Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund i et kattehus


Ella8pv

Recommended Posts

Jeg har katter og har behov for at hunden vi skal få funker overens med dem. Her om dagen fikk jeg høre at f.eks. boxer ikke funka bra sammen med katter. Mitt inntrykk er at så lenge hunden er valp og kattene var først i hjemmet, skal det gå bra, med en liten innsats fra eier. Jeg tenker imidlertid at mynder og visse typer terriere kan bli et potensielt problem, men også her tror jeg mest på dette med å vokse opp sammen. Uansett, dette vet jeg ikke så mye om, kanskje noen av dere har meininger om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk jo Nemi som voksen, og da jeg fikk ho hadde jeg katt. De første dagene nistirret ho intenst på kattekreket, med et lite hint av mord i blikket, men det var det "slemmeste" ho noen gang gjorde. Katten holdt seg alltid mer til Baghera, men det var aldri noe problem med voksen hund + snart voksen katt.

Samme med her hos mamma. Jeg hadde ikke Nemi med så mye til mamma før Joy døde, siden de ikke likte hverandre noe særlig, men nå er Nemi alltid med. Her er det en voksen katt, og til å begynne med så sjekka de hverandre ut mye, men så roet det seg, og nå kommer katta opp i senga mens Nemi ligger der. :blink:

Det jeg innbiller meg at man bør være forsiktig med når det gjelder valp, er at de har lite kroppskontroll, og er alltid glade og vil leke. Kattene kan kanskje fort være ute med klørne mot den lille gale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme ser jeg for meg ifht valp. Nå kommer jo aldri valpen og kattene til å være alene sammen, i tillegg klipper jeg klørne på den ene katten min (innekatt). Den andre katten min holder seg bare unna dersom hun ikke vil ha med valpen å gjøre. Dessuten har vi jo mye fint kattene kan hoppe opp på og i trygghet, som klatrestativ, vinduskarmer, bord osv. Dit opp kommer ikke hunden. Jeg tror at det kommer til å gå helt bra bare vi gir det litt tid, men begynte å lure litt da det ble sagt (fra en som overhodet ikke har boxere men i tillegg har opplevd at den lille spisshunden hennes ble angrepet av en) at boxere ikke var gode med katter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mynder og katt, ikke noe problem. De spiser og sover sammen.

Katten har lært seg at hun IKKE bør løpe så sant den ikke har lyst til å leke. Men fremmede katter blir jaget.

Nå er katten min veldig flink til å lære opp valper, hun ligger å "dasker" med halen sin til de prøver å ta den, da får de seg "4 kjappe og en badehette" så ups.. denne katten er vond:-). Etterpå kommer hun inn med mus og fugler til de.. yack

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig OT, men ble det ikke den voksne tispen på deg, Ella8pv?

Da vi fikk valp i hus etter at vi hadde fått katt, så vi for oss noen potensiell jagesituasjoner, men de kom aldri. Valpen snuste på katten og dett var dett (kryss i taket!). Det er noen ganger han har blitt litt innpåsliten, men da har katten bare sett hardt på ham og eventuelt også dasket etter ham med labben (med klørne inne) og mer har ikke trengtes for at hunden har lært seg at katten bestemmer og den må man være forsiktig med. Så hvis du har slike rolige, ballanserte og myndige katter, kan det jo være du her kjempeheldig og det går helt fint av seg selv :blink:

Ellers i forhold til raser, er mitt inntrykk at noen terriere kan være vanskeligere i et kattehjem. Men vet også at et par flatter er glade i å drepe katter... Men jeg tror det er rimelig individuelt og at mye, som du sier, har å gjøre med at katten er der først og at valpen blir vant til den fra dag en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist puselusken din er litt som Arwen, som jeg regner med hun er..hvertfall i noen situasjoner, så blir hun nok sjef fort over en vilter valp. Arwen sier ifra til Hiro når han blir for vill. Da skyter hun ryggen opp, og beveger seg sakte mot ha, mens hun lager en litt murrende, lav mjaaaaaaaaa-lyd. Hiro blir helt fra seg stakkar, lager forskjellige lyder, går ned i lekestilling, ser bort, og gjesper som en gal..også snur han ryggen til å går å legger seg.

Tror kanskje Arwen har vært litt med på å få Hiro til å bli en rolig hund inne, liker å tro det hvertfall:D

Jeg tror det vil gå bra jeg:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine gale Boxere er ikke vant med katter, men de kan hilse på kattene i gata uten noe problem.

