Gå til innhold
Hundesonen.no

Stå over øvelser


ToneC

Recommended Posts

Hei! Jeg lurer på å starte klasse to etterhvert, men å stå over apporten. Så har jeg hørt fra flere i klubben at det er flere dommere som har nektet folk å stå over øvelsene.... :blink: Er det noen som har erfaring med dette? Grunnen til at han skal slippe å apportere er at dette gjør vondt for han, men han syntes det er så kult å trene og gå lydighet at det hadde vært gøy å få startet i klasse to også. Jeg har jo fremdeles masse å lære av han :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg lurer på å starte klasse to etterhvert, men å stå over apporten. Så har jeg hørt fra flere i klubben at det er flere dommere som har nektet folk å stå over øvelsene.... :blink: Er det noen som har erfaring med dette? Grunnen til at han skal slippe å apportere er at dette gjør vondt for han, men han syntes det er så kult å trene og gå lydighet at det hadde vært gøy å få startet i klasse to også. Jeg har jo fremdeles masse å lære av han :D

Du har full mulighet til å stå over øvelser og ta null på den. Si i fra når du kommer i ringen at du velger å stå over apporten. Ikke noe forklaring, ikke noe, kun si at du tar en null der. De kan ikke nekte deg det, du har betalt for hans tid du.

Nå ble jeg nysgjerrig, hvorfor gjør det vondt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har noe som mest sannsynlig er en svulst i ryggen, så et eksplosivt opptak + løpe inn med apport gjør vondt. Det går bra med lettere gjenstander og apportbukker, og han viser ingen tegn til at det er vondt i andre øvelser. Skal til Thoresen på mandag og se om han kan reparere noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har noe som mest sannsynlig er en svulst i ryggen, så et eksplosivt opptak + løpe inn med apport gjør vondt. Det går bra med lettere gjenstander og apportbukker, og han viser ingen tegn til at det er vondt i andre øvelser. Skal til Thoresen på mandag og se om han kan reparere noe...

AU! Så lenge han viser glede og du klarer å ikke å gjøre det så seriøst under konkurransen så ser jeg ikke noe problem å starte med han :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AU! Så lenge han viser glede og du klarer å ikke å gjøre det så seriøst under konkurransen så ser jeg ikke noe problem å starte med han :blink:

Å nei, du! Hønemor AS er småhysterisk ute etter alle tegn som kan vise at han ikke er helt fresh...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres rimelig sløvt ut å delta i LP, og så hoppe over øvelser? Hva i all verden er vitsen med å delta da? Og betale alle de pengene det koster? Hvis du sier til dommeren at hunden ikke skal apportere pga vondt i ryggen, risikerer du å bli utvist. Ifølge reglementet skal syke hunder ikke delta. Jeg har lagt merke til denne nye trenden i LP, og synes det er ganske pussig. Er det andre hundesporter hvor dette liksom er greit? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt problemet, man betaler for å være med, og man kan da velge hva man vil være med på. Det går jo utover bedømmelsen at hun nuller i en øvelse, so what når hun velger det selv? :blink: Man er jo med for å ha det gøy...

Syns du helt klart kan hoppe over en øvelse om han får vondt av apporten. Liker han å trene/konkurrere, så er det dumt om dere blir holdt tilbake pga en øvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres rimelig sløvt ut å delta i LP, og så hoppe over øvelser? Hva i all verden er vitsen med å delta da? Og betale alle de pengene det koster? Hvis du sier til dommeren at hunden ikke skal apportere pga vondt i ryggen, risikerer du å bli utvist. Ifølge reglementet skal syke hunder ikke delta. Jeg har lagt merke til denne nye trenden i LP, og synes det er ganske pussig. Er det andre hundesporter hvor dette liksom er greit? :blink:

Hvilken trend? Jeg går jo i elite, og det blir sett ned på de som bruker hunder som har smerter og viser det tydelig.

