Gå til innhold
Hundesonen.no

Langhåret schæferhund?


Heidi

Recommended Posts

Jeg husker at have hørt fra en som havde en langhåret schæferhund at hun skulle anskaffe sig en korthåret også fordi man ikke kan stille ut en langhåret schæfer! Er dette sant? Det er det vel siden hun sa det, men hvorfor kan man ikke det? Noen som har selve grunlaget for dette? Ville gjerne vite litt om det, da en langhåret schæfer er en af de ting som står på vores liste over vores næste kommende hund :D

Men grunden til jeg kom til at tænke på det var at jeg havde set nogle langhåret schæferhunde, men de havde stamtavler og for og ha det skal forældrene da ikke vært utstilt? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei langhåret schæfer kan ikke stilles da dette blir annsett som feil på rasen!

"kopiert fra Norsk_Hundeportel:

Pelsen krever lite stell, men røyter endel i perioder - den består av to lag. Pelsen er kort, men det forekommer langhårsvarianter i enkelte kull. Langhåret Schäfer er ikke godkjent.

men fant ikke ut koffor:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den i Oslo var så lydig og snill.

Men har sett mange fler "dårlige" eksemplarer av de å desverre :D

Naboen hadde en, han var helt klikk, men det var nok eierens feil.

'Heldigvis' er de flyttet nå, for hunden dems jagde pusen vår, og eier bare sto å lo :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Heidi.

To korthårede schæfere kan sagtens få en langhåret valp... det hænder så vidt jeg ved temmelig ofte. Jeg ved heller ikke hvorfor det præcis er at de langhårede ikke lever op til standarden.... men dog ved jeg at mange af dem ikke har underuld, og at det er derfor disse ikke accepteres.

Det må simpelthen være fordi den langhårede pels ses som en så graverende fejl at den ikke accepteres på udstillinger, og hvis de mangler underuld forstår jeg det også godt, men der findes altså mange smukke langhårede schæfere, som jeg ærger mig over ikke må komme ind i avlen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heidi: Har lige kigget på linket, og de er da bare flotte de schæfere.

Men de ser større ud end den "alm" schæfer... kan det passe? Og deres kryds er da også anderledes er det ikke? Men smukke det er er de, også den helt sorte, wow! :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

langhåret schæfer kan ikke stilles ut forde at de er langhåret.

og forde at de somregel mengler et lag med pels (de langhårete schæferene har en tendens til ikke å ha noe særlig med underpels), det er de eneste to grunnene til at langhåret schæfer ikke er godkjent og derfor ikke kan stilles ut. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men 60 kg så kan det da ikke kun være pelsen der spiller ind. :D De jeg kender der er langhårede er fuldstændig magen til de normalt stockhårede. Måske de der store nogle, er iblandet en større race langt ude.... det må de næsten være, ellers kan jeg ikke forstå hvordan de kan blive så store, og samtidig få ændret deres bygning... omend i mild grad..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er genfeil som gjer at en del schäferhunder bir langhår. Og det er derfor de ikke kan stilles. Men de får stamtavle sånn som de "vanige" hundene gjer.

Det er synd, for de er ofte finere enn de vanige synes eg. Har hatt en langhår sjøl, og prøvde å ta dette probemet opp med rasekubben uten hell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Vet det er en stund siden denne diskusjonen pågikk men...

Dette er hva jeg har hørt er grunnen til at langhår dukker opp på Schäferen:

For maaaaaaaaaange år siden, fantes det 2 typer Schäfere, stamfedrerne til de vi har idag. En langhår og en korthår. Den ene var gjeterhund og den andre var en mer gårds/vakt hund, disse 2 blandet seg og derfor dukker det opp langhår innimellom. Jeg vet ikke om dette er sant, men jeg syns dette er en litt hyggeligere historie en at det er en genfeil... :wink:

Før så ble de langhårete ofte avlivet med en gang, men det er det, heldigvis, mange oppdrettere som har sluttet med!!! Folk som ikke bryr seg så mye om utstilling velger fint en langhåret Schäfer, de er jo ypperlige brukshunder!!!! :D

Jeg kjenner en som prøvde å parre 2 langhårete og det ble litt flere langhårede valper en "normalt" men det kom også korthårete valper! :D Merkelige greier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må indrømme at jeg liker de langhårete er nydligere!

Det er vel ikke forbudt og avle opp langhårete for det er jo TUSEN vis av de!

Det er bare ikke en utstillings hund!

Skal skal jeg ha en skal jeg ha Lang håret! hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...