Forrige uke kom nabokatten bort til Sara og strøk seg inntil brystet hennes, er nok bare når kattene er redde og løper unna at jaktinstiktet våkner i hunden og den vil gjerne løpe etter. Men møter de en katt som ikke er redd hunder og som står stille er det bare hilsing her i gården ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakka akkurat med en boxereier som meinte jeg burde finne meg en anna rase enn boxer siden jeg hadde katt... :blink: Skal det være helt umulig å finne riktig rase, eller????

Vist puselusken din er litt som Arwen, som jeg regner med hun er..hvertfall i noen situasjoner, så blir hun nok sjef fort over en vilter valp. Arwen sier ifra til Hiro når han blir for vill. Da skyter hun ryggen opp, og beveger seg sakte mot ha, mens hun lager en litt murrende, lav mjaaaaaaaaa-lyd. Hiro blir helt fra seg stakkar, lager forskjellige lyder, går ned i lekestilling, ser bort, og gjesper som en gal..også snur han ryggen til å går å legger seg.

Tror kanskje Arwen har vært litt med på å få Hiro til å bli en rolig hund inne, liker å tro det hvertfall:D

Jeg tror det vil gå bra jeg:D

I og med at "puselusken" min er tanta til Arwen er hun nok ganske lik :hyper: Det har vi jo sett ved flere anledninger :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at "puselusken" min er tanta til Arwen er hun nok ganske lik :jump: Det har vi jo sett ved flere anledninger :blink:

Har til gode å se Arwen vaske seg med begge forpotene i fjeset da :hyper:

Du får nesten finne deg en Boxer oppdretter som har katter fra før da :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakka akkurat med en boxereier som meinte jeg burde finne meg en anna rase enn boxer siden jeg hadde katt... :blink: Skal det være helt umulig å finne riktig rase, eller????

For noe tull, at den Boxereieren du har snakket med ikke har kontroll på bikkja si skal da ikke gå utover alle !?! Som jeg sier, mine er ikke vant med katter, men sier jeg ifra at VÆR SNILL MED PUSEN så gjør de jo selvsagt ikke noe med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har til gode å se Arwen vaske seg med begge forpotene i fjeset da :blink:

Du får nesten finne deg en Boxer oppdretter som har katter fra før da :blink:

Kan jeg ikke bare overta Hiro da? :hyper:

For noe tull, at den Boxereieren du har snakket med ikke har kontroll på bikkja si skal da ikke gå utover alle !?! Som jeg sier, mine er ikke vant med katter, men sier jeg ifra at VÆR SNILL MED PUSEN så gjør de jo selvsagt ikke noe med den.

Uff ja, det vil jo alltids være noen som har dårlig erfaring med noe, jeg får bare lukke øre, stole på meg sjølv og jobbe aktivt for å få en ålreit hund. Hvis ikke blir det ikke noen hunder igjen til meg, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakka akkurat med en boxereier som meinte jeg burde finne meg en anna rase enn boxer siden jeg hadde katt... :blink: Skal det være helt umulig å finne riktig rase, eller????

Tja, jeg vet om en boxeroppdretter som også har/har hatt katter og drev oppdrett på norsk skogkatt. Så helt ærlig tror jeg ikke boxer er noe større problem enn de fleste andre store, aktive, raser sammen med katt.

Min riesenvalp takler katter helt greit, vil gjerne leke med dem selvsagt. Men selv om hennes første møte med katt var da hun var 4 mnd, så kan jeg ikke se at det skulle bli noe problem å ha henne fast sammen med katt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror liksom ikke det er så veldig rasebetinga det med hund og katt, mer individbetinga, men jeg måtte tenke litt over det da to stk uavhengig av hverandre mente at boxer og katt ikke funka sammen. "Boxere liker generelt bare ikke katter" ble det sagt av en boxereier som har hatt boxere hele sitt liv... :rolleyes: Da må man jo forhøre seg litt.

Er det andre raser som er "kjent" for å funke bra/ikke funke bra i det hele tatt med katter? Igjen, jeg tror det er hva man gjør det til selv, men det er jo også ålreit å ha biologien på sin side...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker jeg blir litt provosert av slike uttalelser, mener de to Boxer-eiere som du har pratet med at generellt så liker ikke en VOKSEN Boxer katter dersom den ikke er vant med de ? Eller mener de at du kan aldri lære en valp å dele hus med en pus ?

FORDI enhver valp du får inn i huset om det er Puddel, Boxer eller Irsk Ulvehund vil tilpasse seg etter deg og ditt hus, og har du huset fult av pusekatter så vil de også bli en del av valpens flokk. Du trenger ikke å finne en oppdretter som har katter for at din valp som gå fint med pus som er hjemme!