Tone kjenner nok sin hund og vet hva han tåler. Kl2 øvelsene består mest av tekniske øvelser og er ikke så belastende på kroppen. Hun har også betalt 300 kr for å gå der, så opp til henne. Viser hunden smerte eller ubehag så blir hun kastet ut, men når hun sier at han tåler det, så må en stole på dette. Om hun må bruke rimadyl eller annen smertestillende for å starte, så er jeg helt enig med deg, da må hun droppe å dette prosjektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg verken trådstarter, hennes hunds situasjon, eller lydighetsmiljøet - men jeg tenker at det å starte før en kan alle øvelsene/starte med visshet om at en bestemt øvelse må unnlates ikke er noe verre enn alle vi som går inn i utstillingsringen med uferdige hunder.

Noen vil si det ikke kan sammenlignes, men når alt kommer til alt handler det om et ønske om å konkurrere med det materialet en har. Noen ganger kan en uferdig hund imponere dommeren nok til å vinne, noen ganger kan en hund være så god i de øvrige øvelsene at en 0 likevel gir klasseseier.

Jeg har i hvert fall aldri irritert meg over at andre våger å stille deres skranglete tenåringshunder før de er av CK-kvalitet (som vel må være målet i utstillingsringen?), hver person må få velge hva de vil bruke pengene på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stått over neseprøva med Nirm noen konkurranser da den ikke var som jeg ønsket det. I stede for å la han løpe ut og feile, så valgte jeg å stå over. Både jeg og hunden trenger konkurransetrening, så hvorfor ikke egentlig?

To av de stevnene fikk han forresten 1. premie som telte til hans championat da. Så det var rimelig sløvt å starte med ham når jeg ikke hadde lært inn den øvelsen.... :rolleyes:

Tone kjenner nok sin hund og hans helse godt nok til å klare å ta de avgjørelsene, og Spike kommer nok ikke til å "skure og gå" med smerter for å gå en konkurranse. Start med Spike du, og stå over apporten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg sier det samme som Nirm (og noen flere her); start med Spikkedyret og ståover apporten. Han viser en enorm glede og iver til all annen lp trening så da synes jeg Spike skal få lov til å konkurrere, med en hønemor på slep:)

Det "værste" som kan skje er at dere ikke får opprykk, kjenner jeg dere godt nok så tror jeg dere har en god sjanse til opprykk selv uten apporten! Og hvis du har KJ som forbilde så er du jo glad uansett hva som skjer :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de fleste andre her. Uansett om dere satser på opprykk, synes det er moro å konkurrere eller bare vil ha konkurransetrening, så er det jo null problem å hoppe over en øvelse om det er det beste for deg og hunden.

Nirm sa også noe viktig; det er bedre å hoppe over en øvelse fremfor å lære hunden at det er "greit" å feile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom på en bekjent av meg, som trente masse lydighet, de var ganske lovende. Men så hadde hunden alvorlig AA, og fikk dermed vondt av å trene hopp over hinder. Oppdretter forbød dem å trene mer, og de fikk aldri konkurrert. Jeg vet at hun angrer den dag i dag, for de hadde så moro av det. Enhver annen øvelse i klasse 1 gikk bra, men hinderet ble for tung belastning for leddene hans. Så i stedet for å kutte ut én øvelse, kuttet hun ut alt. De forsvant faktisk helt fra klubbmiljøet og alt, de mistet helt piffen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom på en bekjent av meg, som trente masse lydighet, de var ganske lovende. Men så hadde hunden alvorlig AA, og fikk dermed vondt av å trene hopp over hinder. Oppdretter forbød dem å trene mer, og de fikk aldri konkurrert. Jeg vet at hun angrer den dag i dag, for de hadde så moro av det. Enhver annen øvelse i klasse 1 gikk bra, men hinderet ble for tung belastning for leddene hans. Så i stedet for å kutte ut én øvelse, kuttet hun ut alt. De forsvant faktisk helt fra klubbmiljøet og alt, de mistet helt piffen.

