglene i første og annet ledd:

a) En hund som har påført barn vesentlig skade, bør normalt avlives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var skikkelig kjip sak dette. Jeg håper jeg aldri kommer i den situasjonen selv. Skjønner godt at dere velger avlivning hvis dere ikke stoler på hunden lengere. Det ville nok jeg også gjort. Men jeg gjør alt jeg kan for å unngå situasjoner som dette. Barn er uforutsigbare og kan være vanskelig å snakke til. Min hund sier ifra hvis noen kommer for nært med kraftig bjeffing, så håper den advarselen blir tatt på alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Dere virker litt trangsynte for å være helt ærlig... Ikke for å være stygg mot dere altså. Men hvis hunden ikke har vært aggrisiv før og den sto bundet fast og 2 barn som kommer mot hunden og hunden gjorde utfall ved å si fra 1 gang ikke sant? Også går ungene fortsatt bort til hunden selv om den hunden har sagt ifra at den føler seg ubehagelig da er jo det ungene sin feil! En hund kan ikke si ifra på noen andre måter den, den adrvarer først og hvis ikke man reagerer såklart vil den forsvare seg da. Barn skal ikke være alene med hunder uansett, de gir helt feil signaler til hunder for de er mere "RETT PÅ" med en gang og hunder liker ikke det. Jeg bor ved en barne skole og jeg har sett hvordan små barn reagerer når de ser hunder. De løper bare rett mot hunden, skriker og det er jo ikke smart i det hele tatt. Sier i fra flere ganger til barn at de skal være rolige mot hunder og ikke være så pågående, men heller sette seg ned på kne og vente til hunden aksepterer dem og går bort til dem og koser og leker. Hadde det vært min hund som hadde gjort det hadde jeg tatt en alvorsprat med ungen og hørt om han jugde til deg, for hvis de ælket opp hunden så forklarer det alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er faktisk ikke det - spesielt barn skjønner ikke dette alltid, noe denne saken jo nettopp har vist. Folk som ikke er vant med hund oppfører seg ikke alltid korrekt, og når man går fra en hund bundet uten oppsyn så må man nesten ta følgene av det man har gjort.

Man må kunne sette fra seg en hund i bånd på egen eiendom uten at man må følge med hele tiden. Hadde hunden vært løs hadde jeg ment noe annet, men du tok alle forholsregler. Hunden sto i bånd på egen eiendom. Ingen grunn til avliving. Man vet faktisk ikke hva ungene har gjort mot hunden. Seriøst! Hunden har tydligvis følt seg utrygg, den sto i bånd uten mulighet til flukt, noe den hadde gjort ellers. Den varslet før bittet i tillegg noe som viser at hunden er helt normal! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...