Jeg kan forstå det kan by på litt mere problemer og tid dersom du tar inn en voksen hund i et kattehus, men ingenting der er uoppnålig heller, selv med en Boxer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det andre raser som er "kjent" for å funke bra/ikke funke bra i det hele tatt med katter? Igjen, jeg tror det er hva man gjør det til selv, men det er jo også ålreit å ha biologien på sin side...

Man skulle jo tro at raser med mer jakt i seg har vanskeligere for å lære seg å omgåes katter enn raser som ikke har det? Da f.eks terriere, mynder og retrievere. Men jeg tror som deg at det er hva man gjør det til selv :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skulle jo tro at raser med mer jakt i seg har vanskeligere for å lære seg å omgåes katter enn raser som ikke har det? Da f.eks terriere, mynder og retrievere. Men jeg tror som deg at det er hva man gjør det til selv :icon_confused:

Hvis man snakker fra valpestadiet så nekter jeg å tro at noen av de du nevner der er vanskeligere å ha med å gjøre når det kommer til å bli vant med katter. En valp formes etter eier og de rundt i huset, er ikke sånn at en Mynde som har vokst opp sammed med en pus plutselig kaster seg over den og dreper den så fort den blir voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid hatt både katt og hund i hus samtidig :icon_confused: Om katten har vert yngst, eller om hunden har vert yngst, har det aldri vert ett problem. Går som oftest en uke eller to, så er de gode venner. Men tror det er viktig å gi både hund og katt ett fristed, f eks at de kan spise i fred uten at den andre plager.

Er forresten berner og schäferblanding vi har hatt i hus, så størrelsen skulle ikkje hatt noe å si :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man snakker fra valpestadiet så nekter jeg å tro at noen av de du nevner der er vanskeligere å ha med å gjøre når det kommer til å bli vant med katter. En valp formes etter eier og de rundt i huset, er ikke sånn at en Mynde som har vokst opp sammed med en pus plutselig kaster seg over den og dreper den så fort den blir voksen.

Nei, jeg tror også, som jeg skrev, at det er mye hva man gjør det til selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei tror ikke bokser er verre eller bedre enn andre raser.Hund og katt som får tid til å venne seg til hverandre tåler som regel å være i samme hus. Noen ganger som bestevenner,noen ganger ikke. Men bo sammen ja. Har kjent en katt som bodde sammen med tre boksere etter hverandre, katten ble nesten nitten år :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å svare på dette. Nei, det ble ikke den tispa på oss likevel, hun var desverre ikke hunden for oss. Nå ser vi oss om etter noe annet.

Det var jo synd, da. Lykke til videre!

Har du lest boken Karen Pryor har skrevet om klikkertrening av katter? Leste den for noen år siden og husker hun skrev noe om hvordan man kan venne hund og katt til hverandre. Synes det virket veldig fornuftig og nyttig det hun skrev og hadde det i baktankene når vi fikk voksen katt i hus inn til voksen hund. Hadde kanskje vært noe å lese om du ikke har det allerede? En annen ting jeg kom til å tenke på, er at to av instruktørene + hovedinstruktørene i Canis Trondheim har hund og katt, så om du er i kontakt med dem eller tar kontakt med dem, er du nok i gode hender :devil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror liksom ikke det er så veldig rasebetinga det med hund og katt, mer individbetinga, men jeg måtte tenke litt over det da to stk uavhengig av hverandre mente at boxer og katt ikke funka sammen. "Boxere liker generelt bare ikke katter" ble det sagt av en boxereier som har hatt boxere hele sitt liv... :rolleyes: Da må man jo forhøre seg litt.

Er det andre raser som er "kjent" for å funke bra/ikke funke bra i det hele tatt med katter? Igjen, jeg tror det er hva man gjør det til selv, men det er jo også ålreit å ha biologien på sin side...

Støtter opp under om at det er individbetinget, men har også hørt noen skrekkhistorier med en dachs som tok livet av to katter :devil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 4 hunder og en katt. 2 hunder fungerer kjempefint med katten og 2 hunder vil spise katten. Det er ikke noe stort problem hos oss ihvertfall. Vi har ett system som er at på dagen når hundene er ute, så er katten inne og sover. På natten når hundene er inne og sover er katten ute. Det er skjeldent noe kræsj. Dessuten lærer katten fort å fjerne seg om den syns hunden er for nærgående. Jeg hadde ikke bekymret meg nevneverdig. Finn den perfekte hunden for dere og jobb med hund/ katt saken etterpå. Mynder er forøvrig ekstremt sosiale flokkdyr og aksepterer stort sett alle dyr i sin flokk, uansett om det er katter, fugler eller barn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...