Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan feite opp hunden?


Izziebelle

Recommended Posts

Jeg har en finsk lapphund som er 1 år veier 17 kg og er 49 cm høy.. Han burde hatt ca. 3 kg mer kjøtt på beina sine selv om det ikke ser sånn ut pga all pelsen. Var hos dyrlegen i dag for å røntge han og da ble det også sagt at han var for slank..

Noen tips til hva jeg kan gjøre for å få han litt større? Han spiser Pro Plan i to doser med 100 g på morran og 200 g på dagen sånn ca. Han får ofte gulrøtter, bein, godis, litt fiskepudding osv.. Men han er like tynn :lol: Han har i perioder spist litt mindre og ikke giddi å spise i det hele tatt (hormoner?)

Takk for alle råd!

(mumle til seg selv at skulle ønske det var meg som trengte å fetes opp *kremt*, vi er ikke så like på det området nei! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bør se an sin egen hund når man skal fore den opp. På noen funker det ene, på andre det andre. Aussien min fikk i oppveksten (til nå når han var rundt 3år) mest høyenergi for. Det funket ok på ham, V&H i større mengder funket best.

Ei veninnes belger har fått høyenergifor for å gå opp i vekt, det endte opp med en spinnvill belger som tok av seg nesten et kg. Nå går hun på vanlig voksen mat bare i større mengder rett og slett. Da først gikk hun opp i vekt uten å bli "halvgal" i hodet.

På huskyen jeg hadde så hjalp det også å bare fore mer med vanligfor i stede for å gå over på høyenergifor. Det er ikke bestandig det hjelper på å gå opp i energinivå på foret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt det samme problemet selv, men da manglet også apetitten. Vi begynte å gi ett av måltidene om dagen med Provit frysetørket vom. Den inneholder MYE råfett og proteiner, og de fleste hunder synes det smaker godt. Har fortsatt med å ha i litt sammen med tørrforet, og nå spiser han som en helt. La på seg fint! Den frysetørkede vommen er vel egentlig beregnet på jakthunder, eller hunder som trenger MYE energi, så er viktig å følge opp med nok fysisk aktivitet samtidig. Funket i allefall bra for oss :lol: En stor sekk koster oppunder 300 kr, men er verdt hver krone synes nå vi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maria Eng

En annen løsning (hvis du har mulighet) er å gi han flere små måltider om dagen istedet for 2 store. Noen hunder mister rett og slett motet av for mye mat i koppen :lol:

Vet ikke om din hund spiser opp alt, eller lar mat være igjen. Hvis sistnevnte, husk og fjern matkoppen umiddelbart etter at han har forlatt den.

Når det er sagt er jeg enig med anebanana, det er som regel ikke noe farlig om hunden din er litt undervektig i tenårene. De fleste blir fort nok glupske rundt 3-års alder :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes han trenger mer flesk på kroppen, selv om han ikke ser tynn ut pga all pelsen du må kjenne etter på kroppen for å finne det ut. Fikk beskjed av dyrlegen om å fore han opp så da gjør vi det :lol: Bare et par kg, han kommer fremdles til å ha litt mindre kjøtt på kroppen enn de fleste andre finske lapphund hanner.

Han er av typen som er glupsk og spiser alt opp til vanlig. Men som sagt har han perioder der han ikke bryr seg om mat i det hele tatt.. =P Tror kanskje det er noen løpske tisper her også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at du har en ung hund er det faktisk bedre at han har for lite fett på kroppen, fremfor for mye. Likevel skjønner jeg problemstillingen din, det er ikke moro med en hund man selv synes er for tynn, og spesielt ikke når også utenforstående kommenterer det.

På mine har det funket å enten øke mengden av fôret de vanligvis får (såfremt de spiser det), i tillegg har Vom&Hundemat fungert veldig fint for oss. Eldstemann her var fryktelig tynn når han var ung, men det endret seg betraktelig når han endelig vokste ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, men tror jeg kanskje ser litt utover høsten om han får noen ekstra kilo selv, det er ikke noe veldig prekært tror jeg og hunden er frisk og rask som bare det. Vi trener en del agility nå og han løper mye fritt i skogen, så han er i fin form sånn sett, men det kan jo såklart ha innvirkning på vekta :) Merkelig nok synes mange at han ser feit ut :P 6 kg mer veier nabo hunden som også er en finsk lapphund og t.o.m litt mindre enn Marco.. Takk for gode råd! Vi får prøve det ut om ikke han får et par kg til med tiden og ja han er jo ung enda :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkleste metode for øking av vekt er å putte inn mer energi (fett/karbohydrater) enn hunden forbrenner. Animalsk fett er det enkleste å tilsette (dessuten trenger hunder ikke karbohydrater), og hunder utnytter animalsk fett maksimalt. Nå som fårikålsesongen er i gang er det enkelt å få tak i fett lamme-/sauekjøtt, og snart er det ribbesesong med masse billig ribbe. Jeg bruker begge deler når jeg trenger å øke energiinntaket til hundene mine. Ellers kan man rett og slett gi rent fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg har selv en tynn husky. Var hos dyrlegen sel og hun sa at det er bedre at hun er tynn enn å ha fr mye vekt. Hun sa at bikkja mi var som ei tynn tenåringsjente som gjerne kunne legge på seg litt. Og ja det med komentarer fra folk utenifra, noen ganger har jeg lyst å slenge noen gloser tilbake. Men men bruker heller min energi på bikkja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...