Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden beit


Meg

Recommended Posts

Ok. her er historien. En hund forsøker å trenge seg forbi gjesters bein i ytterdøra. Eier slenger seg etter hunden, og får tak i den. Hunden bli redd og glefser etter eier. Den biter, og "tygger" to ganger før den slipper. Hva gjør man med denne hunden?

Mitt tips var å se det an. Det ble nemlig ikke merker på eiers arm, og hunden har ikke vist seg aggressiv. Det var en spesiell situasjon. Men nå må det trenes på at plutselige hendelser er ikke farlige. Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beit vel ikke akkurat da. Siden det ikke var noen merker en gang. Og ikke akkurat noe å bli hysterisk for i mine øyne...

Akkurat den situasjonen der må jo være ganske lett å unngå. Grind i en annen døråpning slik at hunden ikke kommer seg ut i gangen når folk skal slippes inn. Eller bånd på bikkja. Siden den er så vanskelig å trene og kontrollere (lurer på hvilken rase dette er da....).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beit vel ikke akkurat da. Siden det ikke var noen merker en gang. Og ikke akkurat noe å bli hysterisk for i mine øyne...

Akkurat den situasjonen der må jo være ganske lett å unngå. Grind i en annen døråpning slik at hunden ikke kommer seg ut i gangen når folk skal slippes inn. Eller bånd på bikkja. Siden den er så vanskelig å trene og kontrollere (lurer på hvilken rase dette er da....).

det er en polarhundblanding -

så innmari vanskelig er den ikke

men, nei ikke noe å bli hysterisk for, enig med det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. her er historien. En hund forsøker å trenge seg forbi gjesters bein i ytterdøra. Eier slenger seg etter hunden, og får tak i den. Hunden bli redd og glefser etter eier. Den biter, og "tygger" to ganger før den slipper. Hva gjør man med denne hunden?

Mitt tips er å passe på fremover når man har gjester. Ta hunden i et annet rom, ut, i bånd eller hva som måtte passe best i dette hundeholdet, når gjester kommer inn og går ut av huset. Vedr. bittet, høres ut som et uhell. Om det stemmer og det er et engangstilfelle - glem det.

Det skader sikkert ikke å trene litt, men da ville jeg heller ha trent på enkel lydighet (f.eks. gå på plassen din og bli der), enn å utsette hunden for flere "plutselige" hendelser.

Det enkle er ofte det beste, og hvis noe kan løses med litt enkle tilpasninger, ville ihvertfall jeg valgt det fremfor å lage en stor sak ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som en overslagshandling og ikke biting fo å bite. Hunden ville vel bare fjerne hva det nå var som plutselig hindret den i å komme seg ut. Jeg er enig med de andre. Dette er da ikke noe å bry seg om. Det er da ikke hundens feil at den er uoppdragen. (Altså, med tanke på at den trengte seg fram, ikke "bitingen").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne da skjedd den beste, ikke noe å tenke på..! I mitt hode er nemlig hunder bare dyr, ikke maskiner, og de kan gjøre like mange feil som vi kan. Noen mener hunder har 100% kontroll på munnen sin og aldri skal røre et menneske med tennene. Jeg mener at det er tull. Vi har da også "100%" kontroll over hendene våre, men likevel klarer vi å miste et glass i gulvet, eller bomme på munnen når vi skal gafle i oss noe. Selvsagt skjer ikke dette ofte med voksne, normalt funksjonelle mennesker, men jeg syns det er naturlig å dra parallellen til hunder også. Det er ikke alltid de vet 100% sikkert det er et menneske som tar tak i de for å hindre at de stikker av, kanskje blir de overrasket/litt skremt, og det hele er som en refleks. I motsatt fall er det verre om hunden hadde stått ansikt til ansikt med deg, og bare gått til angrep - det er to vidt forskjellige ting! Denne hunden visste muligens ikke hva som skjedde med nakken/halsbåndet/der vedkommende tok tak i hunden, og den er litt kjapp på avtrekkeren i forhold til noen andre hunder. Men den "beit" ikke hardt - den har god bitehemming/kontroll på bittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. jeg tror det er lurt å øve på at "plutselige" hendelser ikke er farlig. Det har reddet meg flere ganger. Min husky var med meg på tog og tbane hver dag i ett år. (var med på jobb). Jeg har vent henne til at det å bli dratt litt i hale, pels, dyttet på- ja det er jo ikke noe problem! og du kan tro det var en glad dag den ene gangen en to åring vred seg ned fra pappaens fang og heiv seg over hunden. Hadde den ikke da vært vant til slikt... ?...

.. og ja- litt oppdragelse er fint sikkert. Skal sende tipset videre:) .. men husk det er en polarhund.. DE har større "roamer" vilje enn en del andre hunder, uavhengig av hvor lydige de er. Min SH kan ikke gå løs, da stikker hun. Det er et "særpreg" ved en del polarhunder- jaktinstinktet er så sterkt at det er vanskelig å ha dem løs. Selv SHs som konkurrerer i LP kan finne på å stikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...