Det er akkurat det som er så trist. Man må da i det minste få lov til å trene og konkurrere for moro skyld, hundesport er da ikke bare for de med de aller største ambisjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser ikke probleme jeg.. Jeg irriterer meg over folk som kjøper hun og ikke bruker dem, så at du vil bruke hunden er helt topp. Selv om den ikke kan apporter så er det kjekt for både deg og hunde å ha noe å trene mot å selvfølgeli har du lyst og trene mot lydighet og starte så så skal du det!! stå på :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat det som er så trist. Man må da i det minste få lov til å trene og konkurrere for moro skyld, hundesport er da ikke bare for de med de aller største ambisjonene.

Nemlig!

Hvis konkurranser bare var for de som hadde reelle sjanser til championat og titler - hvor moro ble det da? Hva skulle vi andre gjøre? Og hvordan vet en at en har eller ikke har reelle sjanser?

Nei, hund og hundesport skal være sosialt og givende året rundt, og ikke bare dødsalvorlig de fem-ti minuttene en er innenfor ringbåndet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fikk ikke med meg at det var kommet oppdateringer før nå. Takk for hyggelige kommentarer :P

Jeg synes det høres rimelig sløvt ut å delta i LP, og så hoppe over øvelser? Hva i all verden er vitsen med å delta da? Og betale alle de pengene det koster? Hvis du sier til dommeren at hunden ikke skal apportere pga vondt i ryggen, risikerer du å bli utvist. Ifølge reglementet skal syke hunder ikke delta. Jeg har lagt merke til denne nye trenden i LP, og synes det er ganske pussig. Er det andre hundesporter hvor dette liksom er greit? :P

Spike ELSKER å trene lydighet, vi har det fantastisk morsomt sammen på banen. Han får ikke vondt av de andre øvelsene, ellers hadde jeg jo ikke vurdert dette engang. Siden vi har det gøy med å trene sammen, og han liker oppmerksomheten han får i ringen skjønner jeg ikke hva som skal være galt med at vi melder oss på en konkurranse for konkurransetreningens skyld. Begge lærer av det her, og vi gjør det jo bare for å ha det gøy. Han går heller ikke på smertestillende :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå høres jeg sikkert bitchy ut, men hva er så gøy i å stille med en hund som ikke kan en eller flere øvelser? jeg går av og til jaktprøver med labbisene. Syns jeg ser fjeset på dommeren hvis jeg skulle si at nei, dirigeringen står vi over, for den har vi ikke trent på?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå høres jeg sikkert bitchy ut, men hva er så gøy i å stille med en hund som ikke kan en eller flere øvelser? jeg går av og til jaktprøver med labbisene. Syns jeg ser fjeset på dommeren hvis jeg skulle si at nei, dirigeringen står vi over, for den har vi ikke trent på?!

Her handler det jo ikke om noe er trent på eller ei, det handler om en hund som har masse glede av å trene lydighet, men som pga fysiske plager ikke kan utføre en øvelse eller to. Noen konkurrerer kun for morroskyld, ikke for opprykk eller plasseringer, og det må da også være helt greit? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå høres jeg sikkert bitchy ut, men hva er så gøy i å stille med en hund som ikke kan en eller flere øvelser? jeg går av og til jaktprøver med labbisene. Syns jeg ser fjeset på dommeren hvis jeg skulle si at nei, dirigeringen står vi over, for den har vi ikke trent på?!

Selvsagt er det greit, jeg konker for moro skyld selv, jeg.

Det er en øvelse han ikke kan utføre, og selvom vi står over den kan vi faktisk få opprykk..... Så det er ikke snakk om å konte for morro skyld... Uansett om vi ikke får opprykk, gjør det noe? Og det er heller ikke snakk om at vi ikke har trent... Nå håper jeg på at han skal kunne bli helt bra slik at vi en dag kan fikse apporten og, men vi får se. Hva mener du at man skal gjøre med hunden? Bygge et glassmonter i stuen til han og børste av litt støv innimellom? Gå fra et svært aktivt liv til livet som sofagris som han ikke trives med? Nei, vi går heller og gjør det vi liker best, begge to...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...