Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvad bør jeg lave først når jeg overtager det "nye" hus?

Einstein&Charlie

Recommended Posts

Som de fleste nok har fundet ud af, så har vi købte et ældre hus der skal sættes i stand, er lidt i tvivl om jeg bør lave kjøkkenet i stand først, eller om jeg bør sætte hegn om hagen først, det skal siges at hagen er på 2000 kvm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjorde det helt omvendt. Å gjerde inn tomta var 1. prioritet. Det ble satt igang 1. overtagelses-dag. Når dette så var gjort stod vi friere til den videre oppussing, da hundene ikke trengte så mange turer hver dag, men kunne kose seg ute / være med inn og ut mens vi jobbet inne i huset etterpå..

Tenk også på at det går mot vinter nå, og at inngjerding nærmest er umulig i vinterhalvåret. Kjøkkenet kan jo pusset opp året rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok også prioritert nytt kjøkken først. Et fint kjøkken gjør mye for trivselen inne synes jeg. ;) Nå vet jeg lite om å sette opp gjerde, men jeg ville tro at det er mest praktisk å gjøre på våren/sommeren pga telehiv?

Obs, glemte å si; Grattis med nytt hus! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over her, blir det vanskeligere med gjerde snart, frost i bakken, snø osv.

Så jeg ville gjort det først tror jeg, ellers risikerer du kanskje å måtte leve uten gjerde helt til våren (eller i det minste gjøre jobben vanskeligere enn den kunne vært ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel egentlig avhengig av hva dere har behov for. Som noen sier: gjerde, slik at hundene kan være ute uten tilsyn og dere kan jobbe inne. Andre sier kjøkken, da det er her en skal lage mat og det må være i hygienisk god stand.

Om dere klarer å sette opp gjerde på 2-3 dager, går det fint ann å prioritere lett mat og en trenger ikke tenke på kjøkken akkurat de dager. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at gjerde er en fin ting. Men jeg vil råde dere til å gå grundig gjennom huset sammen en bygningskyndig person. Selv om dere har tilstandsrapport kan det være ting det haster litt med. Vi fikk plutselig besøk av en fra kommunen som skulle sjekke det elektriske anlegget. Nødvendige utbedringer kostet 70 000 ... Ta slike ting først, gjerde og kjøkken etterpå ;)

Og igjen: Kjempegrattis. Det er deilig å ha sitt eget hus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av kjøkken og gjerde ville jeg prioritere gjerde først. Familien min overtok en gård i fjor høst. Det var mye som måtte gjøres innendørs, men når vi var der ute alle sammen ble det sånn at vi hele tiden måtte passe på om dørene var åpne eller igjen og holde styr på hvor hundene var til enhver tid. Og når man pusser opp blir det mye flying ut og inn. Det var også kjedelig å måtte ha hundene i bånd når vi hadde så stor, fin plass som de kunne løpe rundt på ute. Å binde to hunder i hvert sitt lange bånd er veldig upraktisk og er heller ikke helt risikofritt. Så gjerde fikk raskt en høy prioritering. Da kunne hundene kose seg ute og alt ble mye enklere og mer trivelig for både hunder og mennesker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at gjerde er en fin ting. Men jeg vil råde dere til å gå grundig gjennom huset sammen en bygningskyndig person. Selv om dere har tilstandsrapport kan det være ting det haster litt med. Vi fikk plutselig besøk av en fra kommunen som skulle sjekke det elektriske anlegget. Nødvendige utbedringer kostet 70 000 ... Ta slike ting først, gjerde og kjøkken etterpå ;)

Og igjen: Kjempegrattis. Det er deilig å ha sitt eget hus!

Vi har fået checket det der skal laves, et vindue der lekker i køkkenet skal skiftes, sammen med inderbeklædning der, en ven tager sig af det elektriske, og der skal en ud og sætte et nyt rør i pipen da der er en lille lækage der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg skal hente valp om 14 dager, og nå ser det ut som tispen min får løpetid svært snart. Har noen erfaring med å få en ny valp inn i familien samtidig med at den voksne hunden får løpetid? Bør jeg be om å utsette henting av valpen?
    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...